Zdroj úvodní fotky: Miroslav Jeništa
Nová Škoda Kodiaq a novinky, kterými vypálí konkurentům rybník

Nová Škoda Kodiaq a novinky, kterými vypálí konkurentům rybník

Autor: Miroslav Jeništa · Fotografie: Škoda Auto, a.s.

Před pár dny proběhla světová premiéra nové generace Škody Kodiaq a my jsme u toho rozhodně nemohli chybět. Škoda Auto uspořádala premiéru v Berlíně, v jedné nikdy neotevřené stanici metra, která byla přestavěna na velmi reprezentativní místo. The Tunnel, jak honosně zní jeho název, je samozřejmě určen nejen pro premiéry automobilových novinek, byť ty se sem vyloženě hodí. Mimochodem i první generace Kodiaqu byla představena v Berlíně. Pro automobilku jde o velmi důležitý model. Od jeho uvedení na trh v roce 2017 bylo prodáno bezmála 850 tisíc kusu tohoto modelu, proto se k nové generaci upíraly zraky celé odborné společnosti a věřím, že po představení, kterého jsme se zúčastnili, se na něj zaměří i potenciální zákazníci. Co jsme se vlastně při premiéře dozvěděli a na co se můžeme těšit? Které novinky lze považovat za tak zásadní, že bez pochyb vypálí rybník většině konkurentů? To a mnohem více se u nás dozvíte právě teď!

 

Exteriér: Moderní Design s Důrazem na Aerodynamiku

Druhá generace modelu Škoda Kodiaq přináší výraznější design s novými prvky, které zdůrazňují robustnost a modernost tohoto SUV. Nápadnými prvky jsou například Matrix-LED přední světlomety a horizontální světelný pruh na masce chladiče, které zvyšují bezpečnost a estetickou přitažlivost vozu. Kromě hranatých podběhů kol na první pohled zaujme nový nápis Škoda, který je v souladu s novou firemní identitou značky. Díky nárůstu délky o více než šest centimetrů nabízí nyní Kodiaq ještě více vnitřního prostoru až pro sedm cestujících a mnoho zavazadel. Novinkou je také kompletní obložení D sloupku v jedinečném odstínu Dark Chrome. Zcela nový Kodiaq se dodává ve verzích Selection a Sportline, stejně jako s různými designy interiéru, a nabízí velká kola z lehké slitiny o průměru 17″ až 20″. Základní verze je dodávána se 17″ stříbrnými koly z lehké slitiny.

Dalším důležitým hlediskem je aerodynamika. Vývojáři modelu Kodiaq dosáhli významného snížení součinitele odporu vzduchu na hodnotu 0,282 díky opatřením jako aktivní žaluzie chladiče a nový design předního a zadního nárazníku. To má pozitivní vliv na úsporu paliva a jízdní výkon vozu.

 

Interiér: Moderní Technologie a Komfort

Interiér nového Kodiaqu je vybaven moderními technologiemi a zajišťuje pohodlný prostor pro posádku. Infotainmentový systém s 13” volně stojící obrazovkou a novými multifunkčními ovladači Smart Dials umožňuje snadný přístup k různým funkcím vozu. Smart Dials ve druhé generaci modelu Kodiaq jsou tři nové intuitivní multifunkční ovladače pod displejem infotainmentu. Ovládají se otáčením a stiskem a každý z nich je opatřen digitálním barevným displejem s aktivní oblastí o průměru 32 mm. Tato chytrá kombinace manuálních a digitálních ovládacích prvků umožňuje rychlý přístup k mnoha funkcím vozu. Ovládací prvky jsou vyvedeny v jedinečném odstínu Dark Chrome a mají na dotek velmi příjemnou texturu povrchu složenou z drobných pyramidek. Dva vnější ovladače Smart Dials pro řidiče a spolujezdce ovládají teplotu v interiéru, vyhřívání sedadel a jejich ventilaci. Aktuální funkce každého ovladače Smart Dial se zobrazuje na displeji a lze ji změnit jeho stisknutím. Řidič si může přizpůsobit prostřední ovladač Smart Dial tak, aby ovládal až čtyři z následujících funkcí: hlasitost infotainment systému, intenzitu ventilace, směr proudění vzduchu, chytrou klimatizaci, jízdní režimy a přiblížení nebo oddálení navigační mapy. Konfigurace středového ovladače Smart Dial se provádí v příslušném menu v infotainmentu a dlouhým stisknutím se přepínají jednotlivé funkce. V reálu jsme strašně zvědaví, jak konkrétně tahle vychytávka bude pracovat, neb rozhodně má potenciál vypálit rybník konkurenci, která se stála častěji spoléhá už jen výhradně na dotykové ovládání většiny funkcí. Čtyři další hardwarová tlačítka mezi ovladači navíc umožňují přímý přístup k funkcím ventilace čelního skla, vyhřívání zadního okna, recirkulace vzduchu a automatické klimatizace. Head-up displej a virtuální kokpit s 10” displejem jsou dalšími vylepšeními, která přispívají k pohodlnému řízení.

Důležitou novinku představuje také bezdrátové nabíjení pro dva chytré telefony s funkcí chlazení. I díky tomu dosahuje nabíječka úctyhodný maximální výkon 15 W. Model Kodiaq rovněž využívá udržitelné materiály ve svém interiéru, což je krok směrem k ekologickému hledisku.

 

Motory a Technika: Široký Výběr Pohonných Jednotek

Nová Škoda Kodiaq nabízí široký výběr pohonných jednotek, včetně benzinových a naftových motorů, a nově také hybridní verze Kodiaq iV. Tato plug-in hybridní pohonná jednotka poskytuje systémový výkon 150 kW (204 k) a dojezd na elektřinu přes 100 km v režimu WLTP. Navíc jako jeden z mála plug-in hybridů umožní ten nový od Škody Auto i rychlonabíjení typu DC. Oproti předchozí generace pohonu iV se ten nový navíc spoléhá na novější jednotku 1.5 TSI, která nahrazuje dosud používanou 1.4 TSI.

Mild-hybridní technologie je dostupná u základního benzínového motoru 1.5 TSI o výkonu 110 kW. Ten pak doplňuje 2,0 TSI s výkonem 150 kW (204 k) a dvě varianty naftového motoru 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) a 142 kW (193 k), které poskytují široký výběr pro různé potřeby motoristů. Vrcholný benzinový motor a vrcholný naftový motor jsou standardně dodávány s pohonem všech kol. Všechny motory se pojí s automatickou převodovkou DSG. Narovinu si přiznejme, že takto širokou nabídku klasických zážehových a vznětových motorů dnes už takřka nikdo nenabízí. Ano, je tu novodobá a určitě velmi zajímavá alternativa v podobě výrazně elektrifikované verze iV, není ale těžké odhadnout, které motory budou minimálně české motoristy zajímat nejvíce.

Kodiaq druhé generace je na přání k dispozici s novým adaptivním podvozkem DCC Plus. Tato nová verze využívá dva nezávisle řízené ventily k oddělení odskokového a kompresního stupně odpružení. Dříve byly obě funkce řízeny společným ventilem. Nová generace umožňuje rychlejší nastavení tlumení a širší rozsah tlumicích charakteristik. Řidiči a cestující si všimnou rozdílu v podobě rychlejších reakcí, lepší jízdní dynamiky a vyššího komfortu. Světlá výška vozu s DCC Plus zůstává stejná jako u standardního odpružení.

 

Bezpečnost a Asistenční Systémy: Vysoký Standard

Druhá generace modelu Škoda Kodiaq přináší také vylepšené asistenční systémy pro bezpečnější jízdu. Spektrum sahá od asistenta při odbočování, který pomáhá předcházet nehodám při odbočování na křižovatkách, až po parkování na dálku, které umožňuje parkování prostřednictvím mobilní aplikace. Řada systémů, které byly k dispozici již v první generaci, jako například asistent změny jízdního pruhu a nouzový asistent, se dočkala výrazného funkčního vylepšení. Maximální pasivní bezpečnost cestujících zajišťuje až devět airbagů.

TEST: Modernizovaná Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 – tak trochu jednorožec mezi rodinnými SUV

 

Závěrem: téhle novinky se opravdu nemůžeme dočkat

Nová Škoda Kodiaq přináší řadu inovací a vylepšení, které ji činí zajímavým modelem na trhu SUV. Udržitelnost, moderní technologie a komfort jsou jen některými z klíčových aspektů, jenž nový Kodiaq staví hodně vysoko. S tímto vozem můžete očekávat pohodlnou a bezpečnou jízdu, která má velkou ambici splnit i velká očekávání.

Závěrem nezbývá nic jiného, než se těšit na první svezení novou generací, která nejen vyrostla, ale i dospěla v zajímavé auto nabízející nejeden klasický škodovácký Simply Clever prvek, ale i spoustu inovativních řešení. Ty samozřejmě můžeme očekávat i v dalších novinkách, které pro nás Škoda Auto chystá. Tou další bude jistě už 4. generace vlajkové lodi značky, Škoda Superb. Snad mi odpustíte hořko-sladký závěr. Společně se Superbem, který spatří světlo světa již velmi brzy, je Kodiaq poslední škodovkou osazenou výhradně spalovacími motory. Ať teď díky této informaci jásáte anebo naopak smutníte, právě to, že Škoda Auto v roce 2023 představila auto, které má se svými několika velmi solidními a poctivými spalovacími motory před sebou celý jeden generační cyklus (minimálně 7 let), je tou nejzajímavější „novinkou“ celé druhé generace. Klobouk dolu před motoráři z Boleslavi a Wolfsburgu, kteří dokázali osadit velké až 7místné SUV moderními motory splňujícími nejpřísnější emisní normy. Na svezení s touhle novinkou se i proto opravdu hodně těšíme a vy byste rozhodně měli taky…

 

Miroslav Jeništa

Sdílet: