Čtenářskými auty roku 2020 jsou Jaguar F-TYPE, Porsche Taycan a Opel Insignia

Čtenářskými auty roku 2020 jsou Jaguar F-TYPE, Porsche Taycan a Opel Insignia

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Redakční produkce - zdroj: Jaguar Land Rover GMBH, O Automobil Import s.r.o., Porsche Newsroom a vlastní foto

Je skoro až k nevíře, že i přes všechny překážky roku 2020 nakonec můžeme i letos vyhlásit vítěze ankety čtenářské auto roku. Neuvěřitelné je i to, že šlo již o šestý ročník ankety. Ačkoliv „tradiční“ MOTORVIZE Fans Award, tedy akce zaměřená především na vás, naše čtenáře, zástupce široké veřejnosti, u tradic úplně zůstat nemohla. Hlasování založené na primárně jednodenním testování nominovaných kandidátů se totiž letos muselo přesunout do on-line prostředí. Výstupem hned ze dvou možných způsobů hlasování (jednoduchého přes FansAward.cz a důkladného přes Google Formuláře) je 386 platných hlasů, z nichž nyní vycházejí tři vítězná auta – za kategorii Mainstream Opel Insignia, za elektromobily Porsche Taycan a za premium segment Jaguar F-TYPE, který zároveň obsazuje i pomyslný absolutní vrchol, neboť získal celkově největší počet hlasů. Opomenout pak nesmíme ani Lexus RC F Track Edition, jenž absolutně ovládal cenu on-line čtenářů (tedy zjednodušenou formu hlasování). Kompletní výsledky, malé poohlédnutí za letošním ročníkem a samozřejmě i vyhlášení vítězů 25 hodnotných cen jakožto odměn za hlasování v anketě nabízíme právě nyní.

Čtenářské auto roku 2020 čtenáři už vybrali: hlasování ukončeno!

 

Nejnabitější kategorie mainstream s hned 12 kandidáty a napínavým bojem až do konce

Letošní ročník ankety by šlo označit za rekordní hned z řady úhlů pohledu. Je potřeba ale mírnit svá vyjádření a brát ohledy především na novinky letošního ročníku spojené s on-line verzí populární ankety. Nic z toho ale nic nemění na celkovém počtu 386 hlasů, které byly přijaty. A z logiky věci museli všichni hlasující přidělit vybraný počet bodů jednotlivým kandidátům v každé z kategorií (tedy 1-4 body za exteriér, interiér, techniku a technologickou vybavenost a samozřejmě i za poměr cena/výkon). A právě první kategorii ovládl modernizovaný Opel Insignia, nástupce Evropského auta roku 2009 po drobných designových retuších a s inovovanou technikou. Insignia to ale neměla vůbec jednoduché, ze začátku totiž žebříčku jasně vévodil vůz z Nošovic – tedy bestseller nižší střední třídy, Hyundai i30. Tomu však postupem času utekli hned čtyři další automobily. Skalní příznivci značky Subaru pak nenechali nic náhodě, když odcházející „puristicky“ tradiční sportovní vůz, BRZ poslali ve své limitované edici Final Edition skoro až do čela samotné ankety. Za Opelem pak tedy zaostalo o relativně malých 43 bodů. No a nebyla by to správná motoristická anketa, když by se jí neúčastnil zástupce z Boleslavi, naší domácí automobilky Škoda Auto. Ano, třetí místo bere zbrusu nová, čtvrtá generace Škody Octavie, na kterou možná relativně nebezpečně celou dobu číhal ze čtvrtého místa modernizovaný Peugeot 3008 ve vrcholné plug-in hybridní verzi Hybrid4. Konkurence tu byla holt opravdu obrovská, a tak není divu, že i zde najdeme odskok pouhých 20 bodů.

Elektromobily: (ne)překvapivě jasné první místo a souboj dalších novinek

Na řadě je úplně nově vzniklá kategorie. K původním dvěma se totiž letos premiérově přidaly i elektromobily. Není se ale úplně čemu divit, když je elektrifikace jedním z hlavních témat automotive posledních let. Ani v tomto případě nebyla nouze o nominace a kandidáty na čtenářské auto roku. Tak trochu s nadsázkou se dá říci, že o vítězi však nebylo pochyb už od první chvíle. Samotné novinky mezi elektromobily totiž nebývají většinou zprvu přijímány moc pozitivně. Relativně stejně je tomu i u Porsche Taycan. Jenže jde pořád o Porsche a zároveň o proklatě ostrý vůz s pořádným srdcem, které mu ve Stutgartu vnukli. A tak je i cenu značně vyšší než u všech konkurentů prostě jasným vítězem. Odskok to byl opravdu značný, když druhý Peugeot e-2008 zaostal skoro o 500 bodů. I tak lze ale před jeho pozicí smeknout, neboť překonal i dlouholetého etalona třídy nebo všechny své stájové kolegy sdílející stejnou platformu (jmenovitě Opel Corsa-e nebo na čtvrtém místě DS 3 Crossback E-TENSE, kterému však zlomila vaz o něco vyšší cena). V modernizované podobě se pak za čtenáři podíval i Hyundai Kona Electric, tedy vůz, který do jisté míry přiblížil široké veřejnosti pojem elektromobily pro denní použití. A právě tak obsadil i v této anketě krásné třetí místo.

Premium segment aneb jasné vítězství a velký boj na dalších příčkách

Mezi prémiovými vozy (značkami) to zdánlivě vypadalo o dost jasněji. V redakci tak jasné vítězství dokonce ani nebylo očekáváno. Jaguar F-TYPE se totiž do „slosování“ dostal jako jeden z vůbec posledních, hlavní vlaštovkou koncernu Jaguar-Land Rover byl bez pochyb Land Rover Defender, znovuzrozená legenda a sen většiny offroadových jezdců. Ten však nakonec nefiguruje ani mezi prvními čtyřmi. Sluší se podotknout, že i díky nominaci automobilky Volvo, jejíž zástupce, model XC60 T8 Polestar Engineered, se do ankety dostal doslova na poslední chvíli, se o vaší přízeň utkalo 8 kandidátů. Bramborovou medaili, která rozhodně není hanbou pro model existující na trhu takřka 2 roky, se může pyšnit DS 7 Crossback, který letos přijel v nově vrcholné verzi E-TENSE 4×4. Třetímu místu se pak určitě nebude nikdo divit, z určitého úhlu pohledu kontroverzní BMW řady 4 okouzlilo čtenáře svým interiérem a i na prémiový segment překvapivě dobrým poměrem cena/výkon. O pouhých osm bodů pak od třetí pozice odskočilo překvapení dost možná vůbec největší. I mezi „prémiovkami“ jsme totiž mohli spatřit zástupce zcela nové automobilky – Cupra Formentor hlasujícím zřejmě úplně vyrazila dech, když uspěla a obsadila skvělou druhou příčku.

V (ne)poslední řadě cena on-line čtenářů a absolutní vítězství

Zbývají nám dvě poslední ceny. Od těch z vás, kteří chtěli anketě věnovat pouhou minutu a tím pádem vybrali pouze jeden jediný „nejlepší“ vůz, bylo taktéž získáno důležité zpětné vazby. Hlasy však byly podle očekávání poměrně roztříštěné, však taky 25 možností, komu dát svůj hlas, není zrovna málo. Celkově tak byli vybráni tři nejlepší, tedy domácí Škoda Octavia, kandidát automobilky se silnou fanouškovskou základnou – Subaru BRZ Final Edition a v neposlední řadě i ultimativní sportovní kupé, které ve standardním plnohodnotném hlasování narazilo na tvrdou konkurenci především svou cenou, Lexus RC F Track Edition. A právě ten s relativně významným odskokem vítězí v jednodušší on-line verzi.

Ačkoliv redakce nevyhlašuje samostatně jednoho jediného vítěze, kterému by patřilo oslovení „čtenářské auto roku“, jeden automobil logicky přeci jen získal nejvyšší počet bodů. Vedle sebe tak stojí vítězové jednotlivých kategorií (tedy ti, kterým právoplatně patří titul čtenářského auta roku 2020) – Opel Insignia (za mainstream), Porsche Taycan (za elektromobily) a Jaguar F-TYPE (za premium segment). Boj to nebyl jednoduchý. Vyrovnanost pak ukazuje velmi těsné vítězství, kdy o pouhých 15 bodů z celkových 3680 zvítězil právě Jaguar F-TYPE.

To nejdůležitější závěrem: poděkování za hlasy a 25 hodnotných cen

Teď už víte většinu podstatného – víte, kdo vyhrál, kdo se účastnil, prostě, jak to celé dopadlo. Nebyli bychom to ale my, když bychom nemysleli na naše čtenáře – na vás. Nebudeme ale chodit kolem horké kaše, protože jsme už dopředu slibovali kýžený vděk. A jeho projevem (kromě velkého „díky“ od celého redakčního týmu) je i 25 hodnotných cen, jejichž výherce jsme vylosovali při vyhlašování výsledků a najdete je níže i ve videu. Tady jsou!

Jan Novotný

Sdílet: