ROZHOVOR: J.-É. Vergne o Formuli E, DS a současné situaci
Autor: Jan Novotný · Fotografie: DS AutomobilesNacházíme se v nelehké situaci a každý se s ní do jisté míry popasovává po svém. Není to tak dávno, co jsme byli na úplném začátku (a dle zlých jazyků nejsme dnes o moc dále) – hovořím samozřejmě (bohužel) o epidemii koronaviru. Když se vrátím cca. měsíc zpět, v ideálním případě bych se nacházel na ženevském autosalonu, proti němuž povětšinou nemohl nikdo nic říci ani v kontextu tzv. soumraku autosalonů, ke kterému v posledních letech dochází. Jak už jistě velmi dobře víte, věhlasné Palexpo definitivně své brány pro GIMS 2020 nechalo zavřené. V prvních okamžicích panovalo velké naštvání mezi všemi fanoušky motorismu, a to především u nás, motoristických redaktorů. Konkrétně redaktory MOTORVIZE zrušení nejdůležitější evropské automobilové výstavy mrzelo dvakrát, neboť měli v plánu mnoho zajímavých reportáží (ty vám z velké části přinesli v „off-line“ formě), ale hlavně jeden výjimečný rozhovor. A slovo dalo slovo, nakonec jsme jej stejně uskutečnili, i když tak trochu každý z jiné pevniny. My, redaktoři sedíc v pražské kanceláři automobilky DS Automobiles a náš host kdesi doma v Anglii odpočívajíc po náročném závodním víkendu. O kom že je řeč a na jaká témata bude odpovídat? Je tomu sotva pár týdnů, co jsme vyzpovídali Jeana-Érica Vergne, předního jezdce stáje DS Techeetah, několikanásobného mistra světa ve Formuli E. A vy určitě víte i to, jak nás moderní technologie a s nimi i tato nová závodní série zajímají. Dnes se tak dozvíte novinky ze světa Formula E a něco o technice, vozech DS, o novince DS 9, budoucnosti motorsportu, ale i o osobnosti jezdce opravdu velkého formátu. Pohodlně se usaďte…
Příležitost k našemu setkání
Začněme pěkně zlehka. Představme si alespoň ve stručnosti našeho dnešního hosta. Ve svých 29 letech má toho za sebou tento mladý Francouz poměrně hodně, vyzkoušel si Formuli 1 a po třech kompletních sezónách využil příležitosti a přesunul se do inovátorského šampionátu Formula E. S DS se setkává už v roce 2015, kdy absolvuje druhou sezónu tehdy ještě pod týmovým názvem DS Virgin Racing. Poté přesidluje do Techeetah, kde opět s DS přichází do styku v sezóně 2018-19, a to díky jejich spojení do nového týmu DS Techeetah tak, jak jej známe nyní. Tehdy už však nebyl žádným nováčkem, nýbrž kralujícím mistrem světa. A stejného úspěchu se mu podařilo dosáhnout i v loňské sezóně právě s DS E-TENSE FE19. Setkat jsme se s Éricem měli na stánku DS Automobiles při příležitosti plánovaného autosalonu v Ženevě. „Moc jsem se na autosalon těšil. Upřímně jsem díky jeho zrušení ještě ani neviděl produkční verzi naší novinky, DS 9,“ J.-É.V. hned v úvodu napovídá, co mělo být jedním z největších lákadel Ženevy.
J.-É.V. a DS Techeetah = symbióza, která funguje.
Nerad začínám své články zklamáním, a proto, ač se GIMS 2020 nekoná, jsem vůbec rád, že jsem interview mohl realizovat. Z našich rozhovorů už je vám znám výjimečný zájem o osobnosti respondentů. Tím dnešním je závodník, do jisté míry průkopník, co se motorsportu týče. Jak asi splynul život takto výjimečně profilovaného jezdce se značkou, za níž zrovna startuje, a jak moc je jeho životní styl spojen právě s elektrifikací a šampionátem Formula E? „Vždycky jsem se snažil soukromý a profesní život oddělovat. DS Techeetah je moje práce. Je to celá část mého pracovního života. Nejsem ale jen jezdcem naší závodní stáje, jsem zároveň ambasadorem DS a technologie E-TENSE (elektrických technologií DS). Takže ano, dá se říci, že jsme hodně spolu. Na prvním místě je samozřejmě být úspěšný v šampionátu Formula E. Cílem číslo 1 jsou vítězství v závodech a šampionátu. A druhou částí je vývoj. Společně vyvíjíme technologii zítřka (E-TENSE především pro Formuli E, pozn. red.). To, co objevíme pro závodní vůz, totiž můžeme použít pro sériové vozy DS,“ vysvětluje poměrně obsáhle svou pozici J.-É.V. a klade důraz na důležitost: „Ta práce, kterou děláme, je extrémně důležitá. Lidé musejí našim nových technologiím nejdříve věřit, a tomu se snažíme pomoci právě Formulí E. Do budoucna bude inovátorství extrémně důležité ve vztahu ke klientům DS. Má role jako ambasadora tak mimo jiné tkví v přesvědčování, že právě tahle technologie je ta nejlepší – vysvětlovat novinky a přibližovat je lidem.“
Vývoj nových technologií: jak moc může tovární jezdec zasahovat?
Éric mnou vybrané další téma už tak trochu nakousl v předchozí odpovědi. Snad u každé velké osobnosti mě zajímá, do jaké míry má možnost zasahovat do vývoje nových vozů. Myslím si, že totiž nejsem sám, pro koho je vývoj novinek v oblasti automotive takovou velkou neznámou, která je zahalena mnoha tajemstvími, o nichž běžnému smrtelníkovi kolují v hlavě pouze dohady. Každý má však na situaci pohled tak trochu jiný, ze svého vlastního úhlu. I proto mi to nedá a ptám se jednoho z nejpovolanějších a nezkušenějších, co se elektrifikovaných technologií týče. „Samozřejmě ano. V roli továrního jezdce je to součást vaší práce. Myslím tím vždy dávat zpětnou vazbu vývojovému centru. Pouze s tímto feedbackem jsou inženýři schopni zlepšovat vyvíjené technologie a tím i pomoci schopnostem řidiče. A právě proto se snažím zpětnou vazbu vždy poskytovat, a to jak u závodního auta, tak u těch určených na silnici. S inženýři a designéry DS diskutujeme poměrně často, často se mě ptají, jak auto posunout a ještě zlepšit. Na prvním místě jsou pro nás samozřejmě jízdní (technické) vlastnosti, ale ani design není upozaděn,“ doplňuje J.É.V., přičemž nemá na mysli jen vzhled auta, ale i jeho aerodynamiku, která je v souvislosti s elektrifikací velmi důležitá. „Designéři odvádí úžasný kus práce a já se tak vždy těším na jejich novinky. Je to neuvěřitelně vzrušující,“ s nadšením dokončuje toto téma. Nemohu si nedovolit jednu odbočku. Zajímá mě vývoj DS 9, novinky, kterou jsme měli mít možnost spatřit fyzicky vůbec poprvé právě na chystaném ženevském autosalonu. „Abych byl upřímný, konkrétně na nějakém sériovém autě s vývojáři nepracuji,“ odpovídá a upřesňuje, že v případě předchozí odpovědi měl na mysli vývoj výhradně elektrických technologií, které se pak využívají nejen ve Formuli E, ale i v sériových autech. K nové vlajkové lodi DS Automobiles se ale v našem rozhovoru ještě vrátíme…
Technika, technika a zase technika aneb inovátoři nikdy nespí…
Už jsme s Jeanem-Éricem zmínili, jak důležité technické inovace chystané ve Formuli E jsou. Dokonce jsme nakousli téma implementace jednotlivých novinek do sériových aut. Mně to samozřejmě nedá a pídím se po tom, jakou roli hraje technika z Formule E z pohledu novinek, které DSko představuje. „Ano, technika je samozřejmě velice důležitá pro Formuli E, relevantně ale to samé platí i pro sériovou produkci. To znamená, že všechno, co vyzkoumáme a uvedeme ve Formuli E, nám pomáhá v první řadě v závodě, ale stejně tak může uspořit energii nebo rekuperovat při brzdění kteréhokoliv řidiče na světě. Tahle transformace technologií může představovat třeba i delší dojezd se stejnou baterií. Místo 400 km s ní můžete ujet i 450,“ doplňuje J.-É.V. a jako příklad udává regeneraci energie při dobrzďování na semafor. Právě na tuto část je ve vývoji kladen největší důraz.
