Nový Jaguar F-Type: kandidát na čtenářské auto roku #12

Nový Jaguar F-Type: kandidát na čtenářské auto roku #12

Autor: Lukáš Jeřábek · Fotografie: Jaguar Land Rover Automotive PLC (Newsroom Jaguar)

MOTORVIZE Fans Award 2020 se nenávratně blíží, už od 17.11. budete mít možnost vy, motorističtí nadšenci a zástupci široké veřejnosti, vybrat čtenářské auto roku 2020. Právě letos se stanou porotci ale z vás všech, neboť vůbec poprvé bude umožněno hlasování on-line. Mou velkou ctí je představit vám nyní dalšího kandidáta kategorie Premium. Novinkou, kterou bychom vám rádi představili, je sportovní kupé automobilky Jaguar, a to konkrétně model F-Type. Mně osobně udělalo radost, že právě tento vůz je nominován na čtenářské auto roku 2020. Je to velmi zajímavé auto a musí se mu nechat, že vypadá opravdu dravě. Trochu musím předběhnout a říci, že výrobce nabízí dvě varianty motoru a tři výkonové specifikace. Čeká nás čtyřválcový dvoulitr s 300 koňmi a osmiválcový pětilitr s 450 a 575 koňmi. Dokáže obstát, bodovat a popřípadě i zvítězit v kategorii Premium tradiční ankety? O tom rozhodnete už za pár dní právě vy.

Svého kandidáta na čtenářské auto roku můžete podpořit zde!

 

Design – exteriér

F-type působí velmi sportovně. Přece jenom určitě každý ví, o jakém autě mluvíme. Když bych jej srovnal s verzí před modernizace, velmi se uhladila přední maska a linie vozu. V tuto chvíli auto vypadá mnohem sportovněji a zároveň elegantněji. Světla jsou změnou, které dělají ten největší rozdíl. Velmi úzké LED světlomety s jemně upraveným světelným podpisem ve tvaru písmene J a dynamickými blinkry perfektně navazují na plochu vpřed otevírané kapoty, čímž vizuálně zdůrazňují šířku vozu a sebejistý vzhled. Mohl bych to přirovnat k „naštvanému“ výrazu člověka, to ale rozhodně neměla být urážka. Design vylepšuje také nový přední nárazník a nepatrně zvětšená maska chladiče. Široké zadní blatníky zdůrazňují dramatičnost modelu F-TYPE, zatímco úzká koncová světla kombinují jedinečný světlený podpis ‘Chicane’ převzatý z čistě elektrického sportovního crossoveru I-PACE, a to s jednoduchým vzorem diod.

 

Interiér i nové technologie palubní zábavy

Interiér kombinuje kvalitní zpracování typické pro značku Jaguar s moderními materiály, jako je čalounění kůží Windsor nebo matné dekory. Detaily zahrnují různé vzory prošívání sedadel a výplní dveří, motiv jaguára ve skoku na opěrkách hlavy a decentní nápisy ‘Jaguar Est.1935’ na středové konzole, na přihrádce spolujezdce a na uchycení bezpečnostních pásů. Jaguár přišel s novým digitálním štítem s úhlopříčkou 12,3 palce. Základní nastavení displeje je s ohledem na sportovní zaměření vozu charakterizováno velkým centrálně umístěným otáčkoměrem. Toto spolu se světelným indikátorem řazení decentně podtrhuje zaměření na řidiče modelu F-TYPE i jeho dynamický potenciál. Nechybí ani nový multimediální systém Touch Pro nebo systémů Apple CarPlay a Android Auto. Značka Jaguar zároveň zavádí aktualizaci softwaru na dálku. Novější verze tedy mohou být nahrávány do vozu bez nutnosti návštěvy servisu. Zážitek z přehrávané hudby pak zvýrazní dva prémiové audiosystémy Meridian. Ještě před jízdou F-TYPE potěší řidiče vizuálním představením v podobě vysouvacích klik dveří a vysouvacích výdechů ventilace.

 

Jízdní vlastnosti a především technické novinky 

Všechny motory, přeplňovaný čtyřválec o výkonu 300 koní a osmiválce naladěné na 450 a 575 koní, jsou vybaveny výfukem s aktivními klapkami. Zákazníci, kteří zvolí kompresorem přeplňovaný osmiválec o výkonu 450 nebo 575 koní, získají také funkci Quiet Start, která zajistí tišší „cold start“ pro nerušený spánek sousedů. Elektricky ovládané klapky v zadním tlumiči výfuku zůstávají uzavřené, dokud se nezvýší zatížení motoru. Nový kompresorem přeplňovaný osmiválec o výkonu 450 koní byl vyvinut tak, aby nabízel prvotřídní dynamiku. Vrchol točivého momentu 580 Nm je dostupný už od 2 500 ot./min. Motor je nabízen jak s pohonem všech kol, tak s pohonem zadní nápravy. Obě varianty zrychlí z nuly na 100 km/h už za 4,6 sekundy a dosahují maximální rychlosti 285 km/h. Zvukový projev u F-Type R byl vždy charakteristickým rysem tohoto modelu. Zvýšení parametrů verze F-TYPE R vybavené kompresorem přeplňovaným osmiválcem na 575 koní a 700 Nm (z původních 550 koní a 680 Nm) a pohonem všech kol přináší skutečně výjimečnou dynamiku dostupnou za každých podmínek při zachování prvotřídní ovladatelnosti. Z nuly na 100 km/h se Jaguar dostane za 3,7 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezená na 300 km/h. Posílený model F-TYPE R je doplněn o komplexně vylepšený podvozek postavený na nových discích o velikosti 20 palců, které jsou širší než dříve. Nové jsou také adaptivní tlumiče, pružiny, stabilizátory, zadní těhlice a kulové čepy. Výsledkem je větší agilita a lepší odezva. Převodovka Quickshift použitá pro osmiválcové varianty byla pečlivě upravena na základě zkušeností získaných při vývoji limitovaného modelu Jaguar XE SV Project 8 tak, aby přinášela ještě lepší zážitek z řízení. Nový F-TYPE R nabízí rychlejší změnu převodů při manuálním řazení pomocí pádel pod volantem nebo voliče automatické převodovky.

 

Závěr: dokáže obstát v anketě čtenářské auto roku?

F-type přichází s modernizací jak exteriéru a interiéru, tak s inovovanými pohonnými jednotkami i celého podvozku. Auto vyniká ještě více a ve spojení s těmito změnami určitě velmi zaujme. F-Type vždy byl a do budoucna určitě ještě dlouho bude výjimečným vozem, za kterým se nejeden z nás určitě otočí. Pro milovníky sportovních aut a britských aut jde o ideálního adepta na letošní nejvyšší příčky. Určitě bych se neobával o jeho umístění. Otázkou však zůstává, jak obstojí ve tvrdé konkurenci, která mimo jiné čítá i stájového kolegu – Land Rover Defender.

Tak to byl Jaguar F-Type. Volba je už jen na vás, čtenářích, neboť i oblíbenému zástupci premium segmentu budete moct přidělit své body již od 17.11. v rámci MOTORVIZE Fans Award 2020. Dokáže vás oslovit a bodovat jako čtenářské auto roku?

 

Lukáš Jeřábek

Sdílet: