Subaru BRZ Final Edition: kandidát na čtenářské auto roku #15
Autor: Jiří Simon · Fotografie: SUBARU ČR, s.r.o.Nakonec jsme si pro vás nechali takovou libůstku, dokonce nejde ani o novinku ba naopak, jde o model, který se na konci svého životního cyklu loučí. A neloučí se jen tak. Jde o Final Edition, které se do Evropy dostane pouhých 157 kusů a je až neuvěřitelné, že z tohoto malého množství je určeno 43 právě pro český trh. Nebudu vás dále napínat, jedním z posledních kandidátů (nikoliv však umístěním) na čtenářské auto roku 2020 je Subaru BRZ a jeho zcela nová, limitovaná série Final Edition. I vy budete moci rozhodnout o výsledcích letošní ankety, ohodnotit všechny kandidáty a vybrat toho nejlepšího, a to už od 17.11.
Svého kandidáta na čtenářské auto roku můžete podpořit zde!
seznámení s BRZ i Final Edition
Subaru BRZ je většině automobilových fanoušků velmi dobře známé. Pro ty, kteří si nejsou jistí, zopakuji pár detailů. Subaru BRZ je sportovní kupé, které se objevilo na evropském trhu poprvé v roce 2013. Od samého počátku bylo auto navrhováno jako ryze sportovní vůz. Pro unikátně nízkou konstrukci byl jako jeho základ zvolen motor typu boxer. Kolem motoru je postaven celý sportovní vůz a díky výtečným reakcím řízení, nízké hmotnosti, zadnímu náhonu a kompaktním rozměrům přináší Subaru BRZ především čistou radost z jízdy. Od svého uvedení má model velmi pozitivní odezvu od zákazníků nejen v celé Evropě, a to především právě díky výše zmíněné kombinace charakterizující toto výjimečné kupé. BRZ se díky tomu dostává stále více do hledáčku opravdových řidičů. Pro mnohé jde totiž o alternativu k mnohem dražším a výkonnějším sportovním vozům. Modelový rok 2020 s názvem Final Edition přináší pár odlišností – jde o brzdy Brembo s lakovanými třmeny, tlumiče Sachs se speciálním nastavením, speciální barvy Crystal Black a WR Blue Pearl a tmavě lakovaná 17“ kola. V interiéru jsou nové potahy vyhřívaných sedadel ve speciálním provedení s modrou kůží a Alcantarou a modré obšití volantu, řadicí páky, ruční brzdy a čalounění dveří.
Design sportovního vozu
Základem Subaru BRZ je extrémně nízké těžiště, díky kterému má vynikající jízdní vlastnosti, ale o tom až za chvilku. Právě tato koncepce s ultra-nízkým těžištěm dala za vznik nízké přední kapotě, k tomu vybouleným předním blatníkům, k tomu přidejme logo Subaru se šesti hvězdami, úzké světlomety a spodní část masky chladiče ve tvaru šestiúhelníku, to je pohled na BRZ zepředu. Při pohledu z boku si všimnete nápadných lemů blatníků zdůrazňujících siluetu BRZ. Estetika se spojuje s funkčními prvky pro vylepšení aerodynamiky, například tvarování zadního C-sloupku či sklonu zadního skla a nebo řešení víka zavazadelníku. Přední i zadní převis byl zkrácen tak, aby byl vyjádřen agilní charakter Subaru BRZ. Zadní sdružená světla a zpětné světlomety dostaly charakteristické uspořádání, které napovídá funkčnost v duchu sportovního vozu. Velký difuzor ještě zvýrazňuje aerodynamické vlastnosti. Z toho všeho srší radost z řízení Subaru BRZ, což byl podle všeho i cíl japonských designérů.
Interiér jako sportovní kokpit
Interiér BRZ se dá pojmenovat spíš jako kokpit, který působí snad jen jako prodloužení řidičova těla. Subaru se maximálně snažilo vyjádřit sportovnost vozu a vytvořilo design interiéru orientovaný zejména na funkčnost a dokonalou kontrolu. Uprostřed přístrojového panelu se nachází otáčkoměr se zabudovaným digitálním rychloměrem, aby měl řidič okamžitý přehled a mohl se plně soustředit na vozovku před autem. S ohledem na nižší těžiště je výška posezu řidiče pouhých 400 mm. Díky této konstrukci se omezují na minimum zbytečné pohyby těla i očí v důsledku bočního zrychlení při průjezdu zatáčkami, aby bylo vedení vozu co nejpřesnější. Tvar sedadla byl navržen tak, aby řidič bezprostředně cítil reakce vozu na zadávané pokyny. Vcelku malý volant umocňuje atmosféru sportovního vozu. Při návrhu úchopů věnovali konstruktéři zvláštní pozornost pevnosti sevření volantu a průřezu volantu v tomto místě. Kruhové ovladače i páčkové přepínače na středové konzoli podporují snadné a přesné ovládání. Ani při nízké stavbě karoserie nijak neutrpěl výhled z vozu. K lepšímu výhledu směrem vpřed napomáhá tvarování a sklon A-sloupku nebo použití děleného okénka. A ani vzad není výhled z vozu špatný. Subaru neslevilo však ani z vysoké úrovně vnímané kvality.
Trocha techniky nakonec
Základem BRZ je nízký, ale výkonný motor SUBARU BOXER, který pomáhá snížit těžiště na pouhých 460 mm nad zemí. Legendární čtyřválcový motor Boxer o objemu 2,0 litru disponuje výkonem 147 kW/200 k a točivým momentem 205 Nm od 6400 do 6600 ot./min. Motor umístěný opravdu nízko je zároveň kompaktnější, než je obvyklé, navíc je posunut blíže k řidiči. Jde o první motor svého druhu vybavený technologií přímého i nepřímého vstřikování, což pomáhá zlepšit jak reakce na plyn, tak spotřebu paliva. K radosti z řízení sportovního vozu přispívá i velmi nízká převodovka, při jejímž vývoji byl kladen důraz na odezvu a zpětnou vazbu poskytovanou řidiči při řazení. Na výběr jsou dvě různé varianty. Základem je šestistupňová manuální převodovka s krátkými dráhami. První tři převodové stupně využívají trojité synchronizační kužely, které manuální převodovce propůjčují jasně čitelnou a sportovní zpětnou vazbu. Druhou možností je šestistupňová automatická převodovka, která nabízí i řazení páčkami pod volantem a přidávání meziplynů při podřazování. V režimu SPORT zajišťuje citlivější odezvu, v režimu M pak zase umožňuje ruční řazení. Síla motoru je přes zmiňované převodovky přenášena výhradně na zadní kola přes samosvorný diferenciál Torsen reagující na přenášený točivý moment. I jednotlivé komponenty podvozku kladou důraz na sportovní vlastnosti vozu. Pro Subaru BRZ bylo optimalizováno dvojité lichoběžníkové zavěšení zadních kol, známé pro vynikající záběrové schopnosti. Tato konstrukce zavěšení zajišťuje optimální záběr zadních pneumatik a velmi dobrou ovladatelnost. Vpředu jsou použity lehké a velmi tuhé vzpěry McPherson, používané i ve WRX STI, pro BRZ byly navíc ještě trochu doladěny. Nižší uchycení vzpěr napomáhá ke snížení těžiště celého vozu a přitom zachovává dostatečný zdvih. Aby bylo možné umístit motor co nejníže, obrátili konstruktéři spodní rameno ve tvaru písmene „L“, a tím zajistili lepší uspořádání pro platformu s pohonem zadních kol a plochým motorem Boxer. Brzdy byly vyladěny tak, aby měly lineární odezvu na pokyny od řidiče a zaručily aktivní kontrolu při jízdních manévrech. K lepšímu požitku ze sportovní jízdy přispívá elektronické řízení stability vozu s režimem Sport. K dispozici je celkem pět jízdních režimů, kterými lze přizpůsobit chování vozu momentálním jízdním podmínkám a řidičskému stylu.
I o tomto výjimečném sportovním voze rozhodnete vy!
Vzato kolem dokola, Subaru je výjimečný vůz a jsem velmi rád, že vám ho můžeme představit i v rámci ankety o letošní auto roku. Když se podívám na další kandidáty, u velké řady z nich hraje prim nějaký druh elektrifikace a přeplňování turbodmychadlem je dnes takřka samozřejmostí, u BRZ ne. Ono Subaru vlastně obecně dělá auta trošku jinak než ostatní. Nejde o vozy pro masy, ale pro řidiče, kteří vědí, co od vozu očekávají. A pro ty, co místo nudného kombi s motorem TDI chtějí zažít za volantem i trochu té zábavy, tu stále existuje možnost odevzdat svůj hlas. Mezi známými mám hned dva majitele BRZ, jeden má klasické Subaru – modré BRZ a druhý si pořídil BRZ Edition v jasné šedé barvě. S tím jsme se měl tu čest se i povozit a zážitek to byl opravdu nevšední. Vlastně předčil všechna moje očekávání z přečtených a zhlédnutých recenzí. Jen škoda, že při mé výšce jsem si trochu omlátil hlavu. To ale není mým dnešním tématem. Důležité je, že hlasování v rámci on-line MOTORVIZE Fans Award otevíráme už 17.11. a pak už bude řada jen a jen na vás.
Jirka Simon
Související články:https://www.motorvize.cz/v-ankete-ctenarske-auto-roku-2020-se-bude-vubec-poprve-hlasovat-on-line/