Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost: skvěle pro rodinu i řidiče

Ford Focus Kombi 1.5 EcoBoost: skvěle pro rodinu i řidiče

Autor: Petr Jakušev · Fotografie: Petr Jakušev

Jak jinak uvést současnou, v pořadí čtvrtou generaci populárního zástupce tradiční nižší střední třídy, Ford Focus, než heslem „počtvrté a stále skvěle“. V záplavě různých SUV a Crossoverů jsem měl tentokrát štěstí na z mého pohledu klasický rodinný vůz, který se vždy vyznačoval dobrým podvozkem a schopností na svou kategorii nadprůměrně pobavit svého řidiče. To vše navíc v praktické a prostorné variantě „kombi“. Jaká tedy je aktuální generace? Odveze celou rodinu a dokáže po cestě zpět pobavit dynamicky smýšlejícího řidiče? Já už to vím a rád vám svůj pohled na tento vůz zprostředkuji…

 

Exteriér: svěží a dynamické tvary

Ford auta jednoduše řečeno umí a nový Focus není výjimkou. Postupně samozřejmě roste spolu s konkurencí a zároveň si drží roky cizelované tvary. Přední část dává jasně najevo, s jakým vozem mám tu čest. Kombinace oblých a hranatých tvarů společně s dnes již typicky tvarovanou maskou chladiče jednoduše funguje. Celkový dojem zde vkusně doplňují zajímavě tvarovaná světla LED denního svícení. Boční profil je vyvážený a Focus díky tomu nepůsobí „krabicovitým“ dojmem. Ba právě naopak. Lehce se svažující střecha v zadní části vozu společně se zužující se linií bočních oken vše opticky odlehčují. Zadní část dominuje označení modelu „FOCUS“ přímo na středu víka zavazadlového prostoru a také výrazně tvarovaná světla. Menší spoiler na víku kufru s integrovaným brzdovým světlem je takovou třešničkou na dortu. Ford Focus se mi i v karoserii kombi jednoduše řečeno líbí, tmavě modrá metalíza mu sluší. Výsledkem je dobře vypadající a dynamicky tvarovaný vůz. Co na něj alespoň z fotek říkáte vy?

 

Interiér: prostorný, kvalitní a přehledný

Jak napovídá nadpis, tak se skutečně děje. Tím, jak mezi generacemi rostl Focus zvenku, tak se zároveň zvětšoval i prostor pro posádku uvnitř. Standardní česká rodinka se do tohohle kombíku bez problému poskládá a ještě si může naložit zásoby na dlouhou cestu nebo pobyt. Dobrá, tady jsem trošku nadsadil, ale ani přes mou nestandardní postavu (výškou takřka 2 m a celkovou velikostí připomínající třeba Hagrida) nebyl řádný problém najít si pohodlnou polohu na delší cesty. Pohodlí, to jsem v nadpisu zapomněl. Celé pojetí nového Focuse mi přijde víc zaměřené na pohodu a pohodlí za volantem (než se začnete při cestě pro děti na jejich kroužky po okresce trochu snažit, ale k tomu se ještě dostaneme). Ford není zbytečně tvrdý. Nerovnosti překonává s nebývalou jistotou a více než dříve se mu daří izolovat posádku od rušivých vnějších faktorů. Byl jsem opravdu mile překvapený, jak příjemným parťákem umí být pro běžné dny. Tomu odpovídá i výbava na „palubě“. Multimediální systém s podporou Apple Car Play / Android Auto se stává pomalu standardem. Intuitivní ovládání už takovým standardem není, ale Ford to umí velmi dobře. Jen bych asi ocenil nějakou možnost ovládání systému jinak než dotykem. Ono je to přesné a jasné, ale relativně to odpoutává pozornost od řízení. To jen taková malá výtka v jinak záplavě pozitivních zážitků. Adaptivní tempomat – máme, držení v jízdním pruhu – máme, dvouzónovou klimatizaci – máme… Jednoduše řečeno je zde vše, co dnes považujeme za moderní a potřebné, v podání Fordu je to také funkční. Možná zmíním zase jednu maličkost, se kterou bych se po čase sžil, ale při testovacím týdnu mi občas trochu kazila náladu. Tou maličkostí je volant. Jako samotný si vede velmi dobře, skvěle padne do ruky, má dobré tvarování a příjemnou tloušťku věnce i pro moje „medvědí tlapy“. Trochu mi ale vadí jeho multifunkční část. Tlačítek je tu poměrně dost, jsou relativně malá a sem tam jsem mačkal věci, o které jsem nestál. Ale tohle je určitě věc zvyku. Jinak je vše v pořádku, materiály jsou příjemné, vše je dobře sestavené a tiché. Sedačky nejsou tvrdé, a přesto z nich nebolí záda. Jak z venku, tak zevnitř má nový Focus mé sympatie…

 

Technika: 1,5 EcoBoost s osmistupňovým automatem

Ecoboost je dnes už zavedeným pojmem a v neposlední řadě i několikanásobným motorem roku ve své kategorii. V současnosti nabízený tříválec s objemem 1,5 l a dopovaný logicky turbodmychadlem nabízí příjemných 110 kW (150 koní) a hlavně plynulý zátah prakticky v jakýchkoliv otáčkách. Výkonový vrchol trochu chybí nebo není tak výrazný, jak by mohl být, ale sedíme v rodinném kombi a jako v takovém je motor velmi příjemným parťákem poskytujícím slušný zátah a vyrovnaný chod. Jedinou pihou na kráse je možná na dnešní poměry větší chuť po benzinu. Standardně jsem se pohyboval mezi 8 a 9 l/100 km. Větší část cest probíhala ve městě, ale i tak bych očekával menší apetit. Na druhou stranu, při klidné jízdě mimo město nebylo nemožné dosáhnout k hranici 6l/100 km a to při dodržení všech limitů. Za mě z toho vyplývá, že je potřeba se s tímto motorem a převodovkou trochu sžít. Nezanedbatelný vliv mohl mít také fakt, že námi testovaný vůz byl téměř nový. Ono si to všechno časem vždycky trochu sedne. Co se týká převodovky, říkám rovnou, volil bych manuál. Už jsme v redakci měli tu čest s manuálem a sršela z nás samá chvála. Nový automat rozhodně není špatný. Otočný volič působí prémiovým dojmem a v běžném režimu funguje, jak má. Občas převodovka lehce cukne při rozjezdu, ale není to nic hrozného. Mě trochu limitoval právě při snaze užít si tu dynamickou část schopností na známé okresce při mé cestě do Bradavic. Převodovka se přizpůsobuje jízdním režimům od eco přes normal až po sport a k tomu dodává také pádla pod volantem. Jak jsem říkal, v běžném režimu funguje velmi dobře, ale jakmile jsem přitlačil na pilku a začal objevovat kouzla motoru a podvozku, převodovka brzdila v jakémkoliv režimu mé nadšení. Reakce na pádla navíc nejsou zrovna hbité. Když se rozhodnete podržet otáčky při průjezdu zatáčkou, stejně si po chvilce zařadí nahoru. To se samozřejmě děje chvilku před tím, než kliknu na pádlo, rázem jsem tedy o dva stupně výš a o jeden nad zamýšleným. Tohle mi trochu kazilo radost z jinak skvěle vyváženého podvozku, který nejenže je pohodlný a pruží, ale také drží. A to, jak drží stopu, je až zvláštní. Chvíli jsem přemýšlel, jestli třeba nemá nový Focus natáčení zadní nápravy nebo něco takového, protože způsob, jakým se vrhá do oblouku a pak se ho drží, je v dané třídě nevídaný. Výsledkem mého snažení bylo mnohem vyšší tempo, než bych očekával, protože tohle auto dělá to, co všichni jeho předchůdci. Dobře jezdí. S převodovkou jsme se dohodli nakonec tak, že jsem zapnul sport a nechal ji dělat její práci. V té chvíli bylo vše o poznání plynulejší. Ale já rád řídím – já bych si vzal manuál. Ve finále jsou negativa na automat možná v souvislosti s chválou kolegy Jirky trošku překvapivá, dost možná jde ale o velký rozdíl, který mezi námi testovanými vozy byl. Ford Focus Active s dvoulitrovým dieselem je přeci jen určen trochu více na pohodu a pro ladný styl, jak už bylo řečeno, nelze 8st. hydrodynamický měnič Fordu zatracovat.

 

Závěr: dokáže splnit náročná očekávání…

Abych tedy přímo zodpověděl dotazy ze začátku testu… Jaká je tedy aktuální generace? Je naprosto aktuální ve všech směrech a nezaostává nikde. Naopak bych řekl, že si nechala navíc to, co je pro Ford typické. Dobrý, dynamický a řidičský podvozek. A z toho mám upřímnou radost. Odveze celou rodinu a dokáže po cestě zpět pobavit dynamicky smýšlejícího řidiče? Rozhodně odveze. Mezigeneračně opět povyrostl a projevilo se to nejen zvenku, ale i uvnitř vozu, který nabídne dostatek prostoru pro čtyřčlennou rodinu a její potřebnou bagáž. A jak už bylo řečeno… Když už bude tatínek ve Focusu sám, může se i příjemně zabavit po cestě kamkoliv. Focus na to má.

Podle mého názoru je nový Ford Focus hrdým a odpovídajícím pokračovatelem svého „rodu“. Pro Ford je kromě rozrůstající se flotily SUV a Crossoverů velmi důležitým vozem, mnoho zákazníků totiž z daného portfolia zná právě Focus nebo Mondeo. Focus nyní v akční nabídce cenou začíná lehce pod 400 000 Kč, takže určitě stojí za to se nad ním zamyslet. Náš bohatě vybavený kousek s automatem a druhým nejsilnějším benzínem atakoval hranici 800 000 korun, což se zdá dost, a ono také je. Je ale nutné si uvědomit, že současný Focus již nabízí výbavu, která ještě pár let dozadu byla dostupná jen v prémiovém segmentu a za násobky této sum. V neposlední řadě tolik milovaná Octavia v podobné konfiguraci tuto sumu podstatně přeskočí. Rozhodně tedy stojí za to se u Fordu zastavit a nový Focus vyzkoušet na vlastní kůži.

 

Petr Jakušev

Sdílet: