Vybíráme ojeté auto: kde ověřit historii a na co si dát pozor

Vybíráme ojeté auto: kde ověřit historii a na co si dát pozor

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan Novotný

Upřímně si myslím, že nejsem sám, kdo se bál o automobilový trh po skončení restrikcí v souvislosti s pandemií COVID-19. Výrobci nových automobilů potřebují produkovat určité množství aut tak, aby dosahovaly profitability. No a světe div se, v současném velmi konkurenčním prostředí, tržní ekonomice a konzumní společnosti tohle množství není vůbec malé. Jsou to miliony nových aut po celém světě. Teď ale zpět do reality, v níž jsme my, běžní spotřebitelé a řidiči. Právě na nás budou mít vliv poslední emisní regulace EU, díky nimž výrobci mnohdy až překotně vyvíjejí technologické nízkoemisní novinky, jejichž následkem dochází ke zdražování nových aut. Co nám z toho vyplývá? Ano, nová auta budou zdražovat a mezi lidmi panuje v určité míře strach z toho „co bude“. Výsledkem je minimálně v retailu (v prodeji koncovým zákazníkům – soukromníkům) pokles poptávky po nových autech a zároveň růst zájmu o ojetiny. To není nic neobvyklého nebo nepochopitelného. Skoro by se dalo říci, že vzhledem k poklesu dovozu (v souvislosti s restrikcemi pro zahraniční styk) zažívají tuzemské bazary a ojetiny žně. To jsme ani nezmínili importu příliš nenahrávající kurz eura. Obyčejná auta se tak prodávají skoro jako baťovy cvičky, těch „lepších“ (čímkoliv výjimečných) naopak ubývá a začínají si velmi zásadně držet cenu. Co jsem chtěl tímto velmi stručným zhodnocením současné trhu naznačit? Snad jen to, že je potřeba právě dnes, více než kdy předtím, každou koupi pořádně rozmyslet, auto si zkontrolovat, ověřit jeho historii a být obecně velmi obezřetný. A právě proto jsme pro vás dnes připravili stručný návod, jak postupovat a nenechat se napálit při koupi ojetého vozu. No a chybět nebudou samozřejmě ani příklady z praxe nebo přímá porovnání…

 

Pár čísel v úvodu: 1 ze 4 českých aut poškozeno, každé třetí auto se stočeným tachometrem – v průměru o 61 tisíc kilometrů

Není to tak překvapivá statistika, když víte, kolik překvapení může historie vašeho vozu skrývat. Majitelé často zjistí spoustu opravdu užitečných, ale někdy také šokujících informací. Například 25,1 % kontrolovaných vozů v České republice má za sebou opravu karoserie. Naproti tomu oprava karoserie ojetého vozu vyjde ve srovnání s průměrem EU relativně levně, jak ukazují údaje webového portálu carVertical.cz. Rozsah kontrol dříve zakoupených automobilů v tuzemsku vzrostl během období pandemie (březen a duben) až o 48 procent. Průměrně stočený tachometr bývá v tuzemsku o zhruba 61 tisíc kilometrů. Na čele žebříčků nejvíce stáčených vozů se umísťují značky Škoda a BMW, u nichž se stočený tachometr vyskytuje téměř v polovině všech kontrol. Zástupci těchto dvou značek se nejvíce vyskytovali také v opravených karoserií. Nejdražší opravy bývají u automobilů Mercedes-Benz a překvapivě u Fordu, a to v průměru 156 tisíc u prvního zmiňovaného a 138 tisíc u druhého. Lidovým vozem je zatím Volkswagen Golf (tvoří 5,33 % všech prodejů), těsně za ním pak zůstávají Volkswagen Passat a Škoda Octavia. Škodovky a Volkswageny jsou mezi zájemci o ojetiny nejžádanějšími vozy. Podle odhadů má stočený tachometr více než třetina všech použitých vozů prodaných v ČR.

„Takový vůz pak působí jako mnohem méně opotřebovaný a nedosahuje psychologicky významného limitu 200 000 km. Kvůli stočenému tachometru navíc není možné vysledovat, zda již měly být provedeny některé zvláště důležité údržbářské práce, jako je výměna hlavního motorového řetězu, nebo zda se jejich provedení stále očekává v budoucnu,“

upozorňuje Arnas Vasiliauskas, vedoucí oddělení inovací a produktů v carVertical.

Každý takový podvod samozřejmě odlehčuje kapse kupujícího mnohem více, než by měl. Podle Arnase Vasiliauskase bývá kvůli podvodům s tachometry prodejní cena auta na trhu obvykle o 15 až 20 procent vyšší, což je pochopitelně nelegální. V Česku je průměrná cena ojetých aut od nejžádanějších výrobců 244 823 Kč, takže člověk si kvůli podvodníkům připlatí minimálně o 50 000 Kč více.

 

Jak se bránit? Existuje hned několik možných způsobů. 

Úvodní dva odstavce jsme nepřipravili proto, že bychom vás chtěli zahltit čísly a upozornit na problém, i když v druhém případě šlo o jeden z dílčích cílů. Právě na něj bychom ale chtěli navázat a přinést několik možných rad. Ostatně koupi ojetého automobilu jsme už před pár lety kompletně mapovali ve dvoudílném seriálu, v němž jsme závěrem o celé problematice diskutovali s majitelem jednoho renomovaného autobazaru. Od doby, kdy jsme však toto téma rozebírali naposledy, už nějaký čas uplynul a řada věcí se změnila. Z úvodu jste už asi pochopili, že k vymýcení všech nešvarů souvisejících se stavem ojetin či podvodů při prodeji rozhodně nedošlo. Na stole už je ale několik způsobů, jak prověřit stav vybraného auta a případně odhalit podvod. Kombinací níže zmíněných prvků pak může dojít k maximální eliminaci neočekávaných vlivů a s tím spojených trablí s novým čtyřkolým přírůstkem do rodiny (či firmy). Možná se teď ptáte, proč jsme se tak najednou rozhodli k takovému kroku. Asi vás nepřekvapí, že hlavní motivací je naše osobní zkušenost. I zdánlivě hezké auto, které nejeví žádné známky opotřebení vyššího než jeho nájezd napovídá (a nic nenapovídá ani zatajené opravě laku), může představovat úskalí. Postupem času dojdete k názoru, že snad každá ojetina „má něco“. To je samozřejmě jen nadsázka, i když platí, že čím starší auto kupujete, tím větší je šance výskytu nějakého „háčku“. Od určitého bodu stáří a nájezdu pak jde už jen o vás, jakou míru opotřebení jste ochotni přijmout. Důležité ale je vědět o ní a v případě nového zjištění zatajené informace diskutovat o ceně. Jak je tedy možné zjistit to, co nám je zatajováno?

 

Nejjednodušší kontrola: záznamy u výrobního čísla (VIN)

Určitě jste o tom už slyšeli. Stačí jen zadat „VINko“, vyjede vám spousta čísílek a vy si najednou můžete být (ne)jisti historií poptávaného vozidla. Tak jednoduché to ale není, i když třeba v případě databází odcizených vozidel mají takřka všichni poskytovatelé stejné zdroje a pokud jeden z nich řekne, že odcizené není, je malá pravděpodobnost v opak. To, co nás všechny zajímá zřejmě nejvíce, vývoj nájezdu kilometrů, je ale poměrně důmyslnou analytikou. Základními zdroji jsou stanice technické kontroly, a to převážně v pozdějších letech vozidla (první STK je povinná po 4 letech od přihlášení nového vozidla, pak každé 2 roky). Zdrojem jsou ale i všechny pojistné události (vč. třeba výměny čelního skla), záznamy pojišťoven (třeba zahájení nové pojistné smlouvy) nebo v případě renomovaných servisů také podklady ze servisních prohlídek vozidla a všech dalších úkonů běžné i dodatečné údržby. V tomto směru se u jednotlivých poskytovatelů nejvíce cení právě jejich zdroje. Zajímavou kapitolou je i možnost jejich korekce – ač to může být občas kontraproduktivní, u těch nejspolehlivějších v podstatě neexistuje možnost „opravy dat“ v kartě vozidla. Ano, občas se stává, že technik v servisu špatně opíše tachometr, ALE znáte to… Druhou nejdůležitější částí výpisu je přehled poškození. Kolikrát není problém odhalit v historii ojetiny opravu za statisíce, o níž byste jinak nevěděli. Opravdu, dnes už servisy umí opravit velmi slušně i zdánlivě velmi ošklivě vypadající poškození. Teď si navíc dovolím hovořit z vlastní zkušenosti. Můžete si říkat, že vlastně o nic nejde ve chvíli, kdy je všechno „správně“ opraveno. Obecně ale platí, že opravované auto má na trhu nižší hodnotu než to v původním stavu. S vyšší mírou poškození pak roste i hrozba následků, které se mohou projevit až postupem času. Nejde úplně hovořit o konkrétní částce za opravu, kterou by auto nemělo přesáhnout, aby pořád stálo za koupit. Takové spekulace jsou navíc ztížené i rostoucí cenou oprav, kdy i relativně malý „ťukanec“ v koloně může u zánovního kusu představovat vyšší desítky tisíc korun – stačí mít ve výbavě dnes už hojně dodávaný radar pro nouzové brzdění / adaptivní tempomat nebo adaptivní LED světlomety, jen tyhle dva náhradní díly se v pořizovací ceně pohybují v řádu desítek tisíc korun, a to se vůbec nebavím o ceně práce v autorizovaném servisu, která může u prémiových značek opravu hnát opravdu vysoko. Pokud tak v záznamech třeba carVertical najdete opravu za 200 tisíc Kč, ještě nutně nemusí jít o nic hrozného. I tak byste ale od prodejce měli chtít slevu a auto s poškozením na tzv. rám / konstrukci bychom upřímně kupovat ani nedoporučovali. 

