DS 3 Crossback PureTech 130: francouzská avantgarda je jiná za každou cenu

DS 3 Crossback PureTech 130: francouzská avantgarda je jiná za každou cenu

DS Automobiles patří do francouzského koncernu PSA, společně se značkami Peugeot, Citröen a od roku 2017 i Opel, s jehož akvizicí mají ve Francii v plánu dobýt svět – plán má být dokonán po spojení s FCA, o tom ale až někdy příště. Součástí jejich strategie je právě i působení na trhu prémiových vozidel. DS 3 Crossback je druhým modelem samostatného DS a rozvíjí tak dále unikátní portfolio tohoto výrobce společně s větším DS 7 Crossback. První oficiální představení této nové generace DS 3 proběhlo již v roce 2018, a to v rámci tradičního podzimního pařížského autosalonu. Čerstvý přírůstek si uchoval jedinečné designové prvky oblíbeného Citröen DS 3, jehož výroba probíhala v letech 2009 až 2019 a zároveň s sebou přináší nové ingredience, které více korespondují s aktuálními trendy. A tak, z dříve převelice komfortního hatchbacku, tu nyní před námi stojí vůz v pojetí malého městského crossoveru. Jaký další mezigenerační posun nabídne a jak si povede proti rivalům, jako je Audi Q2, Jeep Renegade anebo MINI Countryman? Na to se pokusíme přijít v následujících řádcích.

První pohled: údiv, úžas a zmatení v jednom

DS 3 Crossback chce být jiné za každou cenu. Všudypřítomný kosočtvercový vzor, který je promítnut do prolisů mohutného vstupu sání na přední masce, grafiky zadních LED světlometů, nebo dovnitř vozu – do tvarů tlačítek na palubní desce – jakoby věrně kopíroval kresbu šupin žraločí kůže anebo krystalickou strukturu toho nejprecizněji vybroušeného drahokamu. Jedním z výrazných a nově použitých prvků nového DS 3 Crossback jsou zasouvací chromově lakované kliky dveří. Ty se podle našeho názoru k celé image auta perfektně hodí a v kombinaci s bezklíčovým přístupem nás ani jednou nezklamaly. Přicházím tedy k autu (s klíčem v kapse) a těsně před tím, než bych se dotknul jakékoliv z klik, se samy všechny naráz vyklopí ven – mně k dispozici. Otevírám tedy, naše první usednutí za tříramenný, kůží potažený a ve spodní části lehce zkosený volant a poohlédnutí po alcantarou a kůží potaženém interiéru ve mně zanechává příjemný pocit úžasu. Pak přišla chvíle na první nastartování motoru. Jako člověk, který má první osobní zkušenost s vozem DS, jsem byl příjemně překvapen středovým umístěním startovacího tlačítka obdélníkového tvaru, jenž vypadá při nejmenším originálně a ctí styl zbytku vozu. Pak jsem si chtěl stáhnout boční okénko a chvíli jsem marně hledal ovladač ve dveřní výplni (stejně tomu bylo narovinu i v případě zmíněného startovacího tlačítka). Po chvíli zmatení jsem si však všiml, že je vzhledně přichystaný na středovém tunelu, hned vedle voliče jízdních režimů. Evokoval svým tvarem spíše jakýsi kontrolní panel z kosmické lodi než řadu ovladačů bočních oken „pouhého“ osobního automobilu. Vraťme se však k našemu prvnímu nastartování motoru. Studený start nám nabídl ztlumený poslech zřetelně rozpoznatelného tříválcového benzinového ústrojí. Letmým pohledem na palubku spolujezdcovi strany je vidět na alcantaře připevněný kovový znak s nápisem „DS PERFORMANCE LINE“. A tak si říkám, jestli to vše má navodit pocit, že sedím ve sportovně naladěném voze? To se dozvíme hned v následujících odstavcích. Já mezitím volím „D“ a vyrážím na svou první cestu…

 

Interiér: výborná ergonomie ale i paradoxy

Ujedu sotva pár desítek metrů, když se přibližuji k první křižovatce a mohu tak vyzkoušet blinkry. Šok spolu s úskočným výrazem na mé tváři na sebe nenechaly dlouho čekat. Nevím proč, ale měl jsem v tu chvíli pocit, jakoby se snad designeři v DS Automobiles inspirovali v nějaké dětské počítačové hře. Alespoň blinkry mi tak zněly a po celou dobu testu jsem si na jejich zvuk nedokázal zvyknout. Vážná, tajemně dravá tvář vnitřku i exteriéru vozu a výstražný tón při otevření dveří za zapnutého zapalování zkrátka ke zvukové signalizaci blinkrů podle mého názoru vůbec nepasovaly. Na druhou notu bych rád vyzdvihl projev audiosystému jako takového, který byl sice v základní konfiguraci o 8 reproduktorech, ale přesto hrál velice dobře (automobilka nabízí dále ještě vybavenější Hifi Premium Electra od firmy Focal za příplatek 32 tis. Kč). Nechybí zde bluetooth konektivita, příplatková podložka na bezdrátové dobíjení telefonu a 2 USB-A porty (bohužel pouze pro cestující vpředu). Z multimediálních funkcí v novém DS 3 Crossback samozřejmě neminete v rámci příplatkového balíčku se středovým 7palcovým dotykovým displejem ani funkce mirror screen, AndroidAuto a Apple CarPlay. S ergonomií jsem jako řidič ani co by spolujezdec vpředu neměl žádné potíže. Sedadla byla na kratší cesty dostatečně pohodlná, a to s příjemně výrazným bočním vedením. V námi testovaném voze byla osazena manuálně regulovatelná sedadla s vytápěním, a tak nebyl problém najít ideální posez během několika málo sekund. I na zadních sedadlech je pro člověka do 185 centimetrů místa celkem dostatek pro hlavu i kolena, i když spíše skromněji. Výhled z bočního okna i přes „žraločí ploutev“ (design oken) překvapivě až tak moc nevadí. Ovšem pro menší pasažéry – děti by mohl výhled z auta působit přeci jen temněji nebo až přímo stísněně. O to víc tím faktem, že boční okénka se dají stáhnout zhruba jen do 40 % maxima výšky otvoru v rámu okna. Prostorem vzadu nám připadalo nové DS dimenzováno fakticky spíše pro 2 cestují než pro 3, proklamované výrobcem. O to více nás zamrzelo, že v základu výbavy „Performance Line“ chybí středová loketní opěrka právě pro cestující vzadu. Tím se volně přesouváme i k objemu zavazadelníku, který je spíše menší a v základu námi testované výbavy postrádá praktické prvky jako háčky na případné uchycení tašek s nákupem. V základním nastavení zadních sedadel nabídne 350 l, což je hned nejmenší objem v rámci segmentu malých prémiových SUV u nás na trhu. Po sklopení sedadel se objem navýší na 1050 litrů a zde pak dorovná alespoň konkurenční Audi Q2. Konkurenti v podobě například Mini Countryman nabízí až o 100 litrů objemu více. Všichni zmínění jsou totiž o 10 až 40 centimetrů delší než dnes námi testovaný DS 3 Crossback, a to je právě jedna z jeho výhod ale v tomto směru i Achillova pata. Z mého pohledu je zde prostorový kompromis větší, než by musel. O další nemilé překvapení se postaral fakt, že přihrádka u spolujezdce u námi testovaného vozu byla sice dost prostorná, ale chyběla jí klimatizace a především osvětlení, takže v šeru večera a tmě noci v ní nebylo vidět vůbec nic. S absencí takového prvku jsem se snad ještě nikdy u auta nesetkal, a tak jsem neměl šanci pochopit, jaké konkrétní rozhodnutí vedlo designéry DS právě k takovému konstrukčnímu kroku.

Ve městě: jako ryba ve vodě

Nové DS 3 Crossback bylo navrženo od píky a stojí na nové sdružené platformě, vyvinuté koncernem PSA, s označením PSA EMP1. Ta byla vůbec poprvé použita právě s tímto automobilem. V nacházejících letech na ní budou založeny i nové Peugeot 208 a e–208, nový Opel Corsa a též e–Corsa. Aktuálně je DS 3 Crossback nabízeno ve 3 benzinových variantách (100, 130 a 155 koní) a ve 2 dieselových (100 a 130 koní), od ledna 2020 také ve verzi čistě na elektřinu s označením E-TENSE (136 koní). Námi testovaný kus byl v rámci výbavy PERFORMANCE LINE osazen prostředním benzinovým, tříválcovým turbomotorem 1.2 PureTech o výkonu 130 koní, napojeným na samočinnou osmistupňovou převodovku EAT8. Obutí bylo obstaráno koly se 17palcovými ráfky „Dubai“. K tomuto modelu by bylo možné si objednat i 18palcová kola, ale vzhledem k jízdním vlastnostem na základních 17 bychom větší už nevolili, aby nedošlo ke kompromitaci jízdního komfortu. Podvozek nabízel právě v naší verzi přijatelný kompromis mezi měkkým nastavením typickým pro SUV a tvrdým odladěním příjemným pro dynamickou jízdu. Tužší řízení se pak pozitivně projevilo zejména na jízdě do zákrut, kde se i přes lehce vyvýšenou světlou výšku choval malý crossover až překvapivě sebejistě. Řízení bylo příjemně responzivní a v rámci režimu Sport i rozumně ztěžklo. Auto ostatně nabízelo 3 jízdní režimy: Eco, během něhož se snížil účinek plynu v první polovině dráhy jeho sešlápnutí; dále režim Normal, který nabídl vyvážený kompromis, dostačující reakci akcelerátoru a příjemně lehké řízení a nakonec – režim Sport, s nimž znatelně zintenzivnil účinek plynu, lehce ztěžklo řízení a automatická převodovka umožňovala držet vyšší otáčky. Ať už jsme jezdili na režim Normal anebo Sport, 130koňový motor se ukázal být více než dostatečným, a to zejména pro provoz ve městě a na okreskách, kde se auto chovalo velmi hbitě. Na okreskách a dálnici umí DS 3 Crossback poměrně dobře maskovat rychlost až do nějakých 140 až 150 km/h. V rámci jízdního komfortu, zejména odhlučení interiéru bylo na tom testované DS průměrně až lehce nadprůměrně. Pokud byste ale chtěli DS 3 Crossback používat na delší cesty, rozhodně by se vyplatilo zvolit variantu s naftovou motorizací, která poskytne dostatek výkonu a bude šetrnější k vaší peněžence. Obecně tříválce nejsou úplně nejvhodnějšími motory na dálnice. Jak uvádí kolega ve svém vyprávění z cesty DSkem na hory, udržet se i při dálniční 130 lze okolo 7 l/100 km, jde ale o hraniční rychlost a obecně platí, že zhruba od 100 km/h s 1.2 PureTech (a většinou maloobjemových benzínů) spotřeba výrazně roste. Tato 130koňová motorizace je tak naprosto ideální na krátké výlety a především do města, kde autu propůjčí až překvapivou dynamiku. Velice dobrou alternativou do města, byť o několik set tisíc dražší bude jistě i nově představené E-TENSE a porovnání ekonomičnosti provozu elektrické a benzinové verze by bylo na místě. Za zmínku stojí nakonec i adaptivní tempomat, který dokáže v kombinaci s pokročilým asistentem pro jízdu v pruzích velmi zpříjemnit i diskutovanou delší cestu. Ten náš (odhadem šlo opravdu jen o námi testovaný kus) byl přeci jen trochu zbrklý a občas se na můj vkus až urputně snažil orientovat na levý jízdní pruh.

 

Netuctová stylovka s odvážnou cenovkou a silným charismatem?

Nové DS 3 Crossback si urdrželo charakteristické designové prvky a velice obstojné řidičské vlastnosti. Oproti DS 3 minulé generace dokonce nabídne jeden pár dveří navíc a s tím související i trochu velkorysejší prostor pro posádku vzadu. Na druhou stranu se nejedná o vnitřním prostorem vyloženě překypující automobil a právě v tomto ohledu může ztrácet oproti konkurenci. Plusem je určitě jeho interiér, jež zaujme dobrým zpracováním a použitými prémiovými materiály, které doplňují celkové, zásadově netradiční rozvržení ovládacích prvků. Jako hlavní body navrch si může připsat naprosto jedinečný a vzhledově atraktivní a členitý design, kvalitní jízdní projev ve městě a na okreskách. Dalším a jedním z nejsilnějších kladů budou světlomety DS LED VISION (LED Matrix technologie), jenž mají velmi dobrý světelný výkon a vyhýbání paprsků protijedoucím vozidlům i těm jedoucím před vozem tu funguje na dobré úrovni. Cenovka, která se u tohoto modelu může pohybovat od 600 tisíc až lehce přes milion Kč, by mohla za tak malé auto leckoho zaskočit. Toto cenové spektrum v sobě však skýtá přehršli konfiguračních kombinací a vy si tak můžete navolit cokoliv od „chudé“ výbavy až po tu vyloženě prémiovou (například LCD obracovky pro cestující vzadu). I když by se to nezdálo, podle našeho názoru v DS platíte, více než za značku, právě za kvalitní materiály, dobré zpracování a také za neokoukaný, ryzí avantgardní design a až překvapivě dobrý jízdní projev. DS 3 Crossback má určitě charisma, a to bylo znát i během našeho testování. Drží si pevně svou tvář a vy si k němu hold musíte najít cestu. Možná bych si dovolil tvrdit, že právě zde více než kdy jindy 100% platí: „Musí vás dostat během prvních pár kilometrů, v opačném případě jiskra nepřeskočí…“ To může leckoho odradit, ale nás tento emocionální přesah zaujal a kvitovali jsme ho s povděkem.

 

Jakub Kameníček

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..