Peugeot 2008 BlueHDi 130: diesel v extravagantním SUV rozhodně ničemu nevadí

Peugeot 2008 BlueHDi 130: diesel v extravagantním SUV rozhodně ničemu nevadí

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

S Peugeotem 2008 jsme toho zažili už docela dost. To už je ale ohraná písnička, že? Mluvil bych navíc především o první generaci nejmenšího SUV francouzské značky Peugeot, která se stala hitem, a to napříč jednotlivými trhy a taktéž v Čechách. 2008 je nám tak i díky velkému zastoupení na českých silnicích poměrně blízká. Druhá generace měla především navázat na veleúspěch té první. Peugeot si byl rozhodně vědom toho, jak náročný úkol před ním stál. A jasné je to hned od prvního pohledu. Nová 2008 je jednak o něco větší než předchůdce, může za to ale mimo jiné i dospělý a hodně agresivní design, a to především v přední části, které vévodí až do nárazníku protažené LED denní svícení připomínající tesáky šavlozubého tygra. Jelikož k nám krátce po představení 2008 od Peugeotu dorazila i na klasický test a shodou okolností jsme se nedávno i ve videu věnovali elektrické verzi e-2008, není mým úkolem zmínit všechny novinky či generační obměny. To nejzajímavější (rozuměj odlišnost od naposled testované verze, pozn. red.), co nás čeká, je hnací ústrojí. Po nejsilnějším benzínu totiž přijíždí nejsilnější dieselová varianta označovaná BlueHDi 130 a já už teď musím poděkovat Peugeotu, že nám (a zákazníkům) dává na výběr z jednotlivých typů pohonu – kromě benzínu a elektřiny totiž stále zůstává v nabídce i diesel. Pokud i vás zajímá, jak jezdí Peugeot 2008 a jak se pod jeho kapotou chová moderní „plnohodnotný“ čtyřválcový diesel, pak se mnou určitě zůstaňte alespoň pro pár nadcházejících řádků.

 

Design: drsnější a na B-SUV možná až nečekaně dospělý

Možná jsem to měl zmínit už v úvodu. Nová 2008 se stále řadí do segmentu B-SUV a tuhle informaci je důležité zopakovat o to více, že na první pohled vypadá opravdu dospěle. A onu velikost umocňuje právě design. Troufám si totiž tvrdit, že auto vyrostlo nejen rozměry, ale i opticky. Líbivá je konkrétně v našem případě i červená metalíza, kterou si dovoluji považovat za jednu z nejhezčích, jakou v současnosti výrobce nabízí. Zároveň mi lichotí i to, že s ní jen tak nezapadnete v davu tak, jak tomu bývá u některých konkurentů. A shodou okolností si 2008 nespletete ani s dalšími sesterskými modely – např. s DS 3 Crossback (nebo s o něco staršími Citroen C3 Aircross či Opel Crossland). Dobře pak vypadají i kontrastně lakované doplňky – střecha, střešní ližiny nebo zrcátka. Stejně tak na designu přidávají i rozumně velká a příjemně dvoubarevně stylizovaná 17“ kola z lehkých slitin. Ačkoliv jsou v nabídce i 18“ alternativy, osobně bych si s rozměrem 215/60 R17 vystačil, protože jej považuji za kompromis mezi designem a komfortem. Ke komfortu, který nabízí podvozek platformy CMP, se ale ještě níže dostaneme.

 

Interiér: v režii především velmi příjemného a stále nadčasového i-Cockpitu 3D

i-Cockpit 3D je téma, které by vydalo na jeden samostatný článek. Tahle informace se sluší připomenout tím spíše, že už se novodobá koncepce Peugeotu postupně zažila tak, že pro nás nepředstavuje žádnou velkou revoluci. V době, kdy byla současná 2008 představena, to ale revoluce byla. Zásadním prvkem zůstává digitální přístrojová deska se zmíněným 3D efektem. To ale není vše, i-Cockpit je chápán už od své první generace jako pojetí koncepce interiéru – ve zkratce vše, co obklopuje řidiče resp. celou posádku. Do jisté míry stále kontroverzním prvkem je poměrně malý volant. Považuji jej za otázku zvyku. Mně osobně ale vůbec nevadí, a to především pro pozici, jakou řidiči nabízí – sezení příjemně nízko, dobrý výhled vpřed a ideální umístění budíků, díky němuž není potřeba head-up displeje. Jsou mezi námi sice tací, co tuto pozici neumí ocenit, ale já osobně tvrdím, že buď musí mít velmi atypickou postavu (pod 160 cm nebo naopak nad 195 cm výšky) nebo ještě nenašli správný posaz za volantem. V našem případě honosnosti interiéru přidávala i kůží potažená sedadla, to už považuji za relativně nepotřebný nadstandard. Oceňuji ale jejich masážní funkci, což je v daném segmentu naprosto nevídané. Zajímavostí zůstává, že testovaná specifikace neobsahovala příplatkový navigační systém. Peugeot Connect Radio, které nabízí vlastně vše, co uživatel ve 21. století může od moderního vozu potřebovat (navigaci hravě nahradí zrcadlení Google Maps nebo Waze přes Apple CarPlay nebo Android Auto), a to včetně 7“ dotykového displeje. Právě v něm ale tkví malá zrada. Moderní Francouz se totiž musí obejít bez fyzických ovladačů ventilace, jejichž částečnou náhradou jsou dotyková políčka po krajích displeje. 3 palce displeje, které nižší řadě audiosystému chybí, jsou ale přesně tím prostorem, který je určen pro nastavování vnitřní teploty. Pokud má tak řidič či spolujezdec zájem o zvýšení nebo snížení teploty, musí absolvovat minimálně o jeden krok navíc, což zrovna příjemné není. Osobně bych tak v tomto případě (ač nerad) 21.000 Kč připlatil. A stejně tak bych přihodil i 25.000 Kč za prémiový soundsystém FOCAL s celkovým výkonem 515 W. Základní reproduktory totiž považuji pouze za slabší průměr. Pokud jsem byl možná i lehce negativní, pak dále už rozhodně nebudu. Celkově mám z interiéru velmi nadčasový dojem a řadím jej rozhodně k nejlepším a hlavně nejpříjemnějším nejen v dané třídě, ale také napříč celým mainstreamem.

 

Jízdní vlastnosti: komfort, dostatek síly a hlavně nízké náklady

Jízda, to je, oč tu běží. Že je 2008 poměrně dospělým vozem, který může bez problému sloužit tří a možná i čtyřčlenné rodině, jsme si už řekli. A pokud bych se měl dlouze rozmluvit o jízdních vlastnostech tohoto SUV od Peugeotu, asi bych se jen opakoval. Když vzpomenu na test starý bez mála jeden rok, nesmím opomenout možná až překvapivě tvrdší naladění podvozku. Z logiky věci je námi testovaná verze o něco těžší než ta loňská. Za to může dieselová jednotka a možná trochu i jeden válec navíc (v benzínu se Peugeot spoléhá pouze na tříválcovou 1.2 PureTech). Musím ale upozornit, že ani 1.345 kg dieselové verze není na dnešní dobu vyloženě moc. Dalo by se ale čekat, že bude tato 2008 o trochu „uskákanější“, a to především právě v návaznosti na těžší předek, se kterým má co dělat přední náprava. Není tomu tak, a já jen navazuji na svá dřívější slova, že bych zapomněl na 18“ kola. Se sedmnáctkami je jednoduše řečeno tohle auto o něco lepší. Neztratilo na jistotě a menší kola navíc kompenzují zmíněnou hmotnost na přední nápravě. To je ale asi tak vše, co by šlo dieselové verzi vytknout. Ano, samozřejmě je auto také o něco hlučnější než s benzínem, i když možná jde spíše jen o jinou, dunivější charakteristiku zvukové kulisy, která není řadě z nás příjemná. Já se do této skupinky neřadím a osobně zvuk motoru považuji za nepříjemný pouze při ranním nastartování, a to především vůči kolemjdoucím. Ač se to totiž nezdá, nová 2008 má poměrně dobře odhlučněnou kabinu, což se v kombinaci s dieselem hodí dvojnásob. O 1,5litrovém BlueHDi, které do budoucna zřejmě zůstane u PSA osamoceno v nabídce dieselů, by se toho dalo říci strašně moc. Na rozdíl od větších modelů, např. 3008 či 5008, jej v tomto případě považuji za naprosto dostačující volbu. A co víc – možná dokonce za nejdospělejší. Přeci jen má, jak už bylo řečeno, „plnohodnotný“ počet válců a v kombinaci s charakteristikou motorů spalující toto palivo i velmi slušnou sílu a zátah od nejnižších otáček. Peugeotu se povedlo oproti původní 1,6 odstranit turboefekt a 1,5 tak působí možná až překvapivě lineárně, skoro bychom chtěli říci nudně. To ale rozhodně neznamená, že by se řidič se 130koňmi pod kapotou musel po silnici ploužit. Největší devízou BlueHDi 130 je však především spotřeba, kterou navíc umocňuje přítomnost dobře odladěného osmistupňového automatu EAT8. Nejlépe je pak této motorizaci především na delších trasách s ustálenou rychlostí. Ačkoliv musím upozornit, že nejde o žádného dálničního sprintera, 130 km/h představuje pořád velmi ladnou, klidnou a relativně úspornou jízdu. K udávaným 4,7 l/100 km se ani tak není problém přiblížit, na silnicích první třídy s rychlostí na hraně předpisů se dostávám ještě níže a dosahuji až skoro limitních 4,2 l/100 km, a to si dámy a pánové zasluhuje obdiv. Ani tak bych si ale nedovolil doporučit diesel v 2008 každému – tím spíše, že si jej málokdo koupí jako dálniční křižník či vyloženě pro dlouhé jízdy napříč republikou. Pokud cíl vaší typické jízdy nepředstavuje nejbližší Lidl, školku či práci 5 km od domu, určitě stojí za to o této alternativě zapřemýšlet.

 

Závěrem: dospělé auto, jak má být…

V závěrečném hodnocení je potřeba si novou 2008 zařadit do kontextu konkurence. Slušelo by se ji porovnat především s lídrem segmentu, který kdysi převzal žezlo právě po dnes testovaném voze (tehdy ještě první generaci). Logicky jde o domácí Škodu Auto a její Kamiq. Jenže ona je 2008 s nejmenším SUV z Boleslavi takřka neporovnatelná. Kamiq nabídne navíc CNG verzi a silnější benzín se čtyřmi válci, naopak nemá v nabídce diesel ani elektrickou verzi. Navíc je Kamiq jednoduše pozicován trochu jinam – na maximální funkčnost, zatímco Peugeot zůstává kromě toho také francouzsky „šmrncovní“, což může jednomu vyhovovat a druhému nikoliv. Nejblíže k 2008 tak osobně vidím Renault Captur, který možná nabídne o něco komfortnější odladění podvozku, výborný benzínový čtyřválec nebo námi již brzo testovaný plug-in hybrid. Ať tak či onak, Renault je hodně povedený a za největší devízu pak považuji jeho jednoduchost. Naopak 2008 je velmi moderní (především v interiéru se cítím jak v jiném vesmíru), a to můžu jen kvitovat. Moc se mi líbí i spojení moderního dieselu s osmistupňovým automatem, chválím jejich naladění, adekvátní dynamiku a relativně nízkou spotřebu, která stoupá pouze při vyšších dálničních rychlostech. Na druhou stranu ale uznávám, že příplatek 50.000 Kč (tedy zhruba 10 % z ceny) není zrovna malý, i tak si ale umím představit koncového zákazníka, pro který bude dávat smysl. Do budoucna bych pak diesely rozhodně nezatracoval, protože i podle aktuálně platné přísnější metodiky měření emisí a spotřeby WLTP jsou jeho výsledky o hodně lepší než v případě tříválcových benzínů (u Peugeotu 2008 o cca. 10 g CO2/1 km a 1,2 až 1,5 l/100 km). Takže proč ne, ať klidně třetina takových Peugeotů vyjíždí s dieselem, nejsem proti…

 

 

Jan Novotný

Sdílet: