CUPRA ATECA: SUV, u kterého je písmeno „S“ zaslouženě

CUPRA ATECA: SUV, u kterého je písmeno „S“ zaslouženě

Když za mnou před novým rokem přišel kolega Honza Novotný a řekl mi, že dostaneme na test Cupru Atecu, byl jsem v nelehce popsatelné náladě. Na jednu stranu si říkám, že půjde o sportovní auto. Cupra je dnes už navíc zcela samostatná značka věnující se výhradně sportovním verzím konvenčních Seatů. Z druhého úhlu pohledu ale přeci jen půjde pořád o SUV.. Když se na ní ale podíváme, začne se nejistota ztrácet a přichází plno otázek. Po rychlé kouknutí na papírové hodnoty už odchází i otázky a zůstává jen jedna: „proč?“. Na tuto otázku mně samému i vám odpoví tento test…

 

Je to Decepticon, jak mu u nás přezdíváme

Když jsem si přišel auto vyzvednout, byl jsem ze svého první dojmu velmi překvapený. Ihned ve mně vzbudilo pocit dravosti a zlosti. Sám bych i řekl, že kdyby kola a loga nebyla v bronzové barvě, zepředu byste si snad ani nevšimli, že jde o třistakoňovou raketku. Samozřejmě tomu dodává k nenápadnosti ta šedivá barva. Auto vás po chvilce (obrazně řečeno) trkne a chce, abyste do něj nasedli a jeli. Na druhou stranu zadek zdobí hned čtyři koncovky a střešní spojler.Zezadu je Ateca naopak hodně nápadná. Brzdy jsou brzdy, ale toto jsou Bremba, která jsou vrtaná, vše to zakončuje červený třmen s logem a nápisem Brembo. Vysvětlím vám ještě přezdívku Decepticon, ono tomu vše nahrává – dravost, zlost a logo Cupry, to vše mi připomíná logo Decepticonů.

 

Interiér alias černočerná tma

Nastoupil jsem poprvé do auta a cítím nádech techniky a, já osobně musím říci, i luxusu. Interiér je velmi dobře zpracovaný a dělal mi radost. Alcantara je alcantara, v kombinaci s kůží na bočnicích jde o pro mě nejlepší materiál. Po usednutí za volant jsem si začal hrát, překvapivě jsem měl k dispozici verzi s manuálním nastavením sedaček, což mě zamrzelo. V takovém autě a hlavně za jeho cenu bych  Spíše ale zmíním boční vedení, jehož úroveň je na sportovní auto pouze dobrá.. Sedačka je volnější, Což je samozřejmě lepší na delší cesty. Naopak pro sportovní jízdu bych si uměl představit anatomičtejší tvarování, možnost přifukování nebo snad i skořepiny. Volant je další epizodou, má sice příjemné zpracování, ale když se pokusíte zařadit pomocí pádel objevují se neduhy Já osobně je mám vcelku daleko, často je v zatáčkách hledám a hlavně se bojím, abych je díky titěrnosti plastového dílu náhodou neulomil. Po nastavení sedaček a volantu jsem kouknul okolo sebe a co nevidím? Beats audio! S natěšením tak ihned připojuji svůj iPhone a kolečko hlasitosti posouvám směrem doprava – díky bohu za jeho mechanické provedení (o které Škoda a VW při poslední evoluci stejného audiosystému přišlo). Zklamání ale teprve přichází. Od Beats jsem čekal hodně čistý zvuk, pěkné basy. Ale tady? To ne, bohužel…. Naopak milé překvapení na mě čeká vzadu. Usedl jsem za sebe a byl jsem velmi překvapený z místa, v autě se tak v klidu svezou čtyři dospělí na hory, popřípadě na dovolenou. S místem v Cupře není vůbec problém, a to ani vpředu, ani vzadu a snad ani v kufru.

 

Jak asi jezdí sportovní SUV neboli HotSUV?

Jízda, jízda, jízda, ano přesně o tom chci mluvit a mluvit o tom po několika rychlých dnech s Cuprou můžu. Nastartoval jsem motor a ozvalo se burácení výfuků. Vyrážím tedy hned na zajímavou cestu. V jednu chvíli se sám sebe ptám, zda opravdu jenom neřve, ale brumlá jako eNko od Hyundaie? Jednou za čas si opravdu malinko zabrumlalo. Pořád tomu ale něco chybí. Nejdříve jsem si řekl, že zkusím jízdu v klidu a na komfort. Osobně si myslím, že je to skoro až zbytečné, protože na to Ateca v této specifikaci není stavěná. Podvozek je i na komfort velmi tvrdý a převodovka v režimu D není nijak zvlášť příjemná, řadí jak s naftovým motorem (podtáčí jej). Velmi to tomuhle autu ubírá, ale jak jsem již řekl, Cupra není na tohle dělaná. Teď se už ale konečně vrhněme na vrchol večera. Koukám, koukám a vidím kolečko, tak otočím o jedno políčko po směru hodinových ručiček a objeví se SPORT  – „taková poloverze“. Chvilku přemýšlím a nakonec říkám něco ve stylu: „Ne, chci víc,“ tak posunu ještě a ano, máme tu mód Cupra. Tak a „pedal to the metal“ a letíme, auto vystřelilo.Jak bude ale brzdit? Brzdí velmi dobře, jak by taky ne, když je osazena vrtanými Bremby. Je to opravdu paráda, ještě jsem nezažil takto záživnou a sportovní jízdu s SUV. Auto se chová velmi dobře, čtyřkolka tomu jen dodává takový sportovnější nádech, přece jenom je to ale pořád haldex. Za mě nicméně velká spokojenost a velké překvapení v podání Cupry. Projev motoru, který má 300 koníků a automatickou převodovku, je po přepnutí na zmiňovanou Cupru moc povedený. Ztuhne podvozek, převodovka se přepne na „esko“ a auto si tak lehce „brouká“ z výfuků. V zatáčkách jsem byl až překvapený, jak drží a dá se s ním jet pořád rychleji a rychleji. Dostal jsem se k pocitu, že by toto auto mohla být taková jakási náhrada pro lidi, co chtějí hothatch, ale nechtějí malé nebo moc nízké auto.

 

Pohled mladého oka: dává smysl?

V tuto chvíli přichází na scénu cena. Ta je, se základem těsně pod 1,2 milionu, na moje gusto až moc vysoká. Raději bych ji viděl na kulaté hranici pouhého milionu. Za takovou částku bych o něm přemýšlel snad i já, jinak spíše odpůrce civilních SUV. Musím také ještě navázat na potěšení z jízdy, které kazí vysoký posez za volantem a hodně špatně uložené pedály, ale opravdu hodně špatně. Po nějaké době vás začne bolet holeň, a to rozhodně není příjemné. Proto raději rychle zapomínám na hodnocení, zapínám Cupru a šlapu na plyn. Paradoxně právě, čím více na něj šlapu, tím lepší šťáva z něj teče. Po jízdní stránce mi tu nic nechybí, i proto si sportovní jízdu opravdu užívám. Pro mladé oko jsou důležitá i čísla. Ke spotřebě bych asi nic neříkal, pohybuji se okolo 10 l/100 km, což je na sportovní auto asi očekávatelná hodnota. 300 koní, jo to je číslo, které tomu auto dává rychlost, ale zároveň ji Bremba dokáží až neskutečně zastavit. Takhle má vypadat řidičské auto! Je to opravdu ještě SUV?

 

Závěrem: co vše ve mně Cupra vzbudila?

Vzbudilo ve mně hodně smíšených pocitů. Chtěl jsem na jednu stranu uznat, že má chyby, ale na druhou je pak hned kompenzuje ta skvělá jízda. Dle mého názoru je to jeden z hodně povedených kousků. Nevybavím si totiž, kdy jsem seděl v SUV a měl z něho dobrý (sportovní) pocit. Přiznávám, že asi nikdy. A to přichází nakonec, já jsem odpůrce SUV a dnešních zástupců této třídy. Velká a vysoká auta vznikla, aby dojela na pole, do terénu apod. Začal se z nich ale stávat trend v takovém míře, že už se většina zástupců dneska do terénu ani nesmí podívat. Já osobně jsem byl s Cuprou velmi spokojený a hlavně mnohem více, než jsem očekával. Pokud chce člověk auto, do kterého komfortně nastoupí, naloží do něj pohodlně celou rodinu na hory, ale bude zároveň řvát a pojede moc pěkně, tak je právě první zástupce nově vzniklé značky Cupra skvělou volbou!

 

Lukáš Jeřábek

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.