Škoda Kamiq: první prověření nadějného českého SUV

Škoda Kamiq: první prověření nadějného českého SUV

Kamiq doplňuje SUV paletu české značky o nejmenší model, jehož úspěch je prakticky předurčen jen samotnou obrovskou popularitou tohoto segmentu. Novinka sdílí mnoho prvků právě s nedávno představenou Scalou – jaké nové SUV je jsme zjišťovali ve francouzském Alsasku.

Při prvním seznámení s Kamiqem na Basilejském letišti ale zjišťuji, že pojem nejmenší je v případě tohoto SUV dost relativní – oproti nejmenšímu SUV od VW má k dobru na délku 13 cm, jen v rozvoru to je 10 cm a na voze je to znát i zvenku – on je Kamiq minimálně délkou přesně mezi T-Crossem a Karoqem. Díky zvýšené světlé výšce, robustním prvkům karoserie a velkým kolům s průměrem od 16″ do 18″ navíc působí docela mohutně. Nový KAMIQ pokračuje v úspěšném designovém jazyce vozů SUV KODIAQ a KAROQ. Dvoudílné přední světlomety se světly pro denní svícení umístěnými nahoře však vytvářejí nový, specifický designový prvek. Onen faktor dospělosti ještě umocňují moderní tvary LED světel s animovanými směrovkami.

 

Motorizace dobře známe

V nabídce Kamiqu jsou zatím tři motorizace, dvě výkonové verze tříválcového jednolitru doplňuje 1.6 TDI, vrcholem nabídky pak (brzy) bude 150 koňové 1.5 TSI. My jsme usedli do 85kW benzínové verze, spojené se 7stupňovou převodovkou DSG a výbavou Style. Motor 1,0 G-TEC o výkonu 66 kW (90 k), který doplňuje nabídku konvenčních variant, je první motor s provozem na ekologický zemní plyn (CNG) použitý ve voze SUV značky ŠKODA. Všechny motory samozřejmě splňují emisní normu Euro 6d TEMP. Auto působí dospěle i po usednutí za volant. Za příplatek vás zde přivítá virtuální kokpit, dostupný v celkem rozumném paketu s velkým 9.2“ infotainmentem, Smartlinkem, navigací a + 4 reproduktory za 25 tisíc Kč.

 

I litr s přehledem stačí

Litrový tříválec se může zdát pro SUV jako málo, v praxi se ale ukázal jako jako ideální motorizace, která dovede jet úsporně okolo 6 litrů na 100 a v případě potřeby i dostatečně dynamicky, pro tu druhou možnost je ale nutné se nebát vyššího spektra otáček. Dynamické možnosti vozu jsme prověřovali na horských cestách, kde se ukázaly i podvozkové vlastnosti. Ty jsou hodně podobné Scale a vyšší světlá výška na ně kupodivu neměla žádný zásadní vliv. Auto není zbytečně tvrdé a daří se mu i pěkně eliminovat náklon v zatáčkách, a to i bez příplatkových sportovních tlumičů. Jejich příplatek vám pak automaticky sníží světlou výšku o 10 mm na hodnotu 172 mm. Na zážitky z řízení jsou zde primárně jiné vozy, ale i tak se Kamiq určitě řadí mezi zábavnější auta tohoto segmentu a musím říct, že mě jeho řízení na okreskách opravdu bavilo.

 

Interiér podle Scaly

A právě ten obrovský 9.2“ displej ve stylu tabletu s jemným rozlišením je dominantou interiéru, na kterém bychom rozdíly oproti Scale hledali jen velmi těžko. Je zde třeba i bezdrátová nabíječka, do které se vejdou i větší telefony (velikosti iPhone 8 Plus) a která zesiluje signál pomocí externí antény. V kontextu těchto technologií působí klasická páka ruční brzdy trochu archaicky, celkový dojem z interiéru je ale velmi dobrý – skoro to vypadá, že díky sdílení kocepce se Scalou se ušetřilo na vývoji a nemuselo se šetřit na materiálech. Palubní deska je třeba oproti Aroně z měkčeného plastu a materiály působí hodnotně, tvrdší plast najdeme až pod volantem a ve výplních zadních dveří. Na přání lze vůz KAMIQ dále vybavit ambientním osvětlením, dekoračními lištami, kontrastním prošitím a paketem Dynamic.

Velkým překvapením je vnitřní prostornost, kterou se toto 4,2 metru dlouhé SUV pyšní. I na zadních sedačkách je dostatek místa pro dva cestující, třetího bude omezovat jen celkem vysoký středový tunel. Kufr o objemu 400 litrů nepůsobí pocitově o tolik menší než v Karoqu, praktičnost vozu pak doplňují vychytávky typu ochrany hran dveří, škrabky na led s měrkou hloubky dezénu pneumatik nebo síťky zespodu plata kufru. Místo v interiéru se přidávalo hlavně na zadních sedačkách – díky tomu po jejich sklopení nabídne Kamiq ohromných 1506 litrů pro náklad, což je mimochodem cca. o 100 litrů více než Scala. Součástí standardní výbavy vozu je odnímatelná LED svítilna v zavazadlovém prostoru. Prostor pro hlavu cestujících na zadních sedadlech 1 003 mm, šířka ve výšce loktů 1 425 mm a prostor před koleny 73 mm je na danou třídu více než dostačující.

 

Konektivita na jedničku

Velkým tématem je u Kamiqu digitalizace a konektivita – tady srdce geeka (nadšence do moderních technologií, pozn. red.) zaplesá a i prémiovější konkurence by se mohla od nejmenšího SUV Škodovky učit. Kombinace bezdrátové nabíječky a bezdrátové smartlinku pro Apple CarPlay je opravdu pohodlná a mé obavy o udržení stavu baterie při použití navigace se ukázaly jako liché. Displej na středovém panelu má pak široké možnosti přizpůsobení, a to včetně novinky v podobě volitelných informačních dlaždic na domovské obrazovce, které tak mohou ukazovat jízdní data, dopravní značky, navigaci a několik dalších věcí.  Díky zabudované kartě eSIM s připojením LTE je vůz ŠKODA KAMIQ vždy online. Online podpora navigace probíhá bez toho, aby si toho řidič všiml. Online podporu nabízí i digitální asistentka Laura, která plní hlasové příkazy. Kromě jednoduchých pokynů rozumí i přirozené řeči a dialektům. Sound System ŠKODA, který rovněž za příplatek dokáže zpříjemnit atmosféru na palubě, nabízí deset reproduktorů. 

Nastavitelné jsou i digitální budíky, které zvládnou zobrazit i třeba teplotu oleje nebo aktuální využití výkonu v kW. Velmi praktický je také „noční“ režim, ve kterém se ukazuje jen digitálně rychlost a otáčky, zhasne i ukazatel stavu nádrže a teploty a v noci vás tak digitální displej ničím neruší. Plusem je také to, že je možné zakoupit Smart Link i zvlášť, a to za 3500 Kč, resp. 4600 Kč s bezdrátovou technologií. 

 

Spolujezdec už radit nemusí

Kamiq je samozřejmě vybaven také množstvím jízdních asistentů – v základu dostanete Front Assist a Lane Assist, za příplatek pak i hlídání mrtvého úhlu včetně asistenta vyparkování nebo adaptivní tempomat. Právě ACC pak dovede i úplně zastavit a popojíždět v kolonách, při delším stání je ale nutné držet brzdu, k čemuž vás auto vyzve – pravděpodobně je to právě kvůli zmiňované absenci elektrické ruční brzdy. V případě potřeby lze vůz dovybavit i parkovacím asistentem, který zvládne zaparkovat i vyparkovat samočinně. KAMIQ, postavený na platformě MQB A0 koncernu Volkswagen, nabízí velmi vysokou úroveň bezpečnosti. Je standardně vybaven devíti airbagy včetně kolenního airbagu řidiče a zadních bočních airbagů.

 

Závěr: (ne)čekaně pozitivní překvapení

Na nejmenší SUV mladoboleslavské značky se čekalo celkem dlouho – konkurence už povětšinou svého zástupce v této kategorii má. Nicméně i tak bych řekl, že to vůbec nevadí, Škodovka totiž opět dostála své pověsti a i svůj menší model udělala dostatečně velký a praktický, navíc vybavený moderními technologiemi známými z větších vozů. Dospělý je i jízdní projev, které je velmi jistý, komfortní a velmi podobný právě Scale, ze které Kamiq do jisté míry vychází. Setkávat se s ním na českých silnicích budeme velmi často a já myslím, že zaslouženě.

 

TECHNICKÁ DATA A DALŠÍ UŽITEČNÉ RADY NALEZNETE NA PORTÁLU AUTOHLED.CZ:

 

Jirka Chomát

#AUTOHLED.cz – porovnání a recenze aut.

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..