DS 3 Crossback E-TENSE: kandidát na čtenářské auto roku #10

DS 3 Crossback E-TENSE: kandidát na čtenářské auto roku #10

Autor: Jan Novotný, Yasmine Borůvková · Fotografie: Jan Novotný

Tak, a je tu další adept na cenu čtenářské auto roku 2020. V dnešním článku bychom vám rádi představili (plně) elektrickou verzi DS 3 Crossback označovanou jako E-TENSE. Auto ve spalovací verzi se prezentovalo už v rámci MOTORVIZE Fans Award 2019. Letos se tedy s DS Automobiles posuneme zase o kousek dál.

Mimo jiné jsme o konkrétní E-TENSE verzi psali už na začátku června a také před měsícem. V prvním případě jsme ohlašovali jeho příjezd do Čech, a tedy jeho uvedení na trh. Začátkem listopadu pak už šlo o jízdní recenzi auta jako takovou. Jste tedy jistě – po teoretické stránce – s novým elektro Crossbackem familiární a pokud vás zaujal, pak stačí jen přidělit své body v rámci on-line verze populární ankety už od 17.11. Pojďme si jej tedy nyní shrnout.

Svého kandidáta na čtenářské auto roku můžete podpořit zde!

 

Exteriér – très elegant

Vzezření vozu je zprvu velice extravagantní. Dopřávají tomu jeho oblé tvary a sem-tam nějaké ty výrazné křivky, u předních světel, po bocích (tzv. žraločí ploutve), či vzadu – jakoby ohraničující velikost kufru. Je nutno dodat, že co se týče exteriéru a designové stránky interiéru od klasického „spalováku“ se moc neliší. Charisma autu dodává poměrně rozměrná kapota zakončená futuristicky působící maskou chladiče DS Wings – zde je uplatněno logo DS Automobiles, které je právě na masce četně-krát „nakopírováno“, nechybí ale ani emblém E-TENSE. Prémiový charakter vozu DS 3 CROSSBACK podtrhuje celá řada jedinečných detailů, jako jsou například neviditelné okenní lišty nebo výsuvné kliky (viz rámeček).

SUV se veze na kolech o průměru 18“. Předku auta dále vévodí LED diody s úzkými světlomety DS Matrix LED Vision. I vzadu si automobilka vyhrála s dynamikou. Zaujmou třeba „přimhouřená“ světla s chromovou lištou či čistota střechy bez antény. DS 3 Crossback E-TENSE je high-tech i zvenku. Co se karoserie týče, k mání je 10 různých odstínů. K dispozici je také speciální Ultra Pearl odstín (poprév prezentovaný právě na verzích E-TENSE), jen tak pro detail. Variabilita platí i u kol, tam si vybere mezi 10 verzemi. U barvy střechy pak vybíráte mezi třemi – auto tak může být dvoubarevné, což opět přispívá k variabilitě i extravaganci.

 

Interiér ve znamení automobilové naděje

V duchu extravagance a futurismu pokračujeme i uvnitř auta. Pro kabiny vozů DS je typická elegance, péče o detail a technologická výbava. DS 3 CROSSBACK navazuje na dříve představený model DS 7 CROSSBACK, od něhož přejímá například středovou konzolu.  Interiér by se dal vlastně popsat jedním jediným slovem – luxus. Laděno do černo bílé – avšak né retro – dává kabině čerstvý nádech. Bílou kůží potažená sedadla a opěradla rukou na dveřích jsou vykontrastována černou technikou. Barvy se perfektně vyvažují. Yin a Yang s ultra elegantním stříbrným logem na volantu (ten je také bílý). Aby to návrháři dotáhli opravdu do koncovky, části koženého čalounění (například před sedadlem spolujezdce) jsou vyšívaná do tvarů kosočtverců. Říkám „bílá“, ale na světle spíš krémová, a ve tmě jako by se stmívalo do šeda. To jen pro designové fajnšmekry. Bílá, barva naděje, napovídá i principu auta jako takového, neboť elektromobily jsou počátkem nadějné ekologické budoucnosti.

Vůz je zevnitř díky zesílenému sklu zvukově téměř 100% izolován. To přidává i na kvalitě zvuku hudby, kterou si zvolíte na 10,3palcovém displeji a poslechnete přes 12 reproduktorů, kterým auto disponuje. Z technologií je možné vyjmenovat navigaci DS Connect Nav, systém konektivity DS Connect Box, světlomety DS Matrix LED Vision, ale také hands-free přístup a startování Proximity, který vysune kliky. Co se týče prostoru, složením zadních sedadel získáte z 350litrového kufru 1050litrový. Baterie je pak zabudovaná v podlaze, tudíž na prostoru neubírá. 

 

Jízdní vlastnosti a technologie – zelená budoucnost

Tak zprvu je naprosto nezbytné zdůraznit, že jde o 100% elektrický vůz, vlastně jeden z prvních ve třídě B-SUV. Jeho maximální dojezd na elektřinu činí 320 km, což už je v „EL“ automobilech opravdu skok. DS 3 Crossback E-TENSE je postavený na úplně nové podvozkové platformě CMP, u níž je právě s elektrickou verzí počítáno.

Baterii s výkonem 50 kWh, nabijete na 80% za 30 minut na rychlodobíječkách. Průměrný dojezd je tedy 9 km za minutu nabíjení. Elektromotor má sílu o 100 kW (136 koní) a produkuje maximální točivý moment ihned po startu. Z „0 na 100“ za 8,7 sekund – přeci jenom je to elektro. S baterií pod podlahou má E-TENSE Crossback nízké a pevné těžiště. Ve výsledku je auto „jen“ o 300 kg těžší, na hmotnosti přidávají komponenty související s elektrickým pohonem – chladící systémy, systémy řízení a ovládání apod. Řidič má k dispozici 3 jízdní módy – Eco (s optimálním dojezdem), Normal (kompromis mezi dojezdem a výkonem) a Sport (právě při využití maximálního točivého momentu). Brzdné režimy jsou pak dva – Normal (v praxi jako u spalovacího motoru) a Brake (využití brzdného účinku motoru, tedy baterie jízdou nedostane tolik zabrat).

A ještě něco pro fajnšmekry – ambasadorem tohoto nového eco-friendly vozu je Jean-Eric Vergne, šampion Formule E v ročníku 2017-2018. To, myslím značce a autu samotnému dodává třešničku na dort (na jménu).

 

Závěr: krok dopředu pro psa, příležitost pro vaše hlasování už od 17.11. 

Jak jistě chápete, s novinkami od PSA jde o velký posun v elektromobilech obecně a hlavně z pohledu značky DS Automobiles. Především, co se dojezdu a každodenní využitelnosti týče, stojí E-TENSE na předních příčkách. Po designové stránce je spíše pro ty, co si na něm potrpí a prostě rádi trochu té nevšednosti. I u tohoto vozu je variabilita z exteriérového a interiérového hlediska opravdu vysoká. Menší připomínkou je fakt, že kromě elektromotoru (což je tedy markantní detail…) se auto po vzhledu a palubních funkcích od verzí se spalovacím motorem nijak neliší. Jde tedy hlavně o to, jakou jízdu a využití vozu preferujete. Je totiž v obecném povědomí, že elektro-auta jsou nejpopulárnější ve městech, tam mají nejpozitivnější vliv na životní prostředí a tak i smysl. Hlavně teď, když se velké metropole snaží o snížení emisí a povolují vjezd čím dál méně autům (se spalováky) – například Londýn, ten je revolucionista. Teď už to ale necháme na vás. I mezi elektromobily má DS konkurenci velkou. Svůj hlas mu můžete přidělit už od 17.11.

 

Yasmine Borůvková

Sdílet: