Peugeot 2008: crossover se smyslem i duší
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýPokud si někteří z vás, věrných čtenářů, vzpomenou na náš první Test Hondy HR-V, tak právě o tomto autě jsem mluvil jako o vůbec prvním crossoveru, který dával smysl. Jedná se totiž o nově se formující kategorii vozů, jejíž vozy navzdory své vyšší světlé výšce a obecně mohutněji vzhlížejícímu designu do terénu prostě nezamíří. Důkazem toho je navíc většina z nich vyráběna s pohonem pouze jedné nápravy (zejm. přední – pozn. redakce). Náš dnešní kandidát navíc zašel tak daleko, že pohon obou náprav ani nenabízí. Na redakční test se nám dostavil jeden z nejúspěšnějších zástupců této třídy, Peugeot 2008. Technicky se z našeho pohledu jedná o nejzajímavější specifikaci, která nás zaujala už při prvních dojmech. Kromě krásné červené Ultimate metalízy a paketu GT LINE na nás auto zapůsobilo i hnacím ústrojím, pod kapotou šlapala nová zážehová tříválcová dvanáctistovka v kombinaci s automatickou převodovkou. To vše vypadá docela slibně, jak na nás tedy nová nebo chcete-li modernizovaná 2008 zapůsobila jako celek? Bude opravdu tak dobrá?
První dojem: extravagantní design základem pro třídu
Jak už jsem zmínil v úvodu, design je základem úspěchu v této třídě. Nějaké výraznější sportovní nebo terénní ambice od takového vozu prostě čekat nemůžete. Co naopak můžete požadovat, je dobrá reprezentace v městském provozu, před vaším oblíbeným nákupním domem nebo u vašeho oblíbeného obchodu s kabelkami. Ano, doslova mířím po obchodech s módou, protože není překvapením, že typickým zákazníkem 2008 je žena mladšího nebo středního věku. Auto je tak v zásadě pořizováno jako druhé do rodiny a slouží kolikrát k přepravě dětí do škol nebo dojíždění na nákupy, prostě k cestám na krátké vzdálenosti. Zde všude na vás může konkurence koukat přes prsty, u Peugeotu tomu ale asi úplně nikdy nebylo a asi ani nebude. Na druhou stranu je i přes současné renomé značky zrovna tenhle crossover opravdu hodně vyzývavý. Díky paketu GT LINE, zmíněné červené barvě a příplatkovým 17“ ráfkům z lehkých slitin působí jako opravdu zajímavý celek, vlastně přesně tak, jak má. Když si vzpomenete na náš rozhovor se samotným otcem obou generací 2008, tak právě tato osoba zdůrazňovala, že modernizace je hlavně o vyslyšení současných zákazníků a uvážení konkurenčních výhod tak, aby 2008 byla opravdu atraktivním vozem. Však taky má na co navazovat, když se jedná o jedno z nejprodávanějších aut třídy a vůbec i značky. První dojem je zároveň i o detailech, z nichž já bych vyzdvihl oboje světlomety (převážnou část tvoří moderní LEDky), výraznou masku chladiče, atypické stříbrné střešní ližiny a decentní ale efektní ALU disky.
Systém Grip Control: čtyřkolka to není, ale vyjede kupodivu (téměř) všude
Hned v úvodu jsem nakousl různá specifika třídy crossoverů mezi něž patří i pohon výhradně přední nápravy. Peugeot je jedna z prvních automobilek, která do vozů označovaných jako SUV variantu 4×4 vůbec nenabízí. My jako motorističtí nadšenci bychom čtyřkolkou rozhodně nepohrdli, na druhou stranu je potřeba brát v potaz zákazníky a jejich požadavky. Pokud se podíváme na konkurenci, ani zde není zas tak horkou volbou chytrý pohon. Aby však měl Peugeot alespoň nějakou možnost kontrovat proti konkurenci, nabízí velmi chytrý systém kontroly protikluzu. S přiléhavým názvem Grip Control dostanete nejen možnost volby jízdního režimu (sníh a déšť, standard, terén, písek a ESP Off), ale i trošku kontroverzní celoroční pneumatiky. Mimo jiné s sebou tato „vychytávka“ nese i diferenciál s omezeným prokluzem, který je aktivní v závislosti právě na zvoleném režimu. Z fotek už jste asi poznali, že jsme se vydali tento systém a celé auto otestovat mimo jiné i na Ještěd. Ten byl v době testu pokryt dostatečnou sněhovou pokrývkou, kterou navíc doplňoval kvalitně zmrzlý povrch silnice. Přiznám se, že než jsem se vydal do závěrečného stoupání, netušil jsem, že jsou na autě opravdu obuty celoroční pneumatiky (u novinářských aut se jedná o hodně nevídaný prvek). Dopředu jsem čekal, že prokluz se dostaví. Nečekal jsem ho ale až tak pozdě. Zastavit v kopci a znovu se rozjet jsem sice raději nezkoušel, ale nahoru jsem se naprosto bez problému dostal a vděkem mi byly naprosto krásné podmínky, vychutnat si jich můžete koneckonců se mnou alespoň na fotkách. Nedokážu si tak upřímně představit, oč by byl výkon v tomto ohledu lepší s kvalitními zimními pneumatikami, protože i takto můžu s klidným svědomím udělit i systému i pneumatikám jedničku!
Základní 1.2 „na steroidech“ aneb nejsilnější zážehová jednotka se třemi válci a automatem
Výše uvedený podnadpis musí asi pro většinu z vás znít komicky. Nebojte se, nejste v tom sami. Možná byste se rádi zeptali, proč jsme si my, blázni, vybrali na test zrovna tuhle variantu. Odpověď je však velice jednoduchá. Když jsme v létě tohoto roku trávili zhruba půl dne na prezentaci a prvním jízdním představení tohoto modelu, právě tato verze nás zaujala nejvíce. Tři válce sice asi nejsou to pravé ořechové pro žádného automobilového maniaka a klasický šestistupňový automat vlastně asi také ne, ale možná se nám právě tehdy podařilo vcelku dobře vcítit do typického zákazníka Peugeotu 2008. Samotná nejsilnější dvanáctistovka s výkonem 110koní totiž funguje naprosto klidně, jízdní dynamiky je vcelku dostatek a z návštěvy čerpací stanice vás rozhodně amok nepopadne. Jen subjektivní srovnání se škodováckým 1.2TSI v rapidu, kterého jsme měli v té době na test, ukázalo opravdu výrazně lepší práci Peugeoťáckých motorářů. Teď ale zpět k samotné kombinaci. Například u 508 jsme z automatu radostí úplně neoplývali, zázračnou rychlost řazení nepředvede, brzdit motorem a akčněji podřazovat neumí a na spotřebě se příliš kladně také nepodílel. Tady je tomu úplně jinak. Kromě absence oného aktivního podřazovaní a brzdění motorem je tu změněno vše. Samotné přeřazení je zcela plynulé, rozjezdy taktéž a hlavně samotná logika volby převodových stupňů dává konečně smysl stejně jako výsledné otáčky motoru. Převodovka je mimochodem dle našeho názoru schopna komunikovat i se systémem Grip Control, i přestože má vlastní režim „vločka=snow“ a sport. Sami byste se divili, jak se auto po nastavení obou systémů například právě na režim sněhu změní. V celkovém dojmu vás ještě bude zajímat výsledná spotřeba, která se za našich necelých 1000km ustálila na hodnotě lehce přes 7l/100km. Můžete si říci, že to není málo a navíc téměř o 2l více, než je udáváno v tabulkách. Pokud si ale uvědomíte, že sedíte v crossoveru s vyšší stavbou karoserie, s nejsilnější benzínovou motorizací a automatickou převodovkou, zjistíte, že si nemáte na co ztěžovat. U konkurence budete podobné reálné hodnoty hledat upřímně docela těžko. U techniky už zůstanu opravdu jen chvíli. Mě osobně totiž překvapilo i celkové odladění podvozku. Zatímco u ostatních vozidel třídy platí nepsané pravidlo, že podvozek nikoho příliš nezajímá a většinou se dají použít označení jako „uskákaná koza“, tak zde mi přijde, že jde snad o úplný opak. Auto jako celek se díky dobrému nastavení chová hodně dospěle. Není ani uskákané, ani příliš komfortní a ani tvrdé. Jedná se o opravdové optimum, které ale dokáže hodně překvapit. Samozřejmě v tom dobrém světle, protože své oblíbené zatáčky umím s naším vozem projet kolikrát rychleji než s běžnými zástupci nižší střední třídy, jež to mají díky nižší karoserii o dost jednodušší s vyvážením podvozku.
Peugeot 2008: crossover nebo chcete-li SUV – velmi příjemné překvapení
Zcela upřímně jsem nikdy nic zásadního proti vozům francouzské automobilky Peugeot neměl. Ačkoliv mě třeba 308, Evropské auto roku 2014, ničím zásadním neohromila, tak jsem jej uznával jako zajímavou a rozhodně příjemnou alternativou pro Focus, Astru nebo dokonce domácí Octavii. Tak nějak jsou všechny modely zajímavé, mají dostatek charakteru, kterého většině ostatním automobilkám poslední dobou dosti ubývá. Během posledních let jsem měl navíc možnost řídit většinu z produktového portfolia této značky a jsem přesvědčen, že 2008 na mě udělala největší dojem ze všech nabízených modelů. Auto je prostě na svoji třídu snad úplně vším nadprůměrné. Malinko nás překvapilo, když statistika uveřejněná na tiskové konferenci k představení tohoto modelu uváděla, že nejprodávanějším výbavovým stupněm je „allure“, tedy výbava nejvyšší. Když jsem se s odstupem času podíval do ceníku, nevěřil jsem svým očím. Konkrétně naše verze, nejvyšší výbava, nejsilnější zážehová jednotka a automat vyjde na ceníkových 455.000Kč. Doplníme příplatek za metalickou barvu (12.500Kč) a pár prvků navíc, atakujeme tak hranici půl milionu korun. Vážení, opravdu jsme u auta v plné výbavě. Pak už opravdu dochází na má slova – na tomhle autě je nadprůměrné prostě „jen“ všechno. Když Peugeot na počátku letošního roku oznamoval ofenzívu v SUV segmentu, nikdo ho nebral příliš vážně, dnes už je ale na čase jej skutečně začít brát za slovo. Není totiž všem dnům ani modelům a jejich představení konec…
Jan Novotný
Technická specifikace
motor | |
Model | 2008 1.2 PureTech 130 |
Výkon | 96 kW |
Točivý moment | 230 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1750 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 9.3 s |
Max. rychlost | 200 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 3 |
Maximální výkon při otáčkách | 5500 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 1199 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (NEDC) | 4.8 l/100km |
Spotřeba ve městě (NEDC) | 6 l/100km |
Velikost nádrže | 50 l |
Emisní norma | Euro 6b (NEFZ) |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 205/50R17 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | nepřímé měření (ABS) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1675 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1235 kg |
Přívěs s brzdami | 1250 kg |
Náklad | 440 kg |
Přívěs (bez brzd) | 610 kg |
modelová řada | |
Název generace | C |
Uveden | 02/17 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Malé vozy (např. Polo) |
rozměry | |
Délka | 4159 mm |
Rozvor | 2538 mm |
Šířka | 1739 mm |
Prostor pro zavazadla | 350 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1194 l |
Max. zatížení střechy | 75 kg |
Výška | 1556 mm |
Průměr otáčení | 11.2 m |
Sedadla | 5 |
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.