Škoda Karoq 1.0 TSI: dobrý rodinný vůz.?

Škoda Karoq 1.0 TSI: dobrý rodinný vůz.?

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr Jakušev

Po nedlouhé pauze mám opět možnost vyzkoušet vůz kategorie SUV a to přímo od u nás asi nejoblíbenější a nejrozšířenější značky vůbec… Ano je to Škoda a zvoleným modelem je tamější střední SUV, Karoq, kterého jsem měl možnost krátce vyzkoušet již před dvěma lety na jednom z ročníků MOTORVIZE Fans Award a doteď si vybavuji jeho příjemný, plavný a komfortní podvozek. To byla ale dieselová konfigurace, nejednalo se o plnohodnotný test a nyní si jedu vyzvednout verzi se základním benzinovým motorem, tříválcovým 1.0 TSI. Obstojí Karoq se základní motorizací jako ideální rodinný vůz? Zůstal podvozek tak příjemným a stvořeným pro uvolněné cestování? A zvládne i delší přesuny.? To se dozvíme v následujících řádcích.

Exteriér: Škodovku si nespletete

Obvykle k autu určenému pro test přicházím s určitým očekáváním a většinou se těším, jaké detaily na něm objevím – jestli vůbec a případně jak na mě zapůsobí na první pohled. U Škody Karoq je tato pozice lehce ztížená, jelikož jich každý z nás potkává každý den nepočítaně. Žádné velké drama se tedy nekoná a Karoq na mne působí rozvážným a vyrovnaným dojmem. Přední část je jednoduše Škodovkou, která dovedla konzervativní přístup na vrchol. Jednouché tvary umě kombinuje do uhlazeného celku. Příkladem mohou být přední světla, jenž plynule navazují na černou masku ohraničenou decentním rámečkem s vysoce lesklým chromovaným povrchem. Při bočním pohledu zaujmou výrazněji tvarované lemy blatníků navazující přímo na prahy dveří a tvořící tak nepřerušenou a „svalnatou“ linii boků po celé délce vozu. Proporce tohoto středního SUV jsou vyvážené z každého úhlu pohledu a o drama se tu nikdo nesnaží – proč by taky měl u rodinného vozu. Jedním z nejzajímavějších prvků exteriéru jsou tak atypicky tvarovaná zadní světla hluboce vnořená do boku vozu. Celkově na mne působí Škoda Karoq relativně usedlým, ale solidním dojmem.

 

Interiér: Jednoduchý a účelný přesně tak, jak mají zákaznici rádi

Ihned po nasednutí jsem mile překvapen nabízeným vnitřním prostorem. Samozřejmě jsem to trochu čekal a z mého pohledu může jít o jeden z mála racionálních důvodů pro koupit vozu této kategorie. I přesto, jak je u Škody zvykem, v daném segmentu nabízí místa vždy o trochu víc. Mohu tedy konstatovat, že zde pohodlně převezete čtyři hráče basketbalu a nebudou si vadit. Nebo celou rodinu na chatu a mám za to, že přesně takový záměr od začátku byl. Prostoru je na všech místech dostatek, do vozu se dobře nastupuje, sedačky jsou příjemně měkké – přidávají celkovému pohodlí. Vyšší stavba karoserie přidává také místo nad hlavou. Takový nadbytek je pro mne velmi nezvyklý a příjemný. Při dalších testech si teď možná budu připadat trochu stísněně. Díky značnému prosklení je zde opravdu příjemné sedět a celý interiér na mne působil příjemně vzdušným dojmem. I uvnitř Karoqu ale najdeme pár drobností k zamyšlení. Na současném trhu a hlavně v této konkurencí nabité třídě jsou ostatní výrobci, co se s týká architektury interiéru, jednoduše řečeno o kousek dál a ještě se k tomuto tvrzení vrátíme dále u materiálů a zpracování. Za to multimediální systém Škody je klasicky a bez řečí skvěle fungující, intuitivní a s rychlou odezvou. Když už však mám v autě bezdrátovou nabíječku, proč mám kvůli Apple CarPlay připojit mobil kabelem? A teď zpátky k lehké kritice – to, kde z mého pohledu Karoq trochu kulhá, je design palubní desky a prostoru pro posádku. Exteriér je usedlý, ale interiér z mého úhlu pohledu toto označení dostatečně nevystihuje. Testovaný vůz nabízel kombinaci černé a černé barvy, ale o čem se tu bavím, je velmi jednoduchá, prakticky rovná, jen místy zaoblená palubka. Tady by se dalo určitě víc zaexperimentovat a ze stejně kvalitního materiálu vytěžit zajímavější tvary. Stejně tak mne trochu zarazilo madlo dveří, které na dotyk působí poměrně „lacině“ a je trochu zklamáním. Madlo budu držet v ruce při vlastnictví vozu poměrně často a bylo by příjemné, pokud by jeho dotyk nabízel jemnější materiály, chcete-li hodnotnější – třeba tak, jako do ruky skvěle padnoucí a kůží obšitý volant. Ten má navíc příjemný tvar, šířku i průměr věnce a řízení je příjemnou kratochvílí bez ohledu na to, kam zrovna vyrazíte. Dále bych rád pochválil pozici za volantem. Ta je díky nadprůměrnému prostoru a širokým možnostem nastavení opravdu dobrá. Kvalita ostatních materiálů a jejich zpracování je samozřejmě příkladná a žádný problém se v kontaktu s nimi nekoná. Koneckonců i výše zmíněné „nedostatky“ mohou být pro někoho předností. Takže není nic snazšího, než se do Karoqa posadit a udělat si vlastní obrázek. Tak či tak, interiér nabízí dostatek prostoru a pohodlí. Zamrzet mě může třeba absence digitální přístrojové desky, kterou shodou okolností pozitivně hodnotí i moji kolegové – dle nich nabízí příjemnou a velmi rozsáhlou míru individualizace, kterou dvoubarevný a dnes už poměrně malý palubní počítač v kombinaci s klasickými budíky rychloměru a otáčkoměru nabídnout ani nedokážou.

Technika: 1.0TSI, 85 kW, 2WD a 6st. Manuál pro městské SUV

S ohledem na to, že jsem svého času jezdil služebním Superbem druhé generace s motorem 1.4 TSi, tedy také základem s manuální šestistupňovou převodovkou, věděl jsem, že ani dnes testovaný Karoq nebude žádný rychlík. Na běžné ježdění stačí a samozřejmě se u této motorizace bavíme o pohonu pouze přední nápravy. Jakkoli si nemyslím, že by zrovna při naší zeměpisné poloze měla čtyřkolka v běžných autech smysl – kromě vyšší spotřeby a většího množství dílů k servisu, u kategorie SUV mi pohon jedné nápravy dává ještě menší význam, než obrácená situace. Pokud mám tu potřebu mít vyšší podvozek, očekávám, že ho potřebuji s ohledem provozu mimo silnice a tam by pohon 4×4 měl svůj důvod. Volba koupit SUV s poháněnou jednou nápravou a do města – to mi smysl nedává. Na druhou stranu, vytáhl jsem Karoqa mimo město a silnice, jak se můžete podívat na fotografiích v galerii a myslím, že jsem vyjel tam, kam se jich mnoho nikdy nepodívá. Díky absenci čtyřkolky jsem se nepustil do větších akcí, ale být v útrobách testovaného vozu 4×4 a TDi, byly by i fotky ještě o něco zajímavější. A tím se dostávám na začátek této myšlenky, 4×4 v autě většina lidí nepotřebuje, ale když už SUV, tak bych ji přivítal.

Každopádně to, co předváděl základní Superb II, se v podstatě potvrdilo i u nového 1.0 TSi v modelu Karoq. Charakteristika motoru reflektuje dnešní dobu. Svým chováním je pružný, plynule táhne v celém spektru otáček, i když výrazněji zabírá od cca 2500ot./min. Při uvolněné a klidné jízdě není potřeba příliš často řadit. To se ovšem změní ve chvíli, kdy budete potřebovat trochu dynamiky pro předjíždění nebo při jízdě na dálnici. Jakmile je třeba jet trochu svižněji, skoro za nutnost považuji držet otáčky v druhé polovině otáčkoměru a i tak se žádná dravá akce nekoná. Bavíme se o 115 koních, tak to snad nikdo ani neočekává. Osobně na mě ale stejně tento základ nepůsobí tak dobře, jako právě zmíněná 1.4 TSi z dvojkového Superba. U Karoqa jsem mimo město musel motor točit častěji, výš, a i přes přesně a hladce pracující manuální převodovku (řazení mám rád) jsem neměl pocit, že tohle je ten motor, se kterým je Karoq dobrým autem. Pokud budete jezdit většinu času ve městě, tak ano, ale jinak se podívejte po silnější motorizaci. Často řešená spotřeba se zde pohybuje někde mezi 7 – 10 l v závislosti na jízdním stylu a upřímně nikdy to není rychle. Upozorňuji však na to, že rozptyl mezi dolní a horní hranicí je poměrně vysoký – s nutností vyšší rychlosti jinak vcelku rozumně žíznivý jednolitr na svém apetitu razantně přidává. Pružnost motoru už jsem zmínil a zároveň bych rád pochválil i jeho kultivovaný chod. Že máte pod kapotou tříválec možná vaše posádka ani nepozná a jediná chvíle, kdy se dá zaznamenat jeho projev, přichází ve vyšších otáčkách. V běžném režimu je motor klidný, tichý a nevytváří nepřístojné vibrace, jak tomu bývalo dříve.

 

Závěr: Dobrý rodinný vůz

Ano, Škoda Karoq je dobrým rodinným vozem a to především díky prostornosti a pohodlí, které dokáže nabídnout. Otázkou pro mne ale zůstává, jestli je vhodnější než třeba Škoda Octavia Combi. A tady bych řekl, že ne. Zaběhlý a troufnu si říci i „konvenční“ derivát je ve všech ohledech lepším rodinným vozem, než právě testovaný Karoq. Prostoru ve voze je srovnatelně, materiály a jejich zpracování jsou v podstatě stejné a velká výhoda Octavie je v zavazadlovém prostoru, který je jednoduše větší. Zároveň vůz nižší konstrukce lépe funguje na silnici a v zatáčkách. Prosím nechápejte ale tohle tvrzení jako výtku směrem ke Karoqu, ten se v daném segmentu chová příkladně. U standardního vozu je tahle charakteristika prostě dána nižším těžištěm. Škoda Karoq splnila má očekávání a pokud chcete SUV od Škodovky, určitě s ním neuděláte chybu – je ale prostě taková, jakou čekáte: nezklame, ale ani nijak extra nenadchne. Jediným problémem karoqa tak zůstává jeho starší sestřička, která na nás kouká z každého plakátu ve své nové verzi a svého času nastavila v kategorii rodinných vozů standardy, které si drží dodnes. Škoda odvádí jako vždy dobrou práci a její vozy fungují. A takový je i Karoq. Je dobrý a je funkční.

 

Petr Jakušev

Technická specifikace

motor

ModelKaroq 1.0 TSI
Výkon85 kW
Točivý moment200 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách2000 RPM
Zrychlení 0-100km/h10 s
Max. rychlost187 km/h
PalivoSuper 95
Válců3
Maximální výkon při otáčkách5000 RPM
PřevodovkaManuální převodovka
Převodů6
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem999 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)6 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)7 l/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)5 l/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)7 l/100km
Velikost nádrže50 l
Emisní normaEuro 6d-TEMP (WLTP) 36AG-AI
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik215/55R17
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSnepřímé měření (ABS)

hmotnost

Povolená celková hmotnost1872 kg
Prázdná hmotnost (EU)1340 kg
Přívěs s brzdami1200 kg
Náklad532 kg
Přívěs (bez brzd)660 kg

modelová řada

Název generaceNU
Uveden08/18
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4382 mm
Rozvor2638 mm
Šířka1841 mm
Prostor pro zavazadla521 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1630 l
Max. zatížení střechy75 kg
Výška1603 mm
Světlá výška172 mm
Průměr otáčení10 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..