BMW 1250 GS Adventure – černo-černá mašina
Autor: Jiří Babický - Jiří Babický · Fotografie: Jiří BabickýBMW GS je na trhu už hodně dlouho a pořád dokáže přicházet s vylepšeními a novinkami, které z této motorky udělaly živoucí legendu. Upřímně řečeno, když se podíváte, jaké teď nejen u nás ale i jinde v Evropě jezdí za motorky, zjistíte, že na dlouhé tratě většina lidí začala preferovat cestovní endura a z nich podle mě rozhodně víc než 50 % tvoří právě GS od BMW. Takže otázkou zůstává, co je na těchto strojích tak zvláštního a vlastně spíše skvělého, že na nich jezdí tolik lidí.
Představení (ne)jen výjimečností
Na testování jsme do redakce dostali model v barevném provedení Triple Black – prostě černočerná mašina. A hned na první pohled je jasné, že tahle černá kombinace GS fakt sluší. Dalším charakteristickým znakem modelu je velký boxer, který má hlavy válců vystrčené po stranách, odkud k nim může proudit chladný vzduch. Výhodou takto uloženého motoru není jen dobré chlazení, ale hlavně to, že má motorka nízko položené těžiště, což napomáhá jízdní dynamice.
Motory 1250 jsou absolutní špičkou. Jsou vybaveny technologií Shiftcam, která mění časy otevírání ventilů a zdvih ventilů na straně sání, což vede k až neuvěřitelně hladkému průběhu výkonu. Výsledkem je, že krouťák a výkon jsou pořád a všude. Je jedno, v kolika jste otáčkách, nebo jaký jste nechali zařazený rychlostní stupeň. Motorka prostě zabere a jede. Na druhou stranu ani na režim dynamic to není žádný peklo-stroj, který by vám chtěl nakopat zadek. Elektronika funguje bezchybně a všech těch 100 kW GS dávkuje právě tak, aby výkonu bylo fakt hodně, ale ne moc. Další technickou vychytávkou, kterou GS dostalo, je podvozek. Ono těch technických vychytávek, čipů, drátů a polovodičů je v GS celá hromada, ale odpružení je něco extra. Když si sednete na motorku, zjistíte, že se skoro neznatelně zavrtí. V reálu se ale nastavují tlumiče podle zvoleného stupně odpružení a podle vaší váhy. Druhou naprosto skvělou věcí je to, že si můžete nastavit výšku motorky. Ten rozdíl je fakt znát – při mých 180 cm jsem na minimum v pohodě dosáhl na zem ploskama obou nohou, na maxium jsem sotva ťukal špičkama bot. Navíc ať dáte min. nebo max., tlumiče fungují za jízdy pořád stejně dobře. Při pohledu zepředu jsem na chvilku zaváhal a skoro jsem si začal myslet, že tam jsou standardní dva přední „tlumiče“, ale při bližším pohledu zjistíte, že za vidlicema je schovaná další pružina a vlastně celá pružící jednotka Telelever made in BMW. Zadní kolo je vybaveno konstrukcí Paralever a obě jednotky odpružení se ovládají prostřednictvím TFT displeje.
Technologie, kam se podíváš
Když si zpětně vzpomenu na GS, elektronika a technologie jsou jedněmi z prvních prvků, které mě napadnou. Motorka toho nabízí v této oblasti neskutečně moc. Hlavní ovládací prvek veškeré elektroniky je 6,5palcový TFT displej, přes který se řídí všechna ta elektronika motocyklu. Pokud budete dostatečně dlouho procházet menu, najdete všechno – od připojení Bluetooth a aplikace My BMW, nastavení odpružení, jízdní režimy Eco, Road, Enduro a Rain + funkce, jako je vyhřívání sedadla a rukojetí či asistenta rozjezdu do kopce. Kromě toho má GS i automatické rušení blinkrů, automatické LED osvětlení a hromadu výstupů pro napájení atd. Vše se ovládá prostřednictvím tlačítek a kolečka na levé ruce. Upřímně z mého pohledu to nebylo úplně intuitivní, ale dá se na to zvyknout. Za jízdy bych si s tím ale raději moc nehrál. Vedle elektroniky přímo na motorce máte ještě možnost využívat aplikaci BMW přímo v mobilním telefonu. Konektivita funguje výborně. Můžete propojit mobil i komunikátor v helmě a na displeji zobrazovat například informace o navigaci. Telefon nebo navigaci pak můžete rovněž umístit do držáku na hrazdě nad hlavním displejem. Ten navíc dokáže nabíjet jak bezdrátově, tak i přes USB.
Pojďme už ale jezdit…
Když si vyhrajete s nastavením a veškerou elektronikou, je čas vyrazit na silnici. Na svoji váhu (268 kg) je GS 1250 až překvapivě mrštná a dobře ovladatelná. Snad jen s výjimkou, když potřebujete vymanévrovat motorku z parkoviště. Mačkám startér, motorka sebou lehce škubne, jak se proberou válce a motor se nádherně rozduní. Během testování jsem vzal BMW 1250 GS skoro na všechny možné povrchy. Přeci jen cestovní enduro má umět jezdit všude. Po týdnu ježdění musím říct, že tahle motorka je skutečný univerzál. Na dálnici se projevila perfektní aerodynamika motorky. I když pojedete vysoko nad dálniční limit, který máme v ČR, pořád udržíte pohodlný vzpřímený posez, nic s vámi netřepe a podvozek perfektně drží motorku.
Ideální prostředí pro tuhle motorku je ale dle očekávání klikatá okreska. Tady si naplno užijete výkon, ovladatelnost a při dlouhých trasách i pohodlné sedlo. Motorka se ochotně sklápí do zatáček a všechny ty asistenční systémy dělají vše pro to, aby cesta byla pohodlná a bezpečná. Chvíli jsem měl pocit, že když budu dost dlouho listovat v menu, určitě najdu funkci, která vám utře nos, případně vymění plenku, kdybyste to naklonili až moc. Podvozek zase dokáže vyžehlit jakoukoliv nerovnost, což je ve spojení s měkkou sedačkou na okreskách v ČR dost výhoda, ale občas je to dokonalé až moc. V terénu se pak přeci jen projevuje větší hmotnost motorky. Na ježdění po šotolině nebo po rozumné polní cestě to problém není, ale do těžšího terénu bych se úplně nepouštěl.
Takže proč velké GS?
BMW je skvělá, precizně zpracovaná motorka s obrovským arzenálem nejrůznějších funkcí. Tahle mašina je doslova nabitá elektronikou a všemožnými asistenty. Je to špičková cestovní motorka na dlouhé vzdálenosti. Výhodou je, že na výpravě kolem světa můžete jet v podstatě jakýmkoliv terénem a nic vás nezastaví. K tomu je motorka perfektně vybavená a to nejen elektronikou. Do výbavy dostanete konektivitu pro navigaci, velkou nádrž, bezúdržbový převod kardanem velké kufry a všechno další příslušenství, které na dlouhých cestách skutečně oceníte. V té dokonalosti se občas trochu ztrácí pocit zábavy a přímého kontaktu s vozovkou, ale pokud chcete především cestovat, je to motorka přesně pro vás.
Jirka Babický