Ojetý Mercedes-Benz CL203: malé velké šílenství

Ojetý Mercedes-Benz CL203: malé velké šílenství

Kupé odvozené od třídy C druhé generace je cenově dostupné, skvěle ovladatelné až hravé a nečekaně sportovní. Vizáží zaujme spíše ženy, jízdou ale umí nadchnout každé, kdo umí správně vzít za volant.

 

První dojmy a změny oproti sedanu

V roce 2001 uvedené kupé odvozené od třídy C dostalo označení CL203. Rozměrově poměrně malý čtyřdveřový automobil není žádná muší váha, když stejně jako větší sourozenci váží výrazně více než vozidla z konkurenční produkce. Hmotnost ale na jeho jízdě nepocítíte, co však poznáte je těžší předek, kde je umístěný motor a lehčí zadek s poháněnou nápravou. Jízda za zimních podmínek tak vyžaduje dost rozumu a zkušenosti také nejsou úplně k zahození. Ve správných rukou ale „cé-elko“ jízdními vlastnostmi nadchne.

Od sedanu nebo kombi třídy C se kupé CL liší zkosenou maskou, díky níž má dynamičtější vzhled. Své vizáži přitom nezůstává nic dlužno, o tom ale až za chvilku. Zcela odlišná je přirozeně boční silueta vozu a také záď. Ta ukrývá zavazadelník o nevelkém objemu 310 litrů. U kupé ale nelze v tomto směru čekat nic světoborného.

 

Interiér

Palubní deska byla bezezbytku převzata, což ale není nic na škodu. Skutečně špičková jsou kožená sedadla dražších verzí a nadchnout dokáže také příplatková panoramatická střecha, jejíž velký díl rozprostírající se nad celou přední částí interiéru lze elektricky odsunout nad zadní sedadla – majitelé vozidel s obyčejným šíbrem pak jen blednou závistí. Pokud máte panoramatickou střechu zavřenou, lze zabránit prostupu světla do interiéru elektricky ovládanou roletkou, která prosklení zcela zakryje a to jak nad předními, tak zadními sedadly.

 

pohonné jednotky

Automobil se standardně nabízel se šestistupňovou manuální převodovkou nebo pětistupňovým automatem a pod jeho kapotu se kromě benzinových agregátů dostaly i naftové motory. S tím souvisí i největší zvěrstvo v podobě verze C30 CDI AMG, jíž pohání pětiválcový turbodiesel o objemu tři litry a výkonu 170 kW (231 koní). Kupé je divné už s obyčejným naftovým motorem, natož s nafťákem ve verzi AMG. Mimochodem, asi jde o vůbec cenově nejdostupnější AMG. To jasně ukazuje, jak je oblíbené.

Montovaly se do něj také čtyřválcové turbodiesely o objemu 2,2 litru s výkony 90, 100, 105 a 110 kW. A teď už k benzinovým motorizacím, které modelu CL203 sluší výrazně více. Nejprve je dobré zmínit, že oproti sedanu či kombi třídy C, při porovnání shodných motorizací, „cé-elko“ znatelně lépe jede, ale zhruba o litr více žere – pravděpodobně je to zpřevodováním. Navíc i základní motor dostal laděný výfuk, takže už nejslabší provedení potěší příjemným sportovním zvukem ve vyšších otáčkách.

Vůz vyjel pod označením C160 Kompressor vybavený přeplňovanou osmnáctistovkou o výkonu 90 kW, lepší je však atmosférický dvoulitr o výkonu 95 kW ve verzi C180, vyráběný však pouze do května 2002. Tento agregát má olejovou náplň jako třílitrový šestiválec. Sedm litrů oleje se pak při správném intervalu výměny postará o dlouhou životnost pohonné jednotky. Doporučit lze stejně jako u dalších motorizací interval výměny do 15 000 km. U vozů jezdících na výměny podle prodlouženého servisního intervalu 30 000 km často dochází k zakarbonování motoru (platí pro všechny motorizace) a následně jeho hlučnosti na vršku – hydraulická zdvihátka v takovém případě umějí dělat opravdu velký bordel.

 

Jízdní vlastnosti

Dobrou zprávou je, že už s nejslabšími motorizacemi si za volantem kupé CL203 užijete spoustu zábavy. A pokud sáhnete po silnějším motoru, malé kupé vám nabídne doslova velké šílenství! Provedení C200 K disponuje výkonem 120 kW (163 k), verze C200 CGI Kompressor má výkon 125 kW a C220 120 kW. Následuje C230 s výkonem 150 kW, hodně dobré svezení ale začíná u provedení C230 K, které disponuje výkonem 141 nebo 145 kW (192 či 197 koní).

Tím jsme vyčerpali nabídku čtyřválců. Nejslabším šestiválcem je motor o objemu 2,5 litru a výkonu 150 kW pod označením C230. Kompressorové verze „dvěstětřicítky“ jsou určitě lepší volbou. Jinak je tomu ale v případě C320 s motorem 3.2 V6 o výkonu 160 kW (218 koní) či C350 s agregátem 3.5 V6/200 kW (272 koní). Vrchol nabídky představuje provedení C32 AMG Kompressor, těžící z motoru 3.2 V6 o výkonu 260 kW (354 koní). Toto provedení je ale středem zájmu sběratelů, a pokud na některý exemplář k prodeji náhodou narazíte, jeho cena nebude vůbec lidová.

 

Na co si dát pozor?

Jak zde již padlo, pozor si dejte na vozidla se zakarbonovaným motorem. Správný olejový servis je v tomto směru zcela zásadní. „Mnoho vozidel má nadměrně opotřebované brzdové kotouče, což vede k jejich vlnění vlivem přehřátí,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. „Vůle mohou vznikat na přední nápravě, nezřídka se však objevují také v uložení zadního příčného stabilizátoru,“ pokračuje zástupce AAA AUTO ve výčtu častějších závad.

Benzinové motorizace se někdy potýkají s vadnou lambda sondou, bez ohledu na motorizaci si dejte pozor na stav výfuku. Zejména koncový tlumič podléhá korozi. „Koroze se ale nevyhýbá ani karoserii. Nejčastěji se s ním setkáme na předních i zadních blatnících těsně nad nárazníkem a na lemech, ale i na spodní hraně dveří a někdy i dalších místech,“ říká Jindřich Topol z AAA AUTO. Výjimkou není značná povrchová koroze podvozkových dílů, na jejich funkci ale nemá vliv.

Pozor si dejte na vypadávání rychlostních stupňů u manuálu. To se u některých vozidel děje pokud přidáte a následně uberete plyn. Mnohdy nefunguje klimatizace a prověrku funkčnosti si zaslouží elektrická zpětná zrcátka. Jejich vnitřní mechanizmus totiž není vůbec levný. Obecně je ale Mercedes-Benz CL203, stejně jako třída C, z níž vychází, nadprůměrně spolehlivým vozem. Nepadne do oka každému a právě proto se prodává za skutečně příznivé ceny. Přitom jízdnou nadchne. Pro zájemce o cenově dostupný ojetý mercedes se tak otevírá skutečně zajímavá cesta.

 

Milan Jirouš

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.