Ford Mustang 5.0 V8 GT: Nespoutaný „Django“ postaru, ale moderně…
Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr JakuševNa úvod by myslím bylo dobré uvést si aktuální Mustang trochu obsáhleji. Tento ikonický model se drží v produkci již přes 50 let a mnoho takových vozů, které se zároveň neodcizily od svých kořenů, na trhu není. Pokud bychom se pustili do hlubšího rozboru jeho minulosti, vydalo by to na encyklopedii a to není naší ambicí, na to jsou povolanější odborníci. Přesto mi to ale nedá – nepodívat se na novodobou historii, kterou bych vzal od roku 2005. Tam se objevila značně modernizovaná verze Mustangu s designem inspirovaným u původního vozu, byť v moderním hávu, a mimo jiné zajímavou technikou s motory V6 a výkonem 210 koní, ale také s tou správnou volbou, V8 a 300 koňských sil. To nebylo v letech 2005 – 2010 vůbec málo. V roce 2011 přišla další modernizace a výkon dále rostl, a to na 300 koní v případě šestiválcového modelu a 412 koní u V8. Zároveň ale stále padaly různé výtky směrem k podvozku a relativně hrubému naturelu Mustanga. Z mého pohledu neprávem… Mustang není „sporťák“ tak, jak to v Evropě vnímáme. Mustang je trochu mimo běžné tabulky a přímou konkurenci musíte hledat mezi dalšími americkými výrobci. Následně dorazila v roce 2015 současná šestá generace, která zašla ještě dál… A to nejen z pohledu výkonu, ale i jeho podání a možnosti využití. A tím jsme se značnou zkratkou dostali k sytě oranžovému a značně nepřehlédnutelnému Fordu, který mám na tento týden na test. Ford Mustang GT 5.0. Pojďme tedy na to…
Ford Mustang vs. Dodge Challenger: srovnání dvou Amerik, ideologií i 10 let
Exteriér: EgoBooster, ikonický, agresivní, nepřehlédnutelný…
Jak začít… Mustang je až na pár „přešlapů z osmdesátých let spíš postupnou evolucí designu (mistrem v oboru je Porsche 911) než divokými pokusy. A tak to má být. Ford Mustang je ikonou a jasně identifikovatelný na první pohled. Náš konkrétní kus byl navíc lakovaný výraznou oranžovou barvou „Twister“ a tím pádem se dá považovat za naprosto „nepřehlédnutelný“. Ne, ne… V této kombinaci si mnoho soukromí neužijete. Zároveň ale vypadá vážně dobře. Boční profil dává jasně najevo dlouhou a nízkou siluetou své zaměření. Atletický, mírně nahrbený postoj s neuvěřitelně dlouhou kapotou se opravdu podařil. Vyjma pár bočních rovných prolisů se zde žádné jiné drama nekoná a možná i díky tomu je zřejmé, že se nejedná o žádného prcka. Mustang je poměrně velkým autem, které nabídne čtyři sedadla a slušný zavazadlový prostor, ale k tomu se ještě dostaneme. Přední části dominuje tmavá mřížka chladiče s uprostřed umístěným „Mustangem“ v běhu. Kdyby někdo netušil… Vyjma automobilového modelu je Mustang původně plemenem koní žijících volně v Severní Americe, které se postupem času vyvinulo z původních koní španělských kolonistů. Nevidíte přímou souvislost.? Toto plemeno dodnes žije volně, je velmi houževnaté a nespoutané. Přesně tak, jako Ford Mustang už více než 50 let.
Pojďme ale zpět k exteriéru. Na dnešní poměry poměrně malá přední světla dávají vyniknout šířce tohoto kupé. Nárazník není zbytečně složitý. Tvary jsou ostré a podtrhují celkový dobrý a dynamický dojem. Zadní část je nezaměnitelná a pokud by kdokoliv nebyl do této chvíle schopen identifikovat co se to právě prohnalo kolem. Podle „zadku“, který na silnici uvidíme asi nejčastěji, musíme být schopni Forda jasně identifikovat. Hodně pomohou i zadní světla s výraznou grafikou, která vsadila na retro vlnu a tento odkaz je naprosto zřejmý. Záď je široká a dává vyniknout macatým bokům vozu díky zúžené střeše. Právě tento detail v zadní části pro mě přitvrzuje muziku. Muzika… Tu ještě rozebereme, pokud tedy souhlasíte, že V8 je nejlepší kapelou na světě a tady dostává hodně prostoru díky čtveřici koncovek výfuků, které umí zahrát na tu správnou strunu a rozvířit emoce.
Interiér: slabé místo? To už ale neplatí…
Dobrá, otevírám dlouhé bezrámové dveře a s lehkou nedůvěrou vklouznu do anatomicky tvarovaného křesla v kabině. Chvilku ladím volant, sedačku a přichází příjemné překvapení. Ford Mustang je prvním rychlým autem, ve kterém se svou výškou jen lehce pod 2 metry nemusím vymýšlet zásadní kompromis při hledání řidičské pozice. Že je Mustang velký, už jsem říkal, ale on je i prostorný. Sedím relativně vzpřímeně, nohy po stranách sloupku řízení a volant pěkně přímo před sebou a velmi blízko. Tohle je vážně dobré, málokde se takhle poskládám. Zpracování interiéru je kvalitní, materiály příjemné a navíc je na danou kategorii k dispozici i velmi aktuální výbava. Na infotainment s konektivitou Apple CarPlay jsou již všichni zvyklí. Digitální palubky jsou novinkou několika posledních let a ta zdejší nabízí více režimů zobrazení, než si mohu zapamatovat. Sedlo mi ale „retro“ zobrazení s otáčkami motoru po celé dálce obrazovky – jasné, přehledné a varovné blikání upozorňující na vhodný moment k přeřazení beru jako bonus. Ford nabízí také mnoho technických informací vztahujících se k provozním údajům. Přeskočme klimatizaci, odvětrávané sedačky a adaptivní tempomat. To vše zde najdete a to se bavíme o voze, jehož cena začíná na 1,3 mil. Kč a z mého podhledu – je zde vše. Prostor pro cestující vpředu je naprosto dostatečný. Co by mohlo být pro leckterého „taťku“ pokukujícího po něčem zajímavém – to jsou zadní sedadla. Ta se s trochou omezení dají reálně využívat a ano, střecha trochu omezuje prostor nad hlavou a vždy bude záležet na jednotlivých tělesných proporcích všech cestujících, no i tak mám za to, že pro příležitostné vyjížďky za Prahou ve čtyřech může být Mustang sympatickým společníkem. Nyní se konečně můžeme přesunout k tomu nejzajímavějšímu, co toto kupé nabízí, a tím je jízda.
Technika: atmosferická V8, 449 koní a manuální převodovka, prostě kára pro chlapy
Už z tohohle popisu je zřejmé, že Mustang GT jde stále svojí cestou. Zkuste si dnes najít další model u jiného výrobce s atmosférickou V8 a manuální převodovkou. Myslím, že je spočítáme na prstech jedné ruky a je docela možné, že Mustang bude unikát. Navíc, a to bylo na první dobrou jak zjevení, tenhle motor musíte opravdu „točit“. Ihned po startu je evidentní, že tohle není taková ta evropská klasika. Motor i v nízkých otáčkách dává najevo svou sílu, kdy táhne prakticky od volnoběhu. Zvuková kulisa je navíc naprosto epická. To už dneska neslýcháme. Temné dunění, bublání a praskání při podřazení postupně přechází s rostoucími otáčkami v naprosto frenetický řev… Rostoucí otáčky, to je něco, co mi zůstane ještě dlouho v hlavě. Dnešní moderní turbo, hybrid, kompresorové cokoliv motory mají výkon i rychlost a vše je navíc snadno dostupné. U Mustanga se na to musí postaru. Napřed zašlápnete pedál spojky, zařadíte jedničku a i bez přidání plynu se nenuceně rozjedete vpřed. Celý den se dá pohybovat do 2000 ot./min., ale… Ta pravá zábava čeká na druhé straně otáčkoměru. Konečně se trochu uvolnila cesta přede mnou a jdu na to. Dvojka, plynule, ale razantně přidávám plyn. Reakce motoru je krásně lineární a „postaru“ nabírá na síle s každou další stovkou otáček. Ve chvíli, kdy mám dojem, že už to vlastně jede vážně rychle, přichází šok… 5200ot./min. a Mustang velmi citelně přidává na síle a vyráží plnou silou k omezovači nacházejícím se někde u 7500ot/min., spojka, trojka a znovu to samé dokola… Tachometr ukazuje velmi nepěkná čísla hraničící se společensky nebezpečným chováním a jistotou vysokého trestu. Ubírám a začínám se smát jak malý kluk… Takhle by se měl chovat motor. Není potřeba odevzdat to všechno hned. Tenhle má všechno – silný spodek, gradující střední pásmo a úžasný vrchol na konci otáčkoměru. Wau. Tenhle motor definuje celé auto. Mustang nemůže „nudit“, nabízí něco, co se dnes už nenosí a na mě tahle retro vlna zabrala dokonale. Motor je dominantou a kapitolou sám o sobě… Takže tedy opět ta „Americká kára“, co letí rovně, ale nebrzdí a nezatáčí?
Klasika… Nezájem. No, tak to by byla velká chyba. Ne, ne, tohle už není ta Amerika „rovně a dost“. I když obsahuje program „Drag race“ a „Line lock“, což je užitečná věc pro sprint a skvělá hračka, kterou jsem si nakoukal na Youtube a Stanga touhle kratochvílí netrápil. Jednoduše vzato, Line lock zablokuje brzdou jen přední kola a vy si pak můžete spálit zadní gumy, hádám do minuty v bílém štiplavém dýmu… Pěkný, ale drahý koníček. Smysl je v tom, před sprintem na 400 m zahřát zadní gumy, tj. pravý důvod. Hračka je to asi pěkná, v Evropě ale musíme i zatáčet a brzdit. Jak tedy chutnají tomuto kupé evropské podmínky? Můj skromný názor je, že překvapivě dobře. K dispozici nám byl model s nastavitelnými tlumiči a ty umí dokonale změnit jeho osobnost. Při standardním nastavení, tichém výfuku (díky nastavitelné klapce) a komfortnímu řízení jsem si na dálnici užíval plavnou, tichou a uvolněnou jízdu, která překvapí nečekanou mírou pohodlí. Místa dostatek, žádné zásadní otřesy, houpání – nic. Vše je uvolněné a v tomto režimu se při ustálené jízdě bez problémů podíváte i lehce pod hranici 10 l na 100 km. Dovedu si představit cestu Praha – Ostrava – Praha a ani trochu mě to neděsí. Teď se možná najde tábor těch, pro které to není ten pravý Mustang. Jenže v tu chvíli stačí přepnout vše do nejostřejšího režimu a stane se to, co u o mnoho dražších rivalů. Auto kompletně ztuhne a je připravené vydat svoje maximum a to je mnohem dál, než kam vám běžná silnice dovolí. S otevřenou klapkou výfuku je zvuk neuvěřitelně sytý a dominantní. Praskání při podřazení předvádí na vyžádání a pod plným plynem je jednoduše opojný. Při podřazování není potřeba se bát, Rev match dává naprosto přesné meziplyny a nejednou jsem řadil jen tak z „dlouhé“ chvíle nahoru a dolů, aby výfuk „zastřílel“. Zátah už jsme řešili, ale co jede rychle, musí taky dobře zastavit. Nebyla možnost potrápit tohohle divocha na okruhu, v každém případě brzdy má velmi přesvědčivé a s rychlostí a hmotností auta nejevily ani jediný moment zaváhání. Tohle auto prostě letí jako střela a odpovídajícím způsobem i brzdí. Podvozek je také velmi jistý, dobře se stáčí do oblouku (a občas i vybočí za něj ?). To vše se děje v závislosti na tom, na co máte právě chuť. Výkon je díky atmosférickému motoru (zase ten motor) nádherně lineární a výborně se dávkuje. Grip zadní nápravy se zdá zpočátku nekonečný, ale tenhle výkon se nedá úplně zkrotit. V zatáčce je zřejmé, že Mustang je pořádný kus auta, relativně nevhodný na naše okresky, i přes to všechno je doslova hbitý a jediné, co působí jako jistá mentální brzda, je šířka a délka kapoty před vámi. Zapřít se pak zároveň také nedá ani vyšší hmotnost, která tak nějak k americkým autům beze sporu patří – fyziku oblafnout jednoduše nejde, i když je pravda, že i Mustang prošel odtučňovací kúrou a jak už jsem jednou naznačil, limity i v souvislosti se zástavbou moderní techniky má přeci jen docela daleko. V nadpisu článku jsem uvedl „po staru, ale moderně“. Mnoho automobilek to svým způsobem zkouší, Mustang je v současnosti tím vozem, kterému se podařilo spojit v podstatě protichůdné myšlenky. Atmosféra, manuál včetně klasické ručky, samosvorný diferenciál… To je ta část „po staru“ a to zatím stejně nikdo nepřekonal. Funkce jako Rev Match, Line Lock, adaptivní tempomat a digitalizace přístrojů ho drží pevně v současnosti a tenhle mix funguje.
Závěrem: Ideální sporťák pro každého?
Upřímně řečeno, asi ne. Mustang je hodně rychlé auto, které je až nezvykle kultivované a rychlost v něm považuji za dostupnou i při zachování té pravé dávky agrese a nadšení, sporťák to ale není. Nemám pocit, že by to byl problém. Mustang sporťákem nikdy nebyl. Byl a je ikonou, károu z Ameriky a plakátu. EgoBoosterem pro showmany. Je na prosto extrovertní a okázalý, neustále křičí: „Hej, tady jsem.“ Dělá hluk a „bordel“. A přesně tak je to správně. Dřív to býval kulturista v centru města v upnutém tílku. Tentokrát už oblékl dobře padnoucí oblek a přidal míru kultivovanosti, která rozšiřuje jeho možnosti takovým způsobem, že bych s ním jezdil klidně každý den. Pravověrní milovníci můžou být zpočátku trochu zmatení, už to není ten obhroublý macho z rohu ulice. Posunul se, dokončil vejšku, našel slušnou práci, nahodil fazónu a umí se ovládat. Ale o víkendu… O víkendu bude dělat bordel jako za mlada. Mustang mě bavil, v dané cenové hladině je to zábavné a schopné auto s širokou paletou schopností. Amerika nemusí jen dělat bordel a jezdit rovně. Bravo…
Petr Jakušev
Technická specifikace
motor | |
Model | Mustang Fastback 5.0 Ti-VCT V8 |
Výkon | 330 kW |
Točivý moment | 529 Nm |
Maximální točivý moment při otáčkách | 4600 RPM |
Zrychlení 0-100km/h | 4 s |
Max. rychlost | 250 km/h |
Palivo | Super 95 |
Válců | 8 |
Maximální výkon při otáčkách | 7000 RPM |
Převodovka | Manuální převodovka |
Převodů | 6 |
Vstřikování paliva | Centrální a přímé vstřikování |
Objem | 5038 ccm |
Ventily | 4 |
Ekonomie provozu | |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) | 11 l/100km |
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP) | 20 l/100km |
Spotřeba v městském provozu (WLTP) | 12 l/100km |
Spotřeba na dálnicích (WLTP) | 9 l/100km |
Velikost nádrže | 61 l |
Emisní norma | Euro 6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR |
Velikost pneumatik | 255/40R19 |
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) | Sériové vybavení |
Typ TPMS | přímé měření (senzor) |
hmotnost | |
Povolená celková hmotnost | 2105 kg |
Prázdná hmotnost (EU) | 1819 kg |
Náklad | 286 kg |
modelová řada | |
Název generace | LAE |
Uveden | 11/20 |
Dveře | 2 |
Karoserie | Kupé |
Třída vozidla | Vyšší střední třída (např. třída E) |
rozměry | |
Délka | 4789 mm |
Rozvor | 2720 mm |
Šířka | 1916 mm |
Prostor pro zavazadla | 408 l |
Výška | 1403 mm |
Světlá výška | 144 mm |
Průměr otáčení | 12 m |
Sedadla | 4 |