Peugeot 2008 GT Line 1.5 BlueHDi: diesel žije!

Peugeot 2008 GT Line 1.5 BlueHDi: diesel žije!

O Peugeotu 2008 toho bylo obzvláště u nás v redakci napsáno již hodně. Já sám bych mohl vzpomínat snad i dlouhé hodiny či dokonce dny na momenty, které spolu máme za sebou. Od doby, kdy jsme tehdy naše redakční vozidlo vrátili zpět do stáje českého importéra značky Peugeot, uplynul už rok. Když jsem pak viděl v seznamu tamějších testovacích vozů číslovku 2008, neváhal jsem ani minutu a k našemu ročnímu odloučení jsem si dovolil naplánovat takový malý/velký (po)vánoční test. Nebojte, k žádnému zásadnímu omlazení nejprodávanějšího malého SUV a vůbec i modelu značky Peugeot v ČR nedošlo. Pod kapotou se však objevila nová, mnohými opěvovaná naftová 1.5 BlueHDi, právě tu máme na povel dneska my. K dispozici je konkrétně nám v kombinaci s naopak mnou oblíbeným klasickým šestistupňovým automatem. Vše pak zpříjemňuje nejvyšší výbava, opticky stylizovaná verze GT Line. To vše zní hodně lákavě, zapomeneme-li na ceník. Nepředbíhejme ale a zůstaňme pozitivně naladěni. Co vše tedy po zhruba třech letech od představení faceliftu nabídne?

 

První dojem: opravdu se dá zastavit čas?

Už jsem předeslal, že je to pár let, co automobilka představila modernizaci jejich už tehdy velmi oblíbeného nejmenšího (rozuměj spíše jen „malého“) SUV. 2008 doznala spíše jen kosmetických změn, její design bych označil za dospělejší a ladnější. Já sám jsem tehdy dělal rozhovor s jejím „otcem“, projektovým manažerem, i proto je mi snad tenhle model vcelku dosti blízký. Zpět ale na úplný začátek, konkrétně tohle auto totiž poprvé spatřilo světlo světa už v roce 2012. Suma sumárum to máme nějakých 7 let na trhu, což v dnešní poněkud rychlé době představuje spíše konec životního cyklu. Teď bych se ale rád zastavil. Zastavit čas totiž chce v určitou chvíli asi každý z nás. Mám teď na mysli hlavně takové momenty, kdy na vás jdou myšlenky stáří. Zastavit své tělo v ideálním stavu, někde okolo 30 let věku, to by bylo snad i snové ne? Proč jsem se ale rozpovídal tímto směrem v článku o autě? Odpověď je jednoduchá. Byť jsou na trhu možná i modernější stroje, nedávno k 2008 přibyl ještě sesterský Citroen C3 Aircross a Opel Crossland X, i tak bych ale Peugeot neoznačil za „starou dámu“. I po těch letech se mi totiž pořád líbí. Její tvary jsou příjemně uhlazené, měkké a co víc… Konkrétně námi testovaný exemplář zdobil i optický paket GT Line (nebo výbavová linie chcete-li), který s sebou přináší pár optických, oku lahodících prvků – např. 17“ ráfky z lehkých slitin, černé doplňky (kryty zrcátek, mřížka chladiče, střešní ližiny aj.), nerezový kryt zadního nárazníku a samozřejmě hliníkovou koncovku výfuku. Byť já sám nemám rád šedé myši, šedá metalíza pyšnící se na dnešním kousku vypadá v kombinaci s již zmíněným paketem sakra dobře! Já už bych si k designu uměl představit snad jen full-led světlomety, halogenové projektory nejsou už v dnešní době úplně tím pravým ořechovým. Ty se ale k 2008 ještě nedostaly…

 

Po usednutí: osvědčený i-Cockpit, zase ten GT line a některé levnější prvky

Už bylo mnohokrát zmíněno, že 2008 patří do malých SUV, je to nejmenší SUV značky a prezentuje tak i nejnižší třídu. Ačkoliv naše verze nepatří k těm vyloženě nejprodávanějším, 2008 lze v obecnosti považovat za opravdovou masovku. Však byl nedávno vyroben už miliontý kus tohoto modelu! I proto lze uvnitř zcela bez ostychu očekávat o něco levnější zpracování než v případě řad vyšších. Příkladem je tak poněkud chudší středový panel. Například takový audiosystém se musí spokojit se dvěma tlačítky a jedním titěrným kolečkem na ovládání hlasitosti. I ovládání klimatizace působí tak nějak, řekněme zastarale. Na druhou stranu ale pořád má mechanická tlačítka, což je určitě lepší než ovládání přes dotykový displej. Naopak velmi příjemně a zde i k velikosti docela přiměřeně působí tříramenný volant. V kombinaci s perforovanou kůží a červeným prošitím vypadá hodně sportovně. I uvnitř totiž najdeme prvky GT line, z nichž nejvíce kvituji sedadla. Ta mají velmi slušné boční vedení a ačkoliv bederní opěrku v ceníku nenajdete, záda z nich rozhodně nebolí. K úplné dokonalosti mi chyběl jen o něco delší sedák, v dané třídě to však nelze očekávat. i-Cockpit, koncept celého interiéru vozů značky Peugeot, je zde i v jedné ze svých vůbec prvních verzí pořád atraktivní. Na budíky umístěné výše než v případě konkurence skvěle vidím. Jejich grafika je mimochodem doplněna o působivé podsvícení v podobě červené linky. Právě díky odlišné koncepci mají mé nohy dostatek místa a kolena se tak nedotýkají nepříjemně volantu. Třešničkou na dortu je pak panoramatické střešní okno, které se rozprostírá přes celou střechu a společně s LED podsvětlením za celkových 15.000 Kč navozuje romantickou atmosféru k nezaplacení.

