Kia Niro PHEV: nenápadný hybrid do zásuvky i rodiny

Kia Niro PHEV: nenápadný hybrid do zásuvky i rodiny

Autor: Jiří Simon · Fotografie: Jiří Simon

S eco auty se nám roztrhl pytel. Není měsíc, aby některá automobilka neprezentovala nějakou novinku, kde běhají ampéry v pohonu, a to buď samostatně, nebo spojené s konvenčním pohonem. Korejské automobilky, hned po těch japonských, hrají v této disciplíně prim již nějakou dobu. Kia v současné době nabízí téměř každý svůj nový model s nějakou mírou elektrifikace (mild hybrid, hybrid či dokonce čistě elektrický vůz). Přede mnou tak nyní stojí modernizovaná Kia Niro PHEV. Čtyři zdánlivě záhadná písmenka na konci označení modelu naznačují, že půjde o „hybrid do zásuvky“. Plug-in hybridy jsou podle mého názoru nejuniverzálnějšími auty na současném na trhu. Pro městskou jízdu využívají čistě elektrický pohon a přitom mají velmi slušný kombinovaný dojezd (při zapojení konvenčního spalovacího motoru a elektromotoru) a při velmi slušné spotřebě. Majitele navíc nemusí tížit obavy, že jim dojde „šťáva“. Osobně jsem byl na Niro hodně zvědaví, a to třeba i díky nedávné zkušenosti s mladoboleslavskou prvotinou na poli plug-in hybridů, Superbem iV, kterého jsem se v nedávném testu nebál označit za nejlepší současný Superb. Očekávání jsem však neměl malá. Dokáže dnes už skoro tradiční technika z dílen automobilek Hyundai-Kia obstát i u mého bystrého oka? Bude stačit atmosférická benzínová jednašestka v kombinaci s elektromotorem a dvouspojkovou převodovkou i malému či dokonce střednímu SUV? Že by snad i ano? O tom všem se dozvíte v dalším netradičním testu.

 

Hlavně nenápadně

4.3 metru dlouhý crossover na první pohled působí velmi klidně a střídmě. Když si ale začnete všímat detailů, zjistíte, že s modernizací získala tahle Kia i řádný šmrnc. Zepředu dominuje ikonická maska chladiče ve tvaru tygřího nosu, která je na nových modelech značky čím dále výraznější, navíc je v testovaném modelu vyplněná tak, jak je tomu zvykem u čistě elektrických modelů. Úpravou prošly i oba nárazníky, a tak má nové Niro podle výrobce rozhodnější vzhled a sebejistější postoj. Testovaný model byl osazen i Full LED světlomety. Jejich součástí jsou v předním nárazníku pod světlomety umístěná nová LED světla denního svícení ve tvaru dvou šipek, ve spodní části pod maskou jsou pak vsazena malá mlhová světla. Nově tvarovaná je i grafika zadních sdružených svítilen. I v zadním nárazníku narazíme na tvar šipky, do níž výrobce vsadil odrazky a světla pro couvání. Při pohledu do interiéru zjistíte, že se zde nachází řada vylepšení nejen vzhledu, ale i použitých materiálů. V horní části přístrojovky je použit kvalitní měkčený plast. Přístrojová deska a přístrojový panel jsou pak obloženy leskle černými elegantními obklady s matně chromovými doplňky. Ve středu se také nachází nový širokoúhlý hlavní displej o úhlopříčce 10,25″, který je do přístrojové desky vsazen jako diamant do prstenu bez jediné hrany. Musím se přiznat, že se mi tohle řešení velice líbí. S malým odstupem pod displejem najdete výdechy ventilace a dvě řady mechanických ovladačů, kterými se dá nastavit vše potřebné.

Vcelku veliký tříramenný volant dobře padne do ruky, na obou postranních ramenech je shluk tlačítek na ovládání nezbytných funkcí bez nutnosti pouštět jej z ruky. Pod volantem se nacházejí ještě pádla pro manuální řazení, ale ta mi přijdou u „eko“ modelu jako zbytečnost. Přístrojová deska je již samozřejmě plně digitální, bohužel ani na ní ani v systému ve středovém panelu jsem nenašel úplně dobře zobrazené informace o hybridním pohonu a o toku a spotřebě energií. Jde ale z mého pohledu o bolest všech automobilek – když už ta data mají, proč je zvídavému řidiči pěkně nezobrazí? Já jako člověk z IT oboru jsem ochoten se k autu připojit přes sběrnici a klidně je vyčítat přes API. Na druhou stranu palubní systém standardně nabízí multi-připojení Bluetooth, takže se mohou současně připojit až dvě zařízení. Samozřejmostí je dnes podpora pro Apple CarPlay a Android Auto. Obrazovku lze rozdělit na dvě části a posádka může ovládat nebo sledovat dvě různé možnosti zobrazení – jako třeba rozdělení, kdy na jedné straně je navigace a na druhé toky energií v rámci hybridního ústrojí, které jsou, jak jsem psal, dost skoupé na detaily. Bohužel celé ovládání mi ze začátku přišlo poskládané trochu nelogicky a první dny jsem se trápil hledáním některých věcí. Nakonec ale nemůžu říct, že bych ovládání pochopil, pouze jsem si na něj zvykl. No ale zpět k interiéru jako takovému. Co mě velmi mile překvapilo, byl prostor a pohodlí na všech místech. A to i vzadu, což má na svědomí v daném segmentu nevídaný rozvor 2,7 metru, tedy třeba o 3 cm více než u modelu Sportage a dokonce o 6 cm více než u Škody Karoq. Tuto vlastnost ocení především vzrostlejší jedinci s dětmi, které mají tendenci okopávat přední sedadla. U Nira nemusejí, mají dostatek místa na nohy. A ani prostor pro náklad není úplně malý, pobere 436 litrů. Popravdě bych si jej především po stránce prostornosti dokázal představit i jako rodinné u sebe doma. Už nevozíme kočárek, tak spíše než obří kufr ocením právě prostor na zadních sedadlech.

 

Ekoauto každým coulem

Kia Niro PHEV je poháněna kombinací atmosférického benzínového čtyřválce o objemu 1.6 litru, kterému vypomáhá elektromotor. Spalovací motor disponuje výkonem 77 kW (104 koní) a 147 Nm točivého výkonu, elektromotor pak 45 kW (61 koní) a 170 Nm, celkový systémový výkon udávaný výrobcem pak činí 104 kW, tedy 141koní. Tyto hodnoty pak na přední kola přenáší šestistupňový dvouspojkový automat (DCT). A z poledu techniky vlastně o vyloženě žhavou novinku. Tento pohonný systém je v korejském koncernu využíván u vícero modelů (vzpomenout lze třeba na Hyundai Ioniq, který se u nás v redakci už za ty roky objevil ve všech verzích hned několikrát). Hodnoty výkonu na dnešní dobu nejsou nijak oslnivé, Kia Niro PHEV není trhač asfaltu, ale téměř dokonalé auto pro klidného řidiče. Samozřejmě, že má k dispozici i sportovní režim, kde oba pohony spolupracují k maximálnímu možnému výkonu, a to pak ukážete na křižovatce záda kdekteré TDI modle. Ale to není účel tohoto vozu. Ten, kdo si pořídí plug-in hybrida, ten k tomu má pádný důvod. Nevěřím na to, že jsou lidé, kteří si připlatí za plug-in pouze protože mají takzvané zelené smýšlení. Příplatek za plug-in hybridní verzi oproti té „čistě“ hybridní činí konkrétně u tohohle modelu nezanedbatelných 280 tisíc korun, navíc teď Kia na Niro HEV poskytuje akční slevu, takže rozdíl ve výbavě Exclusive činí dokonce 315 tisíc korun. To už je rozdíl, za nějž je možné koupit Kiu Picanto GT-Line. Takže čistě z racionálního hlediska nemůže jít jen o „zelené smýšlení“, kupující to bude mít dobře spočítáno. Plug-in hybridní pohon je ideální pro městský a příměstský provoz. Já jsem s Nirem jezdil každý den do práce do centra Prahy, kde vzhledem k normovaným emisím do 50 g CO2/ km a značkám „EL“ mám parkování zdarma. Navíc, pokud jsem si dával opravdu záležet na úsporné jízdě, dojel jsem dvě cesty do práce a z práce na jedno nabití. Při nabíjení na tarif „Zelená Mobilita“, ano, to je přesně ten režim, za který se vám Plug-in Hybrid odmění extrémně úsporným provozem. Výrobce udává normovaný průměr 1,3 l benzinu na 100 km, což samozřejmě lze dosáhnout jen při krátkých trasách a za neustálého nabíjení. V běžném režimu se k městskému provozu přidají i nějaké delší cesty, a tak je ve finále kombinovaná spotřeba přímo úměrná poměru mezi pohonem z baterií a z nádrže, já jsem se ustálil někde okolo 3 litrů, což považuji za skvělý výsledek. Bohužel mi trochu v takovém voze chyběl rekuperační režim označovaný jako B, který je pro taková auta typický. Rekuperace sice představuje první stupeň brzdění (a auto místo plachtění po puštění plynu opravdu trochu přibrzďuje), vyšší míra rekuperace je ale už jen na vás. Jen pro připomenutí, sesterský Hyundai už i do plug-in hybridu přidává rekuperaci nastavitelnou ve 3 resp. 4 režimech pádly pod volantem (3 standardní a jeden auto s využitím adaptivního tempomatu). Věřím, že by vyšší rekuperací mohla být jízda ještě o malinko úspornější. Palivová nádrž má objem 43 litrů a baterie 8,9 kWh, kterou lze z běžné zásuvky dobít zhruba za 3-4 hodiny. Samotná baterie stačí na dojezd až 58 km. Takže, když bude řidič plně využívat výhod hybridního systému a pojede s hlavou na krku, neměl by být problém překročit i při dálniční jízdě 750 km na jedno nabití a natankování. Řízení Nira je velice přesné a čitelné, podvozek pevný, ale ne úplně tvrdý a díky ne zcela vysoké stavbě vozu nabízí i poměrně dobrou manévrovatelnost. Narovinu ale nečekejte vyloženě zázraky. Jak už bylo několikrát zmíněno, jde především o auto určené na klidnou jízdu, kterou zvládá na výbornou. Vyšší dálniční rychlosti nebo rychlejší průjezdy zatáčkou mu ale nesvědčí. A vzhledem ke spíše slabšímu základu benzínového vás úplně neposadí ani zrychlení. Zkrátka a jednoduše, takhle má vypadat smysluplný plug-in hybrid, který si kupujete kvůli ekonomice a ekologii pro rodinu tak, aby nabízel velmi dobrý komfort a hlavně reálné použití i pro čtyřčlennou rodinu bez větších omezení.

 

Závěr: Zelená má zelenou

Kia Niro PHEV je nenápadný (tedy až na testovaný kus s polepy), středně velký crossover, který disponuje velkým prostorem pro posádku a na všech místech solidním zavazadlovým prostorem. K tomu všemu je auto vybaveno moderními technologiemi, i když infotainment mě svým ovládáním trochu potrápil. Alfou a omegou je v tomto případě úsporný pohonný systém, který při rozumném využití dává reálný smysl. Všechny tyto plusy trošku snižuje příplatek za plug-in hybrid, například u sesterského modelu IONIQ je rozdíl mezi hybridem a plug-in hybridem o 100 tisíc nižší, a to ani nemluvím o skutečnosti, že je celkově Ioniq PHEV v základu o 200 tisíc níže než Niro. Ceníkových 999.980 Kč je sice trochu kompenzováno vysokým stupněm výbavy a sedmiletou tovární zárukou, v dané cenové relaci už máte ale opravdu velký rozhled a na scénu se dostává třeba i mnou nedávno testovaný Superb iV, který po stránce prostoru nabídne srovnatelné vlastnosti a přidává obecně vyšší systémový výkon. Ač se to možná závěrem nezdá, z Nira jsem byl po celou dobu testování nadšen, jedinou větší pihou na kráse tak zůstává právě v závěru zmiňovaná ceníková cena. Troufnu si tvrdit, že za 800 tisíc (o 200 tisíc níže) by Niro mělo velkou naději zaplnit díru na trhu, takhle ale pozici nemá vůbec lehkou.

 

Jirka Simon

Technická specifikace

motor

ModelNiro 1.6 GDI PlugIn-Hybrid
Výkon104 kW
Točivý moment265 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách4000 RPM
Zrychlení 0-100km/h10 s
Max. rychlost172 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách5700 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka (dvouspojková)
Převodů6
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Objem1580 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)1 l/100km
Velikost nádrže43 l
Emisní normaEuro 6d-TEMP-EVAP-ISC (WLTP) 36CH, 36CI, 36DG
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik205/50R16H
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSpřímé měření (senzor)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2000 kg
Prázdná hmotnost (EU)1594 kg
Přívěs s brzdami1300 kg
Náklad406 kg
Přívěs (bez brzd)600 kg

modelová řada

Název generaceDE
Uveden07/19
Dveře5
KaroserieSUV
Třída vozidlaNižší střední třída (např. Golf)

rozměry

Délka4355 mm
Rozvor2700 mm
Šířka1805 mm
Prostor pro zavazadla324 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1322 l
Max. zatížení střechy100 kg
Výška1535 mm
Světlá výška160 mm
Průměr otáčení10 m
Sedadla5

Podobné vozy

Toyota Corolla Cross
toyota Logo 2022XG1TJ
Body type
SUV
Délka
4460 mm
Šířka
1825 mm
Výška
1620 mm
Rozvor
2640 mm
Boot capacity
414 l
Hmotnost
1515 kg
Dveře
5
Porovnat
Honda ZR-V
honda Logo 2023RZ
Body type
SUV
Délka
4568 mm
Šířka
1840 mm
Výška
1613 mm
Rozvor
2657 mm
Boot capacity
380 l
Hmotnost
1675 kg
Dveře
5
Porovnat
Honda CR-V
honda Logo 2023RS
Body type
SUV
Délka
4706 mm
Šířka
1866 mm
Výška
1684 mm
Rozvor
2700 mm
Boot capacity
587 l
Hmotnost
1875 kg
Dveře
5
Porovnat
Suzuki Across
suzuki Logo 2020XA5P
Body type
SUV
Délka
4635 mm
Šířka
1855 mm
Výška
1690 mm
Rozvor
2690 mm
Boot capacity
490 l
Hmotnost
2015 kg
Dveře
5
Porovnat
Toyota Yaris Cross
toyota Logo 2021XPB1F
Body type
SUV
Délka
4180 mm
Šířka
1765 mm
Výška
1595 mm
Rozvor
2560 mm
Boot capacity
397 l
Hmotnost
1170 kg
Dveře
5
Porovnat
Mazda CX-60
mazda Logo 2022KH
Body type
SUV
Délka
4745 mm
Šířka
1890 mm
Výška
1680 mm
Rozvor
2870 mm
Boot capacity
570 l
Hmotnost
2055 kg
Dveře
5
Porovnat
Peugeot 408
peugeot Logo 2023F
Body type
SUV
Délka
4687 mm
Šířka
1848 mm
Výška
1478 mm
Rozvor
2787 mm
Boot capacity
471 l
Hmotnost
1781 kg
Dveře
5
Porovnat
WEY Coffee 01
wey Logo 2022V71-V61
Body type
SUV
Délka
4870 mm
Šířka
1960 mm
Výška
1690 mm
Rozvor
2910 mm
Hmotnost
2335 kg
Dveře
5
Porovnat
Toyota C-HR
toyota Logo 2024X20
Body type
SUV
Délka
4362 mm
Šířka
1832 mm
Výška
1558 mm
Rozvor
2640 mm
Boot capacity
447 l
Hmotnost
1505 kg
Dveře
5
Porovnat
Renault Symbioz
renault Logo 2024RJB
Body type
SUV
Délka
4413 mm
Šířka
1797 mm
Výška
1575 mm
Rozvor
2638 mm
Boot capacity
492 l
Hmotnost
1498 kg
Dveře
5
Porovnat
Nissan Qashqai
nissan Logo 2024J12
Body type
SUV
Délka
4425 mm
Šířka
1835 mm
Výška
1625 mm
Rozvor
2665 mm
Boot capacity
504 l
Hmotnost
1665 kg
Dveře
5
Porovnat

Sdílet: