Ženevský autosalon 2019: alternativní pohony mainstreamem
Autor: Autohled.cz · Fotografie: Autohled.czŽenevský autosalon znamenal i letos příležitost seznámit se s letošními novinkami automobilového světa. I přes stále zpřísňující se emisní normy jich ani tentokrát nebylo málo – jen se postupně mění jejich složení, a to jednoznačně ve prospěch vozů vybavených (alespoň polovičně) elektromotory. Na místo nás už v pondělí, tedy na předávání Evropského auta roku dovezla Škoda Kodiaq, osmihodinová cesta tak byla ve čtyřech lidech vcelku příjemná. O výsledcích letošní ankety a dojmech se dočtete ZDE! Při svých investigativních toulkách jsem se tak tématicky zaměřil především na koncernové kolegy, ujít jsem si ale nemohl nechat ani francouzský Peugeot, který to neměl daleko, a možná i proto přivezl velmi zajímavou expozici. Troufám si říci, že navíc představil jednu z nejzásadnějších novinek letošního GIMS (Ženevské motorshow). Tak co? Jste připraveni na pořádnou jízdu?
Seat a Cupra: dvě oddělené značky
Seat letos prémiově přivezl i svou nově oddělenou sportovní značku Cupra. Prezentace nové značky se mu dle mého velmi povedla – za mě měl stánek nejlepší atmosféru z celého salónu, španělský smysl pro detail se tedy ani zde nezapřel. Žádný z vystavených vozů se sice nedostane bezprostředně po představení do výroby, produkce se ale nejspíše dočkají všechny. O to ale zajímavějšími kousky jsou. Do Ženevy se tak za značku Seat dostaly dvě čistě elektrické novinky. První z nich je model “El-Born”, odkazující názvem na část Barcelony. Ve městě bude jistě jako doma. Na pohled totiž vypadá jako něco mezi hatchbackem a MPV a díky plně elektrické koncepci uvnitř skrývá opravdu hodně místa. Jeho hlavním tahákem bude jistě dojezd, který je s velmi slušným maximem – 420 km.
Druhým exponátem pak byl “speciál do městské džungle”, model Minimó. Tvarem může připomínat Renault Twizzy, je tu ale jeden velký rozdíl – díky bočním oknům (a dveřím) je vnitřní prostor izolovaný od okolí a co je možná nejdůležitější – klimatizovaný. Do Minima se poskládají dva dospělí, má všechny moderní technologie včetně CarPlay a Android Auto a na jedno nabití najede i 100 km. Zajímalo by mě, o jak moc vzdálenou budoucnost je a jak bude v reálu chutnat. Dle slov zástupců automobilky se ale opravdu dočkáme…
Největším lákadlem jediné španělské automobilky (jediných dvou) na salónu ale byl bezpochyby nový model Cupry s drsně znějícím jménem Formentor. První vlastní model Cupry je plugin-in hybridem, zdatně maskujícím tvar SUV, využívajícím sílu nového 1.5 TSI, navíc kombinovanou s elektromotrem – dohromady se tak chlubí výkonem 245 koní, přenášeným na všechna čtyři kola. Samozřejmostí je také dvouspojková převodovka DSG a adaptivní tlumiče DCC, celkem nečekaně tu najdeme i zámek diferenciálu. Vůz podle nového měření najede čistě na elektřinu 50 km. Koncern sice nedementoval domněnky, že by se mohl objevit i v „lidovější“ variantě pod mateřskou značkou SEAT, základ je třeba ale hledat výhradně u Cupry a tedy i v solidním sportovním náčiní.
Audi: plně elektrifikovaná prémiovka
Zástupce Audi se nechal slyšet, že do roku 2025 bude každé třetí prodané Audi elektrifikováno – a tomu i odpovídala letošní prezentace. Aut na stánku této prémiové automobilky bylo opravdu hodně – odhadem přes jednu desítku, všechny ale měly jedno společné – pohon alespoň částečně na elektřinu. Nově se elektřina objevuje u Audi A6, A7, A8 a Q5, hnací ústrojí bylo ale zrevidováno i u “starších” A3 a Q7 – na inovovaném pohonu Audi hodně záleží a jeho odstrojený prototyp zde byl dokonce i vystavený. Hlavním lákadlem ale byla novinka Audi Q4 E-tron, který by měl zamířit příští rok do výroby. Boční linie jsou trochu podobné právě Formentoru od Cupry, nicméně jak název napovídá, jedná se o čistě elektrický vůz. Akční rádius by pak měl činit 450 km, což je na 4,6 metru dlouhé SUV velmi pěkné. Na stovku se dostane za 6,3 sekundy a maximální rychlost bude omezena na 180 km/h.
Peugeot: připraven na budoucnost
Hlavním lákadlem francouzské automobilky byl bezesporu nový model 208, který přinesl neokoukaný design navazující na větší modely automobilky. Ten kromě hravého exteriéru vnesl novinky i do interiéru, které má celkem netradičně tento malý model v nabídce jako první. Jedná se hlavně o 3D i-cockpit, který kreativně využívá prostor budíků k tomu, aby zobrazil za pomoci 3D technologie ještě více informací. Změny jsou ale i v celkové koncepci vozu – ten je totiž postaven na nové modulární platformě CMP, která již počítá s elektrickou variantou vozu bez dalších úprav. I proto bude nabízena e-208, která se nikterak vizuálně nebude lišit od té konvenční a nabídne stejný vnitřní prostor. Mimochodem právě interiéru 208 se bude věnovat samostatný článek, rozhovor s jeho šéfdesignérem. Ericem Dejou. To vše už brzy!
Kromě toho jsme si na stánku Peugeot mohli prohlédnout také nové hybridní verze Peugeot 3008, 508 fastback a 508 SW, 508čka dorazila také jako koncept ve verzi Sport Engineered slibující velmi pěkné svezení – má totiž pohon 4×4 a plug-in hybridní výkon srovnatelný s vozem se spalovacím motorem o výkonu 400 k. Nabídne tak mimo jiné zrychlení z 0-100 km/h za 4,3 vteřiny při normovaných emisích 49 g/km CO2. Dále pak byl k vidění sice již představený, ale stále velmi zajímavý Peugeot e-Legend Concept, který u mě stále platí za nejzajímavější koncept představený v poslední době.
Závěr: budoucnost patří kreativitě
I když postupná elektrifikace nabízených modelů u některých nemusí být vnímána úplně pozitivně, za mě žijeme ve velmi zajímavé době. Legislativní tlak na automobilky je totiž takový, že musí přicházet často s dost sofistikovanými a kreativními řešeními a přitom se tato řešení a s nimi i jednotlivé vozy od sebe liší více, než se kdy za poslední roky lišila. Ať už je budoucnost v hybridním, plug-in hybridním, čistě elektrickém nebo vodíkovém pohonu, jistě bude zajímavé sledovat, kam se bude vývoj ubírat a která automobilka své řešení zvládla nejlépe. To je ale z letošní Ženevy za mě všechno a nezbývá než se těšit na to, jaký směr vývoje přinese další ročník. Už teď jsem zvědav a moc se těším.
Jirka Chomát
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.