Rozhovor s otcem Peugeotu 2008: crossovery jsou stále více v kurzu!

Rozhovor s otcem Peugeotu 2008: crossovery jsou stále více v kurzu!

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Velké autosalony s sebou každoročně kromě nepřeberného množství novinek přinášejí ještě jednu zajímavou možnost pro nás, novináře. V rámci autosalonu v Ženevě jsme i my měli letos možnost vám zprostředkovat rozhovor s významnou osobností automobilového dění. Na naše otázky odpovídal Christian Ferraro, projektový manažer úspěšného vozu Peugeot 2008.

 

Od letadel až k vývoji 2008 aneb jaká může být cesta až k vývoji nového vozu

Stát se takto významnou osobou, která dostane na starosti vývoj nového strategického modelu nepředstavuje jednoduchou cestou. Konkrétně pan Ferraro je u koncernu od roku 1995 a začínal v oblasti elektroniky vozů. Přes technicky zaměřené obory, které vystudoval, se postupně dostal až do pozice, jejíž úspěšným cílem bylo uvedení modelu 2008 v roce 2013. Zajímavostí je jeho samotná cesta, jak ke koncernu, tak i k autům jako takovým. Začátek kariéry otce městského crossoveru od Peugeotu se váže k další globálně známé společnosti, akorát tak trošku z jiné branže. Kromě jiného totiž Christian Ferraro stál u zrodu jednoho z nejpoužívanějších letadel světa – Airbasu A320. Jak je tedy možné dostat se od letadel až k autům a co k takovému kroku člověka vede? „Chtěl jsem začít pracovat na produktu, který by byl blíže jeho koncovým uživatelům.“ vysvětluje svou cestu a dodává, že obecně je trh aut pro něj osobnějším a orientovaným více na běžné lidi. Všichni automobiloví nadšenci určitě vědí, že k dobrému novému autu je potřeba naprosto ideální spolupráce mezi designéry a technickými vývojáři. „Byla to pro mě etapa, kdy jsem mohl pracovat jak na produktu, tak i na jeho designu.“ s úsměvem popisuje svou práci p. Ferraro.

 

Facelift úspěšného vozu: na co sáhnout a na co ne?

Peugeot 2008 přišel na trh v roce 2013, kdy tak nějak pomáhal vytvářet zcela novou kategorii vozů – malých městských crossoverů. Postupně se ale právě do tohoto segmentu vydává více a více automobilek a s dobou jde i Peugeot, který se zejména designem snažil při faceliftu jít směrem k větším SUV. Jak se říká, nikdo nesmí usnout na vavřínech, a i Peugeot hledí na svou konkurenci. „2008 je pro nás hodně úspěšným modelem a je tak samozřejmé, že chceme důležité prvky zachovat. Hlavním bodem pro nás byl celkový kompaktní charakter, který představuje snadný přístup do vozu, vyšší posaz za volantem a uspořádání uvnitř vozu. Klíčová je pro nás jeho robustnost a prostornost, kterou jsme se snažili udržet.“ shrnuje hlavní prvky faceliftu zástupce automobilky. Jak jsme již říkali, 2008 je úspěšným zástupcem automobilky, a to na všech kontinentech. Nás také zajímalo, zda novinka přichází na všechny kontinenty a zda jsou ve verzích nějaké rozdíly: „Ano, 2008 byla koncipována opravdu jako globální vůz, jehož silueta je na všech trzích stejná. Malé odchylky v designu tvoří některé odlišné detaily.“. I přes velké úspěchy na ostatních kontinentech je domovem 2008 Evropa, kde se jí prodalo zhruba 400 tisíc z celkový 515 tisící. Na evropský trh se tedy facelift vydává jako první a zatím se ani neví, zda a v jaké podobě se dostane do ostatních zemí.

 

Koncepce crossoverů: Pohon 4×4 a další technologie v nedohlednu.?

„Samotné zařazení vozu, segment B2, tedy menší crossovery pro městské a příměstské použití, nesměřuje k pohonu všech kol, který by zde neměl smysl. 4×4 by podle nás vozu pouze zbytečně zvýšila hmotnost a tak i spotřebu. Důležitějším prvkem je u Peugeotu Grip Control, který spolupracuje se stabilizačními systémy dle zvoleného režimu a pomáhá k co nejlepší trakci.“ a jako důkaz předkládá Peugeot vítězství 2008 DKR s pohonem pouze předních kol ve velmi náročném závodě Rally Dakar 2016. Hybridní technologie, známá například z 508 RXH, se do 2008 také zatím neplánuje, a to ze stejného důvodu jako v případě pohonu 4×4: „Snažíme se udržet spotřebu na co nejnižší úrovni. K tomu potřebujeme nízkou hmotnost. Hybridní technologie by u tak malého modelu jen přidala na kilogramech a nebyla by moc efektivní.“. Některé automobilky šli v tomto segmentu mimo jiné koncepcí spíše menšího kompaktního MPV (Opel Meriva, Ford B-MAX nebo Hyundai ix20), rozdíl je patrný, ale čím může právě koncepce na přechodu crossoveru a SUV v případě 2008 zaujmout? Zejména vizuální atraktivnost v podobě robustnosti ale zároveň kompaktní rozměry, to jsou požadavky klientů, které prý při vývoji Peugeot vyslyšel. Dalšími atributy je pocit bezpečí, nízká spotřeba a vysoký komfort na palubě.

 

Facelift: Jak moc je ovlivněn našimi přáními a stížnostmi?

„Samozřejmě se jedná o základní věc, kterou bereme v potaz. Úkolem marketingových týmů bylo sbírání informací od zákazníků, a to nejen ohledně našeho vozu, ale i konkurenčních, jakými jsou Opel Mokka nebo Renault Captur.“, což samozřejmě chápeme jednoznačně jako snahu naslouchat našim touhám, uvidíme, co na to řeknou stávající a budoucí zákazníci populárního zástupce této třídy. I očima laika se vývoj nového vozu a faceliftu nedá srovnávat, to potvrzují i u této francouzské automobilky. Navzdory tomu je změn u zmiňovaného modelu poměrně hodně, například kapota a tudíž celá přední část je kompletně přepracována. Pro celistvost týmu je dobré, že po celý „automobilní život“ spolupracují na vývoji stejní lidé, od prvního náčrtku nového modelu až po poslední detail faceliftu se jedná o souhru stejné skupiny. Na klíčová rozhodnutí je stanoven složitý postup, o kterém určitě nerozhoduje pouze jedna osoba. Rozhodnutí ovlivňují názory klientů, konkurenční nabídky, marketingové studie a v úvahu se bere i design aut v době uvedení na trh. Klíčové slovo mají i technici, kteří přidávají informace o technické proveditelnosti jednotlivých návrhů. Design všech vozů jedné značky obecně spadá pod tzv. designovou identitu značky, za jejíž největší podporovatele bych jmenoval třeba domácí Škodu auto. Pro Peugeot znamená 2008 předvoj designového směru v oblasti crossoverů a SUV, v rámci které se navíc letos chystá prý ještě jedna novinka, nechme se překvapit.

 

2008 je zajímavý, hodně úspěšný a moderní vůz, který se stal jedním ze zakladatelů kategorie novodobých městských vozů. Někteří jí opěvují a druzí zatracují, upřít se zástupcům třídy ale určitě nedá jejich úspěch. Však půl milionu jezdících aut jednoho modelu od jediné automobilky po celém světě si žádá smeknutí. Samozřejmě rozhodujícím faktorem není jen technika, nadčasovost nebo koncepce stanovené třídy, ale i dobrá cenová a marketingová politika. Samotnému otci 2008 se nejvíce líbí její robustnosti, přední a zadní světla a zdůrazňuje pak i osobní vztah k inspiraci „lvými drápy“. My jednoznačně přejeme nové verzi úspěch při nejmenším tak dobré, jako měla její předchůdkyně a doufáme, že se brzy dostane do ruky i nám.

 

Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..