Nový Opel Insignia: kandidát na čtenářské auto roku #2

Nový Opel Insignia: kandidát na čtenářské auto roku #2

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Opel Automobile GmbH (O Automobil Import s.r.o.)

Už za pár dní budete mít možnost vy, čtenáři, motorističtí nadšenci, zástupci široké veřejnosti a hlavně fanoušci MOTORVIZE vybrat čtenářské auto roku 2020. Ano, opravdu, ani letošní ročník populární ankety nebude vynechán. MOTORVIZE Fans Award ale letos vůbec poprvé proběhne on-line. To má hned několik výhod, především pak neomezenou možnost v počtu hlasujících a s tím související soutěž o ceny hodnotné nejen pro každého fanouška, ale i každého řidiče. Abych ale nechodil dlouho kolem horké kaše, vrhnu se na jednoho z dalších kandidátů, a to opět v kategorii Mainstream (tedy mezi běžnými automobily). Shodou okolností jde o vůz, který v předchozích ročnících chyběl, a to jak v první generaci, tak v té druhé (před modernizací). Navíc kdysi (v roce 2009) získal jako vůbec první vůz tradičního zástupce střední třídy nesoucí nové označení cenu dost možná nejcennější – Evropské auto roku. A tak šel čas a s ním přicházeli i změny, modernizace a pak především vstup do nového koncernu, který znamenal mnohé. I Insignii, tedy manažerskému liftbacku a kombi, tak čeká osud přechodu na novou, koncernovou techniku. A tak přijíždí její druhá generace po velmi žhavé modernizaci, s tradičními hodnotami značky Opel, osvědčenou technikou PSA, novými motory, upraveným designem a zabalená v kompaktním balíčku. Tady je společně s kompletním představením jako další kandidát MOTORVIZE Fans Award 2020!

Svého kandidáta na čtenářské auto roku můžete podpořit zde!

 

První seznámení

Zásadně modernizovaný Opel Insignia se chystá na start, na českém trhu je totiž k dispozici pouhých pár týdnů. V nabídce budou všechny tři známé karosářské verze, tedy atraktivní limuzína Insignia Grand Sport, připomínající kupé, elegantní a praktické kombi Insignia Sports Tourer a od prvního pohledu sportovně laděná Insignia GSi. Nová Insignie nabídne ještě pohlednější design a lepší osvětlení pro jízdy v noci a díky osvěženému vzhledu bude vrcholný model nabídky Opel na cestách ještě nepřehlédnutelnější. Nové adaptivní světlomety IntelliLux LED® Pixel teď disponují 84 elementy v jednom světlometu. Ty reagují rychleji a precizněji než kdykoliv předtím, díky čemuž zajišťují řidičům Insignie perfektní výhled, bez rizika oslnění dalších účastníků provozu. Nová chromovaná maska chladiče je širší a s výraznějšími lamelami, logo Opel uprostřed chromované lišty působí větším dojmem. Samotná chromovaná lišta zasahuje po obou stranách až do LED denního svícení, které je nově umístěno pod hlavními světlomety, místo nad nimi jako tomu bylo dříve. Insignia působí nižší a širší také díky přívodům vzduchu s integrovanými mlhovkami.

 

Interiér a technologie

Tenké horizontální linie vnějšího designu pokračují i v interiéru. Precizně umístěné chromované prvky podtrhují stylové ztvárnění kabiny vozu. Nový Opel Insignia nabízí širokou škálu asistenčních systémů a vyspělý infotainment. Nová zadní digitální kamera vylepšuje výhled dozadu za vůz. Bezpečnost při vycouvávání z parkovacího místa zvyšuje funkce varování před vozidly přijíždějícími z boku. Insignii nechybí ani systém varování před čelní kolizí s nouzovým brzděním, zařízení bránící nechtěnému vyjetí z jízdního pruhu, varování před vozidly v mrtvém úhlu, adaptivní tempomat s nouzovým brzděním, čtení dopravních značek, vyspělý parkovací asistent nebo head-up displej. Palubní infotaiment je kompatibilní s Apple CarPlay i Android Auto. Nejvyšší verze infotainmentu poskytuje řadu služeb, postavených na on-line navigaci, jako např. „Trip & Drive Management“ nebo „LIVE Navigation“, díky čemuž má řidič vždy včas ty nejaktuálnější dopravní informace v reálném čase a může se snadno vyhnout zdržením a překážkám na trase. Kompatibilní smartfony lze dobíjet bezdrátově. K interiéru se sluší zmínit i ergonomické sedačky AGR, které jsou dostupné jako příplatková výbava pro řidiče i spolujezdce.

Nad základním stupněm výbavy Insignia Edition stojí verze Elegance, GS Line a Ultimate, sportovním nádechem zaujme řada GS Line Plus. Vyznavači dynamické jízdy budou nadšeni z Insignie GSi, která je poháněna dvoulitrovým přeplňovaným zážehovým motorem 2.0 Turbo o výkonu 169 kW/230 k. Silný motor je propojený s devítistupňovou automatickou převodovkou. ). Insignia GSi je vybavena elektro-hydraulickým posilovačem brzd, mechatronickým podvozkem FlexRide či pohonem všech kol Twinster s vektorováním točivého momentu.

 

úplně nová Motorová paleta

Všechny tří a čtyřválcové motory patří do rodiny agregátů nové generace. Co do výkonu bude po uvedení nové Insignie na trh základem tříválcový turbodiesel 1.5 CDTI o výkonu 90 kW/122 k. Motor 1.5 CDTI je asi o 50 kg lehčí než jeho podobně výkonný předchůdce. Druhým trubodieselem pod kapotou nové Insignie bude čtyřválec 2.0 CDTI o výkonu 127 kW/174 k. Na vrcholu nabídky potom stojí dvoulitrové přeplňované zážehové čtyřválce 2.0 Turbo o výkonech 125 kW/170k, 147 kW/200 k, resp. 169 kW/230 k (Insignia GSi). Tyto dvoulitry jsou prvními motory automobilky Opel vybavené systémem vypínání válců: Pokud řidič nepotřebuje vysoký výkon, deaktivuje variabilní ovládání vačkového hřídele dva válce, což snižuje spotřebu paliva.

Spotřebu paliva snižují i nové převodovky s nízkým vnitřním třením. Zájemci o novou Insignii budou moci volit šestistupňovou manuální převodovku, osmi nebo devítistupňový automat a v nabídce se časem objeví i velmi hospodárná bezestupňová převodovka.

 

Insignia GSI jako vrchol nabídky

Pod kapotou elegantně stylizované Insignie GSi (v nabídce bude „skoro“ kupé Grand Sport i praktické kombi Sports Tourer) se objeví poctivý přeplňovaný zážehový dvoulitr o výkonu 169 kW/230 k, který svůj výkon přenáší přes devítistupňovou automatickou převodovku na všechna kola prostřednictvím špičkového systému Twinster, který dokáže zcela elektronicky v rádu milisekund tzv. vektorovat přenos výkonu na jednotlivá kola. Namísto konvenčního diferenciálu je vzadu rozdělovací modul s dvojicí elektronicky ovládaných spojek. Ve zlomcích sekundy se spíná pravá či levá spojka a točivý moment tak míří – vektoruje – ke kolu s lepší trakcí či tam, kde je to žádoucí v zájmu maximální jízdní dynamiky a stability. Např. v zatáčkách jde více točivého momentu na vnější zadní kolo, což podporuje přirozené stáčení vozu a nedegraduje dynamiku. A při rozjezdu jde více točivého momentu na zadní kola, díky čemuž vůz skvěle akceleruje i na mokrém a kluzkém povrchu. Integrovaný systém „eBoost“, který je připravený pro „brždění po drátě“, eliminuje složitý systém separátních ABS/ESP modulů propojených podtlakovými trubicemi s vakuovou pumpou atd.

 

I pro modernizovanou Insignii bude možné hlasovat, už od 17.11.

V rámci stručného představení modernizované Insignie je to od nás pro dnešek vše. Není asi potřeba novinky od tradičního německého výrobce s bleskem ve znaku ani shrnovat. Na design si udělá názor každý sám, interiér pak ctí především tradiční hodnoty, a to včetně ergonomických sedadel mnou tolikrát opěvovaných. Osobně se těším i na novou generaci LED Matrix světlometů, v nichž je Opel průkopníkem. Za zajímavost lze považovat i nové motory, které patří do nové generace a tak trochu i vyčnívají z řady koncernu PSA. Když tak koukám na novou Insignii, musím si postesknout, že tradiční střední třída poslední roky strádá nebo se jí spíše jen nedostává tolik pozornosti ani obliby jako dříve, a to především pro úspěchy moderních SUV. Pokud ale i vy věříte v úspěch nového Opelu, dejte mu hlas. Už od 17.11. to bude možné v rámci ankety MOTORVIZE Fans Award. Sluší se navíc podotknout, že rozhodně má na co navazovat. Však také vůbec prvním vítězem ankety čtenářské auto roku se stala Astra (generace K) v roce 2015, po pěti letech by to tak bylo pěkné jubileum…

 

Jan Novotný

 

Sdílet: