Co mělo být v Ženevě představeno a kvůli koronaviru nebylo:  Alfa Romeo, Audi, Seat, Cupra, Porsche a Koenigsegg

Co mělo být v Ženevě představeno a kvůli koronaviru nebylo:  Alfa Romeo, Audi, Seat, Cupra, Porsche a Koenigsegg

Autor: Jakub Kameníček · Zdroj foto: GIMS, automobilky · Zdroj: redakce, GIMS, TZ automobilek

Vítejte v posledním dílu novinek, posledním ohlédnutím za tím, co mohlo být k vidění letos v Ženevě a nakonec nebylo – alespoň ne osobně. Následující text přináší bližší informace od automobilek, které se přes zmíněné omezení rozhodly svá odhalení zrealizovat a zaujaly nás natolik, abychom se je zde teď pokusili blíže prozkoumat. Pohodlně se usaďte a pojďte se společně ponořit do této krátké virtuální prohlídky a stejně tak také do virtuálního, v pořadí již devadesátého, Ženevského autosalonu…

 

110. výročí a s ním i další GTA a GTAm v řadě

Tak nějak se dá tušit, že letošní účast automobilky Alfa Romeo v Ženevě měla příslib více premiér, než bylo nakonec odhaleno. Své náboje si kvůli zrušení autosalonu dle mého názoru schovávají i na pozdější měsíce roku 2020 a rok 2021, jak lze soudit dle již existujících úniků, volně dohledatelných na internetu k tomuto dni. A tak z kraje tohoto března automobilka vypálila pouze dvakrát. Na kalibru ale nešetřila. Na oslavu 110. výročí od založení Alfy Romeo se tak můžeme setkat již se čtvrtým GTA a GTAm. Inspirací bylo vůbec první GTA, jehož příchod se datuje do 60. let 20. století a Alfě se díky jejímu uvedení opět podařilo rozdmíchat na řadu dlouhých let oheň úspěchu a expanze. Letošní a jedinou logickou platformou pro další nové GTA (neboli GT „Alleggerita“ – volně v překladu coby odlehčená verze GT vozu, původně určeného pro silniční provoz) se tak stala aktuální vrcholná Giulia Quadrifoglio. A nové Giulia GTAm („m“ zkratka pro  „modificata“, tedy „upravená“) a Giulia GTA s sebou přinášejí de facto tovární tuning, který zahrnuje speciální aerokit vyvinutý ve spolupráci se švýcarskou značkou Sauber, angažující se ve světě motorsportu, s díly z karbonových vláken (nový přední splitter, boční prahy a také nově navržené a osazené, nepohyblivé zadní křídlo pro extra přítlak). Součástí tohoto aerokitu jsou i karbonová rozšíření zadních blatníků tak, aby překryly nově použitá širší a větší kola, která jsou zde namontována na stejně tak upravený podvozek. Ke změnám došlo i v rámci interiéru: setkáme se s přídavkem alcantary a karbonových součástí, které jsou ve sportovních vozech s oblibou používané právě pro svoji nízkou hmotnost, tuhost a grip. Tedy po stránce aerodynamiky a váhy jde o citelnou optimalizaci v řádu desítek kilogramů oproti stávající Giulia QV. O 100 kiloupragramů lehčí GTAm je svou povahou 2sedadlového sportovního vozu a osazený 6bodovými bezpečnostní pásy automobil určený víceméně čistě na okruhy. Pro každodenní praktičnost pak automobilka nabízí právě variantu Giulia GTA, která je výkonově shodná s GTAm a svými působivými hodnotami se bude patrně řadit mezi nejostřejší, na výkon zaměřené prémiové sedany dnešní doby. Ostatně, o to se bude starat upravené pohonné ústrojí, v základu starý známý 6válcový turbomotor o objemu 2,95 litru, ale nyní s ještě větším výkonem i točivým momentem (oproti stávajícím 510 koním tu bude skok až na 540 koní). Pro ještě lepší zvuk a další odlehčení se automobilka tentokrát rozhodla pro spolupráci s věhlasným výrobcem výfuků, firmou Akrapovič, a tak se můžeme těšit na nová titanová zakončení umístěna na střed zádi vozu. V případě nových GTA a GTAm se jedná o sběratelský koncept, jelikož bude vyrobena série čítající pouze 500 unikátních, certifikovaných kusů. Zajímavou informací na závěr budiž to, že při zakoupení Giulia GTA či GTAm čeká v Alfě na zákazníka v ceně zahrnutý závodní overal, helma a speciální školení v řidičské akademii „Academia de guida“ tak, aby majitel tohoto vozu dokázal využít jeho potenciál skutečně na maximum.

 

Nový Leon a geniální (?) Cupra Formentor

Ohřejeme se ještě o chvilku déle na jihu Evropy a zamíříme nyní rychlostí světla směrem do Barcelony. Tam začíná prezentace automobilky Seat a její sportovní divize Cupra. Dozvídáme se zprvu salvu chvalozpěvů o tom, jak se Seatu, navzdory jiným automobilkám (i v rámci koncernu VW) dařilo v prodejích v roce 2019. Pro Seat byl loňský rok veleúspěšný. Dokonce prý nejúspěšnější ze všech v historii, a to s jeho celosvětově 450 tisíci prodanými vozy. Dále se ubíralo povídání spíše v obecném stylu. Nejvíce pozornosti bylo věnováno značce Cupra a jejímu prvnímu, „čistokrevnému“ modelu Formentor, který byl v naprosto stejné podobě představený již na loňském Ženevském autosalonu. S nedávnou premiérou Seat Leon ale už nevypadá Formentor tak zásadně výjimečně. Spíše jakoby se jednalo o ten samý vůz akorát s jinou „nálepkou vpředu a vzadu“ a vyvýšenější stavbou podvozku. Každopádně dle plánu automobilky má Formentor v letošním a nadcházejícím roce výrazně podpořit celkový obrat firmy a upevnit tak pozici divize Cupra v portfoliu tohoto španělského výrobce aut. A na první kusy si budeme muset počkat až do posledního čtvrtletí roku 2020, kdy bude spuštěn prodej. A jak nový Formentor, tak i Leon budou k dispozici v klasické spalovací verzi, tak i elektrifikovaných variantách. Nová Cupra Formentor má nabídnout nejostřejší svezení s dvoulitrovým TFSI o maximálním výkonu 310 koní napojeným na pohon všech kol. Hybridizovaná varianta nabídne plug–in hybrid se systémovým maximálním výkonem 245 koní a dojezdem čistě na elektřinu okolo 50 kilometrů. Výše udané informace tak napovídají, že Cupra nabídne rychlé svezení s interiérem Seatu pozvednutým o prémiovější materiály. Bude otázkou, jakou cenovou politiku automobilka zvolí. Dosud byla Cupra tolik oblíbená (za poslední 2 roky prodáno 40 000 vozů) právě zajímavým poměrem ceny a výkonu. Budeme doufat, že si tento trend udrží i model Formentor.

 

Čtvrtá generace Audi A3 a připravované sportovní E-trony

I Audi se přihlásila pohodlně ze svého sídla v Ingolstadtu. Přestože má automobilka letos opět v plánu vydat „x“ dalších aktualizovaných a nových modelů, nejvýrazněji skloňovaným modelem v souvislosti s letošní Ženevou je zbrusu nová, již 4. generace vozu A3 Sportback. Mezi to nejpodstatnější, co o něm nesmíme zapomenout říci, je jeho nový dramatický, sportovně laděný vzhled, který se hodně (a naprosto zjevně) inspiroval v již existujících modelech E-Tron, Q3 a kupodivu (tedy spíše údajně) i v designovém jazyku italských vozů Lamborghini, jehož odkazy bychom hledali spíše v interiéru. S novou generací převezme A3 řadu multimediálních a bezpečnostních asistentů od svých prémiovějších bratrů v portfoliu. Jmenovitě se zacílením na zušlechtění kvality podvozku, implementací inovovaných LED Matrix světlometů, 24/7 konektivitě a ještě prémiověji zpracovaným interiérem. Motorově se počítá u nové A3 v základu s benzinovou 1.5 TFSI (150 k) a naftovým 2.0 TDI (116 k). Opět nebude chybět ani plug–in hybrid ve spojení s benzinovým motorem 1.4 TFSI. Sportback je první vlaštovka nové A3. Během roku se můžeme ale těšit i na příchod verze Sedan a také ostřejších variant S3 (2.0 TFSI o výkonu 330 koní přenášených na obě nápravy systémem Quattro) a RS3 s revidovanou verzí klasického pětiválce o objemu 2,5 litru a též (tradičně) pohonem všech kol Quattro. RS3 by se mohla přehoupnout výkonnostně hodnotou točivého momentu přes magickou hranici 500 Nm. To už bychom ale možná předbíhali až příliš. Poslední jmenovaná varianta bude totiž představena patrně až koncem letošního roku, eventuelně začátkem toho dalšího (2021). A tak se vraťme zpět na skok ještě k nové A3 Sportback. Jistou kuriozitou tu jsou sedadla s potahy vyrobenými z recyklovaných PET láhví. Nejednoho nadšence jistě potěší, že v kokpitu nové A3 dominuje na řidiče orientovaná palubka. Jako výhodu bude hodně z nás vnímat fakt, že A3, co by vůz nižší třídy z nabídky, nedostala ani v této nové, čtvrté generaci kapacitní dotykové ovladače namísto klasický fyzických tlačítek (na rozdíl od trendu, který se rozmohl v nových modelech A6, A7 a A8 nebo ekvivalentně postavených vozech Q řady). Pozdrav z Ingolstadtu nenechal nit suchou ani na čistě elektrických modelech v jejich nabídce. Audi totiž pro letošek připravuje premiéru i modelům E-Tron S a E-Tron S Sportback. Obě varianty jsou nyní stále ve fázi testování. Ale již teď víme, že se bude o výkon v těchto sportovně laděných elektromobilech starat sada 3 elektromotorů se souhrnným podáním 495 koní a až 973 Nm točivého momentu. A z několika záběrů v rámci této prezentace je zjevné, že ani schopnost driftování jim nebude vůbec cizí.

 

Nová inkarnace 911 Turbo S v rámci aktuální řady 992

Tento německý výrobce aut se sídlem v Zuffenhausenu u Stuttgartu v posledních několika letech pracoval na nové generaci svého ikonického, vrcholného modelu Turbo S nesoucího klasickou karoserii devětsetjedenáctky. Turbo „S“ s ročníkem 2020 se tak nyní přidává do rodiny aktuální výrobní řady 992, poprvé uvedené v roce 2018 v Los Angeles. Oproti předchozí generaci 991 došlo u nového vozu k dalšímu rozšíření rozchodu kol v řádu centimetrů na obou nápravách, vylepšení aktivních prvků aerodynamiky a s tím i souvisejícího chlazení. Zajímavá čísla, kterými se nová generace může pyšnit už teď, jsou zrychlení z 0 na 100 km/h za 2,7 vteřiny (o 0,2 sek. rychleji než dříve) a ještě brutálnější skok ve zrychlení 0-200 km/h, a to působivých 8 sekund (o 1 celou vteřinu rychleji než u předchozí generace 991). Maximální rychlost je teď posunuta hranici 330 km/h, což je o 12 km více než v minulém 911 Turbo S. O výkon se zde stará  plochý šestiválec o objemu 3,8 litru se dvěma turbodmychadly, jehož základní architektura vychází z aktuálních modelů Carrera. Oproti předchozí generaci jsou zde však použita větší turbodmychadla, nyní se symetrickým vedením vzduchu. V této nově představené inkarnaci 911 Turbo S (992) tak výkon vzrostl na 650 koní, což představuje v historii automobilky rekordní posun mezi dvěma po sobě jdoucími generacemi, a to přesně o 70 koní směrem nahoru. Zároveň se zvýšil i maximální točivý moment na aktuálních 800 Nm (původní gen. měla 700). Jak je u Porsche 911 tradicí, jeho samotný design se změnil mezigeneračně jen pramálo. Jsme tak svědky spíše jemných redukcí a uhlazení předchůdce – tedy evoluce v pravém smyslu slova. Nová 911 tak vypadá ještě klasičtěji a elegantněji v přední partii vozu a na zádi naopak zase o kousek dravěji a agresivněji. Tento dojem je vyčarován slitím zadních světlometů v jeden celistvý světelný proužek dokořeněný ještě o něco širší boky a mohutnější zadní křídlo. Nutno podotknout, že tyto změny jsou zde přítomny pro vylepšení jízdních vlastností a dalo by se tvrdit, že lepší vzhled je jen vedlejším efektem. Každopádně – nové Turbo S ztělesňuje opět novou dimenzi, čísly výkonu dotahujícími se na aktuálně rekordní 911 GT2 RS, a zároveň stále mající v hledáčku základní charakterové hodnoty modelů Turbo S = každodenní využitelnost, komfort a ekonomičnost ruku v ruce s požitkem z jízdy. A pokud bychom měli brát automobilku za slovo, co se zmíněné šetrnosti k životnímu prostředí (a zejména omezení lokálních emisí týče) týče, při představení nového Turbo S došlo na proklamace směrem k výhledu na nadcházející pětiletí. Do roku 2025 chce mít automobilka ve svém portfoliu minimálně polovinu všech vozů elektrifikovaných.

 

Koenigsegg opět bere dech…

A nakonec o jednu z největších senzací letošního jara ve světě hypersportů se postaral švédský výrobce Koenigsegg (ostatně, jak to má již v oblibě). Poměrně sympatickým rozhodnutím bylo neochvějné odhodlání, i přes zrušení autosalonu, provést videoprezentaci svých novinek v prostorách ženevského Palexpa. A tak zatímco všichni ostatní své stánky zklamaně rozebírali, Koenigsegg ten svůj dostavil a natočil tam i svoji působivou premiéru. Čeho, že se nám tedy dostalo? Novinky jsou jako z jiné planety, ať již výkonem, poutavým designem, tak především a již tradičně i technickými inovacemi. Jako první si Christian von Koenigsegg dovolil vzpomenout na loňský rok, kdy na tom samém místě (GIMS 2019) představil ultimátní model Jesko, pojmenovaný na počest jeho otce, jež byl zásadním stavebním prvkem firmy v jejich samotných začátcích. Jednalo se o poměrně dojemné a hřejivé konání. Již během nadcházejících měsíců unikaly informace o připravované navazující verzi tohoto modelu, se kterou se výrobce pokusí pokořit magickou hranici 482 km/h (300 mph). A tuto premiéru si nakonec uchystali pro letošní Ženevu. Von Koenigsegg představil model Jesko Absolut (dřívě avizovaný též jako Jesko 300). Dle prohlášení výrobce se bude jednat o historicky poslední model zaměřený na co nejvyšší maximální rychlost. Jesko Absolut sdílí s Jesko, na tratě zaměřenou verzí, pohonné ústrojí a celý koncept auta. Jediným ale zásadním rozdílem je u něj přepracovaná aerodynamika. A ta si zaslouží potlesk, protože se vývojářům podařilo dosáhnout úctyhodné hodnoty pouhých 0,278 jednotky činitele odporu, což je mezi super a hyper – sporty jedna z nejnižších dosažených hodnot (ne-li ta nejnižší) vůbec. Mimo aerodynamiku se tak ale stále jedná o pohonné ústrojí s 8válcovým turbomotorem o výkonu až 1600 koní a 9stupňovou automatickou převodovkou speciálně vyvinutou „in-house“ v Koenigseggu. Dle nejčerstvějších, pár dní starých informací se tak můžeme teoreticky těšit na nový rychlostní rekord někde na hranici cirka 530 km/h. Ten by měl být pokořen během nadcházejících 12 měsíců, Koenigsegg nechce přípravu uspěchat. Rychlostní rekordy nechme ale nyní spát. Popravdě daleko největším překvapením od Koenigseggu byl vůz představený následně. Světlo světa spatřil model Gemera. Držme se – je to totiž čtyřmístný hypersport a grandtourer v jednom. Jak asi tušíte, nebylo by to „ono“, kdyby také nedostal brutální výkon a nepřinesl s sebou nějakou neočekávanou inovaci. Gemera je totiž poháněná hybridním ústrojím, ale ne ledajakým. Ve Švédsku (ve spolupráci s IT specialisty z Houstonu, Texas, USA) vyvinuli nekonvenční 3válcový turbomotor o objemu 2 litry a výkonu až 600 koní. A k němu se přidala trojice elektromotorů dodávajících 1100 koní. Systémový výstup tedy umí vygenerovat neuvěřitelných 1700 koní. No a ty už s takhle lehkým autem, jakým Gemera je, dokážou pořádně hnout – rečí čísel: zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 1,9 sekundy a maximální rychlost 402 km/h. Jak již asi tušíte, jedná se o první, plnohodnotný 4místný vůz schopný takových hodnot. Tím to ale nekončí. Osazený spalovací 3válcový motor umí spalovat různé druhy paliv, a tak v případě využití například stoprocentního etanolu se provoz stává plně bezemisní (uvažujeme–li emise CO2). Celkový udávaný dojezd při natankování plné nádrže a dobití baterií na maximum je pak nemalých 1000 kilometrů. Třešničkou na dortu a pomyslnou „poslední kapkou“ v případě Gemery je pak objem úložných prostor. Auto pojme přesně 4 středně velká cestovní zavazadla (3 vzadu a 1 vpředu). Název „Gemera“ vychází ze Švédštiny a ve volném překladu znamená „Dávat více“. Zvučnější a zároveň příhodnější název by se opravdu hledal asi jen stěží. Produkce je otevřená pro 300 kusů, což je pro Koenigsegg nezvykle hodně, ale dává to v případě tohoto nového modelu smysl. Snad jen jedinou nevýhodou bude cena. Ta zatím nebyla blíže specifikována, ale protože se jedná o Koenigsegg, již teď je jisté, že se bude pohybovat v řádu desítek milionu korun českých.

 

Zase tak tragický závěr se nekoná. Co bude dál?

Abych po vzoru předchozích článků mých kolegů sjednotil a uzavřel i toto povídání, dovolil bych si  letošní zrušení autosalonu v Ženevě nevidět zas až tak černě. Samozřejmě, nejvíce nešťastné bylo načasování, kdy pořadatelé GIMS čekali s rozhodnutím až příliš dlouho (a to i když bylo více než pravděpodobné, že může přijít). Kvůli němu automobilky i švýcarský pořadatel přišly snad až o stamilionové náklady vložené do příprav na letošní ročník, a to (bohužel) bez nároku na odškodnění. Tento fakt je o to smutnější a dramatičtější nejvíce u nově vzniklých automobilek, které se letošního ročníku chystaly též zúčastnit (například stojí za zmínku kalifornský výrobce Czinger, který chtěl prezentovat novou verzi jejich unikátního hypersportu – model 21C). Letošní selhání tedy může sloužit jako katalyzátor událostí. Pořádání autosalonů a účast na nich jsou ekonomicky a koneckonců i ekologicky velmi zatěžující a pro podniky nemají jistou návratnost. Dle mého názoru je tedy jen otázka času, kdy svět motorismu přejde na virtuální premiéry svých novinek – čistě prezentací na webu, respektive pořádáním vlastní fyzické prezentace ve svých sídlech. S jistým nadhledem mi dává tento koncept do budoucna nejvíce smyslu pro všechny zúčastněné. I tak by mi v takovém případě výstavy jako je Ženevský autosalon nebo Pařížský autosalon budou chybět – fyzický kontakt s vozem totiž jen tak nic nenahradí a přiznejme si, že dost možná nikde jinde na světě nenajdete tolik novinek spolu pohromadě, jako právě v Ženevě vždy se začátkem března už 90 let.

 

 

Jakub Kameníček

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..