Peugeot 2008 PureTech 155: v hledáčku revoluce bestselleru
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýPeugeot 2008 je auto, které do jisté míry obrátilo svět vzhůru nohama. Můžeme mluvit v tomto směru třeba o českém trhu s malými SUV, kterému dlouhou dobu tento model kraloval, automobilce Peugeot nebo do jisté míry i o celém automotive segmentu. Poslední dobou si sem tam v nějakém článku postesknu, kam se poděla dřívější sláva hatchbacků (a kombi) nižší střední třídy. Tuto polemiku jsem si neodpustil třeba ani v nedávném testu modernizované Astry. Odpovědí jsou alespoň z části auta, jako je Peugeot 2008, auto spadající do kategorie B-SUV, tedy těch nejmenších crossoverů. V předchozí generaci, v níž 2008 doslova trhala rekordy, jsme toho strávili poměrně hodně. Auto mě nadchlo už při svém evropském představení, pak na české dynamické prezentaci, při klasických testech, no a pak taky v rámci námi úspěšně absolvovaného dlouhodobého testu. Chtěl jsem tím vším výše zmíněným zkrátka jen naznačit, jak důležitá 2008 pro Peugeot dnes je, jak hodně jsme předchozí generaci prověřili a jak moc se nám líbila. Zatímco nedávno jsme se s kolegy u nejmenované novinky vyjadřovali opatrně označením „evoluce“, mezigenerační rozdíl mezi dvatisíceosmičkami je doslova revolucí. Už takto na úvod mě tak napadá jedna velmi zásadní otázka: „Je vůbec dobré dělat revoluci něčemu tak úspěšnému?“ Odpovědí by měl být mimo jiné tento náš vůbec první test druhé generace crossoveru Peugeot 2008…
První dojem: doslova jiný, líbivý a navzdory rozměrům mohutný
Ačkoliv se mi předchozí 2008 líbila, postavit vedle sebe obě generace, ta předchozí působí tak trochu jako „usmrkánek, co může tak akorát chodit se džbánem pro vodu.“ Teď ale vůbec nechci říkat, že 2008 bývala nějak nepovedeným či designově obyčejným autem. Vůbec. Ta nová však jde více ruku v ruce s novým designovým jazykem značky, který před lety nastolili větší sourozenci Peugeot 3008 a 5008 a před nedávnem nová 508. Zmínit musím také menší 208, ze které 2008 nepřímo vychází. Ačkoliv jsou si obě auta designem podobná, vzhledem k výraznému zvětšení pro 2008 jde o dosti odlišné kousky. Nejdůležitějším poznatkem je podle mě již v nadpise zmíněná robustnost. Oproti předchozí 2008 tohle auto vypadá opravdu dospěle, vyspěle, uhlazeně – no zkuste najít sami další superlativy. Problémem designu malých SUV (B-SUV) vždycky byla nevyváženost mezi rozměry. Za ideální se dá považovat většina zástupců kategorie C-SUV, kam spadá třeba 3008 nebo etalony v podobě Nissanu Qashqai či Škody Karoq. Jelikož je ale jedním z úkolů aut, jako je 2008, cílení na širokou veřejnost a s tím spojená (cenová) dostupnost, musejí taková auta vycházet ze svých tradičních, menších derivátů, v tomto případě z 208. Nafouknout ale něco tak malého do výšky a dodat vzhled SUV není nic jednoduchého. Výsledkem jsou pak často i auta vůči šířce i délce nepatrně vyšší, než by měla být. Případ současné 2008 to ale opravdu není – a to je právě ta dospělost, o níž jsem mluvil před chvílí. 2008 byla před lety jedním z vůbec prvních zástupců již zmíněného segmentu, doslova ho vytvořila, a tak vlastně i docela chápu, že její výrobce opět přichází s něčím novým – novým designem, který v dané kategorii nemá konkurenci. Na druhou stranu ale Peugeot začíná být lehce výstřední záležitostí – třeba LED diody denního svícení inspirované šavlozubým tygrem sice vypadají zajímavě a mně se vskutku líbí, to ale samozřejmě nemusí platit u každého. Další detaily už asi není potřeba vyjmenovávat jeden po druhém. Když už jsme ale byli u těch LEDek, doplním, že se na ně spoléhají i hlavní světlomety, které v dané třídě nejsou vyloženě standardem.
Interiér: v řeči nového 3D i-Cockpitu na výbornou!
Pokud jsme v případě exteriéru mluvili o velkém skoku mezi oběma generacemi, v interiéru to samé platí dvojnásob. Zní to skoro až neuvěřitelně, ale i uvnitř je nová 2008 velkou revolucí. Byť i ta předchozí navazovala na i-Cockpit první generace v menším sourozenci, modelu 208, jeho nová verze s přízviskem 3D je úplně jiné kafe. Jako o 3D se dá sice mluvit o celé palubní desce, která je příjemně natočená na řidiče. To, co se ale v reálu opravdu dá za trojrozměrné považovat, je digitální přístrojová deska. (Ne)čekaně navazuje třeba na technický základ z daleko dražšího Peugeotu 508, v tomto případě však přidává další, a to především designový prvek – zobrazované informace řidič vnímá hned ve dvou úrovních. Středová část budíků je vystouplá „vpřed“, zatímco zbytek se nachází tak trochu v pozadí. Při pohledu před sebe (na onu 3D přístrojovou desku) si tak začínám říkat, že relativně nedávno uvedená 508 potřebuje modernizaci. Nedělám si srandu, inovovaná verze přístrojovky působí jak z jiné dimenze a troufnu si tvrdit, že nemá konkurenci ani v těch nejdražších současných automobilech. Zbytek prvků interiéru samozřejmě pokračuje v podobném duchu, a to relativně nezvyklou kvalitou a poskytujícím komfortem, avšak ne zas takovou výjimečností, jaká se naskýtá při pohledu na 3D digitální přístrojový štít. Osobně ale vidím největší rozdíl (oproti předchůdci i řadě konkurentů) v odchýlení od levného konceptu. To se samozřejmě projevuje i v ceně, i tak ale 2008 zůstává relativně dostupným autem. Abych pokračoval pozitivy, už tradičně se mi na palubě Peugeotů hledá docela dobře ideální posaz za volantem. I v 2008 je nyní trochu nižší a já se i díky koncepci směřované spíše na řidiče cítím příjemně obklopen. Někdy samozřejmě nechybí poněkud levnější materiály, jde však spíše o detaily. Potěší i zajímavě řešená „zásuvka“ na bezdrátové nabíjení telefonu, která je umístěna nejníže na středovém panelu a která jde zavřít – nezapomeňte jen telefon v cíli vyndat. Vyloženě přehršle prostoru pak druhá řada sedadel nenabídne, opět ale nejde o nějaký výjimečný deficit vzhledem ke konkurenci.
Technika: nepřekvapí a sází na esa koncernu PSA
Skoro by se dalo říci, že i nová 2008 sází na tradiční esa, která má koncern PSA v rukávu. Ona už je s námi totiž technologie PureTech, jejíž zástupci se pod kapotou i tohoto modelu objevují, pěkných pár let, a tak už alespoň některým z nás nepřijde jako vyloženě inovátorská. I tak je v posledních letech právě benzínová přeplňovaná jednadvojka PSA schovávající se pod výše zmíněným označením často oceňovaná a sbírá tituly motor roku jak na běžícím páse. U auta, které sází mimo jiné i na cenovou dostupnost, se právě tahle motorizace tváří jako ta ideální a já se vlastně ani nedivím. Zatímco v základu nabídne solidních 100 koní, v té nejvyšší verzi (v kombinaci s osmistupňovým automatem) může mít koní až 155. Tahle varianta pak tvoří výkonový vrchol nabídky a shodou okolností ji máme k dispozici i my. Mohl bych se klidně dlouze rozepisovat o vlastnostech právě PureTech 155, jenž se poprvé objevil pod kapotou sesterského modelu DS 3 Crossback, ale to by dost možná nebylo tím nejzajímavějším a pro vás nejhodnotnějším. Dovolím si jen zmínit, že rozdíl oproti dostupnější a o něco slabší verzi 130 není nijak zásadní. A opravdu zůstáváme u tradičních hodnot – při šetrném zacházení s ní auto dokáže být poměrně úsporné. Nejčastěji se ale budete pohybovat lehce pod hranicí 7 l/100 km, což beru jako přijatelné, avšak nikoliv zázračné. 2008 těží s poměrně nízké hmotnosti (1.280 kg), což potěší především ve hbitosti a jízdní agilitě. Osobně bych však autu 155 koní vyloženě netipoval (130 bych věřil spíše) – to je zřejmě následkem tříválcové konstrukce, která má své limity, 130 koní tak vidím jako technický ideál dnešní doby. Řízení se mi u této novinky zdálo příjemně lehké a ze začátku možná i lehce přeposilované. Tomu je možné pomoci voličem jízdních režimů a volbou sportovního módu. K tomu mám jen jednu poznámku – tlačítko je umístěno nezvykle na středové konzoli těsně před začátkem loketní opěrky a v případě jejího vysunutí (má volba) je k němu velmi obtížný přístup. Upřímně fakt nevím, koho tohle napadlo a já si tak připomínám snad jen léta nepochopený spínač tempomatu v Renaultech. Po chvíli si stejně uvědomíte, že se tento Peugeot má nejlépe ve městě, kde potěší vyšší posaz, rozhled, pocit bezpečí a stále přijatelné rozměry pro manévrování v uličkách. Tomu však mírně odporuje spíše tvrdší naladění podvozku. Určitě bych zapomněl na 18“ kola (osazená na autě v našem případě), vystačil bych si s jinak rozumnými sedmnáctkami a „problém“ alespoň zmírnil. Označení jsem dal do uvozovek schválně, neb jde ve skutečnosti jen o drobnost, které dává za vznik spíše průměrné odhlučnění podvozku, než-li vyloženě tvrdý podvozek. I přes drobné neduhy si dovoluji 2008 technicky taktéž označit za nadčasovou a hodně vyspělou.
Verdikt: příjemné auto, které zaslouží pečlivý výběr
Už na začátku článku jsem uvedl, kolik jsem toho zažil s předchůdcem dnes testovaného modelu. Hodně. Teď už ale konec srovnávání. Věřím, že jsem vám ze všech úhlů pohledu předal vysvětlení, v čem všem je tohle auto opravdu nové. Já za něj dávám do Francie palec nahoru. Tak jako každý má i tento kousek své mouchy, ty jsou ale dle mého názoru spíše minoritní. Nabízí navíc mnohá řešení, která minimálně v jeho kategorii nemají konkurenci. Otázkou zůstává, zda si za ně budou čeští zákazníci, kterých v případě 2008 doposud nebylo málo, chtít připlatit. Základní cenovka ve výši 385 tisíc korun sice nevypadá nijak drasticky, a to jsme ani neuvedli výčet velmi solidní standardní výbavy, oproti předchůdci jde však v závislosti na konkrétní verzi o příplatek zhruba 35 – 50 tisíc korun, což představuje cca 10 % ceny. Nejčastěji se dle mého názoru budou prodávat verze druhého výbavového stupně Allure, které se pohybují na hranici 450 tisíc korun. Oceňuji také přítomnost dieselové alternativy – my v redakci považujeme za poněkud neuvážené, pro určitou cílovou skupinu jde o nejlepší možnou variantu, a to třeba i díky tomu, že poslední verze 1.5 BlueHDi je velmi povedená a hlavně úsporná. Mým žhavým kandidátem by zůstávala v kombinaci s výbavovým stupněm GT Line, kde auto dostanete na 17“ kolech, s výčtem výbavy, který bude stačit většině z nás a možností volby ze tří 130koňových verzí (2x benzín, 1x diesel). Osobně se těším na další zážitky s tímhle autem, neboť zůstávám i přes velká očekávání mile překvapen.
Jan Novotný
Technická specifikace
motor | |
Model | 2008 1.2 PureTech 155 |
Výkon | 114 kW |
Točivý moment | 240 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1750 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 8.2 s |
Max. rychlost | 208 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 3 |
Maximální výkon při otáčkách | 5500 RPM |
Převodovka | Automatická převodovka |
Převodů | 8 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1199 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 6.1 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 7.9 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 6.1 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 6.4 l/100km |
Velikost nádrže | 44 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 215/60R17 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1748 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1280 kg |
Přívěs s brzdami | 1200 kg |
Náklad | 468 kg |
Přívěs (bez brzd) | 640 kg |
modelová řada | |
Název generace | U |
Uveden | 01/21 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Malé vozy (např. Polo) |
rozměry | |
Délka | 4300 mm |
Rozvor | 2605 mm |
Šířka | 1770 mm |
Prostor pro zavazadla | 405 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1467 l |
Max. zatížení střechy | 70 kg |
Výška | 1530 mm |
Průměr otáčení | 10.4 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.