Mazda 6 revolution TOP G194: velká radost pro řidiče

Mazda 6 revolution TOP G194: velká radost pro řidiče

Mazda 6, snad každý si představí to jedno a jediné japonské auto. Já, jako milovník japonských aut si řeknu: „super, jdeme se konečně projet autem s větším motorem a parádním podvozkem“. Nalaďme se tedy na kus Japonska. Zavolejte si a objednejte sushi, postavte na stůl Sakuru a zalejte bonsaj. Toto bude díl s japonskou náturou. Rád bych se hned dostal k těm částem, které mě na autě nejvíce zajímaly. Samo překvapení ale přišlo už, když jsem nahlédl do interiéru – zapůsobila na mě bílá kůže, a to ještě odvětraná. Opravdu nejsem v pohádce? Za bezmála 950.000 Kč je v Mazdě už téměř vše. Nahlédněme tedy společně více pod skořápku auta. Má nějaké chyby? Co nás ještě kromě kvality či prémiových prvků osloví na první dobrou a kde jsou její limity? To vše mě dnes zajímalo…

 

PRVNÍ DOJEM: do davu nezapadne, a to je naprosto správně…

Musím říci, že mě toto auto na první pohled nejenom překvapilo, ale také, jak se říká, „dostalo“. Co mě opravdu udělalo radost, to je motor. S objemem 2,5 litru, čtyřmi válci a označením Sky Active nám napovídá, že má vysoký kompresní poměr i v nízkých otáčkách. Když se podíváme do interiéru, obklopí nás krása, luxus a zadostiučinění v této třídě. Nechme si to ale až na to správné povídání. Vrátím totiž ale na úplný začátek, když jsem si auto přebíral od kolegy Honzy. Už z venku jsem si říkal, že je po designové stránce velmi povedená. Ze většiny produktových materiálů, od dealerů a snad i ze silnic jsem zvyklý na Mazdě vídat především velmi typickou a výjimečnou tmavě červenou metalízu. Ostatně i šestka, model námi dnes testovaný, v ní vypadá naprosto skvěle. Skoro bych si ani nedovedl představit žádnou jinou. Ejhle ale i Mazda nabízí poměrně širokou paletu barev. Z celkem devíti nyní nabízených barevných odstínů jsem já k testu dostal světle modrou metalízu označovanou „Reflex“. Ač by se tak mohlo zdát, že půjde o poněkud obyčejnější variantu, není tomu tak. Mazda dle mého názoru nemá být autem, co zapadne do davu a musím uznat, že ani mnou testovaný kus toto přesvědčení neporušil. K barvě skvěle ladí i relativně velká 19“ kola s tmavou úpravou, jsou mimochodem v současnosti jedinou variantou pro výbavu Revolution TOP. Auto bych mohl obcházet z mnoha úhlů, ale na to nám dnes zřejmě nezbyde čas. I proto otevírám dveře a úsměv na tváři kupodivu stále neopadá. Takový, pro mě ideálním slovem „clean“ interiér, se jen tak nevidí. Přenesme se do části, v které se budu věnovat právě a pouze jemu.

 

INTERIÉR: VELKÉ DESIGNOVÉ PŘEKVAPENÍ

Nastoupil jsem do auta a otevřel se přede mnou bílo černý, skvěle zpracovaný interiér. V našem případě jde o volbu bílé kůže Nappa v kombinaci s černými doplňky. Koukal jsem okolo sebe a přemýšlel, co v létě? Přece jenom mi v kůži bude horko. Mazda na vše samozřejmě myslí a v „šestce“ tak nechybí funkce odvětrávání sedadel. Nabízí také příjemné tři možnosti intenzity a nechybí ani vyhřívání předních, zadních sedadel a volantu. Sedadla by si však zasloužila o něco výraznější boční vedení a nevadila by mi ani větší možnost nastavování (třeba prodloužtelný sedák nebo jeho sklon). Příjemnou změnou je kombinace analogových a digitálních budíků, které ukazují jen to, co potřebujete. Nechybí ani head-up displej, jenž nahradí zbytek funkcí, které nepokrývá tachometr s palubním počítačem, navíc přitom nijak neruší pozornost řidiče v přímém směru. Středový panel, ovládání klimatizace a displej rádia vám může vzdáleně připomínat BMW. Já bych neřekl, že je to takový problém, i kdyby, tak po designové stránce interiérů má tato značka určitě jen ty pozitivní ohlasy. Moc se mi v autě líbí, že jsem snad nenašel jeden jediný tvrdý plast na místě, na kterém nemá co dělat. Vnitřní prostor působí opravdu luxusně a myslím si, že odpovídá dané třídě nebo spíše jejímu standardu lehce poodjíždí.

 

JÍZDNÍ VLASTNOSTI aneb velmi zábavná jízda

Honza mi při předání říkal „je to hodně tvrdý, pak mi dej vědět, co si ty myslíš“. Mně osobně naladění Mazdy vyhovovalo. Podvozek se mi moc líbil – na jednu stranu poměrně slušně tlumil nerovnosti, na druhou byl ale více než dostatečně tvrdý pro dynamickou jízdu. Ano, auto není nastavené na svižné jízdy v zatáčkách, ale řekněme si to na rovinu, každé japonské auto se dělá na „Touge“. U šestky to není jinak, v zatáčkách se chová velmi dobře a rychlá jízda s ní není nudná, spíše velmi zábavná. Přesuňme se k motoru. V Mazdě se nachází jeden z posledních přeživších atmosférických benzínů, a to o objemu 2,5 litru se čtyřmi válci v řadě a funkcí Sky-activ G. Výkonem se u motoru přiblížíme k hranici 200 koní, přesněji 194 k (143 kW), kroutící moment dosahuje už dnes lehce podprůměrných 258 Nm. Přiblížím vám, co toto označení znamená. Již na úvodu jsem říkal, že i v nižších otáčkách má motor velký kompresní poměr, což mu napomáhá v příjemném projevu k nižším emisím. O převody se stará automatická převodovka s hydrodynamickým měničem a šesti stupni, tu asi nelze ani vyloženě pochválit ani hanit – na svou možná trochu starší koncepci řadí velmi slušně, sedmý nebo osmý převodový stupeň by jí ale hlavně ve vyšší rychlostech rozhodně slušel. Vyjel jsem tedy na cestu, kterou jsem si naplánoval k večerním hodinám, jelikož jsem chtěl vyzkoušet automatická dálková světla. Ta fungují skvěle. V noci nemusíte dělat nic navíc, stačí jen řídit a o světla se už postará auto. Asi určitě se budete zajímat o spotřebu. U šestky se v našem případě ustálila na pěkných 7,5 l /100 km. Kdyby se člověk snažil, dostane se s autem i zhruba o litr níže, což je dle mého názoru krásná hodnota. Díky absenci turba můžeme mít radost z ne příliš velkého rozptylu spotřeby (asi nikdy nebudete nad 10 l/100 km). Na Mazdě oceňuji, že si její auta stále drží ten japonský nádech. Myslím tím to, že si nesednete do auta a prostě se rozjedete, vystoupíte v práci a tím to končí. Mazda totiž umí nabídnou věc, které se říká „spirit“. Auto má duši, každou cestu si užijete, ať už jedete sportovně nebo „na spotřebu“. Je to auto a také značka, která vám vždy vytvoří úsměv na tváři. Vytknout snad musím jen, že pocitově 194 koní v jeho projevu úplně nenacházím, ale to už mu vzhledem k charakteru dnes spíše velkoobjemového benzínu určitě rádi odpustíte. A když už jsem mluvil o přeci jen malinko tvrdším podvozku, v případě rychlejší jízdy mu ani nesedí v česku typické povrchové nerovnosti, na kterých má i vzhledem k těžšímu předku a 19“ kolům tendenci odskakovat (a hůře zatáčet). Také mě mrzí absence čtyřkolky u sedanu. Myslím si, že přidání výkonnějšího motoru a čtyřkolky by přitáhlo další zákazníky. Vzhledem k aktuální ceně v této výbavě, která činila bezmála 950 tis. Kč, si Mazda 6 může udržet příznivou cenu i v případě pohonu všech kol a silnějšího motoru.

 

 

ZÁVĚR: NEBUDEME SI NIC NALHÁVAT, určitým směrem nemá konkurenci!

Ve třídě Mazdy 6 je určitě rozmanitá konkurence. Mazda ale vyhrává na celé čáře poměrem cena/výkon. Pro mě jde o jasnou volbu hlavně díky skvělému zpracování, které určitě nemá konkurenci a také díky atmosférickým motorům, které pro lidi, co se chtějí vrátit do starých dobrých časů, dávají největší smysl. Ocenil bych, kdyby Mazda na náš (evropský) trh přinesla přeplňovanou specifikaci tohoto motoru. Ta na cizích trzích disponuje výkonem 186 kW (253 HP) a ano nevidíte špatně, kroutícím momentem 421 Nm. Já auto určitě doporučím, ani nemusíte chodit na testovačku. Je to opravdu povedený kousek. Být teď na vážkách, tak si sednu do 6ky a za ty peníze opravdu nehledám nic lepšího. Mazdě tímto smekám, zase mě jednou překvapila a udělala mi radost.

 

 

Lukáš Jeřábek

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..