Nová Škoda Octavia: kandidát na čtenářské auto roku #14
Autor: Jan Novotný, Yasmine Borůvková · Fotografie: ŠKODA AUTO a.s.Vítejte doma. Anebo spíše v Mladé Boleslavi. V následujících pár řádcích vám představíme dalšího soutěžícího ankety Motorvize Fans Award, o jejích šancích na získání titulu čtenářského auta roku budete mít možnost rozhodnout i vy, a to už od 17.11. Na novou Octávii, tedy její 4. generaci, jsme již několikrát upozorňovali v minulém i letošním roce. Škodovka je díky své celosvětové oblíbenosti pro každého Čecha pýchou, a proto ani v této soutěži nesmí chybět. Mimochodem také letos Škoda Auto slaví 125. výročí. Automobilka byla založena v roce 1895 pány Václavem Klementem a jeho jmenovcem Laurinem. Nicméně Škoda Octavia přišla do výroby až v roce 1959, jakožto 8. vůz téhle značky. Tomu napovídá i její název – Octavia, latinsky osmá. V roce 1961 pak přišel první model COMBI. Dále její oblíbenost už jen stoupala. Od roku 1996, kdy byla představena novodobá verze „osmičky“, se prodalo 7 milionů těchto vozů. To dělá z Octávky nejprodávanější model naší české automobilky. Tak si pojďme „boleslavskou krásku“ představit. Rozhodnutí už pak bude jen a jen na vás.
Svého kandidáta na čtenářské auto roku můžete podpořit zde!
Exteriér – čistá linka
Zprvu si toho lidské oko nevšimne, avšak nová Octavia je, co se obecných tvarů týče, větší do šířky i do délky. Nabyla tak na prostoru uvnitř, ale i zvenku pak působí grandiózněji. Důvtip a ikoničnost dodávají vozu úzká, široká LED světla do tvaru ležícího „F“. Přední ostře vykrojené světlomety jsou posunuty o něco níže a předek pak zdobí i zcela nový nárazník včetně mohutné masky chladiče. Z technologií pak nechybí ani volitelná vrcholná verze světlometů, a to včetně funkce matrix (tedy clonění vpředu jedoucích vozidel). Kapota je aerodynamicky rozčleněna do tří pruhů, které postupně navazují na boky auta a opticky ho tak ještě prodlužují. Díky těmto čistým liniím nejmladší Octavii elegance rozhodně nechybí. Na robustnosti přidávají – vyberete-li si – až 19“ kola z lehké slitiny, a to konkrétně vůbec poprvé u tohoto modelu. K mání jsou 3 verze 16“ kol, 2 typy 17“, 3 modely 18“. Ač se to nezdá (a Octavia má být stále tím etalonem především pro svou maximální všestrannost, funkčnost a každodenní použitelnost), z novinky vyzařuje dynamika i klidné emoce, které se vykreslují i při jízdě. Co se barev týče, na výběr je mezi 3 nemetalickými barvami a pak, Octávce řekli bychom více padnoucí, metalické karoserie, těch je momentálně na paletě 10.
Interiér – ambiente
Vnitřek auta působí jako kokpit, ovšem s ještě větším prostorem, kterého bylo dosaženo právě celkovým „zvětšením“ auta. Přední lištu i opěrky rukou zdobí svítící linie s volbou ambientního osvětlení, výběr je mezi asi 30 barvami. Korunou všeho je nový dvouramenný volant s chromovou lištou zdobící tlačítkovou část volantu. Na přání je k dispozici také volant tříramenný. Kožené „kolo“ má 14 ovládacích funkcí, včetně klasického vyhřívání rukou. Funkce ovládáte otočnými ovladači. Na volantu si v Boleslavi opravdu vyhráli. Velké displeje jsou tu (v dnešní době už logicky) hned 2, středová a novinka v zornici řidiče. O tom však později v jízdních vlastnostech. Při otevření dveří vás pak překvapí projekce nápisu „Škoda“ přímo na samotnou vozovku. S designem to však Oliver Stefani nepřeháněl, trefil se tak akorát, aby sedl značce, pro kterou pracuje. Z interiéru je stále znát, že téhle automobilce jde hlavně o funkčnost a komfort. Škoda Auto prostě nemůže dělat vyloženě výstřední auta, byť konkrétně u nové Octavie šla, co se designu týče, o dost dál než kdy jindy. Celo-černě laděný vnitřek pak budí dojem útulna. Co se týče zavazadlového prostoru, i ten se zázračně nafouknul, konkrétně o 30 l. Celkově má teď kufr objem 640 litrů a Octavia tak dostává své pověsti, když je stále na čele nižší střední třídy a dá se tak považovat za stálého etalona.
Jízdní vlastnosti a technologie alias rodinná jízda
Než se pustíme do řeči o jízdě, je nutné zmínit, že motory generace EVO se zasluhují o někdy až 80% redukci vypouštění oxidů dusíku. Dále je kromě benzínu či dieselu k mání pohon na zemní plyn, plug-in hybrid či mild-hybridní technologie, a to shodou okolností opět poprvé v dané modelové řadě. Toť k úvodu o ekologii v automobilovém světě. Tady si, myslím, automobilka nutné okénko nejen řádně odškrtla, ale také splnila své hlavní poslání – dostupnost technologie pro své zákazníky. Novinky nechybí ani u vylepšených naftových motorů TDI a benzínových TSI, které nesnižují pouze emise, ale také spotřebu. Auto disponuje také novou převodovkou MQ281. Škála výběru motorů se u standardní Octavie pohybuje od výkonnosti 81 kW (110 k) až po 150 kW (204 k).
Například, oblíbená inovovaná naftová jednotka 2.0 TDI má 3 výkonnostní varianty, napojen je motor buďto na manuální převodovku nebo pro větší pohodlí na sedmistupňový dvouspojkový automat. Varianta motoru s výkonem 110 kW (150 koní) je pak k mání i s pohonem na všechna čtyři kola a převodovkou DSG. Optimalizací klikové hřídele se zabraňuje úniku tepla, což ve výsledku – velmi zjednodušeně – snižuje průměrnou spotřebu čtvrté generace o 0,4 l na 100 km. Takže na cestě z Prahy do Brna ušetříte aspoň to jedno kafe.
Také benzinové motory nového modelu OCTAVIA jsou nové generace Evo. Čtyřválcový motor 1,5 TSI o výkonu 150 koní je vybaven technologií aktivního řízení válců (ACT), která při nízké zátěži automaticky odpojuje dva válce a snižuje tak spotřebu. říválcový motor 1,0 TSI má výkon 81 kW (110 k). Je vybaven turbodmychadlem s proměnlivou geometrií rozváděcích lopatek a pracuje v hospodárném Millerově spalovacím cyklu, v němž je maximální točivý moment k dispozici již o 35 % dříve než v běžných cyklech. Oba motory mají na plochu válců nanesen speciální nástřik, který zvyšuje účinnost motoru, a pracují se vstřikovacími tlaky 350 bar, které zajišťují nižší hydraulické ztráty a nižší spotřebu paliva.
Po stránce komfortu a bezpečí, což bývá pro rodinné auto většinou aspektem č.1, došlo také k dalším inovacím. Neříkám, že jsme škodovku navždycky šoupli do šuplíku rodinných aut, ale její parametry tomu ve spoustě případů nahrávají a rozhodně to není špatně. Na parkoviště vás pak brzdí elektromechanická parkovací brzda. Nová Octavie je vybavena ergonomickými sedadly, ta se dají všemožně polohovat, ale nově nabízejí funkce masáže i odvětrávání. Jednou z dalších komfortních novinek je pak i „head-up“ displej připravený v zorném úhlu řidiče a promítající mapy, asistenční systémy a celkový přehled o jízdě. Vůz samozřejmě disponuje i středovým displejem s dalšími funkcemi, který je taktéž propojen s head-upem.
Závěrem: i octavii rozhodnete vy!
Novinka tedy snad i naplnila všechna očekávání českých i zahraničních motoristů. Renovací prošlo, co se dalo a přeci je to tak akorát. No a pokud jste opravdu ryzími fanoušky těchto českých vozů, potěší vás určitě i možnost volby verze RS, a to hned ve třech motorizacích – se 180 kW (245 koní) v benzínu, 200 koňmi s dieselem nebo opět s 245 plug-in hybridními koňmi. A to už je ideál pro řadu českých motoristických nadšenců, však tomu taky prodejní úspěchy bez omezení nasvědčují. Dovoluji si jen připomenout, že verze iV čistě na elektřinu mají ujet cca. 60 km. To je od nás, co se mladé Škodovky týče, vše. Byla by přeci Škoda ji v anketě nemít a ještě větší škoda by bylo ji neumístit. Užijte si zbytek odpočítávání, neboť už zítra, 17.11. budete mít možnost dát svůj hlas právě nové Octavii nebo třeba i jinému vozu z řady 12 nominovaných kandidátů do kategorie Mainstream.
Yasmine Borůvková
Související články:https://www.motorvize.cz/v-ankete-ctenarske-auto-roku-2020-se-bude-vubec-poprve-hlasovat-on-line/