Data ze servisů ukazují, jaké značky aut musí být opravovány nejčastěji

Data ze servisů ukazují, jaké značky aut musí být opravovány nejčastěji

Autor: Jan Novotný · Fotografie: CarVertical (autor: Vilija Jankunaite)

Nové auto si jistě nekupujeme proto, abychom s ním byli neustále v servisu. Naštěstí dnes existují služby, které ojetá auta nejen prověřují, ale také evidují jejich poškození i servisní protokoly. I proto teď my můžeme přehledně porovnat jednotlivé značky podle toho, jaká auta jezdí do servisu nejméně a s jakými problémy. Nejprve si ale stručně vysvětlíme postup, díky němuž si můžeme dovolit vám vůbec nějaké rady poskytnout. Ostatně takovou základní kuchařku, jak postupovat při koupi (a kontrole) ojetého automobilu nabízí náš nedávno publikovaný článek zde.

 

Jak byla spolehlivost automobilu hodnocena?

Z dat, které máme k dispozici, jsme sestavili seznam nejspolehlivějších značek automobilů pomocí jediného kritéria – servisní úkony. Zjištění jsou založena na přehledech o historii vozidel společnosti carVertical. Žebříčky ojetých vozů, které níže uvidíte, jsou odvozeny z procenta servisovaných vozů každé značky z celkového počtu analyzovaných vozů od stejného výrobce.

 

Seznam nejspolehlivějších značek ojetých automobilů

 

  1. KIA – 23,47%

I když tento jihokorejský výrobce dodá na trh každý rok více než 1,4 milionu vozidel, zaujímá v prvním žebřičku první místo, neboť došlo k poškození pouze 23,47% ze všech analyzovaných modelů. Jak to tak bývá, ani nejspolehlivější značka automobilu však není bezchybná a její vozidla jsou náchylná k těmto poruchám:

  • Běžná porucha elektrického posilovače řízení
  • Porucha parkovací brzdy
  • Možné selhání DPF

Zaměření automobilky KIA na spolehlivost by nemělo být žádným překvapením, modely KIA jsou vybaveny pokročilými bezpečnostními systémy, včetně vyhýbání se kolizi vpředu, autonomního nouzového brzdění a řízení stability vozidla.

 

  1. Hyundai – 26,36%

Zásluhu na druhém místě má jistě i továrna u nás v Nošovicích, jež spolu s ostatními závody této značky zajistila poruchovost 26,36% ze všech analyzovaných modelů. To shodou okolností také není žádné překvapení, když jde o sesterskou značku od té, jenž se umístila na první místě. Ojetá auta Hyundai však mohou narazit na běžné poruchy:

  • Koroze zadního pomocného rámu
  • Poruchy parkovací brzdy
  • Křehká čelní skla

Proč tak dobré umístění v žebříčku spolehlivosti automobilu? Tedy Hyundai je jediná motorová společnost, která vyrábí vlastní ocel s velmi vysokou pevností. Automobilka také stojí za značkou Genesis, která dodává jeden z nejbezpečnějších automobilů na světě.

 

  1. Volkswagen – 27,27%

V němčině „Lidové auto“, Volkswagen vyrobil legendárního brouka, ikonu 20. století, jíž se prodalo více než 21,5 milionu kusů. Výrobce automobilů je podle společnosti carVertical na třetím místě mezi nejspolehlivějšími značkami automobilů a vykazuje poškození ve 27,27% ze všech analyzovaných kusů. Ačkoli jsou vozy Volkswagen robustní, tíhnou k těmto poruchám:

  • Selhání dvouhmotového setrvačníku
  • Možné selhávání manuální převodovky
  • Problémy s modulem ABS / ESP

Volkswagen se snaží chránit cestující ve vozidle prostřednictvím řady bezpečnostních prvků, jako je adaptivní tempomat, brzdění bezprostředně po nárazu a detekce mrtvého úhlu. Ve vývoji těchto bezpečnostních prvků koncern VW platí za jednoho z nejprogresivnějších hráčů a i k dnešnímu dni jejich funkcionalita patří k těm lepším na trhu.

 

  1. Nissan – 27,79%

Společnost Nissan byla dlouhou dobu největším výrobcem elektrických vozidel na světě, než uchvátila svět Tesla. S vesmírnými raketami mezi svými dřívějšími výtvory dosáhl japonský výrobce automobilů poškození ve 27,79% ze všech analyzovaných modelů. Jakkoli jsou však vozy Nissan odolné, jsou náchylné vůči několika problémům:

  • Poruchy diferenciálu
  • Velmi častá strukturální koroze na středním příčníku podvozku
  • Poruchy u výměníku tepla automatické převodovky

Automobilka Nissan vždy kladla důraz na bezpečnost a vyvíjela inovativní technologie, jako je zónová konstrukce karoserie, bezpečnostní štít 360 a inteligentní mobilita.

 

  1. Mazda – 29,89%

Poté, co začala podnikat ve výrobě korku, upravila tato japonská společnost první automobilový motor s Millerovým cyklem, motorem určeným pro lodě, elektrárny a lokomotivy. Mazda podle databáze carVertical utrpěla poškození ve 29,89% ze všech analyzovaných vozů. Nejčastěji jsou vozidla této značky náchylná k:

  • Poruchy turba na motorech Skyactive D.
  • Poruchy těsnění vstřikovače paliva u vznětových motorů
  • Velmi častá selhání čerpadla ABS

Průměrná vykázaná hodnota neubírá jejím modelům několik působivých bezpečnostních prvků. Například Mazda i-Activesense zahrnuje pokročilé technologie, které rozpoznávají potenciální nebezpečí, odvracejí nehody a snižují závažnost kolizí.

 

  1. Audi – 30,08%

Náskok díky technice, to je slogan německé automobily. Audi má pověst luxusu a výkonu, a to dokonce i jako ojetý vůz. Nyní patří do koncernu VW. Audi uniklo 5. místo s malým náskokem, přičemž 30,08% ze všech analyzovaných modelů utrpělo poškození. Vozidla tohoto výrobce automobilů vykazují předpoklady k následujícím poruchám:

  • Velké opotřebení spojky
  • Poruchy posilovače řízení
  • Poruchy manuální převodovky

Audi má i tak dlouhou historii v oblasti bezpečnosti, když provedla svůj první nárazový test před více než 80 lety. V dnešní době přichází vozy německé automobilky vybaveny některými z nejmodernějších aktivních, pasivních a bezpečnostních systémů pro řidiče. 

 

  1. Ford – 32,18%

Zakladatel automobilové společnosti Henry Ford formoval dnešní automobilový průmysl vynalezením revoluční „pohyblivé montážní linky“, která zkrátila dobu výroby automobilu ze 700 na neuvěřitelných 90 minut. Proto je zarážející, že se známý výrobce automobilů řadí tak nízko. Data společnosti carVertical ukazují poškození ve 32,18% ze všech analyzovaných modelů Ford. Zdá se, že modely Ford mají sklon k následujícím poškozením:

  • Selhání dvouhmotového setrvačníku
  • Poruchy spojky, čerpadla posilovače řízení
  • Selhání automatické převodovky CVT

Americká automobilka se již dlouho zaměřuje na podstatu řidiče, cestujících a bezpečnost vozidla. Ukázkovým příkladem je bezpečnostní systém Ford Canopy, který v případě nehody na boční straně nebo při převrácení aktivuje stropní airbagy.

 

  1. Mercedes-Benz – 32,36%

Renomovaná německá automobilka představila v roce 1886 první automobil s benzínovým pohonem. Ať už jde o zcela nový nebo ojetý vůz, Mercedes-Benz vykouzlí luxus, podle CarVertical však bylo poškozeno neuvěřitelných 32,36% ze všech analyzovaných Mercedes-Benz. Navzdory své pozoruhodné kvalitě trpí „meďáci“ několika běžnými problémy:

  • Světlomety mohou vpouštět vlhkost
  • Poruchy těsnění vstřikovače paliva u vznětových motorů,
  • Velmi časté selhání brzdového systému Sensotronic

Avšak značka se sloganem „To nejlepší, nebo nic“ byla průkopníkem automobilového designu, technologií a inovací. Od raných verzí ABS až po Pre-Safe zavedli inženýři Mercedes-Benz několik bezpečnostních prvků, které jsou nyní v tomto odvětví zcela běžné.