 

Technika: nestárnoucí klasika i moderní srdce, to je kombinace!

Zase se dostáváme k mnou oblíbené kapitole. Řeč bude o jízdních vlastnostech. Ty bývají u SUV většinou až na druhém ne-li třetím místě. SUV jsou takovým dnešním mainstreamem nebo řekněme lépe trendem. Když si představím původní terénní vozy této kategorie, které mimo nezpevněné cesty příliš často nevyjížděli, snad bych i brečel při pohledu na kategorii „městské SUV“ s náhonem pouze na předek… Zpět ale k 2008, absence pohonu všech kol nebo snad nedostatek schopností při průjezdu terénem není naším dnešním tématem. Mimochodem konkrétně náš Peugeot má ve standardní výbavě docela slušnou kompenzaci, a to v podobě Grip Controlu (systému regulace prokluzu umožňující volbu 5 režimů jízdy). Na rozdíl od našeho tehdy redakčního vozu nám ale tentokrát pod kapotou šlape jednotka z trochu jiného spektra. Ano, i tentokrát k mému komfortu řadí automatická šestistupňová převodovka. Kromě optického paketu zde ale přibylo i pár těch koníků navíc a změnilo se hlavně vstřikované palivo. Dostáváme se tak mimochodem k té nejzásadnější změně, kterou naše 2008 nabízí. Řeč je o zcela novém agregátu 1.5 BlueHDi z dílen PSA, jemuž jsme se mimochodem věnovali v samostatném dílu videorubriky Za Volantem. I když je právě tahle motorizace, alespoň co se jízdního projevu týče, rozhodně povedená, ten nejdůležitější prim hraje stejně automat. Jen doplním, že se opravdu jedná o klasický hydrodynamický měnič, který je po všech stránkách jednoduchou variantou. Pár neduh se samozřejmě najde. Já jsem třeba bytostně alergický na jeho chování bezprostředně po ranním startu, tzn. do doby, než se zahřeje na provozní teplotu. Velmi časté je totiž jeho nucené vyřazování, a to bezprostředně po vyšlápnutí plynu. Tím ale podle mě jeho nevýhody končí – nedočkáte se od něho žádných zbrklých přeřazení o dva stupně dolu či nahoru a manuální mód nechá vše opravdu jen a jen na vás. Příkladná je pak kombinace s Grip Controlem. Pokud jsem na sněhu zvolil i na převodovce vločku (režim pro sníh), prokluzu jsem se ani i na zvolených celoročních pneumatikách dočkal málokdy. I díky nízké hmotnosti nepřevyšující konkrétně v této specifikaci 1,3 tuny je navíc 120koňová jednapětka více než dostatečně agilní. Při troše snahy se s ní navíc dá jezdit pod 5 l/100 km, mně se ta dlouhodobá ustálila jen lehce nad touto hranicí. Celkově pak beru tuto kombinaci za velmi povedenou!

 

Celkové hodnocení: bolí ta cena vůbec?

Na závěr přichází čas na jedno malé zamyšlení. Nedávno jsem se dočetl, že konkrétně v této variantě (nejvyšší výbava a nejvýše postavená motorizace) je 2008 už hodně drahá a dost možná už má co dočinění s vyšší řadou jako je ve vlastní stáji 3008 nebo u konkurence třeba Qashqai či Karoq. Když se podíváme do ceníku, je nám jasné, že celkových 592.000 Kč není vůbec málo peněz. Částku je ale potřeba rozklíčovat. Český importér totiž tohle auto nabízí s cenovkou „už od“ 305.000 Kč vč. DPH, a to si troufám tvrdit, že je (s opomenutím Dacie Duster) naprosto bezkonkurenční nabídka. To, že jsme my dneska s cenou na téměř dvojnásobku, bylo způsobeno jednak (modelově) nejlepší dostupnou technikou pod kapotou, optickým paketem a řadou příplatkových prvků. Suma sumárum tu máme dospělé auto pro mladou rodinu, na vožení jednoho dítěte do školy v týdnu pro ženu a víkendové výlety, za které se nikdo z jejich členů nemusí stydět. Vlastně už mi začíná připadat zajímavé, jak moc mě tohle auto dokáže pokaždé překvapit. Dalo by se samozřejmě ušetřit na pár prvcích, je možné zvolit levnější benzínovou motorizaci, ale ať je tříválec sebelepší, pořád mu ten jeden válec chybí. Tahle 2008 nám jednoznačně ukazuje, že je blbost tvrdit „diesel je mrtvý“. Pokud najedu sotva 15.000 km ročně nebo jezdím jen kratší vzdálenosti, pak mi samozřejmě nafta v osobním autě nedává žádný smysl. V opačném případě se ale nedá 1.5 BlueHDi než doporučit – je úsporná, na jednu nádrž dojede téměř tisíc kilometrů a pokud vám někdo tvrdí, že jsou diesely někde v Evropě zakázány, nechte ho raději obviňovat ze všeho možného pražskou kavárnu… Pokud se taková opatření někde zavádí, je to tak možná pro motory emisní normy EURO 3 a starší (před rokem výroby 2005), a to ještě tak možná pro vjezd do nejužšího centra města – obrázek si tak dovolte prosím utvořit každý sám.

 

Jan Novotný

 

Jak funguje systém SCR (filtrování močovinou AdBlue) se dočtete ZDE: Systém SCR aneb co opravdu dělá močovina v autě?

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.