Šampionát elektrických Formulí E je nově mistrovstvím světa, DS Techeetah věří v třetí titul

Šampionát elektrických Formulí E je nově mistrovstvím světa, DS Techeetah věří v třetí titul

Autor: Jan Novotný · Fotografie: AUTOMOBILES CITROËN s.a. (DS Automobiles media)

Bude to začátek už sedmého ročníku šampionátu Formule E, když se závodníci sedící v čistě elektrických monopostech postaví na start prvního závodu sezóny 2021 konaného v lednu v dalekém chilském Santiagu. Ne na darmo je ale potřeba se pozastavit nad označením FIA Formula E. Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) zná asi každý motoristický nadšenec a není potřeba ji jakkoliv důkladněji představovat (většina motoristický šampionát s nadnárodním působením se jede pod její taktovou). Formula E sice byla odjakživa podporována právě FIA, nicméně až v nyní připravovaném ročníku, tedy v sezóně 2021 je jí dopřáno označení Mistrovství světa. Ono, ať už máme elektrifikaci a elektrické formule rádi či nikoliv, popularita šampionátu Formula E neuvěřitelně roste. Důkazem toho je třeba pokrok, jaký závody jako takové (komplexně) prodělaly – připomenout mohu třeba ukončení režimu střídání monopostů v půlce závodu (dříve díky nedostatečné kapacitě baterie). A pak je tu třeba také 12 týmů s celkově 24 jezdci a stejným počtem vozů na startu. V kontextu doby, kdy automobilky již hojně nepodporují motoristické závody – a to ani v případě Formule 1 a ani ve WRC (v Mistrovství světa v rally jsou nyní už jen tři tovární týmy), je pak přítomnost hned 7 (resp. 8 s indickou Mahindrou) automobilek ve Formuli E pozitivně vnímanou anomálií. Vedle Audi, BMW, Mercedesu, Nissanu, Jaguaru a Porsche tak stojí i dvojnásobní mistři z týmu DS Techeetah, kteří by rádi navázali na dvě předešlé, veleúspěšné sezóny. V jejich stáji tak čekají hned dva mistrovští jezdci a vítězný vůz z předešlého ročníku. Své plány přestavují nyní, a tak máme šanci i my, v české republice, slyšet jejich plány…

 

DS Automobiles a Techeetah jsou připraveny získat třetí dvojitý titul!

Zástupci DS Automobiles a jeho partnerského týmu Techeetah před pár dny potvrdili v pařížském studiu nedaleko versailleského sídla společnosti svou další účast ve Formuli E a svou touhu pokračovat v sérii dvojnásobných vítězství, tentokrát v sedmé sezóně šampionátu, který bude v lednu 2021 prvním mistrovstvím světa FIA Formule E. Po rekordní šesté sezóně zakončené dvojnásobným titulem udělá tým vše pro to, aby si zajistil další úspěchy. Jak bylo oznámeno, sezonu zahájí DS E-Tense FE20, vítězný monopost z předchozí sezony, protože to šampionát spolu s dalšími možnostmi kvůli pandemii COVID-19 povoluje.

 

Mark Preston, šéf týmu DS Techeetah, dodává:

„Letošní sezóna byla úžasná! Odnášíme si nádherné vzpomínky, ale navzdory hrdosti a radosti už tým hledí dopředu a má plno práce s přípravou na sedmou sezónu. Vzhledem k výsledkům předchozích dvou sezón nemůžeme usilovat o nic menšího než o double, tentokrát vítězstvím v prvním světovém šampionátu Formule E.“

 

Své ohlasy připojuje i Xavier Mestelan Pinon, ředitel DS Performance, s nímž jsme již několikrát měli tu čest připravit rozhovor:

„Nadcházející sedmá sezóna je pro nás novou výzvou, ale náš cíl zůstává stejný: bojovat o vítězství a o tituly! Kvůli epidemii COVID-19 se změnila pravidla pro hnací ústrojí. Standardně musíme mít každou sezónu schváleno nové auto, ale letos máme možnost to odložit až na konec šampionátu 2021. V DS Performance jsme se vzhledem k našim vynikajícím výsledkům rozhodli spustit dva programy současně. Za prvé, výrazně předěláme vítězný vůz minulé sezóny DS-Tense FE20, abychom šampionát 2021 zahájili s mimořádně spolehlivým a ještě výkonnějším vozem. Za druhé souběžně připravujeme nové auto, které bude debutovat na E-Prix v Římě, po první třetině sezóny.“

 

Ohlasy připojuje i Béatrice Foucher, generální ředitelka DS Automobiles:

Díky všem, kdo pracují na tomto inovativním programu, jsme se stali měřítkem v této 100% elektrické soutěži. Jsem hrdá na fantastické výsledky našeho týmu a našich jezdců a vděčná za plné nasazení týmů DS. Do Formule E jsme se v roce 2015 zapojili jako první prémiový výrobce. Formule E je jednou z nejzajímavějších forem motorsportu na světě a stala se prvním sportem na světě, kterému bylo v roce 2020 uděleno osvědčení ‚nulových emisí uhlíku‘.

Formule E se navíc už svou podstatou zavázala k elektrifikaci a neexistuje žádná jiná oblast, do které bychom se zapojili radši, protože elektrifikace je jádrem strategie DS. Celá nabídka vozů DS je elektrifikována a zahrnuje i plně elektrický DS 3 CROSSBACK E-Tense a plug-in hybridní DS 7 Crossback E-Tense. Naše vlajková loď, plug-in hybrid DS 9 s výkonem 360 k, se má brzy objevit na trhu. V tomto segmentu vidíme skutečný zájem, 33 % prodaných vozů v Evropě v tomto roce bylo elektrifikovaných. To nám umožnilo dosáhnout výjimečných výsledků: ke konci září 2020 jsme měli nejnižší hodnoty CO2 na trhu, a to pouhých 81 g/km.“

A právě i pro DS 3 Crossback E-TENSE a DS 7 Crossback E-TENSE 4×4 můžete hlasovat v anketě čtenářské auto roku 2020.

 

A chybět nemůže ani Jean-Éric Vergne, bývalý závodník Formule 1 a dvojnásobný šampion Formule E, s nimž jsme měli možnost připravit rozhovor v rámci zrušeného letošního Ženevského autosalonu:

„Od nástupu do stáje DS Techeetah jsem na vlastní oči viděl, jak se tým neustále zlepšuje. Naše výsledky v šesté sérii prokázaly naši konkurenceschopnost a moc se těším, až ukážeme, co jsme si připravili pro 7. sezónu. Pořád se snažíme zdokonalovat a přicházet s novými věcmi, zlepšovat sebe, svůj přístup, a především svou dlouhodobou vizi, která je nejdůležitější. Tým odvedl neuvěřitelnou práci. Těším se na testy ve Valencii před prvním závodem sezony, který se pojede v lednu v Santiagu.“

 

Sezóna 2021 je skoro za dveřmi, a to ačkoliv pandemie COVID-19 neumožňuje zveřejnit plný harmonogram

DS Techeetah se v současné chvíli připravuje na oficiální testovací jízdy Formule E ve Valencii ve Španělsku, které proběhnou od 28. listopadu do 1. prosince. Zajímavostí nadcházející sezóny je i ta skutečnost, že v současné chvíli čítá závodní kalendář pouhé čtyři závody, z nichž se navíc jedou vždy dva na stejném místě (Santiago v Chile a Diriyah v Saudské Arábii). Nenechte se ale zmást, není třeba se bát, že by v roce 2021 měly být odjety pouze čtyři závody. Zbytek kalendáře jen prostě a jednoduše se současnou pandemickou situací čeká na konkrétní termíny, které budou zveřejněny v návaznosti na aktuální lokální stav. Nutno totiž připomenout, že ač se jedná o mistrovství světa (světový šampionát), řada závodů se koná tradičně v Evropě – my sami jsme navštívili Berlin ePrix 2017, Rome ePrix 2018 a Monaco ePrix 2019. Prozatím se tedy nezbývá než těšit na první závod, který ukáže aktuální rozpolození sil a potvrdí či vyvrátí atraktivitu těchto elektrizujících závodů, a to už 16. ledna 2021 v Santiagu de Chile.

 

Jan Novotný

Sdílet: