BMW X1 25d xDrive: modrá střela schovaná za rodinným SUV

BMW X1 25d xDrive: modrá střela schovaná za rodinným SUV

Autor: Jiří Simon · Fotografie: Jiří Simon

Druhá generace mnichovského nejmenšího SUV je na trhu již od roku 2015. Vloni na jaře krátce po premiéře nové generace BMW řady 1 představila automobilka modernizovanou verzi právě Xjedničky, která je odvozená od nejmenšího zástupce značky odvozená, nicméně je stále ještě na technice předchozí generace. X1 se BMW trefilo do vkusu zákazníků, protože jde nejen o nejprodávanější model typu X značky, ale celkově o jeden z nejprodávanějších modelů v daném segmentu. I proto jsem se na tento test těšil, ačkoliv můj favorit od mnichovské značky spadá do úplně jiné třídy. O tom ale dnes řeč nebude. X1 k nám dorazila hned v nejvyšší dieselové specifikaci, s osvědčeným 25d xDrive, a ten jsem si i já osobně už několikrát prověřil. Budou mé závěry pozitivní i dnes?

Design v řeči decentního faceliftu

Po designové stránce není vidět mnoho změn, všímavé oko zaznamená větší masku, díky níž X1 zapadá více do nového designového směru BMW, kdy „ledvinky“ u některých modelů rostou do neuvěřitelných rozměrů. Na zvětšené otvory chladiče navazují i mírně zvětšené LEDkové světlomety nebo grafika zadních LED sdružených světel, a také nové koncovky výfuků, které se zvětšili ze 70 mm na 90 mm. Testovaný kus se každopádně povedlo sladit. V první řadě jde o vybraný metalický lak Misano Blue, který je znám z modelů divize M. Tato barva je dostupná právě pro modernizovanou X1 a speciálně pro model M sport. K laku ladí i velká 19palcová kola s černým lakováním nebo černé lišty lemující okna a také černě lakovaná střešní lišta. A samozřejmě na takovém voze nesmí chybět označení M paketu. M sport dýchá i z interiéru, vše počínaje sportovním volantem s pádly vespod anebo sportovními sedadly v kombinaci kůže – alcantara černé barvy s modrým prošíváním. Tato kombinace je i na obložení dveří a modrá linka se pak táhne po celém interiéru. Třešničkou na dortu jsou bezpečnostní pásy v barvách M sport. Jinak jde o běžný BMW interiér, kde zlí jazykové mohou říci, že bavorský koncept zaostává, já si to ale nemyslím a naopak mi vyhovuje klasické rozdělení, které BMW používá. 10,5palcový displej informačního systému se může ovládat dotykově, ale kdo by to dělal, když má k dispozici ovladač iDrive, který funguje prostě tak, jak má – rychle, přehledně a hlavně intuitivně nerušíc od řízení. A přístrojová deska je taky klasika, digitální ručička rychloměru je opravdu ručičkou, žádným obrázem trojúhelníku běhajícím po displeji. A když Xjedničce šlápnete, tak se tato ručička strmě otáčí vzhůru. Při takové jízdě si může posádka vychutnávat tóny oblíbené hudby z reprosoustavy Harman / karbon, která hraje opravdu úžasně. Další vychytávkou je projekce znaku X z vnějších zrcátek na vozovku. Nejde pouze o logo, ale osvícení okolí dveří, a tak když vystupujete za tmy, víte kam šlapete. Prostorově je na tom X1 pro mě překvapivě velmi dobře. Nejen, že je tu dostatek místa pro posádku vpředu, a to ať už podélně nebo na šířku a na výšku, ale ani vzadu posádka nemusí trpět nedostatkem prostoru. Věřte tomu nebo ne, ale do X1 se vlezou v pohodě 4 chlapiska nad 190 cm a mohou vyrazit na výlet. Svoje kufry složí do zavazadlového prostoru, který má 505 litrů základního objemu a navíc dvojité dno pod, kde se dá schovat další dávka věcí.

25d bych poznal snad i po slepu…

Jak již titulek napovídá, pod kapotou testované X1 se ukrývá motor s označením 25d. Jde o řadový vznětový dvoulitrový čtyřválec se dvěma turby, který disponuje výkonem 170 kW (tedy 231 koní) při 4400 ot./min a točivým momentem 450 Nm při 1500-3000 ot./min. To vše je přenášeno přes osmistupňovou automatickou převodovku ZF na všechna čtyři kola přes systém xDrive. Tato dle mého názoru dobře zvolená kombinace se postará o to, že se 1,6 tuny vážící SUV rozjede z nuly na 100 km za hodinu za 6,6 sekundy a na maximálku až 235 km/h. Tu jsem si samozřejmě nevyzkoušel, ale sprint z nuly na stovku jsem zvládl, můj nejlepší čas byl dle GPS 6,9 sekundy. Tuto motorizaci jsem měl možnost vyzkoušet již v několika modelech a musím říct, že to je přesně můj šálek kávy. Silný naftový motor, který bleskově reaguje na povely plynovým pedálem, a to opravdu téměř od volnoběhu, umožní dynamickou jízdu a velmi bezpečné předjíždění a zase naopak se při klidné jízdě odmění velmi slušnou spotřebou, a to i pro relativně velké auto. Já jsem vracel X1 po najetých cca 900 km s konečnou spotřebou 7,1 litru na 100 km, a to navíc při dynamickém stylu jízdy, protože s tímhle autem to ani moc jinak nešlo. Ano lze se s ním vejít i do automobilkou avizovaných 5 litrů. Zkoušel jsem to chvilku, dařilo se mi držet v ekomódu s plným počtem hvězd a nízkou spotřebou, ale nebavilo mě to. Tahle X1 má (i vzhledem k modelu M sport) skvěle odladěný podvozek, který dává řidiči skvělou odezvu, nenaklání se. Jako celek je velmi dobře vyvážená, a tak zvládá zatáčky bravurně bez jakéhokoli náznaku nedotáčivosti, a to i přes to, že je postavena na modulární platformě, která preferuje pohon předních kol (v našem případě jde tedy o pohon všech čtyř kol s připojitelným náhonem na zadní kola). V podstatě jsem nejel s žádným jiným SUV, s nímž bych na okreskách zažil něco podobného. Auto se nebrání zatáčkám ani ostřejší jízdě právě po klikatých silnicích. Postupně jsem si dovoloval více a více. Jediné, co bych po technické stránce vytknul, jsou příliš velká a tvrdá devatenáctipalcová kola s pneumatikami typu runFlat, které na našich silnicích vskutku pochiopitelně hodně mlátí. Prahu zvládají vcelku obstojně, ale každá díra na silnici (a že jich v Čechách je) znamená velkou ránu do interiéru. Vím, že s první generací X1, která měla ještě preferenci zadní nápravy, kolovala internetem videa, že to je jediný zástupce segmentu, který je schopen jezdit dveřmi napřed. To sice druhá generace nedokáže, ale i tak se s ní dá jízda užít. Testovaná X1 byla samozřejmě vybavena všemožnými asistenty, pomocníky a systémy, nicméně mně konkrétně ve výbavě chyběl adaptivní tempomat a hlídání mrtvých úhlů. U tempomatu si člověk vystačí i s „běžným“, ale hlídání objektů v mrtvém úhlu už mi párkrát zachránilo plechy a plasty.

 

Modrá je (velmi) dobrá.

Já vlastně patřím k lidem, kteří nechápou moderní módu SUV a crossoverů, a to hlavně proto, že mám rád v autě nízký posaz, dobrou ovladatelnost a stabilitu na silnici. Navíc je většina SUV zbytečně nabubřelá z venku a vevnitř pak nepřichází žádná sláva. No a světe div se, X1 mě překvapila – nabídla vše, co já osobně po autě chci, tedy až na ten nízký posaz, který ale na poměry segmentu špatný rozhodně není. Výborné jízdní vlastnosti, navíc testovaná motorizace hodnotitelná pro daný vůz jako více než dostačující, a to i pro pořádně svižnou jízdu, na druhé straně při klidné jízdě hýčkání pohodlím a také nízká spotřeba paliva, to vše dělá z X1 v mých očích překvapivě dobré SUV. Když to shrnu, tak se mi právě testované BMW jeví jako téměř ideální rodinné auto s velkým vnitřním prostorem pro posádku, které by tedy v konkrétním případě zasloužilo nějaké ty příplatky navíc. Jinak je to pro mě ale opravdu velké překvapení, z čehož mě nejvíce potěšilo, že i SUV může bavit a uspokojit náročného uživatele. Navíc je to BMW, takže i velmi reprezentativní vůz, který svou modrou barvou napovídá, že jeho řidič nebude úplné ořezávátko a že si chce jízdu užívat. Palec nahoru za tuhle velmi dobrou modrou (X1)…

 

Jirka Simon

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..