Koupě ojetého automobilu: 2.díl aneb jak jednat s autobazary   

Koupě ojetého automobilu: 2.díl aneb jak jednat s autobazary  

Dnešní doba, 21. století, doba moderních technologií a stále častějších podvodů, nabízí mnoho úskalí při koupi ojetého automobilu. Když jsme nedávno vydávali článek se spoustou užitečných rad, jak koupit ojeté auto a neprohloupit, ještě jsme netušili, že se nám podaří vytvořit takový krátký seriál plný rad stejnětak jako jich byl plný jeho první díl. Tentokrát se zaměříme na samotnou realizaci koupě ojetého automobilu. Jaká úskalí na nás čekají při jednání s prodejci, na jaké služby nás mohou nalákat, na co si dát pozor a jak se vyvarovat chyb při koupi, to vše a mnohem více v tomto díle!

Na začátek bych rád vůbec vysvětlil zaměření a výjimečnost tohoto článku. Celý jsme jej totiž už před několika týdny začali připravovat s dlouholetým prodejcem a odborníkem v oblasti prodeje ojetých automobilů Zbyňkem Chotem ze spol. AUTO RUDNÁ s.r.o, který nám zodpověděl ty nejdůležitější otázky a pomohl nám tak objasnit celou problematiku jednání s autobazary.

Prodej a koupě

Zamyšlení nad myšlenkou, zda je dnes těžké prodat či koupit ojetý vůz nabízí mnoho rozporuplných názorů. Zatímco někteří tvrdí, že je daleko těžší prodat/vykoupit kvalitní ojetý vůz, jelikož takových je opravdu málo, náš odborník vysvětluje, že kvalitní autobazary si již dříve nastavili svá pravidla pro výkup a výběr prodávaných vozů, která se nemění a tak i v době daleko většího výskytu podvodníků a nekvalitních prodávaných kusů si stále vybírají jen ty kvalitní, které projdou celým prověřovacím procesem. Máme na mysli vozidla od prvního majitele, ve výjimečných případech i od druhého, zakoupená v ČR, se servisní knížkou vyplněnou značkovým servisem, oběma klíčky a bez jakýchkoliv nesrovnalostí v dokumentaci či historii. Takové vozidlo pak naopak nemusí být zcela úplnou zárukou dobré prodejnosti. Problémem může často být cena. Kvalitní vozy většinou nebývají těmi nejlevnějšími. Dřív by to asi nebyl takový problém, ale již delší dobu nastupuje na scénu hlavní přítel kupujícího, který je ale bohužel zároveň i velkým nepřítelem prodávajícího.

Všemocný internet a servery, na kterých najdeme vždy mnoho srovnatelných vozů

Ono se vlastně vždy nemusí jednat jen o našeho přítele. Dokážu si představit situaci, kdy se přijedu podívat na nějaký vůz, zjistím, že je v pořádku, nicméně se mi nepodaří ani minimálně usmlouvat prodejce na ceně a tak se rozhodnu jet podívat na zdánlivě úplně stejný vůz stojící o nějakou tu částku míň, za kterým však musím jet dalších 300km. Přijedu do místa B a zjistím, že daný kus byl 2x lakovaný a to ještě ne příliš profesionálně. Nakonec se logicky rozhodneme lehce připlatit a dojet zpět pro první prohlížený vůz. V lepším případě jsme tak věnovali svůj čas a pár stovek navíc za pohonné hmoty zcela zbytečně, v tom horším už nám vybrané auto prodejce prodal a my musíme hledat dál. P. Chot kdysi prohlásil, že dnes už se auta prodávají v podstatě jen přes internet, v tuto chvíli se jedná vlastně asi spíš o fakta a na první pohled o velmi vítané ulehčení výběru auta ke koupi. Po delší analýze se ale jedná i o prvek, který ulehčuje cestu různým podvodníkům. Jedním z podvodů je stále více se vyskytující případ „volavek“. Volavka = praktika zejm. větších autobazarů, které si vyberou nějaký vůz, dají mu krásné fotky, lákavou cenu, dobrý popis. To vše nás prostě donutí se přijet podívat, ve skutečnosti takový vůz na bazaru již nestojí a on vlastně ani nikdy nestál. Nakonec nás chtějí donutit si vybrat podobný kousek, který je jen o něco málo dražší a kvalitativně tomu nafocenému prostě ani z daleka neodpovídá.

 

A co doporučení, než vyrazit na cestu za novým vozem?

Před cestou do autobazaru je rozhodně potřeba být v kontaktu s prodejcem. My doporučujeme kontakt telefonní, při němž získáte i z hlasu a vyjadřování prodejce alespoň lehký náhled na jeho serióznost. Některé auta navíc nemusí být na stálo vystaveny na ploše autobazaru, proto nám kontakt poslouží i pro ověření této informace. V rámci spojení je důležité zjistit co nejvíce informací o vozidle: historii, počet majitelů, vyplněnost servisní knížky, počet klíčků a hlavně ověřit jeho stav, zdali nebylo havarováno, jak moc je poškozené. Ti lepší prodejci Vám přímo po telefonu nebo prostřednictvím svých stránek nabízejí možnost krátkodobé rezervace, té určitě využijte, máte pak téměř 100% jistotu, že takový vůz v bazaru skutečně stojí a nejedná se o žádnou „volavku“.

Záruky a garance stavu vozidla, počtu najetých kilometrů: Co nám vlastně garantují?

Poslední dobou se mnoho z nás celkem asi pochopitelně oddává na pospas společnostem zabývající se prověřováním vozidel. Ty zjišťují informace o daném vozidle zejména ze záznamů STK, databází automobilek a originálních servisů, databází leasingových společností a pojišťoven a samozřejmě databázi odcizených vozidel v zemi. Je zde ale několik velkých ALE. Za to nejzásadnější považuji skutečnost, že žádná z těchto společností nedává garanci za uvedené informace, neboli nám prostě znemožňují chtít odškodnění po společnosti, u které se ukáže, že některé uvedené informace nebyli zcela správně, informace byly přece jen informačního charakteru. Druhým ALE je v Čechách výskyt podvodníků i zde. Ve zkratce řečeno můžete narazit na zdánlivě velmi věrohodný certifikát o počtu najetých kilometrů a mnoho dalších ověřených informacích, jenomže ten nemusí být vůbec originálem, může se jednat o plagiát. Doporučujeme tak každý takový certifikát ověřit přímo u jeho vydavatele.

Naznačoval jsem, že dnešní doba není pro prodej a koupi ojetých vozů úplně jednoduchá. Měl jsem na mysli stále větší nejistotu kvality vozidel z důvodu více se vyskytujících podvodů, jak už stáčení tachometrů, tak podvody s havarovanými vozy. Jaký vy, Zbyňku, preferujete přístup z pozice bazaristy? Dávat klientům co největší záruky (cebia, defend protect aj.) na kvalitu vozu nebo upřednostňujete vlastní možnosti osobního jednání, a to zejména upřímnost a tudíž i veškerého přehledu o stavu ojetiny?

Nejlepší garanci vám stejně může nabídnout pouze autobazar. Mnoho z nich se dnes schovává za „neprůstřelné“ smlouvy, kde vlastně záruky popírají. Ve skutečnosti by ale bazary, které služby různých „formálních“ prověření nenabízí, mohli o jistou část zákazníků přijít. Kvalitní autobazar/prodejce ale odvětí, že nepotřebuje platit za protokoly a prodloužené záruky na prodávaná vozidla, ale radši věnuje větší úsilí vlastnímu prověření vykupovaného/prodávaného vozidla a poskytne tak vlastní formu garance. Jak vysvětluje již zmiňovaný zástupce autobazaru AUTO RUDNÁ: „Máte sice pravdu, že o část zákazníků můžeme přijít z důvodu neposkytování žádných dalších protokolů. My nicméně dáváme garanci zcela jinou a jednoduchou. Náš koncový zákazník má VŽDY na faktuře uvedenou garanci stavu prodávaného vozidla a počtu najetých kilometrů.“. Upřímně asi nemáme co namítnout. Je pravda, že pokud bazar věnuje opravdu velké úsilí předprodejní kontrole každému kusu, tak se asi nemusí bát dát za něj ruku do ohně a vy pak máte daleko větší jistotu než v případě důvěry v jakýkoliv jiný certifikát o pravdivosti udávaných údajů. Tak trošku jsme naznačili, že ti nejlepší prodejci se mohou spolehnout na vlastní upřímnost a důvěru v to samé u svých zaměstnanců. Na základě pozitivních referencí je pak nejlepší získávat další spokojené zákazníky.

Dobré taktiky a pozitivní lákadla prodejce, které nás zákazníky jen potěší, existují vůbec.?

Již dlouze jsme tu mluvili o upřímném přístupu, ten jednoznačně lze považovat za dobrou taktiku. Každý si asi všiml přeplněných bazarů, přemíře aut, které v nich stojí a jejich samotné velké množství. Bazar dnes prostě musí nabídnout něco víc, než jen solidní přístup. Takovým základním standardem by měla být čistota a dobré uspořádání nejen vystavených exemplářů, ale i celého prostoru, kanceláře a rozmístění prodejců. Důležitý je i první dojem, to, jak vás prodejce uvítá, zda si vás někdo hned všimne a jde s vámi mluvit, pomoci a poradit. Zkrátka, zda se najde někdo ochotný, kdo se nám rád bude věnovat. Důležitou stránkou je i samotné zázemí autobazaru. Prodejci by měli mít dost místa, všude by měla být čistota a to nemluvě o sociálních zařízeních. V případě jednání o koupi by pak prodejce měl samozřejmě nabídnout nějaké nápoje, ať už teplé či studené. Nabídka veškerých finančních služeb už rovněž musí být samozřejmostí. Různými nadstandardy se mnoho odborníků snaží odlišit a nabídnout něco víc. V případě s námi spolupracujícího autobazaru AUTO RUDNÁ je to možnost individualizace zejm. v rámci Smart centra a tedy modelů značky SMART (spadající pod mercedes). O tom konkrétně již brzy v připravovaném dalším článku!

Samotná koupě: Kolik starostí znamená pro nás koupě ojetého automobilu?

Ve srovnání s koupí nového automobilu vlastně žádné navíc! Znovu musím použít poznámku kvalitního autobazaru, ten totiž za Vás vyřídí opravdu vše, od přípravy vozu, jeho absolutní čistoty při předání, po kompletní odhlášení a přihlášení. S nadsázkou řečeno je úkolem klienta jen složit peníze.

Jako shrnutí bych se rád zeptal, co považujete za nejdůležitější bod, nejdůležitější prvek komunikace, přístupu ke koupi a prodeji ojetého vozu.

„Pro správného prodejce by neměl klient končit koupí auta a odjetím s ním. Pro mě jako takového je nejdůležitější spokojenost lidí, kteří od nás odjíždějí a následně jejich reference. Nejedná se ale jen o krásný pocit, který určitě má každý, když se mu po letech zákazník vrátí se zájmem koupit další vůz nebo když mu dotyčný volá a děkuje za skvělé služby a vůz. Mám na mysli tu klasickou situaci, kdy se asi každý z nás jede s novým autem ukázat ať už ke známým či kamarádům a ti se samozřejmě snaží najít mnoho chyb na jejich novém miláčkovi. Co když je ale nenajdou? Pak se už jen ptají, kde že mohou být takhle spokojeni i oni a to je základ našeho marketingu a mé práce, spokojení zákazníci, pro které dělám více než jen prodej auta.“ Takto završil náš rozhovor dlouhodobě úspěšný prodejce ojetých automobilů. Já snad ani nemám co dodat a můžu jen poděkovat za přínosnou spolupráci jemu a spol. AUTO RUDNÁ s.r.o.

 

Jan Novotný

První díl našeho seriálu o nákupu ojetého vozu zde:

KOUPĚ OJETÉHO AUTOMOBILU: JAK KOUPIT A NEPROHLOUPIT?

Návod jak vybírat vůz zde:

NEVÍTE SI RADY S VÝBĚREM PRVNÍHO AUTA? MÁME PRO VÁS NÁVOD, JAK VYBÍRAT A NAVÍC 10 KONKRÉTNÍCH TIPŮ!

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.