 

Koho vybrat? carVertical či Cebia? Bezplatně jen minimum informací 

O Cebii jste už určitě slyšeli. Řada autobazarů se certifikáty od této společnosti velmi hojně chlubí. A skutečně se i díky tomu takový autobazar tváří, že nic neskrývá a v záplavě konkurence bych se rozhodně přikláněl k názoru, že je to dobře. Kupovat auto bez alespoň základního prověření třetí stranou snad dneska může už jen blázen. Jenže nikdo není dokonalý. A to vůbec ne, že bych se chtěl pouštět do polemiky, zda Cebia dělá svou práci dobře. Určitě dělá. Existuje však ještě několik alternativ – ať už třeba web Ministerstva dopravy, který v případě, že informace má, rád je bezplatně předá. Moc jich ale bohužel nemá. Jakýsi otazník nad Cebií se vznáší vzhledem ke skutečnosti, že se jedná o soukromého lokálního (českého) poskytovatele informací (nikoliv instituci). Existuje tak poměrně „jednoduchý“ proces, jak informace v protokolu o stavu vozidla ověřit, ale v zásadě i reklamovat. Opět hovořím z vlastní zkušenosti – v jednom z přiložených protokolů je možno vidět „zub“ ve vývoji kilometrového nájezdu, v druhém už je nájezd opraven a vše se zdá být v pořádku. Která z uvedených variant je ale ta správná? Věřme té, která stav uvádí kontinuálně rostoucí, ale… Tohle by se přeci stávat nemělo, ne? 

A teď ten obrat – před třemi roky přišla na trh nadnárodní společnost, která se zabývá v zásadě stejnou problematikou, poskytuje ale data i „přes hranice“, prověřuje více parametrů a poskytuje tak i více informací. Nyní již působí na 21 trzích v Evropě a Severní Americe. Existuje navíc ještě jeden rozdíl – Cebia přímo připravuje protokoly PDF, které pak bazary k vozidlům mohou přiložit. Z principu věci tohle CarVertical nedělá, ptáte se proč? Podle carVertical by pak mohlo dojít k manipulaci se souborem a znehodnocení dat. Od carVertical tak za cenu obdobnou i českému poskytovateli dostáváte odkaz na kartu vámi vybraného vozidla, který je dostupný odkudkoliv a není možné z něj jednoduše vytisknout PDF formátu A4. Vzpomínáte na Autobazar Monte Carlo? ☺ 

Zpráva o historii vozu od společnosti carVertical obsahuje vyčerpávající množství dat a fotografií daného automobilu od jeho výroby až po současnost. CarVertical prověřuje, zda byl u daného vozu přetočen tachometr a odhaluje skutečnou historii nehod a dalších škod. Zkontroluje také, zda bylo vozidlo odcizeno a v jakých zemích bylo registrováno. Zjistí počet úspěšných a neúspěšných technických prohlídek a určí mnoho dalších věcí, které jsou pro kupujícího zásadní, a to včetně tržní ceny testovaného modelu. Jak zpráva od společnosti carVertical vypadá, se můžete podívat zde nebo u námi náhodně zvoleného reálného vozidla zde.

prověřit vin můžete zde: carvertical.cz

 

Vyčerpávající data i od nás? Papír není vše, pro úplnou jistotu se vyplatí kontaktovat odborníka!

V dnešním vyčerpávajícím povídání, které se řadí do rad spotřebitelům, jež čas od času přinášíme, jsme se snažili upozornit na přetrvávající úskalí na trhu ojetin. Není to jen mýtus a bohužel se kvalita obecně za poslední roky příliš nezlepšila. Stále platí, že čím starší a ojetější auto kupujeme, tím větší úskalí může představovat. Dali jsme vám i jakýsi velmi stručný návod, jak postupovat, pokud nějaké to ojeté auto vybíráte. Stačí základní prověření doslova „za pár stovek“, které se vám určitě mohou vrátit. Nečekejte pak ale, že koupíte první auto, jenž se vám bude líbit. Na závěr pro vás máme ale ještě jedno malé doporučení. Skoro bych si troufl říci, že každý z nás má nějakého toho kamaráda, který s námi rád vyrazí na prohlídku vysněné ojetiny a dodá nám nejen nadhled při rozhodování, ale i o něco lepší vhled na technický stav vozidla – mluvím o stavu karoserie, brzd, pneumatik, tlumičů… Pokud si chceme být úplně jistí (a nekupujeme úplně Fabii v hodnotě jednoho průměrného platu), určitě můžeme doporučit kontaktování odborníka. I my jsme se párkrát do péče jednoho takového nezávislého specialisty na ojeté vozy svěřili. V praxi pak s vámi člověk znalý ojetin vyrazí na prohlídku, prověří stav laku, najde stinné stránky (odhalí opravovaná místa) a zjistí technický stav. Vyplatí se „zkusit“ – věřte, že budete překvapeni, co všechno najde, děsit se ale nemusíte. Určitě vyberete to pravé, trh je pořád dost velký a troufám si tvrdit, že stále roste. Aut je holt hodně, každý se totiž potřebujeme nějak pohybovat nebo ne? Závěrečným rozuzlením tak rozhodně není doporučení pořizovat jen nová auta, to určitě ne. Je potřeba se však obrnit trpělivostí, chvilku hledat, nebrat to první a vyčkat si na to „nejlepší“. Hodně štěstí!

 

Jan Novotný

Sdílet: