Renaul Captur TCe 130: nečekané překvapení mezi malými SUV!

Renaul Captur TCe 130: nečekané překvapení mezi malými SUV!

Dnes tu máme zástupce segmentu malých crossoverů. Pravda, není to žádná novinka, spíše naopak, protože je na trhu již od roku 2013, a to s faceliftem před dvěma lety. Za dveřmi již čeká nová generace, která byla světu představena v prvních skicách na začátku července a slibuje mnoho novinek i vylepšení proti aktuální verzi. A tak se dnes podíváme na to, jestli má dosluhující generace Renaultu Captur co nabídnout na trhu, kde se v daném segmentu poslední roky roztrhl pytel s novinkami. Svého zástupce mezi malými crossovery (B-SUV) má dnes snad každá automobilka působící na evropském trhu. Captur je stylovka, co se snaží zaujmout nevšedností, barevnými kombinacemi a dalšími prvky, zároveň se ale zdá být pořád i docela cenově dostupný. Tak pojďme kouknout, zda-li stojí za to…

 

designem: Žádná přeplácaná moderna.

Designově vychází dosluhující Captur z Renaultu Clio minulé generace, nicméně oplývá mnoha typickými prvky nové modelové řady značky. Tím je především mohutný znak na přídi navazující na chromovou lištu, která obepíná masku chladiče. Dalším výrazným prvkem Captura je také pro současné modely typický tvar LED denního svícení. To je u Captura umístěno na obou stranách ve spodní části nárazníku. Okolo celého vozu se táhnou černé plasty, jenž chrání spodní hrany od poškození. Při pohledu do interiéru nečekejte žádný extra moderní design. Na Capturu je znát, že už tu s námi nějaký ten pátek je, ale to nic nemění na funkčnosti interiéru. Asi už se zde opakuji, ale v jednoduchosti je síla a já to tak mám raději. Ve středu se nachází na dnešní poměry vcelku malý displej, který ale dokáže zobrazit všechny potřebné a užitečné informace. Dokonce lze informační systém Rlink v Capturu spojit s chytrým telefonem pomocí zrcadlení obrazovky. Nicméně třeba já jsem čelil určitým problémům s odezvou konektivity AndroidAuto a hlavně navigací, která byla rozmazaná a při jízdě se překreslovala velmi trhaně. Hlasové povely přicházely bez zpoždění, takže jsem do cíle vždy dorazil. Kaplička přístrojů připomíná brýlem – jsou to dva velké budíky po stranách, vlevo otáčky, vpravo stav paliva v nádrži a uprostřed digitální displej s ukazatelem rychlosti, nad kterým se ještě zobrazují informace o jízdě. Vyšší posaz zaručuje dobrý výhled do všech stran, sedadla jsou pohodlná a mají dostatečně dlouhý sedák i opěradlo. Zasloužila by si ale výraznější boční vedení. Řadící páka je na můj vkus dost dlouhá, ale zase pro menší postavy by při vyšším posazu po zkrácení mohla být v určitých polohách hůře dostupná. U spolujezdce je opravdu velká vysunovací přihrádka, do které se dá uložit mnoho věcí. Vlastně se divím, proč stále většina výrobců dělá tyto schránky výklopné, když ty výsuvné (jako má Renault) jsou větší a praktičtější. Na předních i zadních sedadlech je dostatek místa i pro nadprůměrné postavy. Dvojité dno v zavazadlovém prostoru skrývá další velký prostor na odkládání věcí, navíc působí podlaha zavazadlového prostoru velmi pevně. U některých modelů mívám pocit, že jsou z papíru a položím-li na ně větší zavazadlo, prasknou, tady nikoliv.

 

Captur se nezdá ale jede pěkně.

Abych se přiznal hned na začátku, tak k přeplňované jednatrojce jsem od začátku přistupoval jako k malému motoru, od kterého nelze očekávat zázraky. V nabídce Renaultu jde o nový agregát nahrazující původní 1,2 TCe, které neměly úplně dobrou pověst. Přesný objem je 1,333 cm3 a technicky vychází právě z předchozích jedna dvojek. Inženýři Renaultu ve spolupráci s koncernem Daimler (Mercedes-Benz) ale přepracovali nejen blok motoru a hlavu, která dostala do vínku integrované výfukové svody, ale i vše okolo, takže se dá říct, že stará 1,2 a nová 1,33 nemají téměř nic společného. 1,33 se vyrábí ve vícero výkonových variantách, já měl k dispozici tu slabší s 96 kW (130 koňmi) a točivým momentem 220 Nm, který je k dispozici již od 1500 otáček. Dále je v nabídce ještě 110 kW (150 koní), obě varianty mají shodný kompresní poměr 10,5:1. Testovaný 130koňový model byl vybaven šestistupňovou manuální převodovkou. Ta má poněkud delší převody, a to má vliv na akceleraci vozu, takže se spíše hodí pro klidnější řidiče. Na druhou stranu je motor vcelku úsporný, a to nejen v režimu „jedu klidně na spotřebu“. Já si jednu takovou jízdu dal a dostal jsem se i na 5,6 litru na 100 při trase o délce cca 350 km. Při jízdě jsem sledoval i eko skóre na středovém panelu, kde jsem nasbíral dobré body za zrychlování, velmi dobré body za předvídání a brždění, ale pouze polovinu možných bodů za řazení. Hold podle Captura a inženýrů softwaru Renaultu prostě neumím řadit. Nejlepší dosažené skóre tak bylo 77 bodů ze sta. Celkově jsem s Capturem najezdil něco přes 600 km a spotřeba se ustálila na 6,6 l/100 km. I podvozkově je modernizovaný Captur velmi povedený a spíše se blíží k chování Clia, než k chování moderních SUV. Podvozek je pevný, v zatáčkách se nikterak nenaklání a díky dobrému motoru si lze užít i sportovnější jízdu. Na druhou stranu není ani přehnaně tvrdý a většinu nerovností, co mi pod kola nastražily české silnice, zvládl s tichostí a komfortem, a to vše na 17palcových kolech. Řízení je přesné a dává řidiči dostatečnou zpětnou vazbu. Když to vezmu jako celek, Captur je příjemné malé vozítko, které se dobře cítí v městském provozu, ale nemusíte se s ní bát vyjet ani do „velkého“ provozu na dálnici a na okresky, ba dokonce ani lehký terén není pro Captur díky vyšší světlé výšce problém. Tím tedy myslím nezpevněné cesty za sucha mezi poli, do rozbahněného terénu bych se s ním samozřejmě vzhledem k vcelku pochopitelné absenci pohonu 4×4 nepouštěl.

 

Závěrem: už vím proč jich jezdí tolik

Z mého pohledu je Renault Captur velmi příjemné auto, které si stále zaslouží pozornost. Já osobně oceňuji minimalistický a funkční interiér s jednoduchým ovládáním a přehledným informačním systémem (ano ten má své mouchy), ale hlavně u mě zvítězil jízdními vlastnostmi a překvapivě dobrým downsizingovým motorem, který „jede“ a přitom má rozumnou spotřebu. Navíc, když se rozhlídnete a budete chvíli počítat, uvědomíte si, že Capturů kolem nás jezdí opravdu dost. A to je důkazem toho, že jde o opravdu velmi povedený model, který se trefil do vkusu nejen českých zákazníků. Prodalo se jich za 6 let výroby více jak 1,2 milionu kusů. Já si to nijak neuvědomoval, dokud jsem s ním nestrávil týden. Věřím, že francouzská automobilka jich ještě, do spuštění výroby nové generace, prodá pár tisíc, a že i nová generace naváže na úspěchy té stávající…

 

Jirka Simon

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..