Motorsport, jeho budoucnost a Formula E v příštích letech
V úvodu další kapitoly našeho příběhu se musíme všichni zúčastnění zasmát. J.-É.V. nás totiž s úsměvem informuje, že nemá křišťálovou kouli, díky níž by nám mohl přesně definovat budoucnost motorsportu. I tak se ale pokusí odpovědět na mou otázku hledajíc názor na elektrifikaci napříč celým trhem (i v motorsportu). „Odpověď opravdu není úplně jednoduchá. Mohu za sebe ale říci, že Formula E se stává více a více důležitou a populární. Samozřejmě jdeme touto cestou, elektrifikace hraje velkou roli v našem běžném životě, ale i v motorsportu,“ slova J.-É.V. dokládá i naše vlastní zkušenost. Stačí se podívat třeba na videoreportáž z loňské Monaco ePrix, kterou jsme si náramně užili. Formula E ale také nespí na vavřínech, pokud by se o jejím současném stavu vůbec takto dalo hovořit. Stačí se podívat na vývoj a situaci, kdy ještě nedávno bylo třeba v půlce závodu měnit monoposty, a to kvůli omezené baterii. Při přechodu na druhou generaci Formulí E, a to pro minulou sezónu (2018/2019), však došlo k zásadní změně, formule vyrostly na délku a díky větší baterii (54 kWh oproti 28) se zvýšila i hmotnost na celkových 900 kg. Zároveň s tím ale vzrostl i výkon na maximálních 250 kW (pro závod 200 kW, tedy + 50 resp. + 20 oproti původní verzi), díky čemuž zvládá zrychlení z 0 na 100 km/h za neuvěřitelných 2,8 s a maximálka činí 280 km/h, což je o celých 55 km/h více. Teď se možná ptáte, proč zmiňuji všechny technické parametry. Odpovím. Není přeci taková technická změna do jisté míry i velkým skokem pro závodníka? „Skok z první na druhou generaci byl opravdu obrovský. Vůz druhé generace je samozřejmě o mnoho lepší. Máme větší kapacitu baterie a díky tomu jsme schopni odjet celý závod s jedním autem. Překvapivě je ale řízení obou monopostů plus mínus stejné,“ odvážně doplňuje mou teorii J.-É.V., pro něhož vzhledem k předchozí zkušenosti z Formule 1 není skok tolik znatelný. Byť to na zrychlení totiž nemusí být úplně znát, Formule 1 zůstává pořád rychlejší, a to třeba i z důvodu pneumatik – ty ve Formuli E vydrží celý závod a jsou podobné těm sériovým (nejde o klasické semi-slicky), což do značné míry limituje rychlost v zatáčkách. V souvislosti s techniku a historií nejen Formule E mě zajímají i zlomové okamžiky našeho hosta. Z nich on sám jmenuje především začátek spolupráce s DS Techeetah.
Jak se letos daří dvojnásobnému mistrovi Formula E a jak dlouhá byla cesta k vrcholu?
O tom, jak úspěšný jezdec před námi stojí, jsem se už zmínil. Teda pardon, co to říkám, samozřejmě před námi Éric nestojí, jsme s ním ve spojení pouze vzdáleně. A už jsem taky zmínil, že nás kromě řady dalších oblastí zajímá i osobnost zpovídané osoby, její úspěchy a úhly pohledu. Začněme pomalu a zeptejme se, jak vnímá letošní sezónu. „Nikdy to není jednoduché, ale to určitě víte. Je to hodně závazků. A vždycky je to také o hodně tvrdé práci. A důležité je, že jsme oproti relativně nepovedenému začátku sezóny hodně zrychlili. Ale není to jednoduché. Nejlepší je vždy ten konec dne, kdy stojíte na stupínku nejvyšším.“ Skoro bych si dovolil říci, že se Éric vůbec poprvé lehce vyhýbá odpovědi. Ač je totiž DS Techeetah dneska na prozatímním prvním místě v poháru konstruktérů, začátek sezóny vůbec lehký nebyl. V prvním závodě totiž tým získal pouhých 7 bodů. Důležité ale je, že se s každým dalším kláním bodově zlepšoval a díky celkově 43 bodům z Marrakeshe, kde zvítězil týmový parťák J.