 

  1. Toyota – 33,79%

Japonská automobilová společnost vyrábí více než 10 milionů vozidel ročně. Automobilka je také tvůrcem Toyoty Corolla, nejprodávanějšího vozu na světě s více než 40 miliony prodaných kusů po celém světě. Šokující je, že bylo poškozeno 33,79 % ze všech analyzovaných exemplářů Toyota. Zdá se, že vozidla Toyota pravděpodobně zažívají několik běžných zádrhelů:

  • Poruchy snímače výšky zadního tlumiče
  • Selhání klimatizace
  • Náchylné k silné korozi.

Navzdory svému umístění začala největší japonská automobilka provádět nárazové testy od 60. let. Nedávno představila druhou generaci Toyota Safety Sense, sadu technologií aktivní bezpečnosti schopných detekovat chodce v noci a cyklisty během dne.

 

10. BMW – 33,87%

Bavorská automobilka začínala jako výrobce leteckých motorů. Po skončení první světové války přešlo BMW na výrobu motorových vozidel a nyní je přední světovou společností v oblasti prémiových automobilů. Pouhých 0,09% vyneslo BMW k pomyslné desáté příčce ve spolehlivosti automobilů namísto devátého Toyoty. Vozy BMW zažily poškození v 33,87% ze všech analyzovaných případů. Ojeté „bavoráky“ mívají své nedostatky v:

  • Mohou selhat senzory kol ABS 
  • Různé elektrické poruchy
  • Problémy se správným seřízením kol

Hluboké poslední pořadí BMW v našem žebříčku je matoucí, částečně proto, že BMW je známé pro inovace. Německá automobilka dokonce vyvinula program výzkumu bezpečnosti a nehod, který pomáhá navrhovat bezpečnější automobily. Někdy se bezpečnost neprojevuje ve spolehlivosti. Zároveň se sluší připomenout, že do našeho žebříčku se dostalo pouze 10 „nejlepších“ a nemělo by tak jít primárně o kritiku pomyslně „nejhoršího“, nýbrž o pochvalu prvních deseti. 

Je trh ojetých vozů spolehlivý?

Trh s ojetými vozy je pro potenciálního zákazníka minovým polem, a to zejména kvůli machinacemi s tachometry. Stočení tachometru, lidově známé jako “jízda na zpátečku”, je nezákonná taktika, kterou někteří prodejci používají k tomu, aby lépe prodali své ojeté vozy. Jak můžete vyčíst z výše uvedeného grafu, nejvíce kupované značky trpí nejvíce stočenými tachometry u ojetých vozů BMW, což je více než polovina případů. Podvod s tachometry umožňuje prodejci neprávem požadovat vyšší cenu, což znamená, že potencionálně podvedení kupující si připlácí extra peníze za auto ve špatném stavu. A nejen to, mohli by ale čelit desítkám nebo i stovkám tisíc Kč za opravy na cestách.

Závěr: ponaučení, poznatky či alespoň podnět k pořádné kontrole?

Bezpochyby značky, které mají pověst spolehlivosti, jsou cokoli jiného než spolehlivé, přesto je po jejich vozech velmi silná poptávka. Nejspolehlivější značky automobilů bohužel nejsou tak populární. Pokud plánujete nákup ojetého vozu, prokažte si laskavost a získejte zprávu o historii vozidla, než zaplatíte tisíce za mizernou jízdu. Jak už bylo v úvodu zmíněno, i motorvize nabízí základní rady při výběru ojetého automobilu. A není asi žádným tajemstvím, že právě ojetiny jsou první volbou pro většinu z nás – nové vozy sice neskrývají téměř žádná rizika, avšak náklady spojené se ztrátou hodnoty, a to obzvláště během prvních let. Často se tak uchylujeme ke koupi zánovních nebo maximálně několikaročních vozidel, která sice vykazují kvality podobné novým vozům, avšak nedostatky není vždy jednoduché odhalit. I proto existují způsoby, jak vozidla prověřit, jejich základní přehled nabízíme zde. 

Jan Novotný

Sdílet: