Hyundai Kona Electric: kandidát na čtenářské auto roku #8
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Hyundai Motor Europe GmbHMOTORVIZE Fans Award se i v ročníku 2020 nenávratně blíží. Ano, je tomu přesně tak, i v letošním roce bude fanoušky motorismu i širokou veřejností vybráno auto roku, a to už od 17.11. Bude tomu tak ale vůbec poprvé on-line. Redakční tým MOTORVIZE.cz a AUTOHLED si pro vás kromě inovací v podobě nového on-line prostředí připravil i jednu neméně důležitou novinku – zcela novou kategorii. Už za necelý měsíc tak bude nově předáno na 10 ocenění – 1 cena on-line čtenářů a hned 9 pohárů v rámci plnohodnotného MOTORVIZE Fans Award, a to za první tři místa v každé z kategorií. K tradičnímu rozdělení Mainstream a Premium tak přibývá i vlastní kategorie pro elektromobily. Abych vás ale hned v úvodu dlouho nezdržel tím, jakých změn v letošním roce anketa o čtenářské auto roku doznala, přejdu k dalšímu kandidátovi poslední zmíněné skupiny. Nejde o žádného nováčka, nýbrž o etalona z hlediska pro elektromobily možná vůbec nejdůležitějšího – dojezdu. Ano, je to samozřejmě Hyundai Kona Electric. Shodou okolností konvenční verze tohoto vozu (a její ostatní elektrifikované verze) zaznamenali modernizaci už pár týdnů zpět, ta elektrická, slibující dojezd až 484 na jedno nabití, facelift odhalila teprve tento týden, a tak je jedním z nejžhavějších kandidátů MOTORVIZE Fans Award 2020 a my máme tu možnost se s ní pečlivě seznámit. Tady je její kompletní představení!
Svého kandidáta na čtenářské auto roku můžete podpořit zde!
První seznámení – design
Hyundai Kona Electric překonala od svého uvedení na evropský trh v roce 2018 řadu očekávání. Za pouhé dva roky se na celém světě prodalo více než 120 000 vozů, z toho více než 53 000 v Evropě. V březnu spustil Hyundai výrobu modelu Kona Electric ve svém českém výrobním závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech. Nová Kona Electric obdržela odvážná vylepšení designu a modernizace se dotkla také bezpečnostní výbavy a souboru vyspělých technologií.
Kombinace čistého a elegantního vzhledu s odvážnou karoserií modelu Kona, SUV segmentu B, která posádce poskytuje skvělou ochranu, vyjadřuje elektrickou technologii a usnadňuje rozpoznatelnost vozidla na silnici. Přední část s novou uzavřenou maskou chladiče se vyznačuje jednoduchým a čistým designem. Tento moderní vzhled je umocněn novými světly LED pro denní svícení, která vizuálně zvýrazňují šířku vozu. Příď je doplněna asymetrickou nabíjecí zásuvkou. Jedná se o jedinečný prvek modelu Kona Electric, který představuje silný motiv, odkazující na elektrickou jízdu. Nové, výraznější světlomety jsou protaženy až do bočních stěn vozu. Vnitřní konstrukce světlometů zahrnuje nyní technologii víceohniskové optické vložky. Světlomety vizuálně navazují na lakované obložení podběhů kol. Svislé otvory před obložením blatníků optimalizují aerodynamiku výrazným snižováním turbulencí v oblasti podběhů předních kol. Funkční otvor pro přívod vzduchu ve spodní části nárazníku je vizuálně zvýrazněn horizontálními ozdobnými lištami se saténovou povrchovou úpravou. Zadní nárazník si také zachoval ozdobné lišty. Horizontálně protažené zadní sdružené svítilny doplňují čistý vzhled přídě. Nová Kona Electric je o 25 milimetrů delší než předchozí verze a dodává s řadou nových barev karoserie včetně dvoubarevného lakování s barevně odlišenou střechou.
Interiér především s novými technologiemi
Nová Kona Electric je poprvé vybavena 10,25“ digitálním přístrojovým štítem, zatímco volitelný 10,25“ displej multimediálního a navigačního systému byl převzat z minulé modernizace. Multimediální a navigační systém zahrnuje řadu praktických funkcí včetně systému Bluelink, služeb Hyundai LIVE Services a uživatelských rozhraní Apple CarPlay a Android Auto. Zákazníci si mohou v novém modelu Kona Electric užívat modernizovaný systém Bluelink, který jim umožní ovládat vůz pomocí chytrého telefonu nebo hlasových povelů. Aplikace zobrazuje dojezd vozidla a stav nabití akumulátoru, ale i doby nabíjení po připojení k různým veřejným nebo soukromým nabíjecím přípojkám. Uživatelé mají přístup k vyspělému systému řízení akumulátorů, aby si mohli vybrat dobu nabíjení, která nejlépe odpovídá jejich časovému plánu nebo rozpočtu v případě maximálního využití zvýhodněných tarifů při odběru elektrické energie mimo špičku.
Mezi nejnovější vylepšení systému Bluelink patří řada nových a vyspělých funkcí v oblasti konektivity. Uživatelé si mohou svá nastavení přenášet i do dalších vozů Hyundai kompatibilních s touto funkcí. Navigace na posledním úseku cesty pomáhá zákazníkům pokračovat v cestě od zaparkovaného vozu až do konečného cíle prostřednictvím aplikace Bluelink, a to buď pomocí rozšířené reality, nebo Google Maps. Online vedení trasy využívá aktuální i historické informace o rychlosti prostřednictvím GPS, které jsou uloženy na serveru a každý měsíc aktualizovány. Na jejich základě je možné každých pět minut předpovídat stav dopravy.
Nová technologie ambientního osvětlení rozzáří prostor pro nohy na straně řidiče i spolujezdce vpředu, čímž umocní lifestylový charakter vozidla. Zákazníci si mohou vůz individualizovat také výběrem ze dvou barevných interiérových paketů. Černý paket se dodává s čalouněním tkaninou, kůží nebo kombinací obou materiálů. Alternativou je interiérový paket ve dvou odstínech šedé, který kombinuje tkaninu a kůži nebo používá výhradně kůži.
Technika zaměřená především na specifika elektrického pohonu
Stejně jako předchůdce nabízí nová Kona Electric čistou elektrickou mobilitu se dvěma různými variantami poháněcího ústrojí. Verze s prodlouženým dojezdem je vybavena akumulátory s kapacitou 64 kWh a elektromotorem o nejvyšším výkonu 150 kW (204 k), který umožňuje modelu Kona Electric zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy. Základní verze má kapacitu akumulátorů 39,2 kWh a její elektromotor poskytuje nejvyšší výkon 100 kW (136 k). Akceleraci na 100 km/h zvládne za 9,9 sekundy. Obě verze elektromotoru vytvářejí v okamžiku rozjezdu točivý moment 395 N.m. Kona Electric je od svého uvedení na trh v roce 2018 elektromobilem, který nabízí jeden z nejdelších dojezdů ve svém segmentu. Od modernizace pro modelový rok 2020 se montují vylepšené pneumatiky, s nimiž se dojezd verze s 64kWh akumulátory prodloužil na 484 kilometrů (WLTP) na jedno nabití. Model s kapacitou akumulátorů 39,2 kWh nabízí dojezd až 305 kilometrů (WLTP).
Systém elektronického voliče jízdních režimů umožňuje ovládat vůz jednoduchým stisknutím tlačítka. Tímto řešením odpadá potřeba prostoru pro mechanické spojení mezi konvenční řadicí pákou a převodovkou. V přední části interiéru vozu tak vznikl další odkládací prostor. Chytrý nastavitelný rekuperační systém umožňuje automaticky nastavit u nového modelu Kona Electric úroveň rekuperace, zatímco páčkami na volantu si může řidič upravovat její intenzitu. Systém získává zpět kinetickou energii, kdykoli je to možné. Maximální rekuperace dokáže vůz i zcela zastavit, aniž by řidič musel aktivovat brzdy. Nabití akumulátorů Li-Pol z 10 % na 80 % kapacity trvá pouhých 47 minut s využitím stejnosměrné rychlonabíječky o výkonu 100 kW. Volitelně může být Kona Electric vybavena 10,5kW třífázovou palubní nabíječkou.
Komfort a bezpečí
Nová Kona Electric je nyní vybavena větším počtem funkcí než její předchůdce. Hyundai SmartSense zahrnuje komplexní nabídku vyspělých funkcí a asistenčních systémů pro aktivní bezpečnost. Mezi vylepšené funkce Hyundai SmartSense ve výbavě nového modelu Kona Electric patří asistent pro odvrácení kolize s vozidly přijíždějícími ze stran při couvání RCCA (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist) a aktivní asistent pro odvrácení kolize s vozidly v mrtvém úhlu BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist). Oba systémy řidiče upozorňují na nebezpečnou situaci a navíc také v případě nutnosti aktivují brzdy.
Řada prvků komfortní výbavy přináší příjemnější cestování, a to zejména cestujícím na sedadlech vzadu. Stejně jako u předchůdce jim funkce vyhřívání druhé řady sedadel v novém modelu Kona Electric umožňuje zpříjemnit si zejména začátek jízdy v chladném počasí. Nový vstup USB pro druhou řadu sedadel poskytuje funkci nabíjení přenosných zařízení za jízdy. Elektrická parkovací brzda nabízí řidičům ještě větší pocit jistoty a lze ji aktivovat jednoduchým stisknutím tlačítka.
MOTORVIZE Fans Award už je za dveřmi, obstojí modernizovaný etalon mezi konkurencí?
Kategorie elektromobilů je v rámci ankety čtenářské auto roku úplnou novinkou. I tak se jí ale dostává možná až překvapivé pozornosti, slíbit můžeme už teď, že nominací rozhodně není málo – dokonce úplně stejně jako do premium segmentu. Modernizovaná Kona je rozhodně jedním ze žhavých kandidátů, a to nejen pro svůj dojezd považovaný uplynulé roky za jeden z nejdelších, ale i díky řadě vylepšení a novinek představených teprve pár dní zpět. Nebude to mít ale jednoduché, postaví se jí totiž konkurenti úplně noví, nevídaní. Na závěr tak zbývá jen dodat, že o čtenářském autě roku 2020 rozhodnete opět vy, naši čtenáři, fanoušci motorismu a zástupci veřejnosti už od 17.11. prostřednictvím on-line verze ankety. Zůstaňte s námi!
Jan Novotný
Související články:https://www.motorvize.cz/v-ankete-ctenarske-auto-roku-2020-se-bude-vubec-poprve-hlasovat-on-line/