Ford Puma ST–Line: výstřední SUV do moderní doby
Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub KameníčekNa motorvizi jste se již mohli párkrát dočíst o společných setkáních s novinkou od automobilky Ford, modelem Puma. U jednoho oblíbený, u druhého zatracovaný první pokus s názvem Puma z přelomu tisíciletí už viděl snad každý. Avšak nová inkarnace se urodila teprve vloni, po bezmála 20leté odmlce. A tentokrát si vybrala trochu jiné tělo, a to sice karoserii ve stylu mini–SUV. Dynamické linie a sportovní kukuč si tento automobil drží nadále. Novou Pumu, konkrétně ve výbavě ST–Line, jsme tak vzali na pořádný výlet a neunikla ani té nejnáročnější zkoušce v Česku – jízdě po D1. Jak se nám jezdilo s tímto vozem na okreskách či ve městě? Na to a na mnohé další otázky naleznete naši odpověď v následujících pár řádcích.
Rozhoduje první dojem
Do testu nám byl propůjčen vůz tmavě červeného lakování „Lucid“, jak ho označuje Ford ve své nabídce. Tato poměrně vyzývavá, temně rudá metalíza v kombinaci s oblými, dynamickými tvary v exteriéru vozu na nás působí doslova chic. Mezi nejvýraznější poznávací rysy u tohoto modelu patří výrazná boční silueta v kombinaci s čelní maskou a čelními světlomety, které mají mimo jiné velice nápaditou, originální LED grafiku. Směrem k zádi vozu nás pak zaujmou celkem výrazná boční „ramena“ nad zadními koly, která tak pomáhají i přes jejich výšku upevnit optické přilnutí auta k silnici. Rozhodné plusové body si u nás vysloužila přiznaná koncovka výfuku.
Interiér překvapí oběma směry
Hned při zasednutí za volant mile překvapila kompozice sedadel, která má ve výbavě ST–Line příjemné, poměrně výrazné boční vedení a bederní oporu. Nadále kůží potažený volant tvoří perfektně uchopitelný věnec, který pohodlně padne do ruky. V kapličce za volantem jsem si nemohl vynachválit povedený digitální přístrojový štít, který měl čistou, moderní grafiku a přehledně navržený informační design pro snadnou orientaci. Paralelně od něj se tyčí do prostoru středový multimediální displej, jenž je tak akorát vzdálený od oka řidiče a jeho rozhraní je snadno čitelné a ovladatelné, odezva pak vcelku rychlá. V rámci multimédií a konektivity nabízí Puma dnešní standard. Navigaci v autě jsme využívali často a nikdy nás nezklamala. Ať už máte iPhone či Andriod telefon, můžete se k autu připojit jedním kliknutím palce. Do misky vah s pozitivy jistě rádi přihodíme i příjemně padnoucí řadící páku a klasickou ruční brzdu. Tento automobil lze pořídit i ve verzi s automatem, avšak manuální převodovka se nám zamlouvala více a dopomáhala k celkově zajímavému jízdnímu zážitku, jak se budete moci dočíst hned v následující části. Pro úplnost, v rámci této výbavy nám byly k dispozici další užitečné vychytávky a jízdní „pomocníci“, jako jsou indikátory mrtvého úhlu ve vnějších zrcátkách, adaptivní tempomat nebo couvací a přední kamery s výborným rozlišením. Když už je řeč o parkování, v této výbavě Puma disponuje parkovacím asistentem. Ten jsme měli při několika příležitostech možnost vyzkoušet. Jeho ovládání je naprosto intuitivní a kvalita a rychlost zaparkování vozu nás také mile překvapily. Abychom však stále jen nemazali med kolem huby, v rámci interiéru bylo přeci jen několik věcí, které tak říkajíc neladily se zbytkem. Jako největší neduh vnímám kvalitu materiálů použitých ve vnitřku vozidla. Zdálo se však, jakoby se snažil Ford tuto negativní skutečnost vybalancovat estetickými, bytelně působícími akcenty v podobě kovových dílů na volantu, pedálech, dveřních výplních, předních nástupních prazích, i na řadící páce a ruční brzdě. Nicméně, jak již avizoval kolega Petr Jakušev, neperfektnost materiálů pro tento model je možné patrně vyřešit výbavou Vignale. Jenomže, to už bychom se pohybovali v trochu jiné cenové hladině.
Bohudík není však interiér jen o materiálech, ale také o ergonomii, a ta je v Pumě příkladná. Vše se zdá být „na svém místě“ a minimálně přední část vozu přivítá cestující svou prostorovostí. Pasažéři vzadu najdou též svůj komfort, ale musí počítat s omezeným místem na nohy i hlavu – to vše je daň za esteticky tvarovanou střešní linii vozu. Kufr auta nabízí překvapivě k jeho vnějšímu vzhledu dostatek úložného prostoru (456 l, respektive 402 l u námi testované verze s mild-hybridním pohonem) do šířky i hloubky a zároveň je krátký, takže v případě potřeby můžete sklopit zadní sedadla přístupem ze zavazadelníku – velmi příjemná a praktická možnost nastavení. Po sklopení sedadel nabídne Ford Puma rovnou nákladovou plochu a objem zadní části vozu takto otevírá solidních 1216 litrů prostoru.
Jízdní dojmy ctí vizáž vozu
Námi testovaný vůz s výbavou ST–Line byl osazen nyní již tradičním benzinovým tříválcem od Fordu 1.0 EcoBoost, který je v tomto případě nově doplněn o hybridní pomocnou funkci, jenž z Pumy činí mHEV vozidlo. Systémový maximální výkon tohoto ústrojí je továrně naladěn na 155 koní (114 kW) a je propojen s 6stupňovou manuální převodovkou. Tento výkon i vzhledem k hmotnosti vozu, která činí pouhých 1400 kilogramů, považuji za více než dostačující. Propůjčil vozu mnohokrát až excitující aspekt a příjemnou dynamiku. Zároveň se jedná o jednu z nejpovedenějších 3válcových pohonných jednotek, se kterou jsem se dosud setkal. I přes běžnou, nenuceně mírnou či svižnou jízdu se ukazatel spotřeby ustálil na velice příjemné hodnotě o 6 litrech benzínu na 100 kilometrů. O to větší překvapení nás čekalo v objemu nádrže, který poskytuje na jedno natankování dojezd až 900 kilometrů.
Řízení je u tohoto vozu spíše odizolované a nedává moc (negativních) signálů z vozovky směrem dovnitř. Nicméně směrem ven se zdá být příjemně strmé a responzivní. V rámci této výbavy je auto obuto v 17palcových kolech. Jízdně bych hodnotil model Puma jako velice zdařilý. I přes trochu vyšší stavbu danou typem karoserie (B-SUV) se auto chovalo sebejistě, a to i při rychlejších průjezdech zatáčkou. Jedině až u táhlejších zákrut pod vyšší rychlostí docházelo ke znatelnějšímu náklonu karoserie. Zároveň byl však podvozek dostatečně odtlumený, a tak i když nerovnosti cítit byly, podvozek je víceméně pohltil a celkové projetí přes výmoly považuji za ladné. Snad jen několika-hodinová jízda po D1 byla i pro námi testovaný vůz „fuškou“ , to však lze dávat za vinu kvalitě právě zmiňované D1, nikoliv stavbě vozidla. Však sami to znáte. K ostatním jízdním postřehům, které rozhodně stojí za zmínku, řadíme efektivitu světlometů, které měly za tmy vskutku spolehlivý dosvit do stran vozovky i za její hranu. Dálkové reflektory měly též kvalitní výkon a v naší výbavě obsahující světelný sensor disponovaly dálkové světlomety i automatickou funkcí. U té se nám obzvláště zalíbil přechod z dálkových světel na potkávací světlomety, přičemž se nekonalo žádné „blikací divadélko“ jako u vozů jiných značek.
Vcelku kvalitativně vyvážený vůz vhodný do téměř každé situace
V závěru bychom se měli zmínit též o cenovce námi testovaného vozu. Ta se aktuálně pohybuje mezi 620 – 630 tis. Kč. I přes zmíněné drobn+ negativní aspekty tohoto modelu věříme, že nabízí převahu pozitiv a je tak zajímavým přírůstkem do daného segmentu. I když se v některých faktorech (zejména interiér a jeho použité materiály) daří konkurenci v podobné cenové relaci nabídnout kvalitněji působící produkt, nový Ford Puma však hravě vytahuje mnoho jiných es z rukávu. V čele s atraktivním a neotřelým designem, jízdními vlastnostmi a také praktičností v provozu ve městě i mimo něj dokáže překvapit. Je to zkrátka velmi kvalitní výsledek po všech směrech.
Jakub Kameníček
Technická specifikace
motor | |
Model | Puma 1.0 EcoBoost Hybrid |
Výkon | 114 kW |
Točivý moment | 190 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 1900 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 9 s |
Max. rychlost | 205 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 3 |
Maximální výkon při otáčkách | 6000 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Přímé vstřikování |
Typ motoru | Turbo |
Objem | 999 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 5.5 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 6.5 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 4.9 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 6 l/100km |
Velikost nádrže | 42 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Start-Stop systém | Sériové vybavení |
Velikost pneumatik | 215/55R17 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 1760 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1280 kg |
Přívěs s brzdami | 1100 kg |
Náklad | 480 kg |
Přívěs (bez brzd) | 640 kg |
modelová řada | |
Název generace | J2K |
Uveden | 07/20 |
Dveře | 5 |
Karoserie | SUV |
Třída vozidla | Malé vozy (např. Polo) |
rozměry | |
Délka | 4207 mm |
Rozvor | 2588 mm |
Šířka | 1805 mm |
Prostor pro zavazadla | 456 l |
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu) | 1216 l |
Max. zatížení střechy | 50 kg |
Výška | 1534 mm |
Světlá výška | 164 mm |
Průměr otáčení | 10.3 m |
Sedadla | 5 |