Renault Captur TCe 130: eso v rukávu Francouze s diamantem ve znaku?

Renault Captur TCe 130: eso v rukávu Francouze s diamantem ve znaku?

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub Kameníček

Capturu, jakožto zástupci segmentu malých SUV se nejen v roce 2019 velmi dařilo na českém i zahraničním trhu. Zájem o francouzská auta je v Čechách nepřehlédnutelný. Nabízejí poutavý design a nejnovější technologie povětšinou za velmi rozumnou cenu. Loňský (potažmo letošní) rok přinesl spoustu zajímavých novinek. Jednou z nich byl a je nástupce 1. generace oblíbeného crossoveru Renault Captur. Druhá generace již na první pohled představuje pozitivní výhledy. O tom, jak se nám jezdilo v benzinové variantě o výkonu 130 koní a výbavě Intens, se můžete nyní přesvědčit v následujícím textu.

„Je to Clio?! Ano… Ne, počkejte… Tedy vlastně ano… Ale kdepaaak!“

Nový Captur ještě více zapadá do aktuální DNA Renaultu, a to především svým typickým pojetím přední masky, která nyní spojuje již 4 modely nabídky mezi segmenty (Clio, Mégane, Talisman, Captur). Tím samozřejmě nechci tvrdit, že je to špatně. Naopak – nová vlna vozů posouvá portfolio tohoto výrobce kvalitativně zase o velký skok vpřed. Na první pohled je stěžejním poznávacím prvkem zde opravdu velice povedená záď. Ta Capturu dodává unikátní podpis dvou proti sobě ležících písmen „C“. Profil auta prozrazuje kompaktnost a boční dveřové prolisy se z našeho pohledu výtečně doplňují s příplatkovými střeními ližinami a stylovou spodní konturou bočních oken, která má chromový finiš. Námi testovaný kus je dokladem toho, že tento model nabízí poměrně bohatou paletu možností v závislosti na zvolené specifikaci. A jedním z prvků je i dvoubarevné lakování exteriérových dílů karoserie a střechy samostatně. V našem případě – po dobu testu– dělala společnost varianta v decentní bílé „Nacré“ na spodních karoseriových panelech v symbióze se šedou střechou „Highland“. Mezigeneračně tak hned na první dobrou vypadá Captur daleko seriózněji a dravěji a jeho exteriér i interiér doznaly změn jen k lepšímu.

 

Usednutí za volant: vzdušný a pohodlný interiér s nádechem prémiové kvality

Volně se přesouváme do kabiny vozu. V naší konfiguraci se zde nachází kombinace textilní látky a kůže společně s velkorysou dávkou hliníkových zdobných dílů klik dveří, dekorativních lemů okolo výdechů klimatizace usazených v palubce a kovový je téměř celý i sektor voliče jízdních režimů. Na vrchních částech dveří a palubky dominují v zásadě měkčené plasty. Na chvíli se pozastavíme nad sedadly, která nabízejí skvělý komfort na delších cestách a zároveň mají poměrně výrazné boční vedení, a tak v nich za jízdy člověk nikdy moc neplave. Další dva prvky interiéru právě námi testovaného vozu, které jsou poměrně raritní, jsou speciální bílé, měkčené výplně dveří a potahy přední palubky, které mají na svém povrchu speciální trojúhelníkový 3D efekt a vypadají opravdu exkluzivně. Dalším téměř poměrně nevídaným prvkem dnešní doby, za který si můžete připlatit, je speciální rozvržení středového tunelu mezi předními sedadly. U variant s automatickou převodovkou Renault do nového Capturu nabízí dvouetážní (konzolové) řešení, kdy se ve spodní části nachází jedna odkládací přihrádka na různé předměty, za ní hned schránka na uložení čipové karty k vozu (pokud si připlatíte za bezklíčový přístup) a na ně navazující praktický pár držáků na pití. Nad nimi je pak druhá etáž vystupující z přední části palubky a do té je zapuštěna další přihrádka na uložení telefonu se vstupy pro AUX, USB–A a 12voltová zásuvka. Na samotném konci tohoto do prostoru trčícího panelu je pak volič jízdních režimů. Toto řešení má velikou výhodu v tom, že se tak zvětší počet odkládacích přihrádek a zároveň působí prostor kokpitu z pohledu za volantem daleko vzdušněji než ve standardním řešení. Nad touto prominentní konzolí pak máme lehce na dosah analogové regulátory a tlačítka ovládající klimatizaci vozu. A nakonec, na vrchu středové konzole dominuje u námi testovaného kusu příplatkový displej infotainmentu o uhlopříčce 9,3 palce (23,6 cm). Výše zmíněné prvky středové pasáže palubky včetně konzole s voličem R-N-D  jsou natočeny směrem na řidiče a dotváří tak výsledný dojem obklopující ergonomie, u které jsme v tomto voze neshledali žádný nelogický či neladící prvek. V kapličce za volantem je umístěný další displej, který nahradil tradiční analogové budíky. Volant má přiměřeně tlustý věnec a společně s vykrojením na palce skvěle padne do ruky. V naší konfiguraci v rámci zimního paketu dokonce měl zabudované i vyhřívání, které má velmi rychlý nástup i intenzitu, a tak jej po chvilce bude mít člověk tendenci spíše vypínat. V neposlední řadě je neméně důležitým aspektem výhled z auta. Ten je u nového Capturu poměrně dobrý, ale například Škoda Kamiq je na tom v tomto ohledu ještě o něco lépe.

Zatáčí tak sebejistě, až by se jeden divil…

Nový Captur sdílí stejnou platformu CMF–B jako nové Clio anebo například Nissan Juke. V aktuální nabídce motorů a převodovek pro český trh je na výběr ze 3 benzínových motorů (100k, 130k a 155k) a jednoho naftového (115k). My jsme testovali prostřední benzinovou variantu o výkonu 130 koní. Jedná se o čtyřválcový turbomotor o objemu 1,3 l a maximálním točivém momentu 240 Nm při 5000 otáčkách/min. S touto prostřední motorizací je k dispozici 6stupňová manuální převodovka, případně 7stupňový dvouspojkový automat EDC, který se nacházel v útrobách našeho vozu. V rámci jízdních režimů (takzvaného „Multi-Sense“) bylo kromě předvoleného standardního režimu na výběr z „Eco“, „Sport“ a „MySense“. My nejraději využívali  režim „MySense“, popřípadě „Eco“. MySense totiž nabízel nastavení barvy i intenzity ambientního osvětlení, odezvy volantu a podoby grafického zobrazení jízdních dat na displeji zabudovaném do kapličky za volantem přesně tak, jak jsme potřebovali / chtěli dle našich vlastních preferencí. Pokud bych měl shrnout jízdní zážitek, nelze jinak než pochválit jistotu Capturu v zatáčkách. Tady podrží podvozek a dobře nastavené řízení o mnohem lépe než například u Škody Kamiq. Dokonce ani rychlejšího průjezdu zákrutou se Captur nezalekne. 130koňový motor má dostatek síly a převodovka řadí rychle a logicky. Paradoxně však kvůli koncepci a designu interiéru i lehce vyvýšené stavbě podvozku přesto všechno jaksi požitek z dynamičtější jízdy nepřichází. Nejpříjemněji se jede v Capturu ve volnějším tempu. Pianko. Tady ale trochu strádá za Škodou Kamiq v komfortu na hrbolaté silnici, protože do interiéru pustí více otřesů. Čili se nabízí úvaha, zda by nový Captur nemohl být ještě o něco lepším automobilem, který sice nenabídne tak jistou jízdu v zatáčkách, ale na hrbolech bude o to klidnější. Dalším „problémem“, se kterým se dá časem jistě vyrovnat, je parkování v garážích nákupních center, kde je potřeba projíždět občas poněkud těsnými uličkami okolo sloupů a obrubníků. Vzhledem k zaoblené přední masce je i přes dobrý výhled vpřed občas těžké odhadnout vzdálenosti od různých překážek. Dle proklamací Renaultu, v sobě snoubí prostřední 130koňová verze jakýsi ideální kompromis výkonu a hospodárnosti. To můžeme vcelku potvrdit. Pakliže bychom jezdili v Capturu s lehkou nohou a klidnou jízdou, je možné se dostat na reálnou, kombinovanou spotřebu cca 6,5 litru benzinu/ 100 km, což není vůbec špatná hodnota. Na druhou stranu se ale tady snad více než kdy jindy projevuje neduha downsizingu – při vyšší zátěži spotřeba benzínové jednatrojky pocházející ze spolupráce s koncernem Daimler (Mercedes-Benz) rapidně roste, a to třeba i klidně na hranici 10 l/100 km. Nakonec k otázce hluku v kabině dodávám, v městských rychlostech do 60 až 70 km/h je v interiéru relativně ticho. Ve vyšší rychlosti (poměrně brzy, cca od 100 km/h výše) již stoupá intenzita aerodynamického hluku od přední masky. Jedná se tedy spíše o průměr v tomto ohledu.

Obstojně zpracované auto za lákavou cenu.?

Aktuálně startuje cenovka nového Renault Captur na 390 tis. Kč. Námi testovaná specifikace s výbavou „Intens“ a  několika příplatkovými položkami vyjde na cca. 660 tisíc Kč. Nová generace za tuto cenu nabízí precizně zpracovaný interiér a jízdní vlastnosti na vysoké úrovni, jsou v ní navíc dostupné téměř všechny možné vymoženosti moderního vozu, od multimediální kompatibility s AdroidAuto a Apple CarPlay přes 360° parkovací kameru, všechny asistenční systémy a mnoho dalšího. Na podkladě našeho testu se dá tedy více než předpokládat, že v segmentu městských crossoverů a mini SUV bude v Česku opět oblíbenou volbou a nebude důvod to pokládat za překvapující. Otázkou pak jen zůstává, zda-li obstojí v dnes už velmi bohaté konkurenci. Mimo již zmiňovaného Kamiqa můžeme přidat ještě Peugeot 2008, který se nedávno představil v nové generaci a nejen u nás (v posledním redakčním testu) dost exceloval. Renault to zkrátka už nebude mít tak jednoduché, jak tomu bylo v první generaci, s níž segment malých SUV v podstatě zakládal. I tak mu ale přejeme hodně úspěchů, minimálně zpracováním a jízdními vlastnostmi k nim nemá daleko!

 

Jakub Kameníček

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..