VW Multivan T6.1 2.0 TDI: splněný sen pro aktivní táty

VW Multivan T6.1 2.0 TDI: splněný sen pro aktivní táty

Autor: Jiří Simon · Fotografie: Jiří Simon

Na automobilovém trhu je mnoho ikon, každá vyniká něčím, ale pouze jediný výrobce byl tolik spojován s květinovými dětmi, tedy hnutím hippies. Nevím jak vám, ale mě se při výrazu hippies vybaví pomalované vozy VW brouk a samozřejmě VW T1 Type2 s obrovským „znakem W“ na přídi. Ten se vyráběl již od roku 1950 a označení Type2 nesly první 3 generace dodávky od VW, poté ji automobilka přejmenovala na VW Transporter. Později se objevila i verze Caravelle a Multivan. A já tu před sebou mám právě VW Multivan s označením T6.1, tedy modernizovanou verzi T6, se kterou přišel VW na trh na konci 2019. Dnešnímu testu ale není „jen tak“, VW s tímto veleúspěšným modelem letos slaví 70 let, a to je pro nás hned o důvod víc pustit se do podrobného testu. Pojďme se mu společně podívat na zoubek.

Variabilita především…

Dnešní osobní dodávky už nejsou jen obyčejné velké krabice na 4 kolech. I sem se již dostal moderní design, který chce nalákat zákazníky nejen na techniku, ale právě i na tvary. Nechybí chromovaná maska chladiče, z níž vystupuje obří „znak W“ a opticky navazuje na linku LED denního svícení. Chromované prvky najdete na voze ze všech stran. Metalická modrá vypadá na Multivanu velmi dynamicky, i když ještě o něco lépe jsou na tom kusy s dvoubarevným lakováním. „Dodávkovitý“ styl se i vzhledem k reálné velikosti auta rozhodně nezapře, celkově ale modernizace autu prospěla. Náš konkrétní exemplář byl o to více vidět, že na svém boku nesl polepy značící zmíněné významné jubileum.

Při přechodu do interiéru všechny (ne)překvapí prostor, kterým Multivan překypuje kdekoliv, kam se člověk podívá. V celkem až třech řadách sedadel si každý najde svoji polohu, v níž ho nic netlačí, nic mu nepřekáží. V nastavení, které jsem preferoval pro náš test – tedy pouze s jednou řadou sedadel vzadu, která lze velmi lehce posunovat podélně po kolejnicích, si může posádka vzadu klidně natáhnout nohy. I když je lavice přisunuta dopředu, pasažéři mají místa dost a navíc za jejich zády vznikne doslova obří prostor pro zavazadla / náklad. Já na zadní lavici celou dobu vozil 2 až 3 děti na dětských sedačkách. Čekal jsem sice, že se 3 sedačky do Multivanu vejdou jednodušeji, ale po troše přemlouvání se to podařilo. Pro nastupování posádky na zadní sedadla slouží velké elektricky posuvné boční dveře, které lze ovládat i ze sedadla řidiče a také klíčkem. A já nakonec používal tyto dveře i jako řidič, mezi předními sedadly je dostatek prostoru, abych mohl připoutat děti do sedaček a v klidu projít zpět na sedadlo řidiče. Pracoviště řidiče je provedeno v klasickém designu koncernu VW, jednoduše shrnuto – je praktický. Řidič najde vše, co potřebuje tam, kde by to intuitivně hledal. Vše je podřízeno praktičnosti, ani uvnitř se nekonají žádné designové výstřelky. Ale dvě nepraktické záležitosti jsem přece jen našel a dovolím si je vyzdvihnout. Jde o umístění ovladače světel, na který v dnešní době plně automatických matrix světel nikdo již nesahá. Ten je v Multivanu umístěn a tvarován tak, že zavazí v nastupování řidiče a já se o něj praštil kolenem snad při každém druhém nasednutí. Dále mi v autě tohoto typu přijde dost nepraktická mechanická ruční brzda, tedy nejde o ručku jako takovou, ale o její umístění na podlaze vpravo vedle řidičovy sedačky a s tím spojenou velikosti (délku). Navíc řidič a hlavně řidičky menšího vzrůstu, kteří si nastaví sedadlo do vyšší polohy, musí mít problém na ni vůbec dosáhnout. Samotná výbava vozu je na vysoké úrovni. Multivan se pyšní mnoha prvky výbavy. Samozřejmostí je asistent pro jízdu v pruzích, adaptivní tempomat nebo hlídání mrtvého úhlu. I tak bych při pořizovací ceně tohoto vozu očekával třeba bezklíčové startování a odemykání nebo elektronickou ruční brzdu…

 

Jízdní vlastnosti: Opravdu 200 koní v TDI?

Když jsem se s Multivanem poprvé rozjel, říkal jsem si něco jako: „Hmm, hmm na 150 koní by mohl jet lépe.“ Vím, Multivan je velká dodávka, váží přes 2 tuny a navíc konkrétně v našem případě přidává i 4motion (pohon 4×4). Nedalo mi to a podrobněji jsem si tak nastudoval specifikaci. K mém údivu jsem zjistil, že nejde o stopadesátikoňové 2.0 TDI, ale o dvěstěkoňovou variantu stejného agregátu. Takže podle specifikace tu přede mnou stojí Multivan s motorem TDI o výkonu 147 kW a ten je přenášen přes sedmistupňové DSG na všechna čtyři kola. Asi už tušíte, že jsem z projevu nové verze tradičního dieselového dvoulitru od VW vyloženě do stropu neskákal. Zkusil jsem několikrát neočekávaně sešlápnout plyn až k podlaze a nějaká výraznější reakce zaznamenatelná ve výkonu na kolech přišla až po „dlouhých“ čtyřech sekundách a ani tak se nejednalo o reakci, kterou bych očekával od 200 koní. Ve finále se auto vždy rozjelo a určitě jsem s ním nepůsobil jako brzda provozu. Řidič však musí hodně předvídat a akceleraci si plánovat. V zásadě si ale dovolím tento velmi pozvolný nebo snad i opožděný projev výkonu přisoudit stále se zpřísňujícím emisním regulacím. Aby takové auto prošlo normou EURO 6d a automobilka za něj neplatila nepředstavitelné pokuty, musí mít samozřejmě filtr pevných částic a filtrování zplodin močovinou (SCR) a tady konkrétně nově hned dvojitou. Neumím soudit, do jaké míry má právě nový systém katalytické redukce ovlivňuje výkonovou křivku, troufám si ale tvrdit, že tomu nebude jen tak. S předvídáním se pojí ještě jedna vlastnost, kterou si musí řidič uvědomit. I když si připadá, jako když jede v osobáku, přece jen sedí ve dvoutunové dodávce, a proto je třeba držet si například na dálnici větší odstup a počítat s vyšší váhou při brzdění anebo si alespoň lehce nadjíždět ostřejší zatáčky. Tím nechci říct, že by Multivan špatně brzdil nebo pružil, to v žádném případě, ale fyziku prostě oklamat nelze. Podvozkově je tohle VW naopak velkým překvapením, podvozek je velmi pevný a přitom komfortní, a to i na nezpevněných cestách, řízení je německy přesné a má dobrou zpětnou vazbu, a to jak na silnici tak v mírném terénu. Proč mluvím o terénu? No je to přece čtyřkolka určená pro aktivní lidi. A takoví přece nejezdí jen po dokonalých německých silnicích a dálnicích, ale často sjíždějí i do lehkého terénu. A tak jsem si i já chtěl vyzkoušet zdolávání větších nerovností a namoklých travnatých kopců a podobně. To, jak jsem si prvně stěžoval na laxnost pohonného ústrojí, právě v těchto chvílích začínám opěvovat. Právě na nezpevněných komunikacích tuto vlastnost považuji za výhodu, protože se v terénu nevyplácí žádné zbrklé akcelerace. Multivan zvládnul všechny mnou připravené terénní nástrahy na jedničku. Na závěr povídání o jízdních vlastnostech se přeci jen ještě jednou vrátím k motoru. Tak, jak jsem si stěžoval na zrychlování a naopak uvítal klid pro jízdu mimo silnice, musím pokračovat ještě u dálniční jízdy. Právě tady dost možná jeho pravý majitel bude trávit nejvíce času. A tady zdá se býti Multivan naprosto bez výhrad. Rozumné zpřevodování a absence nutnosti častějšího podřazování z jízdy dělá příkladně plavnou a spotřeba, jenž se při rozumné jízdě umí dostat i lehce pod 8 l/100 km, na velké a těžké auto spíše příjemně překvapí. A tak mě vlastně napadá, že je potřeba o velkém devítimístném voze přemýšlet trochu jinak – není do města, mimo něj překvapí příjemným komfortem, klidem a rozumnými provozními náklady. A to je vlastně to, proč je na Multivan jakožto hybrid mezi osobním vozem a minibusem pěno tolika chvály.

 

Splněný sen pro aktivní táty.

Multivan je vůz pro velmi náročné zákazníky, kteří mají buď početné rodiny nebo náročné koníčky. S různými nástavbami lze do nákladového prostoru přidat nástavby pro cyklisty, kajakáře i další sporty, nebo si jen nechat 2 řady sedadel pro 8 pasažérů. Nabídne pak samozřejmě nebývalý prostor pro všechny členy posádky. Multivan je také až nečekaně komfortní a odladění jeho podvozku mě vyloženě příjemně překvapilo. Volkswagen si ale za tenhle velmi komplexní balíček „služeb“ nechá pořádně zaplatit. Testovaný model byl sice vybaven opravdu královsky, ale i tak mi přijde ceníkových 1,9 milionu za „dodávku“ jako opravdu neuvěřitelná cena. Je pravda, že ceník je jedna věc a akční slevy druhá, ale… V daném segmentu se objevilo za poslední dobu několik konkurentů, kteří sice nenabídnou všechny nadstandardní prvky co Multivanu a už vůbec nemohou nabídnou 70letou tradici, ale zase svůj balíček nabízejí za znatelně nižší cenu. A k tomu ten motor, chápu, že Multivan není žádné žihadlo na rychlou jízdu, ale na odladění převodovky a motoru by ve Wolfsburgu mohli ještě trochu zapracovat, protože při nejmenším bych testovanému kusu 200 koní prostě netipoval ani v nejdivočejším snu. I tak ale tradiční hodnoty, které i generace 6.1 po celých 70 letech ctí, oceňuji a jsem rád, že je legenda stále s námi…

 

Jiří Simon

Sdílet: