ROZHOVOR: nejen o Formuli E a budoucnosti motorsportu s manažerem DS Techetah
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýO naší cestě na Monaco ePrix, jedním z vrcholů sezóny 2018/2019 Formule E, jste se už dočetli už opravdu mnoho. Určitě už víte, čím jsme jeli, jaké byli naše zážitky, dojmy i pojmy a samozřejmě, jak probíhal závod v proslulém Monackém knížectví, mekce motorsportu. Šampionát Formula E už před více než pěti lety začal psát budoucnost automobilového sportu. Ať chcete nebo ne, je tomu tak. V Čechách jsme navíc s elektrifikací oproti zbytku EU docela pozadu. Je už samozřejmě jen na vás posouzení, zda-li je tomu dobře či nikoliv. Zpět ale na závodní tratě. Samotné elektrické formule jsou považovány za vrcholnou závodní sérii eko-monopostů, stejně jako je tomu u Formule 1. A to vše napovídá, že tohle nebude úplně sranda. Vážně. My jako redakce sledujeme vývoj této „budoucnosti“ už třetí sezónou a nedávno jsme navíc mohli slavit výročí od naší první návštěvy jednoho ze závodů, Berlin ePrix a pak také tehdy prvního rozhovoru na tomto závodním poli. Není náhodou, že jsem se tehdy i tak trochu ze zvědavosti vyptával jednoho z nejpovolanějších, ředitele DS Performance zodpovědného mimo jiné právě za aktivity nedávno vzniklé luxusní automobilky DS Automobiles, Xaviera Mestelana Pinona. A tak trochu tematicky je zhruba po dvou letech přede mnou naprosto stejná, nestárnoucí postava. Sám jsem byl zvědavý, jak se posunul tým, jezdci či dokonce on sám. Přidáme trochu z očekávání do budoucna automobilismu i hodnocení letošní sezóny, ve které se týmu mimochodem zatím velmi daří. Jste taky tak zvědaví?
Letos jsou to již čtvrtá sezóna pro DS: co vše se během těch let odehrálo?
Je až pozitivně podivující, jak se na mě Xavier z dálky usmívá. Jako kdyby si snad ještě pamatoval na náš dávný rozhovor, nenechávám se ale vyvézt z míry a v pozitivní atmosféře se snažím pokračovat. Na úvod mě nenapadlo nic jiného, než požádat o krátké shrnutí uplynulých 3 resp. 4 roků působnosti DS ve Formuli E. Jak jsou na tom nyní, co se posunulo a jak vůbec vnímají zástupci automobilky své působení, pokud se poohlédneme pár let zpět? „Jo, máte pravdu, už je to nějaký pátek. Zlepšili jsme dvě věci – naše tempo a pozici. Naším cílem je zcela upřímně bojovat o titul. A nejlepší příklad toho všeho je nynější stav, kdy po třech letech vedeme průběžné pořadí týmů i jezdců. Takže je to pro nás důkaz, že jsme zvolil dobrou cestu, že pracujeme dobře a že se zlepšujeme,“ s úsměvem dodává Mr. Pinon.
Závodní tým a automobilka: co vše si ze závodního vývoje odnáší?
Automobilka a vlastně spíše celý koncern je jeden takový velký kolos. Samotného by mě zajímalo a snad i do značné míry mě předem fascinuje, co se musí stát, aby se takové celky rozhodli k participaci v novém šampionátu. Zástupce DS Performance odpovídá, co bylo motivem a co si automobilka ze závodů odváží: „Tohle je přesně ten důvod, proč je DS Performance v této sérii zainterestováno, stejně jako ostatní automobilky. Formula E nám umožňuje urychlit proces RND (výzkum a vývoj, pozn. red.). Všechny komponenty zde vyvíjené jsou samozřejmě vždy pro nový monopost a jako takové nemohou být použity v silničních vozech. Koncept jednotlivých nových komponentů se ale určitě objeví minimálně v autech DS Automobiles a dost možná i v dalších zástupcích značek PSA. Tohle je pro nás nesmírně důležité.“ Přichází čas na konkrétní případy a teď se prosím držte, některým z nás právě teď vyrazí dech: „Jedním skvělým příkladem je rekuperace kynetické energie při brzdění. V průběhu závodu totiž jezdec zhruba 30-40% využité energie pro jedno kolo získá zpět v rámci regenerace při zpomalování,“ a dodává, že právě v této oblasti očekává v příštích letech u sériových vozů největšího zlepšení, v kapacitě a výkonu. V reálných příkladech ze současnosti pak jmenuje i kompletní software (a battery management), který je i v dnešních produkčních vozech kompletně převzat z Formule E. Zároveň nás ale ubezpečuje, že konkrétní díly ve stejném provedení z Formule E v sérii neuvidíme – tady je všechno extrémně lehké, náročné na výrobu a náročné i finančně. Jak ale Xavier řekl, znalosti a základní technologický koncept bude již brzy přenesen na silnici. Technický mistr nás ještě na závěr tohoto tématu ubezpečuje, že pokud byl nějaký hlavní důvod, proč DS vstoupilo do této nadčasové závodní série, byl to především záměr masivně posunout elektrifikaci svých vozů (celého PSA), a to především ve výkonosti a časovém horizontu.
Trocha té osobnosti: kdo vlastně je Xavier Mestalan Pinon a co mu Formule E dala?
Nebudu moc dlouho chodit kolem horké kaše. Za mým dnešním hostem je totiž opravdu dlouhá řádka projektů a hlavně zkušeností ze světa motorsportu. Od roku, a teď se prosím posaďte, 1995 byl Xavier po dlouhých 16 let technickým ředitelem pro Citroen Racing, pro další čtyři roky pak vedle technický tým pro PSA a od 1.1.2016 je ředitelem DS Performance. Kolem něj tak prošli mimo jiné takové hvězdy, jakým je Sebastien Loeb, se kterým dosáhl tým na titul Mistra světa v rally, a to se rozhodně nezahazuje. Co tedy dala Formula E právě jemu? Možná jsem jej zaskočil, i tak opět s úsměvem a nadšením odpovídá: „Osobně? Hm… Samozřejmě je to vášeň. Máte pravdu, v minulosti jsem pracoval na MS v Rally a naprosto upřímně bylo pro mě potom důležité najít nové výzvy a v této sérii jde o více než jen sport. Je to velká výzva už od základu. My všichni spolupracujeme na tvorbě evoluce silničních vozů. Nyní všichni pracují na elektrifikaci sériových aut a bude to opravdu masivní změna pro všechny automobilky a samozřejmě i pro zákazníky. A být součástí toho všeho, tvořit vůbec tenhle svět, to je velkým potěšením.“ A teď malá odbočka – jak se dá vůbec vnímat tento kariérní postup a dá se porovnat to, co Xavier dříve pro Citroen dělal a co dělá nyní? „Světový šampionát v rally je opravdu skvělý. A já jsem měl to štěstí být ve správný čas, se správnými lidmi na správném místě. To byly opravdu úžasné, doslova skvělé časy. A nyní? Je to úplně nová série. Ještě před čtyřmi lety lidi skepticky našlapovali a tvrdili, že tohle nikdy nevyroste. A podívejte se, kde teď jsme. Nemyslím teď jen Monako jako takové, ale současný stav. Každá automobilka chce být součástí tohoto šampionátu, který je zároveň jedním z nejtěžších pro všechny okolo. Je však hrozně zajímavé být jeho součástí, moc si to užívám,“ doplňuje opět s neutuchajícím nadšením.
DS ve spojení s Techetach je ale novinkou, jak funguje spolupráce?
Je sice pravdou, že dosud (do začátku letošní sezóny) jsme dvě písmena D a S mohli pospolu vídat ve spojení s jiným závodním subjektem, nebudeme ale předbíhat. Jak probíhá samotná spolupráce, pokud se bavíme o automobilce a závodním týmu jako takovém? „Nyní je ta spolupráce o mnoho lepší než v minulosti, takže jsme se samozřejmě zlepšili i touto cestou. My (jako DS Performance) jsme zodpovědni za veškerý výzkum a vývoj. Máme FIA licenci jako tovární tým (s pozadím automobilky) a máme na starosti všechny závodní aspekty. V zásadě jsou všichni naši inženýři jezdí na závody a všichni inženýři DS Techetach jsou součástí testů. Naše spolupráce tak probíhá velmi úzce,“ opět odpovídá oplývajíc optimismem Xavier. Konkrétně k minulosti s Virgin jsme se komentáře nedočkali – že by dnes už spíše „temnější“ minulost? Nezdá se mi… Za sebou toho tyto dva subjekty mají hodně a rozhodně ne ve špatném světle. Zástupci DS Automobiles ale evidentně koukají se vztyčenou hlavou vzhůru a do budoucnosti, nikoliv do minulosti.
Nová doba a nová sezóny = nové mravy, jak moc byly přípravy těžké?
Už několikrát jsem zmínil, že v nynější sezóně FIA poprvé vyžaduje odjetí závodu pouze s jedním monopostem, který není dovoleno dobíjet. Hnidopichové se již nemohou posmívat, mně osobně ale „přeskakování“ z auta do auta v půlce závodu nepřišlo vůbec špatné – takové příjemně zpestření, které nemá obdoby. Jak vidí tento posun náš host a jak těžké bylo pro jeho tým připravit závodní speciál pro nová pravidla? „Byla to obrovská výzva. Ve srovnání se začátkem série jsme už zvýšili výkon o zhruba 25 % a ve stejném čase používáme jen jedno auto a jednu baterii pro celý závod a máme stejnou hmotnost. Vyrobit nové, výkonné a efektivní hnací ústrojí, které ke všemu nesmí být moc těžké, to bylo opravdu náročné. A po těch třech letech už tak nějak víme, co znamená dobrý a hlavně efektivní pohon. Efektivita je klíčem k úspěchu v tomto šampionátu,“ vysvětluje posun DS Techetach a dodává klíč k úspěchu: „Pokud jste schopni zajet velmi rychlé kolo a nespotřebovat u toho příliš mnoho energie, to je ta nejlepší věc, co můžete udělat pro vítězství.“
Sezóna 2018/2019 a její cíle: „boj o první místo v každém závodě!“
DS Techetach se poměrně daří v nynější sezóně. Připomeňme dosavadní první místo v poháru konstruktérů, vedení (J. E. Vergne) v žebříčku jezdců a třetí pozici A. Lotterera. X. M. Pinon vidí sezónu takto: „Mým cílem je boj o vítězství v každém závodě. Pokud jsme toho schopni ke konci sezóny, jsme schopni se prát o titul.“ A hodnocení sezóny od začátku do dneška? „Boj je sice dost obtížný, ale já jsem spokojený. 9 závodů a 9 absolutně jiných vítězů. Ale jo, jsme tu a daří se nám (viz. výsledky). Jsme v tom boji a to je to nejdůležitější.“ Pojďme se posunout opět o kousek dál, jaké jsou plány do budoucna? „Prvotním plánem je zůstat na předních pozicích v obou žebříčcích a bojovat o titul,“ a doplňuje, že neexistuje žádná reálná hrozba odchodu DS ze série nebo oddělení od Techetach. Podle Xaviera je toto místo, které je nejrychleji rostoucí a nejlepší v motorsportu vůbec. Každý tu prý chce být…
Budoucnost a elektrifikace: je to opravdu ta „cesta“?
S Xavierem se tak nějak celou dobu bavíme o tvorbě budoucnosti, která je elektrizující. S trochou nadsázky se na závěr našeho příjemného rozhovoru ptám, co vše lze očekávat v příštích dnech, měsících či letech, a to samozřejmě především ve Formuli E a v motorsportu. „Máte pravdu, tohle je prostě jasné. Všechna auta budou více a více elektrifikována. Opravdu nevím, jestli to bude za 10 nebo 15 let, ale určitě to přijde,“ nastiňuje opět naprosto v klidu otázku elektrifikace, zároveň ubezpečuje, že o klasické disciplíny s vůní benzínu nepřijdeme: „Určitě budeme mít i Formuli 1 a WRC s klasickými benzínovými motory, i tam ale částečná elektrifikace určitě zasáhne. A zmínit mohu i Historic rally Monte Carlo. Ale není to o nás, automobilkách. Je to evoluce pocházející především z politického rozhodnutí, které musíme přijmout.“ Zajímá vás, jestli s tím i člověk takto vysoce postavený je opravdu spokojený? Mě taky, odpověď zní takto: „Jo, beru to na vědomí. Je to něco, s čím se musíme poprat a něco dělat. Možná to je těžké zvládnout, ale to je už náš úkol.“ A v neposlední řadě se dá čistá mobilita, elektrifikace a další (říkejme tomu jak chceme) považovat za životní styl. Jak to má Xavier Mestelan Pinon? „Myslím si, že jsem tomu už podlehl. Pro příklad, Jean Eric Vergne je náš ambasador pro E-Tense technologii, což je všechno okolo elektrifikace u DS. A s tímto nelehkým úkolem se pojí i jiný životní styl a já jsem přesvědčen, že se ho náš jezdec skvěle zhostil.“
Závody vysavačů? Ať už jim říkáme jakkoliv, budoucnost to je a nechutná vůbec špatně!
Možná se opakuji a dost možná naše výstupy týkající se série Formula E znějí dost podobně. Jako zástupci mladého, ambiciózního a dynamického redakčního týmu jsme měli již poněkolikáté možnost přihlížet závodům elektrických formulí a ani jednou jsme se nenudili. Zatímco před lety v Berlíně bych označil svou návštěvu jako takovou „oťukávačku“, na loňské Rome ePrix mám nádherné vzpomínky – v centru historického města, obklopeni skvostnými monumenty a s minimálními odstupy jedoucí závodní speciály vytváří naprosto nezapomenutelnou atmosféru. A podobně je tomu i v Monaku, mekce motorsportu. Skoro bych i tvrdil, že samotný šampionát za ty roky vyspěl a právě při naší poslední návštěvě bylo znát, na jak vysoké úrovni je. Xavier Mestelan Pinon působil po celou dobu našeho zhruba desetiminutového rozhovoru velmi přesvědčivě a hlavně nadšeně a právě to je klíčem k budoucnosti – nadšení. S tímto pocitem se s vámi pro dnešek loučím, ještě jednou doplním – „Budoucnosti se neubráníme a ať jí říkáme jakkoliv, tahle zatím není vůbec nudná, ošklivá a negativní přívlastky k ní zatím hledám jen velmi těžko.“ Tak zase někdy příště…
Jan Novotný
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.