Opel Crossland X 1.2T: velký, malý a příjemný

Opel Crossland X 1.2T: velký, malý a příjemný

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub Kameníček

Nedávno jste si na stránkách Motorvize mohli přečíst test vozu Opel Grandland X. U některých z vás to snad může vyvolat pocity zmatenosti, když tu dnes čtete článek o autě, které na první pohled vypadá docela stejně. V nedávném testu si i větší Grandland X nakonec zasloužil pochvalu. Jak tomu je ale u jeho menšího dvojníka, Crossland X? Jaké je ho řídit? Jak to s ním vypadá, když se ocitnete v interiéru? Kolik stojí?… Čtěte dál, pokud chcete znát odpovědi.

 

Vymezení testovaného auta vůči nabídce

Opel nabízí k tomuto modelu dohromady 3 palivové verze (benzín, nafta, plyn), 3 druhy převodovek (5st. manuál, 6 st. manuál a 6st. automat) a 5 výkonnostních verzí na škále od 81 koní až po vrcholnou 130 koňovou. Dále jsou na výběr 3 výbavové balíčky od nejnižší Enjoy až po vrcholnou výbavu Ultimate.
Mnou testovaný Opel měl pod kapotou přeplňovaný benzínový tříválec, propojený s 6 stupňovou manuální převodovkou. Výkon testovaného vozu byl nejvýše nabízených 130 koní. To vše slibuje hodně zajímavé výkony a tomu jsou samozřejmě přizpůsobena i očekávání.

 

První obhlídka zvenku i svezení rozhodně zaujmou

Předávka auta mezi mnou a kolegou probíhala v Praze, v jejím rušném městském provozu jeden čtvrteční podvečer. Již z dálky upoutal mou pozornost jasně červený Opel s tmavě šedými sloupky i střechou a zářícími čelními LED světlomety ve tvaru fajfky. Tedy první závěr si mohu udělat již při prvním střetnutí. Auto působí svým designem a v tomto případě barevnou volbou (respektive dvojbarvou) výrazně a zajímavě, ihned upoutá pozornost. A to je první kladný poznatek. Dále pokračujeme po ose městem až k okrajové městské části hlavního města. Jsem obklopen prvních pár desítek minut interiérem z pohledu spolujezdce sedícího vpředu. Rozvržení přístrojové desky a středového panelu působí spíše střídmě, minimalisticky. Palubce i výplním dveří vévodí plasty, jak je dnes už ostatně zvykem u aut této třídy. Nicméně zpracováním působí na pohled kvalitně a esteticky ani pocitově nepůsobí nijak rušivě. Takže, nic špatného se vlastně neděje.
Pak následovalo střídání postů a já se rozloučil s kolegou. Od teď už mířím v novém Opelu po vlastní ose…

 

Usazení za volant a první sólo kilometry: německy kvalitní, precizní a logické

Tak, jak to bývá zvykem, mé první kilometry byly takovým oťukáváním. Rozkoukávám se z pohledu řidiče po interiéru a všech dostupných ovládacích prvcích. Zvykám si i na povahu spojky a převodovky v tomto autě a na to, jak si rozumí s tímto motorem. Po prvních několika desítkách kilometrů, kdy střídám městský provoz za ten mimoměstský a nakonec i dálniční, pomalu zjišťuji, že Opel v tomto voze navrhl ergonomii s citem a logicky. Testované auto disponuje moderními bezpečnostními technologiemi od indikátorů mrtvého úhlu, přes přední i zadní senzory a dokonce i, zde dobře udělaný, head-up displej. Mezi další asistenty dostupné v tomto voze patřily adaptivní tempomat a kontrola jízdních pruhů. Obě přední sedadla měla k dispozici vyhřívání a vyjma posouvání vpřed/vzad měla ostatní polohovací propriety regulavatelné elektronicky, klasicky skrze tlačítka na vnějších bocích sedadel. Nechybí zde ani předozadní regulovatelnost podpěrky stehen. Jednoduše chytrá kombinace je i manuálního a elektrického regulování posezu za volantem a za palubkou, v případě spolujezdce. Nyní ale pojďme dále od řešení „pouhého“ usazení. Jak jsem uvedl v předchozím odstavci, i tady značka jakou je Opel, nešetří na tvorbě interiéru za pomoci plastů. Hodně z nich je měkčených, ale některé jsou tvrdé. Přesto se v tomto autě člověk cítí mnohem útulněji, mohu-li říci subjektivně, než například ve vozech jihokorejské značky Hynduai. Osobně bych tento, řekněme paradox, přisuzoval tomu, že interiér Crosslandu X obsahuje o něco více kovových a kovově působících prvků. Díky tomu zvládá docílit lepšího pocitu útulna a decentnosti. Precizní. Přední části interiéru tak nějak dominuje středový panel, respektive v něm uložený 8 palcový displej s kvalitním rozlišením. Opel má zde nainstalovaný tzv. Navi 5.0 IntelliLink operační systém. Dle mého soudu byla práce s ním ne vždy, alespoň z kraje, úplně intuitivní a snadná. Celkově se ale naštěstí nejedná o příliš komplexní uživatelské rozhraní. Rozhodně jsem už, po paměti, seděl v autech, kde operační systémy měli lepší ovladatelnost a orientovatelnost. Jak se mi nicméně nový Crossland X řídil? Pojďme si o tom povědět.

 

Jízda: ticho, překvapivý tah a pohodlí

Auto rozhýbáváte skrze tříválec o výkonu cirka 130 koní. Je zde převodovka manuální, šestistupňová. I když se čísla výkonu a velikosti nezdají příliš vysoká, musíme zvážit fakt, že se nejedná o příliš těžký vůz, podle malého techničáku nějakých 1300 kilogramů. Tak či tak, po chvíli sžívání jsem zjistil, že auto dovolí pro mě osobně až překvapivě dynamickou jízdu. V zatáčkách i při jízdě přes nerovnosti mi přišel podvozek auta příjemně jistý a zároveň utlumený. Opel prodává toto auto i se slogany a reklamními hláškami, týkajícími se spotřeby, respektive její níže. Musím potvrdit, že jedeme-li v autě normálně, předpisově, spotřeba se u této tříválcové jednadvojky pohybuje někde na pomezí 6 litrů benzínu na 100 km. Při ostřejší jízdě jsem se vyšplhal logicky výše, s ustálením někde na 8-9 litrech. Rozhodně je zde znát, že interiér je od okolního světa poměrně dost dobře hlukově odizolován, a tak pokud nevytočíte motor do vyšších otáček, 3000 a výše, v podstatě zůstává jízda autem tichým zážitkem pro všechny uvnitř.

 

Příjemné trendy auto do města i na delší výlety

Po necelých čtyřech dnech běžného používání auta mi zbyly ve skrze jen příjemné pocity. Klidně bych se v autě svezl mile rád o x dní déle. To samo už je ode mě jistým závěrem v testu. Námi testovaný vůz byl v podstatě v maximální výbavě a jeho cena se nevyšplhá nad 750 tisíc korun. Dle mého názoru je nový Opel Crossland X skvělým autem pro mladé i „šik“ starší generace. Užijete si s ním pozornost kolemjdoucích. Podrží vás ve městě i na dálnici a dokonce si s ním můžete užít i nějakou zábavu, pokud šlápnete trochu více na plyn. Navíc nabízí netradiční duální volbu barvy karoserie a barevné podsvícení interiéru. Všechny tyto atributy výše zmíněné mluví jednoznačně ve prospěch auta. Pokud bych měl zvážit ještě nějakou tu kritiku, asi snad zmínil jen poněkud delší dráhy řazení a ne příliš velký zavazadlový prostor. Hledáte-li ale městský crossover jako pár či tříčlenná rodina, ten od Opelu byste měli rozhodně zvážit.

 

Jakub Kameníček

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..