Peugeot e-2008: kandidát na čtenářské auto roku #6

Peugeot e-2008: kandidát na čtenářské auto roku #6

Autor: Jan Novotný · Fotografie: © Automobiles Peugeot (P Automobil Import s.r.o.)

Už za pár dní budete mít možnost vy, čtenáři, fanoušci motorismu a zástupci široké veřejnosti rozhodnout o letošním čtenářském autě roku. MOTORVIZE Fans Award s ročníkem 2020 je už opravdu za dveřmi, ještě před 17.11. tak máme za úkol představit vám jednotlivé nominované kandidáty. Mým potěšením je zhostit se dnes vůbec vůbec prvního elektromobilu. Ano, jednou z novinek letošního ročníku je třetí kategorie (kromě standardních Mainstream a Premium segment) otevřená čistě pro elektromobily. Přivítejme tak Peugeot e-2008, vůz postavený na shodné platformě jako menší bráška, Peugeot 208, Evropské auto roku 2020. Tak co? Dokáže vás oslovit a Peugeot opět vytáhnout podobně vysoko jako v předešlých ročnících?

Svého kandidáta na čtenářské auto roku můžete podpořit zde!

 

Design: výraz moderního atleta

Ambicí nového Peugeotu 2008 je napsat další úspěšnou kapitolu v historii SUV řady značky Peugeot.  Vůz je plně v souladu se současným stylem modelové řady Peugeot a zároveň vyjadřuje svou vlastní osobnost. Vyvážené linie a celkové proporce jsou typické pro segment SUV. Díky tvaru čelního skla je kapota horizontálnější a celek působí mohutnější. S atletickými a svalnatými křivkami nový model navozuje dojem bezpečí a stability. Nový Peugeot 2008 zaujme při pohledu zepředu rovnou maskou chladiče (u elektrické verze v barvě karoserie), propracovanou kapotou a potkávacími světly s LED diodami umístěnými pod světlomety.

Posun značky potvrzuje i velice elegantní dvoubarevné provedení střechy Black Diamond a sítotiskem potištěný C sloupek u verzí GT Line a GT. Zadní propracovaná část s vysokou podokenní linií zahrnuje světla spojená černým pásem a charakteristickým podpis se 3 LED drápy. Vzadu svítí ve dne i v noci u všech úrovní výbavy a u těch nejvyšších i v předních světlometech. Kromě obvyklé nabídky jsou k dispozici nápadné výrazné odstíny karoserie: Červená Elixir, Modrá Vertigo a Oranžová Fusion.

 

Interiér: univerzálnost, komfort a především 3D i-Cockpit

Prostorností na zadních sedadlech vytváří nová 2008 rekord pro novou platformu CMP. S délkou 430 cm a rozvorem 260 cm nabízí rovněž pohodlný zavazadlový prostor o objemu 434 l (norma VDA V210). Peugeot i-Cockpit se opírá o osvědčený základ v podobě několika prvků: kompaktní volant pro lepší ovladatelnost a příjemnější držení, velký dotykový HD displej na dosah ruky i očí, a nyní inovativní 3D vyvýšený přístrojový panel. Informace jsou umístěny v zorném poli řidiče a jsou promítány ve formě hologramu. Údaje jsou výrazné a dynamické. V závislosti na své důležitosti nebo aktuálnosti se zobrazují blíž k očím řidiče, čímž se zvýší jeho reaktivita přibližně o půl vteřiny. Dotykový displej má u některých verzí výbavy úhlopříčku 10 palců a ovládá se pomocí dotyku i ikon umístěných vedle přepínačů. Na palubní desce byl použit měkčený plast a na mnoha místech v kabině sofistikované a příjemné materiály jako jsou Alcantara nebo kůže Nappa. Dveřní panely a prvky zabudované do palubní desky mají „karbonový“ vzhled. Kromě podložky pro nabíjení indukcí jsou v závislosti na verzi výbavy k dispozici až 4 USB porty (2 v přední části včetně jednoho portu USB-C a 2 vzadu). Hi-fi systém nového SUV Peugeot 2008, vyvinutý ve spolupráci s proslulým francouzským výrobcem audiosystémů Focal®, je výsledkem více než tříleté práce.

Asistenční systémy nového modelu 2008, převzaté z vyšších segmentů, jsou v této kategorii vzácné či dokonce unikátní. Arzenál čítá: Aktivní systém udržování vozu v jízdním pruhu, spojený s funkcí Lane Positionning umožňující zvolit si pozici v jízdním pruhu, adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, Park Assist ovládající automaticky řízení při vjezdu a opuštění parkovacího místa s  rozestupem pouhých 60 cm mezi zaparkovanými vozy, Automatické přepínání dálkových světlometů, Rozšířené rozpoznávání dopravních značek, Systém sledování mrtvého úhlu.

 

Technické vlastnosti aneb platforma CMP a specifika elektrifikace

Nový Peugeot 2008 je postaven na účinné modulární platformě nejnovější generace CMP (Common Modular Platform), která poskytuje možnost využití jakéhokoliv typu pohonu. Zákazník si dle svých potřeb a způsobu využití vozů může vybrat mezi 100% elektrickým, benzínovým nebo naftovým motorem. Při jízdě si v závislosti na verzi výbavy může pomoci voliče režimu zvolit režim jízdy „Eco“, „Normal“ a „Sport“.

Motor o výkonu 100 kW (136 k) s točivým momentem 260 Nm, který je k dispozici okamžitě, zajišťuje snadné řízení ve všech situacích. Baterie o velké kapacitě 50 kWh nabízí dojezd v souladu s novou normou WLTP až 310 km. Záruka na tuto baterii je 8 let nebo 160 000 km pro 70 % její dobíjecí kapacity. Zobrazení energetických toků v centrálním displeji i ve sdruženém přístroji Peugeot i-Cockpit® 3D umožňuje porozumět chodu elektrického pohonu. K dispozici jsou dva způsoby rekuperace energie při brzdění podle nastavení řadicí páky: Drive („D“), rekuperace je standardní, řízení je podobné jako u vozu s benzínovým nebo dieselovým motorem; Brake („B“), umožňuje větší rekuperaci okamžitě po uvolnění pedálu akcelerace. Vzhledem k tomu, že elektrický pohon nesmí omezovat praktičnost vozu, jsou baterie zabudované v podlaze, což zaručuje, že prostornost kabiny a objem zavazadlového prostoru jsou stejné jako u vozů se spalovacím motorem.

Doba nabíjení závisí na výkonnosti dobíjecích stanic: 16 hodin prostřednictvím dobíjecího kabelu, který je dodáván spolu s vozem; 5 hodin 15 minut až 8 hodin pro úplné nabití prostřednictvím WallBoxu (trojfázový 11 kW nebo jednofázový 7,4 kW); 30 minut pro nabití 80 % baterie prostřednictvím veřejných rychlodobíjecích stanic 100 kW, jejichž použití umožňuje tepelná regulace baterie.

Pro maximální úroveň tepelného komfortu byly vyvinuty specifické prvky výbavy: topný rezistor o výkonu 5 kW napájený z baterie hnacího ústrojí, který zajišťuje vytápění prostoru pro cestující; tepelné čerpadlo a automatická regulace teploty v kabině pro zajištění úrovně komfortu jako ve verzích se spalovacím motorem; systém je přizpůsobený pro optimalizovanou spotřebu energie; vytápění, které lze spustit před jízdou, jež je naprogramovatelné prostřednictvím dotykového displeje nebo dálkově přes aplikaci MyPeugeot.

Peugeot e-2008 svým vzezřením nijak z modelové řady 2008 nevyčnívá, nicméně nenápadně upozorňuje na svůj elektrický charakter prostřednictvím atraktivních detailů: dichroitický znak lva, jehož barva se mění mezi zelenou a modrou podle úhlu pohledu; písmeno „e“ na předních blatnících a pátých dveřích; elegantní maska chladiče v barvě karoserie s horizontálními šupinami; exkluzivní čalounění sedadel potažených Alcantarou© v odstínu Šedá Greval u vozu Peugeot e-2008 GT; zážitek na palubě v neposlední řadě doplňuje i zobrazení informací, které je specifické pro elektrickou verzi, a to na vyvýšeném  3D přístrojovém panelu i na dotykové obrazovce.

 

Závěrem: žhavá novinka i elektromobil, dokáže obstát?

Peugeot ukazuje, že to s elektromobilitou myslí vážně. Nepostavil tak „jen“ elektromobil postavený na přeměně spalovací verze, pracoval od základu na vývoji obou způsobů pohonu společně. Výsledkem je tak řada inovací, jejichž hlavním cílem je co nejvyšší míra využitelnosti a samozřejmě i co nejvíce prodaných kusů. E-2008 tak může být „elektromobilem pro každý den“. To, zda se to povedlo či nikoliv, musíte rozhodnout právě vy, naši čtenáři a fanoušci. Hlasování v rámci MOTORVIZE Fans Award 2020 bude spuštěno už 17.11. Buďte u toho! Dlouhou chvíli doporučujeme zabít během několika minut nominačního videa přiloženým pod článkem.

 

Jan Novotný

Sdílet: