Monaco e-Prix 2019: překvapivě zajímavá zkušenost
Autor: Lukáš Jeřábek · Fotografie: Lukáš JeřábekPíše se 10.5.2019 10:00 a já vyrážím na cestu za kolegyní Luckou a kolegou Honzou. Jakým autem jsme se na cestu za formulí vydali? Čím jiným než DS7 Crossback, a to ještě ve specifikaci DS Performance line. Auto jsme na cestu dostali s dvoulitrovým diesel, který je dle mého názoru nejlepší volbou u DS7čky. Cestu jsme si naplánovali přes Německo, Švýcarsko a Itálii, v které jsme přespali. Byl jsem až překvapený, jak je DS7 příjemná na cestu, přece jenom jde o poměrně nově vyvinuté auto. Pojďme se ale nejdříve nažhavit na to, co nás v osudný víkend mělo čekat. Monako, doslova Mekka motorsportu, tam se prostě musí těšit každý motoristický nadšenec. Pak ze sebe ale s pocitem viny vyhrknu označení Formula E. Zarazím se. Mohl bych ještě vůbec sám sebe považovat za správného „petrolheada“, pokud bych se jel podívat na závody elektrických monopostů. Chvilku jsem přemýšlel. Zvědavost mi ale nedala. Přemlouvat mě kolegové nemuseli, neb do Monaka, na tamní závodní okruh v ulicích proslulého města a vyhlášeného centra královen motorsportu (F1, WRC a teď i Formule E) jsem se opravdu hodně těšil. Nad samotnou závodní sérií viselo hodně otázek, tedy alespoň z mé strany. Bude to opravdu zajímavé? Co všechno během víkendu zažiji a co si z místa odvezu? Jaký to bude zážitek a opravdu se dá koukat na závody bez burácejících motorů? Pokud jste alespoň z poloviny tak zvědaví, jako jsem byl před pár dny ještě já, zůstaňte pro následujících pár řádků se mnou…
Cesta dlouhá, avšak stále příjemná. Napětí i přesto stoupá…
Navzdory tomu, že je DS 7 Crossback SUV, a to ještě největší značky (a takřka i celého koncernu), při vyšších rychlostech v Německu se chovalo velmi dobře a jeho spotřeba navíc nebyla nijak vysoká. Do San Bartolomea v Itálii, které je cca 1050 km z Prahy, jsme dojeli za příjemných 7 litrů na 100 km okolo desáté hodiny večer. Ráno, po velké snídani, jsme se vydali na poslední kus cesty do Monaka, které bylo hodinku od našeho hotelu. Příjezd do Monackého knížectví od dálnice bylo poslední sladkou tečkou za naším natěšením na celodenní program. Pohled na honosné městečko ze skály byl tak úchvatný, že jsme prostě museli zastavit, udělat pár fotek našeho DSka a chvilku se prostě jen tak kochat. Už z dálky byla vidět trať F1, v našem případě zkrácená verze pro FE. Už samotné klesání do centra bylo trochu oříškem – je vidět, jak velkou má město tradici, neb uličky přílišné šířky opravdu nedosahovali, navíc se zde díky klesání a blízkosti ulic po vrstevnici navigace chvílema ztráceno. No nic, už jsme blízko. Blízko trati na nás ale čekalo velké překvapení při hledání parkovacího místa. Jelikož nás monacká policie nepustila na novinářský parking (nebyli schopni pochopit, že jsme PRESS, i když jsme se legitimovali průkazy), prostě a jednoduše jsme museli chvilku hledat a nakonec jsme se odsoudili k volbě nejbližšího parkovacího domu – ten je na rozdíl od našich dobrých zvyků postaven hluboko pod zemí. Sjíždění sedmi pater po úzké šroubovici udělalo několik vrásek nejednomu z nás – naštěstí však ne DSku.
Jsme v centru dění: co nás čeká?
Po zaparkování a příchodu na místo srazu s PR manažerkou DS Performance jsme dostali novinářské průkazy přímo na tuto akci a vydali se do paddocku. Na místě ve stáji DS Performance Techeetach team na nás již osobně čekal ředitel DS Performance, Xavier Mestelan Pinon. Kolega Honza se ihned ujal mikrofonu a uskutečnil exkluzivní rozhovor právě s touto důležitou osobou. Již brzy si jeho kompletní znění budete moci dočíst v samostatném videu nebo shlédnout prostřih v rámci kompletní reportáže a ano, i tu pro vás totiž chystáme. Už v tuto chvíli, kdy máme většinu programu stále před sebou, musím říci, že jde o hodně zajímavou zkušenost pro mě jako nováčka v této oblasti. Měl jsem možnost se „motat“ ve stájích DS Performance, podívat se na formule zblízka a vidět kvalifikaci i závod z úžasných míst. Po kvalifikaci, ve které bral krásné druhé místo „náš“ týmový zástupce Jean-Eric Vergne, jsme se rozhodli se podívat po Monaku. Ještě doplním, že jeho týmovému kolegovi, Andreasu Lottererovi (do té doby vedoucímu šampionátu) se příliš v kvalifikaci nedařilo – odstartovat tak musí až z posledního místa. Cíl naší „turistické“ cesty nemohlo být nic jiného než Casino Monte-Carlo a Hotel de Paris Monte-Carlo. To jsou místa, kde můžete vidět ty nejkrásnější a nejzajímavější kousky aut v MC. Vzhledem k akci, jež byla i našim primárním cílem, jsme museli k vybraným atrakcím dojít značnou oklikou, cesta nám trvala asi hodinu. I díky tomu jsme stihli načerpat dostatek místní unikátní atmosféry. První, co mě již z dálky uhodilo do očí, bylo zrovna startující Ferrari 812 Superfast, které v sobě schovává vepředu uloženou V12 o objemu 6,5 litru a výkonu 800 koní. Povedený výstavní kousek od Ferrari. Ihned vedle stála F12 Berlinetta, kterou mám stále raději – je to předchůdce zméněného vozu. Trošku mě v tuto chvíli zamrzelo, že jsme nepotkali žádné Lamborghini, které je pro mě o něco zajímavější než Ferrari. Po naší obohacující poznávací túře jsme se vrátili na trať a připravili se na závod. Ten je koncipován v letošní sezóně nově na 45 minut + jedno kolo. Doplním také pár čísel z technické specifikace. Formula E váží okolo 900 kg i s řidičem a má výkon až 250 kW. Jde o poměrně zajímavý poměr výkonu a hmotnosti. Auta jsou navíc více přetáčivá, jelikož mají nástup výkonu ihned, a to právě díky elektromotoru a jeho vysoké účinnosti. To vše jsme také mohli vidět v zatáčce, kterou jsme si vybrali na sledování závodu. Každou chvíli tam někomu „ustřelil zadek“. Nepředbíhejme ale…
Start a závod: úzká trať, malé odstupy a napínavá podívaná
Je tu start. Závod začal. Jean-Eric Vergne se ihned v prvním kole dostal na první místo a ujal vedení. Udržel si jej fantasticky až do konce závodu. Snažil se na něj dotáhnout Felipe Massa, který jel za tým Venturi, ale Oliver Rowland, jedoucí za tým Nissan E.Adams, se jím nenechal předjet. Závod byl velmi zajímavý, viděli jsme hodně akce, pár ohnutých plastů a také pár DNF a jednu DSQ (DNF – did not finish– nedokončil, DSQ disqualification– diskvalifikace). Musím říci, že je to zajímavá zkušenost a zážitek. Rád bych se podíval na více závodů, ale tím spíše i na F1, kde se alespoň vyvaruji stále a všude přibývající elektrice v pohonu aut, což mi popravdě stejně není nejpříjemnější. I tak ale musím říci, že jsem nečekal takto atraktivní zážitek. Málem bych zapomněl ještě na dva prvky závodů, které dělají Formuli E tím, čím je a posouvají její atraktivitu o kousek výše. Pokud jsem zmínil výkon monopostů „až“ 250 kW, pak toto maximum platí pouze v případě využití attack mode nebo fan boost. Ihned vysvětlím. První ze zmíněných je k dispozici pro závodníka následující kolo poté, co zvolí „nevýhodnou“ stopu. Druhá z možností krátkodobého navýšení výkonu je o to zajímavější, že ji mají v ruce pouze a jenom diváci. V roli fanoušků jsme i my pět dní před závodem hlasovali pro naše favority. Pět nejlepších má pak po dobu jednoho kola k dispozici dodatečných 25 kW výkonu, což kolikrát opravdu může pomoci. Po skončení závodů jsme se jako jedni z mála dostali na tiskovou konferenci s prvními třemi závodníky. Závod skončil tedy takto: 1. Jean-Eric Vergne (DS Techeetach Formula E Team), 2. Oliver Rowland (Nissan E.Adams) a 3. Felipe Massa (Venturi Formula E Team). Skvělou jízdu předvedl za DS Techeetach předvedl i druhý startující, Andreas Lotterer. Po startu z úplného chvostu se probojoval až na skvělé sedmé místo a odváží si tak z Monaka hodnotných 6 bodů, u DS tak po závodě svítí + 31 bodů. Dostali jsme velmi zajímavou příležitost a zkušenost od DS a jsme za ni opravdu rádi. Po tiskové konferenci jsme se ještě šli podívat na závod Jaguar I-Pace eTrophy. Dorazili jsme pár minut po začátku a vidíme červené vlajky. Velká kolize se stala na rovince, která následuje ihned po „naší“ zatáčce. Naštěstí byla kolize rychle odklizena a my jsme se mohli podívat na kus závodu. Je očividné, že relativně velká a těžká SUV jsou velmi nedotáčivá, jak jsme si mohli všimnout při závodě. Myslím si, že tento elektrický podnik s I-Pacama má ještě co dohánět, i když základní myšlenka (předvést schopnosti elektrického takřka sériového auta) není vůbec špatná.
Zhodnocení: tak zase někdy příště…
Za mě byla toto velmi zajímavá a také poučná zkušenost. Rád jsem se zúčastnil a přeji hodně štěstí týmu DS Techeetach do budoucna. Doporučuji začít tento podnik nebo jej sledovat alespoň v televizi, kde jsou samozřejmě úžasné záběry. Co si budeme povídat, hlavně vzhledem k bezpečnosti je nejlepším místem ke sledování závodu tribuna, z ní pak ale vidíte sotva jednu zatáčku a rovinku, tudíž zážitkem je spíše blízkost k monopostům než úchvatné zážitky ze sledování. Ideální je ale zaměřit se na exkluzivitu závodu – do jisté míry, ač někdo hanebně tvrdí, že jde o závody vysavačů, je právě Formula E hodně výjimečná a pro diváka i unikátní. Netvrdím, že jde o závodní sérii, kterou je potřeba sledovat každým závodem či dokonce kvalifikací. Chápat náš výlet jako zkušenost či možná spíše užitý víkend, očekávání jsou více než naplněna. My jsme se po skončení závodů vydali na cestu zpět k autu a poté do hotelu. Třetí den kolega Honza nemohl vynechat koupání, za mě v ledovém moři. Následně jsme se vydali na cestu zpět. Zážitky z cest a celkový náš požitek z víkendu více do detailu popíše Kolegyně Lucka, už brzy se totiž můžete těšit i na její reportáž!
Monaco E-Prix oficiální výsledky:
1 Jean-Éric Vergne (DS TECHEETAH)
2 Oliver Rowland (Nissan)
3 Felipe Massa (Venturi)
4 Pascal Wehrlein (Mahindra)
5 Sébastien Buemi (Nissan)
6 Mitch Evans (Jaguar)
7 André Lotterer (DS TECHEETAH)
8 Alex Lynn (Jaguar)
9 Stoffel Vandoorne (HWA)
10 José María Lopez (Dragon)…
Pořadí jezdců v šampionátu po Monaco ePrix:
1 Jean-Éric Vergne (DS TECHEETAH) 87 points
2 André Lotterer (DS TECHEETAH) 86 points
3 Robin Frijns (Envision) 81 points
4 Antonio Felix da Costa (BMW) 70 points
5 Lucas di Grassi (Audi) 70 points
6 Mitch Evans (Jaguar) 69 points
7 Jérôme D’Ambrosio (Mahindra) 65 points
8 Oliver Rowland (Nissan) 59 points…
Pořadí týmů v šampionátu po Monaco ePrix:
1 DS TECHEETAH 173 points
2 Envision 135 points
3 Audi 129 points
4 Mahindra 116 points
5 Nissan 99 points
6 BMW 88 points
7 Venturi 84 points
8 Jaguar 74 points…
Lukáš Jeřábek
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.