Ford Explorer: brutální plug-in hybrid poprvé v Čechách, první dojmy zde

Ford Explorer: brutální plug-in hybrid poprvé v Čechách, první dojmy zde

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný (redakce) a Ondřej Kroutil (Ford ČR)

Od Fordu se sem tam dočkáme nějakého toho netradičního kousku. Ty masově prodávané, jakými jsou především tradiční Focus, Mondeo a dnes už i řada SUV (Kuga, Puma nebo dosud prodávaný EcoSport), je totiž občas potřeba doplnit něčím lákavým, a to jak za účelem oslovení náročnější skupiny zákazníků, tak k rozvíření vod jinak možná trochu nudnějšího konvenčního světa automobilismu. A myslím, že mi dáte za pravdu, když s náručí vítáme sportovní vozy s označením ST nebo dokonce RS. Pak je tu taky jedna velká americká legenda, která se v Čechách prodává teprve posledních pár let. Věřím, že ač je Mustang svůj (a rozhodně jej nelze považovat za nejlepší „sporťák“), moc negativního o něm říci nemůžeme. V podobném duchu se na trhu nyní objevuje další zajímavý kousek – pochází totiž taktéž z Ameriky, je nevšedně velký a má pořádný motor. Ford na to šel v tomto případě ale trochu jinak – aby u velkého SUV splnil evropské limity (samozřejmě především ty ekologické – emisní), dodal už tak velmi silnému pohonnému ústrojí relativně malý elektromotor, rozumně velkou baterii a umožnil mu tak pohon čistě na elektřinu. Nenechte se ale zmást, o jízdě „skoro zadarmo“ tohle až sedmimístné pětimetrové monstrum totiž vůbec není. Nabídne naopak až enormní výkon 457 koní, kterého byste bez 102 koní elektromotoru v Evropě dnes už nebyli schopni dosáhnout. I my jsme tak měli tu čest a svezli jsme se v něm jako jedni z prvních v ČR. Tady jsou naše kompletní dojmy!

 

Design v režii hned dvou verzí: ST-Line a Platinum

Explorer Plug-in Hybrid je nabízen ve dvou odlišných provedeních, Platinum a ST-Line. Kola z lehké slitiny mají v obou případech průměr 20 palců a černou barvu, liší se však povrchovou úpravou. Provedení ST-Line má jednodílnou masku v černém laku. Stejnou povrchovou úpravu nalezneme rovněž na střešních ližinách, liště na pátých dveřích a na obložení spodní části bočních dveří. Sedadla, vkládané koberce i sportovně tvarovaný volant jsou prošívané červenou nití a na palubní desce se nacházejí dekorační prvky ve vzhledu uhlíkového kompozitu. U varianty Platinum jsou exteriérové detaily vyvedeny v matně kovové povrchové úpravě a palubní desku spolu s volantem zdobí pravé dřevo.

 

Interiér: dost bohatý prostor pro život

Úctyhodné vnější rozměry Exploreru se odrážejí v nabídce prostoru až pro sedm dospělých. Cestující v první a druhé řadě mají k dispozici více než metr prostoru pro hlavu i nohy. Sklopením sedadel ve druhé a třetí řadě lze získat zavazadlový prostor o objemu až 2274 litrů. Sedadla ve třetí řadě se přitom ovládají elektricky. Úhrnný objem odkládacích prostor v kabině dosahuje 123 litrů. Bohatá sériová výbava obsahuje vyhřívaná, ventilovaná a v deseti směrech elektricky nastavitelná přední sedadla s masážní funkcí; vyhřívaná sedadla ve druhé řadě; podložku pro bezdrátové nabíjení kompatibilních telefonů; vyhřívaný volant; sluneční clony ve druhé řadě; zatmavená boční skla od B-sloupků dozadu a prémiový audiosystém B&O se čtrnácti reproduktory a výkonem 980 wattů. Varianty Platinum i ST-Line jsou standardně vybaveny dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 10,1 palce, orientovanou na výšku.

 

Nabídka technologií a asistentů

Díky vyspělým asistenčním technologiím se řidiči Exploreru Plug-in mohou těšit především na bezproblémovou jízdu, slouží totiž především tomu, aby usnadnily jízdu s rozměrným vozem v městském prostředí. Aktivní parkovací asistent 2 umožňuje plně automatické zajetí do podélného i příčného parkovacího místa. Systém hlídání mrtvých úhlů s varováním před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa upozorní řidiče, pokud se kolmo do vozovky blíží ze strany jiné vozidlo. V nabídce pokročilých asistenčních systémů nalezneme rovněž předkolizní asistent s detekcí chodců a cyklistů nebo adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go, s čtením dopravních značek a s vedením uprostřed jízdního pruhu. Asistent vyhýbacího manévru pomůže řidiči vyhnout se překážce a systém brzdění po nárazu snižuje riziko škod, způsobených případnou sekundární kolizí. Součástí bezpečnostní výbavy je rovněž systém udržování v jízdním pruhu, který částečně přispěl k tomu, že organizace Euro NCAP udělila Exploreru Plug-in Hybrid maximálních pět hvězdiček. Vůz si vysloužil vysoké hodnocení za ochranu dospělých cestujících i dětí. Ochrannou konstrukci okolo prostoru pro cestující tvoří mimo jiné trubky z ultravysokopevnostní martenzitické oceli v čelních sloupcích a ve střeše.

Srovnávací test výstředních SUV: DS 7 Crossback E-TENSE vs. Alfa Romeo Stelvio Veloce

 

Hodně nevšední technika pod kapotou aneb to hlavní, oč tu běží

Už v úvodu jsem se rozplýval nad unikátností hnacího ústrojí evropského Fordu Explorer. Určitě jste už pochopili, že je tenhle kousek totiž původně určitě primárně pro Ameriku, odkud Ford pochází. Ani tak se ale jeho evropská divize nechtěla ochudit o možnost nabídky velkého až sedmimístného SUV tak, aby doplnila svou už tak širokou stávající nabídku SUV. Tak velkému autu ale logicky nestačí „jen“ obyčejný dvoulitr, ačkoliv i ten začíná být v Evropě považován za velký motor. Dost možná byla zástavba elektromotoru jednodušší (nebo stejně složitá) jako implementace a vývoj evropsky orientovaného dieselu, a tak Ford využil své dosavadní zkušenosti a vnuknul Exploreru moderní plug-in hybridní techniku. Právě ta mu umožnila pod kapotou ponechat na dnešní poměry opravdu obrovský vidlicový benzínový šestiválec s objemem 3 litry. Ten navíc dopují hned dvě turbodmychadla. Určitě už tušíte, že svůj charakter umí ukázat i bez pomoci elektromotoru, a tak se dostáváme k tomu hlavnímu, co vám ze svých prvních dojmů o Exploreru chci dnes říci. Elektrifikace je v tomto případě jakýmsi doplňkem, který reálně snižuje emise ve městě, umožňuje čistě elektrickou jízdu v bezemisních zónách, přidává trochu toho výkonu a možná i lehce snižuje spotřebu v kombinovaném provozu. Jasné ale je ale i to, že by se bez něj Explorer bez problému obešel. Díky bohu, že Ford pro toto ústrojí ponechal klasický desetistupňový automat. Explorer se tak při jízdě chová přirozeně a na první pohled tak přítomnost elektromotoru nedává příliš znát. To, kolik kilometrů s ním bude možno ujet čistě na elektřinu, ověříme až při klasickém testu, a tak doplním jen stručné dojmy z kombinovaného provozu. Opět bych se mohl rozplývat nad projevem motoru. Vzpomenout mohu na nedávno testovaný Land Rover Defender P400 – s mild-hybridem a šestiválcem měl totiž podobný charakter jako Explorer PHEV. Ford jde ale ještě o kousek dál a zátah má tak doslova dechberoucí. I nový Explorer je sériově vybaven inteligentním pohonem všech kol. Ten analyzuje každých 10 milisekund vstupy z mnoha snímačů. Zohledňuje například rychlost jízdy, rychlost stáčení okolo svislé osy, teplotu okolního vzduchu, prokluz kol nebo to, zda je připojen přívěs a jak se chová. Nová jednostupňová rozvodovka je opatřena elektromechanickou spojkou, která dokáže podle potřeby během 100 milisekund plynule změnit rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu. Systém Terrain Management nabízí sedm přepínatelných jízdních režimů: Normal, Sport, Trail (nezpevněné cesty), Slippery (kluzký povrch), Tow/Haul (jízda s přívěsem), Eco, Deep Snow (hluboký sníh) a Sand (písek). Způsob využívání elektřiny uložené v akumulátoru může řidič ovlivnit volbou režimu: EV Auto (automaticky), EV Nyní (elektrický režim až do vybití akumulátoru), EV Později (vůz šetří elektřinu v akumulátoru na pozdější dobu) a Nabíjení EV (průběžné nabíjení). Při vyčerpání energie v akumulátoru vůz automaticky přejde do režimu EV Auto. Díky kombinaci obou druhů pohonu pak utáhne přívěs o hmotnosti 2 500 kg.

Ford Explorer PHEV | zdroj: Ondřej Kroutil (Ford ČR)

Závěrem: nevšední vůz s úctyhodnou cenovkou, na test se ale moc těšíme

Ford Explorer PHEV je při nejmenším hodně netradičním kouskem, pro nějž budete hledat konkurenci jen velmi těžko. Za cenu začínající (a v podstatě i končící) na dvou milionech korun už sice máte i vy poměrně hodně široký rozhled, zástupci automobilky ale doplňují jednoduché vysvětlení: „Za naši základní cenu dostanete takový balíček, jaký konkurence nabízí v základu a příplatková výbava jej pak může vyšplhat i o milion výše.“ Otázkou pak zůstává, zdali je možné Ford porovnávat s prémiovými automobilkami. Narovinu si myslím, že nikoliv, a to určitě ne z důvodů nižší kvality (Explorer exkluzivitou a kvalitními materiály jen oplývá). Ford zkrátka a jednoduše jen není prémiovou automobilkou. I tak ale věřím, že si Explorer svou cílovou skupinu najde a hlavně jsem z celého srdce vděčný těm výrobcům, kteří mají tu odvahu a dodají na trh v 20. století velké SUV s ještě větší V6, 457 koňmi výkonu a notnou dávkou výjimečnosti. I proto už se nemůžu dočkat na klasický redakční test dnes prezentovaného kousku. Určitě si ho užijete i vy tak jako my.

 

Jan Novotný

Sdílet: