Škoda Superb Scout 2.0 TDI: ve znamení evoluce a nové „designovky“

Škoda Superb Scout 2.0 TDI: ve znamení evoluce a nové „designovky“

Facelift vlajkové lodi tuzemské automobilky byl při prvním pohledu na příď spíše skromný – alespoň tedy co se týče vzhledu. Na zádi jsou pak sice změny patrnější, ale nejzřetelnější jsou i tak “písmenka” místo loga automobilky, která dostal Karoq a Kodiaq i mimo facelift. S modernizací ale přišla i nová verze Scout, posazená o 15 mm výše než běžný model. Zajímavý bodykit a pestrá oranžová barva “Tangerine” z něj navíc dělají model, který budí pozornost i přes to, že patří mezi nejprodávanější auta u nás. Otázkou však je, zda dokáže na dnešním trhu lačnícím po SUV zaujmout zákazníky, kteří si přišli právě pro zvýšený crossover. A i s touto myšlenkou si jdu přelomu roku 2019 a 2020 vyzvednout Superb Combi Scout s nejsilnějším dieselovým motorem, čtyřkolkou a automatem a s vámi se nyní vydávám vstříc našemu prvnímu testu modernizovaného Superba. Co ještě se změnilo a jaké s sebou přináší výhody i nevýhody?

Co dělá skauta skautem

Jak jsem již nastínil, rozdíl oproti běžné verzi je spíše subtilní, s výraznějšími barvami ale pěkně hraje a výsledkem je na pohled velmi atraktivní auto i pro okolí – alespoň subjektivně na mě Superb působí jako “Crème de la Crème” toho, co v Boleslavi dokáží vyvařit. Terénnější vzhled pak dělají zejména použité “SUV plasty”, tedy oplastování v dvou odstínech šedé, evokující terénnější vzhled. Ten je však způsoben zejména estetickými než-li praktickými prvky, o 15 mm vyšší podvozek není nijak moc – i Passat Alltrack má o 1 cm vyšší světlou výšku, od Kodiaqu ho dělí ještě dalších 2,5 cm. I to ale na sebevědomější přejezdy přes nerovnosti a ve sněhu stačí, pomůže samozřejmě i opláštění podvozku jinak známé jako paket pro špatné cesty. Za mě je nejzajímavějším prvkem přední spoiler alá “špičatá brada”, který sahá několik centimetrů před přední nárazník a je tak charakteristickým prvkem Scoutu. Uvnitř pak najdeme prošívání s logem Scout, logo na palubní desce a volitelné čalounění s dekorem dřeva.

Superb poznáte podle…

Místa na zadních sedačkách. Prostor na nohy je v druhé řadě tak obrovský, že si skoro nedokážu představit nikoho, kdo by jej zamnou dokázal vyplnit. Vážně, za sedadlem řidiče může jezdit klidně labrador a u něj sedět průměrně velký člověk a ani jednomu to podle mě nebude nepohodlné. K tomu bych jen dodal, že je trochu škoda, že zadní sedačky nejsou horizontálně posuvné – kufr je sice opravdu velký, ale občas by se na delší věci víc místa hodilo. Třeba na snowboardy, které kvůli absenci dělení sedadel na třetiny (Superb má sklopnou druhou řadu v poměru 60:40 s průvlakem na lyže) musí být na sklopeném levém sedadle (nebo samozřejmě lépe na střeše), což při cestě ve 4 lidech není zrovna ideální. Škoda, třeba Kodiaq jej má rozdělená 40:20:40 standardně.

Lodí na hory

Přijměme premisu, že Superb Scout si (pravděpodobně) budou kupovat zejména vyznavači aktivního životního stylu, kteří využijí jeho terénnějších schopností k cestám za sportem. Zde funguje vše ideálně – adaptivní tlumiče si nastavíte na komfort, zapnete adaptivní tempomat, kterému přikážete dodržování maximální povolené rychlosti, nastavíte navigaci a pokud nespěcháte, tak vlastně stačí najet na dálnici a držet volant. Superb vás bude sám udržovat v pruhu, zpomalovat tam, kde je to potřeba (zatáčky, omezení rychlosti) a samozřejmě udržovat v bezpečné vzdálenosti za před vámi jedoucím autem. Při takové pomoci od auta se dají dlouhé trasy zvládnout i po náročném dni kdekoliv, oproti SUV oceníte nižší aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech. Komfortní režim auto trochu rozhoupe, nicméně i tak zůstává Superb na můj vkus spíše tvrdším autem, a to i přes osazení dnes už průměrnými 18“ koly. Pokud se vrátíme zpět na dálnici, žádného diskomfortu se od podvozku nedočkáte, na typických českých rozbitých silnicích nebo milované D1 se ale atmosféra na palubě ani v komfortním režimu za vyloženě pohodlnou označit nedá. Pokud byste ale vzhledem ke zmíněnému naladění tlumičů čekali nějaké sportovní jízdní vlastnosti, byli byste na omylu. I vzhledem k hodně dlouhému rozvoru a podobně dlouhým převisům na přední i zadní nápravě jsou rychlejší průjezdy zatáčkami v podstatě zapovězeny. Tomu všemu navíc příliš nesvědčí karoserie typu kombi – která se při vaší snaze o závodní průjezdy zatáčkami má tendenci kroutit. Vlastně si dost konkrétně dokáži představit situaci, kdy se dá se Superbem jet rychle a zároveň relativně komfortně – v Německu na dálnici s rychlostí hodně překračující naší maximální stotřicítku. Otázkou pak zůstává jen spotřeba, o té ale až za chvíli.

Srovnávací test: Škoda Superb Scout vs. Peugeot 508 SW

 

2.0 TDI, 140 kW, DSG, 4×4 a jízdní vlastnosti této kombinace

Scout je prémiové zboží a tomu odpovídá i výběr motorů – jsou tu jen dvoulitry, a to naftové TDI a benzínové TSI. Oba se samozřejmě pojí pouze s dvojspojkovým automatem DSG a pohonem 4×4 typu Halldex. Za 60 kW navíc v benzínové variantě připlatíte přibližně 60 tisíc, reálná spotřeba bude ale také podle testberichte.de cca. o tři litry vyšší (6.8 vs. 9.8 litru na 100). Když už jsme tohle téma naťukli, nemůžu opomenout zmínit námi dosažené hodnoty – ty se totiž spořivému dvoulitrovému dieselu příliš nepodobají. Nejčasteji jsme se pohybovali mezi 7,5 a 8 l/100 km, s trochou snahy jsem se dostal na 7, níž už to ale příliš nešlo. Jde ale obecně o daň za nejvyšší verzi (vyšší hmotnost) a kombinaci čtyřkolky a automatu – konkurence na tom nebude o moc lépe, i přesto byste ale od „spořivé české nafty“ čekali o něco méně. Diesel v Superbu je totiž bohužel zatím bez přívlastku “Evo”, což se projevuje také celkem hrubým projevem motoru, který je v kabině poměrně dost slyšet hlavně v nižších rychlostech. Na dálnici je to pak samozřejmě lepší, i tak ale zejména v hlučnosti i dynamice bude benzín do příchodu Eva lepší variantou.

Naftová varianta ale určitě není špatná, jen trvá trochu déle ji probudit k životu. Co se ale povedlo, je sportovní režim převodovky, který je pro mě poprvé ve VW-koncernovém autě použitelný i dlouhodobě. Neudržuje zbrkle vysoké otáčky, místo toho jako by více přemýšlel a předvídal situace na silnici tak, aby v případě potřeby při kick-downu okamžitě zrychlil.

A pak je tu režim offroad, který upravuje nastavení standardního pohonu 4×4, ESP a umožňuje zapnout asistenta pro sjezd z kopce. Kromě toho nabízí také offroad obrazovku, informující vás o natočení kola, nadmořské výšce a směru pomocí kompasu. Efektní a snad i efektivní…

 

Život s Matrixem

… je o dost jednodušší. Od halogenů jsme již ušli dost velký kus cesty a nejvíce si to uvědomíte ve chvíli, kdy jedete 100 metrů za starším autem a stejně vaše světla svítí dál, než jeho. Pro pořádek – matrixová světla jsou nejnovější LED světelnou technologií, která umožňuje odclonění světelného paprsku tak, abyste mohli mít dálková světla zapnutá, i když proti vám jedou jiná vozidla. V praxi to funguje velmi dobře a za týden testování jsem se nedostal do situace, kdy bych automatiku na dálková světla musel vypnout. O to zvláštnější je, že je nutné je po každém startu nutné opětovně zapnout (možná je to ale chyba konkrétního kusu, ostatní koncernová auta si tuto volbu pamatují). Když to vztáhnu k předchozímu odstavci, tak Matrix světlomety pohodu za volantem v noci ještě umocňují, protože na dálnici díky dálkovým světlům vidíte opravdu daleko dopředu.

 

Závěr: když evoluce je víc než revoluce

Facelift Superbu, který se nesl spíše v duchu “proč měnit něco, co funguje” největší Škodovce rozhodně prospěl – za mě jsou nejlepším vylepšením Matrix světlomety, které sami o sobě mohou být důvodem právě pro Superb. Na druhou stranu Superb není prvním ve třídě, kdo danou technologii přináší. Nezapomínejme, že se do daného segmentu vejdou i nižší modely prémiových automobilek, které ji měli dávno před tím. A pak je tu taky sesterský Passat nebo levnější Opel Insignia, jejíž výrobce s Matrixy přišel jako jeden z prvních a rozhodně má co nabídnout…

Provedení Scout z něj pak dělají univerzální auto v nejlepším slova smyslu – dokáže odvést celou rodinu jak do divadla, tak i na chalupu po polní cestě. Není to SUV, tudíž je na dálnici jako doma a rychlá jízda po ní mu díky všemožné bezpečnostní výbavě svědčí. Řidičské zážitky ale obecně v mainstream segmentu této třídy hledat nejde a Superb není výjimkou, řízení s ním si prostě neužijete (o tom jsou jiná auta) – nicméně za zážitky vás doveze odpočaté jako málokterý vůz. Navíc svými designovými prvky i výraznou oranžovou barvou z modelové řady tuzemské automobilky opravdu vyčnívá – pokud tedy chcete Škodovku, kterou nemá každý, Superb Scout je ideální variantou. Osobně bych si akorát buď počkal na evoluci dieselového dvoulitru nesoucí přídomek „Evo“ nebo bych se zamyslel nad benzínovým dvoulitrem, teda alespoň v případě, že vaše peněženka unese spotřebu přes 10 l/100 km – alespoň taková totiž byla naše praxe s daným motorem před modernizací.

 

Jirka Chomát

AUTOHLED.cz

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..