Český automobilový průmysl v době epidemie? Výroba stojí, servisy, pomoc i solidarita však běží na 100 %!

Český automobilový průmysl v době epidemie? Výroba stojí, servisy, pomoc i solidarita však běží na 100 %!

Autor: Jan Novotný · Zdroj foto: importéři nových automobilů, redakce, Autoklub ČR, spol. DER KURIER, AUTO ESA a AUTO PALACE · Zdroj: importéři nových automobilů, Autoklub ČR, Legendy, spol. DER KURIER, AUTO ESA a AUTO PALACE

O epidemii COVID-19 v souvislosti s automobilovým průmyslem (a především osobní dopravou) jsme už jednou psali. Přinesli jsme ta nejzásadnější doporučení pro všechny motoristy, kterých paradoxně v posledních dnech spíše přibývá. Není to sice vidět na silničním provozu, přiznejme si však, že každý, kdo může, raději v dnešní nelehké situaci vystřídá MHD za jakýkoliv jiný prostředek, v němž se nebude muset potkávat s dalšími spolucestujícími. Většina z nás tak sáhne po soukromém čtyřnohém miláčkovi. Skoro se dostáváme do patové situace, kdy by řada z nás měla zájem o koupi nového přírůstku, neboť právě v nouzi může nejvíce pomoci. V tom nás ale vládní omezení vcelku pochopitelně omezují. Nebylo jich ale třeba k tomu, aby se zastavila výroba většiny evropských automobilek, tam povětšinou pomohli odbory. Automotive však má výrazný vliv na ekonomiku řady států, Česka nevyjímaje. Dnešní reportáž však nemá být jen výčtem všech zavřených evropských (i ostatních) fabrik. Ani tentokrát totiž nebudou chybět praktické rady, přehled omezení, která si pro nás jednotlivé dosud otevřené provozy připravily nebo taky informace o vlně solidarity, jež se i v našem odvětví zvedá s cílem zamezit šíření nákazy a pomoci těm nejzranitelnějším. Jo a jako třešničku na dortu přidáme i názor nejpovolanějších odborníků na automotive.

Zastavení výroby: evropské automobilky do jednoho, ale i některé další…

18. března večer zastavila společnost ŠKODA AUTO kvůli pandemii koronaviru po dohodě s koncernem Volkswagen a Odbory KOVO minimálně na dva týdny výrobu ve svých českých závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Aby bylo zajištěno plynulé zastavení výroby, spolupracuje automobilka úzce se svými dodavateli. Opětovné zahájení výroby je s ohledem na současný stav plánováno na 6. dubna 2020. V čínských závodech se výroba vozů značky ŠKODA opět rozběhla, výroba v Indii a v Rusku pokračuje. Značka Volkswagen postupně omezí výrobu ve svých evropských montážních závodech. Opatření se týká také výrobních závodů Volkswagen Group Components. Značka tím reaguje na počínající propad poptávky na automobilových trzích. Zvyšují se rovněž rizika v dodavatelských řetězcích dodavatelů. Důvodem jsou výrazné nárůsty počtů infekčních onemocnění koronavirem a z toho vyplývající opatření přijímaná úřady. Volkswagen se proto v rámci realizace opatření na ochranu zdraví rozhodl uzavřít výrobní závody, v prvním kroku pravděpodobně na dva týdny.

Společnost Honda 18. března informovala zaměstnance a dodavatele o tom, že výrobní operace ve společnosti Honda British Manufacturing (HUM) ve Swindonu ve Velké Británii budou dočasně pozastavené v důsledku pandemie. Současný záměr je obnovit výrobu 6. dubna. Bude to však záviset na doporučení vládních a zdravotnických organizací a podmínkách trhu a dodávek.

Pandemie koronaviru závažně ovlivňuje také aktivity automobilky Volvo Cars hned v několika směrech, a to ve formě oslabujícího trhu, rizik pramenících z přerušení výroby i obav o zaměstnance. Belgický výrobní závod značky zůstane uzavřen do 5. dubna. Továrny ve Švédsku a v USA budou zavřené v období od 26. března do 14. dubna.

Společnost Bridgestone EMIA reaguje na pandemii COVID-19 a ve svých evropských výrobních závodech přechodně omezí nebo přeruší výrobu. Závody Béthune ve Francii a Bari v Itálii budou uzavřeny do 6. dubna. V závodech Bridgestone ve Španělsku (Bilbao, Puente San Miguel a Burgos), Belgii (Lanklaar), Polsku (Stargard a Poznaň) a Maďarsku (Tatabánya) bude výroba snížena. Bridgestone přijal tato opatření ve snaze přizpůsobit svou nabídku pneumatik předpokládané poptávce na současném trhu. Společnost disponuje dostatečnými zásobami pneumatik pro uspokojování poptávky zákazníků a její distribuční centra, sklady výrobních závodů a logistické týmy budou i nadále vyřizovat objednávky.

 

Předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Bernhard Maier odstávku výroby odůvodnil takto:

„S 37 000 zaměstnanci jen v České republice sahá naše zodpovědnost daleko za brány výrobních závodů. Musíme udělat vše pro zpomalení šíření viru, abychom pomohli všem a chránili všechny, kteří mohou být obzvláště zasaženi. Jsou jimi zejména starší lidé nebo lidé trpící dalšími chorobami. Kromě toho jsou odbytové kanály na většině hlavních trhů výrazně zasaženy úředními nařízeními jednotlivých vlád.“

 

Servisní centra hlásí: služby zajištěny!

Značky koncernu PSA, stejně jako celý evropský automobilový průmysl, musely v zájmu ochrany zdraví zásadně omezit či přizpůsobit své aktivity. Značky Peugeot, Citroën, Opel a DS v České republice se zavázaly zachovat provoz svých servisů a zajistit opravy vozidel, což je důležité zejména pro udržení zásobování, zásilkových a doručovacích služeb, ale také z pohledu udržení možnosti individuální přepravy osob. Současně byla přijata přísná opatření pro ochranu zdraví zaměstnanců servisů i klientů. Prodejci značek Peugeot, Citroën, Opel a DS v České republice aplikují proces prodeje nových vozů s vyloučením osobního kontaktu se zákazníky. Doprava vozů z centrálního skladu stejně jako z překladišť skupiny PSA funguje bez větších omezení. Distančně objednaná vozidla jsou pak zákazníkům předávána mimo provozovnu koncesionáře. Prostřednictvím telefonické a on-line komunikace a s vyloučením osobního kontaktu probíhají i aktivity programu certifikovaných ojetých vozů Emil Frey Select. Nabídka ojetých vozů na webových stránkách emilfreyselect.cz je zákazníkům k dispozici pro telefonické rezervace vozidel.

 

Jan Matoušek, ředitel oddělení náhradních dílů a poprodejního servisu pro značky Peugeot, Citroën, Opel a DS v České republice říká:

„Našim servisům zajišťujeme pomoc a podporu od samého začátku. Vydali jsme souhrn doporučení, jak bezpečně zajišťovat servisní služby a současně omezit osobní kontakt. Navíc jsme se rozhodli urychlit zavedení nástroje Videocheck pro on-line potvrzení rozsahu zakázky se zákazníkem, včetně vytvoření seznamu prací a souhlasu zákazníka. Díky tomuto nástroji jsme schopni vůz důkladně prověřit a předložit našim klientům důvěryhodný report, který je srovnatelný s výsledkem prohlídky vozu za přítomnosti klienta.“

 

Český Ford a jeho autorizovaní partneři se i za dnešní složité situace snaží vyjít vstříc všem zákazníkům, ať už potřebují servisní práce, chtějí si vybrat nový vůz, nebo mají zájem o další služby. Aktuálně platné nařízení Vlády České republiky sice zakazuje prodej nových automobilů v showroomech, ale logicky povoluje provoz servisů, pokud se v nich v jednu chvíli a na jednom místě nesejde více než třicet lidí. Na základě tohoto povolení ponechali všichni autorizovaní partneři Ford v České republice své servisy v provozu, byť někdy v poněkud omezeném režimu. Kromě toho Ford v nejbližší době hodlá rozjet tzv. Pick-up & Delivery servis, tedy službu, při níž zákazník telefonicky kontaktuje příslušný servis, ten k němu vyšle technika, jenž vůz převezme, odveze – a po skončení opravy opět zákazníkovi zaveze až domů.

Autorizované servisy značky Hyundai mají za zpřísněných hygienických podmínek i nadále otevřeno. Vozidla jsou při příjmu do servisu i následném předání zpět zákazníkovi řádně vydezinfikována. Hyundai navíc poskytl zdarma ochranné roušky a zajistil pro zaměstnance dealerství další ochranné pomůcky, jako jsou rukavice, brýle, jednorázové kombinézy a materiál k dezinfekci zákaznických vozidel.

 

Aktuální situaci komentuje i Michal Fišer, ředitel zákaznického servisu společnosti Hyundai Motor Czech:

„Servisní síť Hyundai je zákazníkům stále k dispozici, pokud budou mít jakýkoliv problém s vozidlem v této nelehké době. Naše servisy jsou až na výjimky plně otevřené nebo mají upravenou dobu otevření dle potřeby a jsou připravené kdykoliv pomoci. Mechanici dodržují všechna hygienická pravidla a nařízení o ochraně zdraví. Samozřejmostí je pak provedení dezinfekce vozidla před příjmem na servis, tak i následně po opuštění servisu.“

 

Porsche Česká republika: Servisní služby jsou zajištěny, přednost má IZS

Společnost Porsche Česká republika ujišťuje majitele a provozovatele vozidel značek Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy, že jejich servisní partneři v České republice jsou připraveni poskytovat veškeré potřebné servisní služby i za současného stavu nouze. Přednostně přitom budou vyřizovány zakázky pro Integrovaný záchranný systém. Autorizované servisy značek Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy reagují pozitivně na možnost i nadále provozovat servisní činnost. Otevírací doba však nemusí za současné situace platit v plném rozsahu tak, jak je uvedeno na webových stránkách. Proto zákazníkům doporučujeme, aby si dostupnost služeb u svého servisního partnera nejprve telefonicky ověřili.

 

Zápůjčky novinářských vozů běží, logicky pokračují i redakční testy MOTORVIZE.cz, máte se na co těšit!

Jednou z nejdůležitějších kapitol v době karantény pro nás novináře je i zachování běhu redakčních testů a vůbec i přijetí opatření takových, aby byla zachována naše bezpečnost. Dobrou zprávou pro vás, naše čtenáře, je pak to, že se k této problematice většina automobilek postavila čelem a vy tak v příštích týdnech, co se týče našeho obsahu, rozhodně nebudete ostrouhat. Máte se na co těšit. Slíbit můžeme třeba modernizovanou Škodu Superb s nejsilnějším benzínem, který se překvapivě s ubráním 8 koní výkonu poměrně dost změnil. Věnovat se budeme i Mazdě 6 s tradičním naftovým dvoulitrem, o pár dní / týdnů později dorazí i supermoderní Skyactive-X (diesel spalující benzín) v nové Mazdě 3, čekáme i na Renault Koleos po modernizaci nebo české auto roku, zbrusu nové BMW řady 3. A nedávno nás zásadně (v pozitivním slova smyslu) překvapil Land Rover Discovery Sport. Prostě, tohle bude pecka! Teď už ale ke zmíněným opatřením.

Celý tým Toyoty a Lexusu včetně recepce je vybaven respiračními a jednorázovými rouškami, které chrání nejen tým, ale i klienty před šířením koronaviru. Vyzvednutí probíhá přenecháním klíčku před domem. Vozidlo vyzvedává tým v respirační roušce FFP3, latexových rukavicích, brýlích a zahaleni v oblečení. Poté vozidlo na místě kompletně dezinfikuje  – kliky a hrany dveří, volant, řadící páku.

BMW a Škoda Auto připravili všechna opatření tak, aby bylo možné auta nejen vrátit, ale i si je vyzvednout a to bez osobního kontaktu – jedna místnost bude vyhrazena jen pro vracení / vyzvedávání. V této místnosti poběží nepřetržitě čistička vzduchu Beewair, která se používá ve stomatologických laboratořích a spolehlivě likviduje viry a bakterie ve vzduchu.

Mluvčí značky Hyundai, Jan Pohorský, už 2. brežna uvedl:

„V kontextu vzrůstajícího počtu nakažených novým typem koronaviru bych Vás rád informoval o preventivním opatření, které zavádí společnost Hyundai Motor Czech. Všechna novinářská vozidla určená pro zápůjčky jsou nyní pečlivě dezinfikována, a to jak veškeré části jejich interiéru, tak klimatizace včetně výparníku. Vozidlo tímto procesem prochází po každé zápůjčce. Věřím, že tímto opatřením eliminujeme případná rizika na minimum a zápůjčky vozidel budou i nadále probíhat zcela bez problémů.“

 

Auto Palace nachází cestu i ve složité době – servis běží, prodej s dodatečným zvýhodněním umožňuje rezervaci on-line

Všechny tuzemské pobočky skupiny Auto Palace obnovily, dle výjimky schválené Vládou ČR, od pondělí 16. 3. 2020 svůj provoz v oblasti servisních služeb a prodeje náhradních dílů. Prodejní prostory celé skupiny však zůstávají dle vládního nařízení pro veřejnost nadále uzavřené. I v této složité situaci však došlo k některým okamžitým opatřením, která pohotově reagují na potřeby zaměstnanců i požadavky zákazníků skupiny Auto Palace. Jedním ze zavedených opatření pro zaměstnance druhé největší dealerské skupiny v ČR a jejich rodinné příslušníky je časově omezená nabídka na okamžité pořízení ojetého vozu za mimořádných podmínek z portfolia autobazaru AutoPoint. Cenové zvýhodnění nabízených ojetých vozů pro zaměstnance se pohybuje v rozpětí od 20 do 50 tisíc Kč.

Pro potenciální zákazníky, kteří zvažují i v této mimořádné době nákup nového či ojetého vozu, byla jako první mezi všemi automobilovými dealery v ČR, spuštěna speciální webová stránka aktualne.autopalace.cz seznamující veřejnost s aktuálními službami včetně online nabídky vozů i s jejich případným doručením na soukromou či firemní adresu. Aplikace rovněž informuje o všech hygienických pravidlech spojených se zmíněnou obchodní činností. Aktuální hodnocení návštěvnosti této webové aplikace ukazuje na opětovně rostoucí zájem veřejnosti o nákup vozů s požadavkem jejich rezervace na dobu nezbytně nutnou k umožnění testovací jízdy a následnému zakoupení. U vybraných vozů z rozsáhlých skladových zásob této dealerské skupiny je umožněno časové prodloužení jeho rezervace do doby osobní návštěvy, tedy po skončení nouzového opatření v ČR.

 

Auto ESA neplánuje kvůli šíření koronaviru propouštění a snaží se hledat jiné formy prodeje a doručování vozů zákazníkům

Veškeré lidské zdroje, pro které není v tuto chvíli stoprocentní využití, tak firma přesune právě do oddělení online prodejů. V současné situaci budou vozy předávány zákazníkům ve sterilním prostředí, mimo provozovny společnosti, nicméně v budoucnosti budou pro přebírání vozů využívány všechny provozovny Auto ESA po celé republice. Firma má však připraveno i standardní doručování vozidel přímo na adresu zákazníka.

 

Pavel Foltýn, mluvčí společnosti Auto ESA, dodává:

„V praxi by takový model měl vypadat úplně stejně jako třeba při nákupu televize, letenek nebo obyčejné pizzy. Zákazník si na našich webových stránkách vybere vůz, o který má zájem. Ten si následně zarezervuje a prostřednictvím online chatu nebo emailu domluví s pracovníkem klientského servisu formu financování, pojištění a termín prohlídky, resp. převzetí vozu.“

 

 

Der Kurier: jak epidemie koronaviru zasáhla do byznysu? (Přemysl Lukeš, výkonný ředitel kurýrní společnosti Der Kurier)

Od 9.3 zaznamenáváme i v průmyslovém sektoru celkem vysoký pohyb zboží směrem do západní Evropy, případně na Slovensko. V těchto dnech je poptávka po přepravě nezvykle vysoká. Protože se pohybujeme v mezinárodní dopravě, tak pravidelně sledujeme možnosti překračování hranic. Rádi bychom co nejvíce našich kurýrů vybavili zdravotními potřebami, ale nejdostupnější se momentálně jeví jednorázové rukavice, gely a podařilo se nám sehnat i několik roušek. Též zákazníci vyžadují přístup kurýrů v ochranných pomůckách. To je někde těžko splnitelné, protože je jich kritický nedostatek. Čili zatím se objem mezinárodní kurýrní dopravy lehce zvedl oproti jiným obdobím a pečlivě sledujeme co bude dál.

Jak očekáváte, že se váš byznys změní po odeznění epidemie?

Myslím si, že snížením poptávky. Některé sektory ekonomiky byly ze dne na den celkově pozastavené. Lidem padly příjmy. Nebude tedy z čeho utrácet. Obzvláště těžké to mají teď lidé, kteří působí např. v gastru a cestovních službách. Jakmile se sníží počet peněz v oběhu v ekonomice, posune se to i do sektoru průmyslu a výroby. Tedy budeme pečlivě sledovat, jak se situace vyvíjí, přizpůsobovat se jí a velmi vážit za co naše peníze utrácíme. Mnoho menších a středních firem jistě postihnou potíže.

 

Výstava Legendy proběhne, o případném odložení bude diskuze. Pořadatelé děkují všem záchranářům a udělují jim volný vstup

Především chtějí Pořadatelé automobilové výstavy LEGENDY, jejíž sedmý ročník je plánován na termín 29.-31.5. 2020 v areálu Výstaviště Praha v Holešovicích, vyjádřit velké poděkování všem základním složkám IZS (Integrovaného záchranného systému) za jejich obětavost a odměnit zároveň všechny jejich členy za snahu při nelehké práci v této době. Všichni, kdo se prokáží pracovním průkazem organizace spadajícím do základních složek IZS, Celní správy ČR a Armády ČR obdrží vstupenku ZDARMA. Cena vstupenky pro ostatní návštěvníky koupená na místě výstavy je 499,- Kč bez DPH. Na konci dubna bude rozhodnuto, zda výstava LEGENDY bude pořádána v řádném termínu na konci května nebo se její realizace s ohledem na vývoj situace v ČR termínově posune.

 

Prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček: Jsme připraveni pomoci

„Čelíme obtížné situaci, ale musíme doufat, že společným úsilím nás všech dojde k jejímu zlepšení. Důležité je zachovat klid a dodržovat stanovené zásady a doporučení.“

 

Jaký dopad má koronavirová krize na aktivity Autoklubu ČR?

„V souvislosti se zákazem hromadných akcí samozřejmě dochází k rušení nebo odkládání sportovních podniků, schůzí, seminářů a podobně. Na webu Autoklubu ČR ve spolupráci s pořadateli aktualizujeme jejich seznam, zájemci ho najdou vždy na prvním místě v sekci Novinky. V souladu s doporučením vlády byla do 25. března nařízena pracovníkům Autoklubu ČR práce z domova, ale udržujeme rozsah základních služeb. Sekretariát v klubovém domě dál funguje, byť v omezeném režimu. O nastalé situaci jsme informovali všechny členy prostřednictvím mimořádného newsletteru.“

 

Co příprava a tréninky sportovců, mohou dál pokračovat?

„Na tyto dotazy nyní odpovídám velmi často. Ano, sportovci se mohou připravovat i nadále, i mimo své bydliště, zejména pokud se jedná o jejich profesionální činnost. Na výkon povolání a obdobných činností se zákaz vycházení nevztahuje. Také v těchto případech je však nutné ve vlastním zájmu respektovat doporučení minimalizace společenského kontaktu. Zároveň je třeba vzít v úvahu, že sportoviště a fitness centra po celé republice jsou vládním usnesením uzavřena, takže není možné se připravovat na nich. Samozřejmě se příprava mimo bydliště netýká sportovců, kteří jsou v individuální karanténě na základě rozhodnutí hygieniků.“

 

Autoklub ČR, to to jsou také bezmála čtyři stovky pobočných spolků s tisícovkami členů po celé republice. Mohou v této pohnuté době nějak pomoci?

Určitě ano, chtěl bych všechny autoklubáky poprosit o pomoc a solidaritu. V těchto hodinách se obracím s nabídkou zajištění nákupu a dovozu potravin, léků, hygienických potřeb a podobně členům Klubu závodníků veteránů. Sdružuje desítky legend, ať již se jednalo o reprezentanty, vrcholové a výkonnostní jezdce, ale i organizátory a činovníky motoristických soutěží. A protože jsou tou nejohroženější věkovou skupinou, senioři by vůbec neměli vycházet z domu, chceme se o ně postarat. Budu strašně rád, když se do této pomoci zapojí i naše pobočné spolky po celé zemi.

 

Jaký očekávat další vývoj?

Na tuto otázku dnes asi nikdo nezná odpověď. Každopádně sledujeme vývoj situace, komunikuji se členy Bezpečnostní rady státu, abychom mohli adekvátně reagovat na aktuální opatření. Spolupracujeme se státními orgány a plně respektujeme nařízení a doporučení. Jsme v pravidelném kontaktu také s vedením mezinárodních federací, navzájem si vyměňujeme informace. Pevně věřím, že společně vše zvládneme, teď je důležité hlavně zachovat klid, mít trpělivost a dodržovat bezpečnostní opatření a doporučení.

 

Ve spolupráci s českými importéry a výrobci, Autoklubem ČR, spol. DER KURIER, AUTO ESA, Legendy a AUTO PALACE za redakci MOTORVIZE.cz Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..