-É. Vergne, má DS Techeetah nyní bodů hned 90. Co ale stálo za nevydařeným startem sezóny? „To je vždycky těžké říci. Samozřejmě jsme situaci analyzovali a hodně jsme na tom zapracovali. Ale určitě víte, že nejste vždy na vrcholu a my jsme si to vybrali na samotném začátku. Je to součást hry a důležitý je výsledek v cíli (tím myslím na konci sezóny). Nikdo si na konci nebude pamatovat, komu se povedl první závod, nýbrž kdo vyhrál sezónu,“ uklidňuje nás Éric a opět nechce úplně prozradit, kde byla ta chyba. Doplňuje však: „Chyba v autě rozhodně nebyla. To je totiž homologováno na začátku sezóny a není možné na něm během závodů nebo mezi nimi cokoliv měnit.“ Minimálně z části má ale pravdu. Vypadá to, že dvojice António Félix Da Costa a Jean-Éric Vergne funguje! Připomeňme, že právě J.-É.V. je s Formulí E už od samotného začátku. I on ale tehdy šel do jedné velké neznámé. Jak velká výzva to pro něj mohla být? Dokážeme si to vůbec představit? „Nebyla to jen velká výzva, ale celkově byl ten přechod poměrně komplikovaný. Byli jsme úplně na začátku. Formula E je sama o sobě složitým šampionátem. Z pohledu jezdce je důležitá především adaptace, a to na nové technologie. Na konci dne (po všech těch sezónách) ale mohu říci, že si to v tomto prostředí užívám,“ a k jeho slovům nezbývá než doplnit, že adaptací se nemyslí jen zvyknutí na jiný typ vozu, ale především na nové technologie, vymoženosti. Přeci jen musí jezdec elektrického auta počítat i se spotřebou energie, jejím řízením, efektivním brzděním a dalšími proměnnými. Napadá mě snad zmínit ještě tolik diskutovaný fan boost, kdy divák může hlasovat pro svého oblíbeného jezdce, který pak dostane na jedno kolo možnost zapnout zvýšený výkon svého monopostu. A i s tím je potřeba počítat. A když už jsme u toho, J.-É.V. mi dává za pravdu, když se ho ptám na největší změnu při přechodu z Formule 1 na Formuli E. Právě energy management považuje za novinku, na kterou je nejtěžší si zvyknout.
Závěrem: pozvánka k DS, novým technologiím a snad i na nějaký ten závod?
Abych řekl pravdu, na závěr jsem pro vás měl připravenou pozvánku na jeden ze závodů, vrchol sezóny Formula E, a to při nejmenším ten evropský. My osobně jsme již navštívili Berlin ePrix, Rome ePrix a loni i naprosto výjimečnou Monaco ePrix. Jeana-Érica Vergne jsem se proto původně, v době, kdy ještě vůbec nebylo jasné, že Formula E nakonec minimálně na dva měsíce pozastaví celý závodní kalendář, ptal, který ze závodů by nám (a samozřejmě i vám, čtenářům) doporučil pro další návštěvu. „Řekl bych, že Řím je asi nejhezčím klání. Mám hrozně rád to město a celá show má zde výjimečnou atmosféru,“ ponechme ale pravděpodobnost Rome ePrix 2020 bez komentáře a podívejme se ještě na chvilku zpět k současnému DS. Co závěrem říká k elektrifikaci mobility? „Elektrifikace je všude okolo nás. Je to přítomnost a hraje významnou roli v celém automotive. Pro DS je nesmírně důležitá, i proto se právě DS účastní prvního čistě elektrického šampionátu. Třeba já osobně už teď netrpělivě čekám na DS 7 E-TENSE, na níž se moc těším.“ Já jen doplním, že Jean-Éric Vergne jako správný ambasador nyní jezdí v DSku, a to konkrétně v nejsilnější verzi DS 7, PureTech 225. O DS 9 jsme nakonec bohužel nebyli schopni v rozhovoru příliš mluvit ani já, ani můj host. Přeci jen na ni ale řeč padla a doplnit musím, že v ní určitě brzy uvidíme i Jeana-Érica Vergne. DS 9 nás všechny čeká již na podzim a nabídnout by měla až 360 koní v plug-in hybridní čtyřkolce. A právě tahle naděje minimálně ve mně vzbuzuje velmi vysoká očekávání a jakési potěšení uvnitř sebe samého z toho, že budoucnost nebude jen „nudně elektrická“. Už několikrát jsem se mohl přesvědčit, že tomu tak nemusí vždy být. Jean-Éric Vergne, DS Techeetah a hlavně DS Automobiles jsou toho jasným důkazem. Nezbývá mě, než vás pozvat na jeden ze závodů, abyste se také přesvědčili. A třeba se tam potkáme společně…
Jan Novotný
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.