Srovnávací test: Škoda Kodiaq vs. Honda CR-V vs. Renault Koleos
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Jan NovotnýNení tomu tak dávno, co se u nás v redakci sešla hned tři hodně zajímavá SUV. Samozřejmě to nebyla náhoda. A vlastně jsme v tom ani nebyli sami. Především pro partnerskou redakci AUTOHLED.cz jsme totiž plánovali opravdu důkladný srovnávací test třech velikánů, Hondy CR-V, Renaultu Koleos a pak samozřejmě i českémho etalonu, Škody Kodiaq. Aby však měl výstup co největší vypovídající hodnotu a mohl objektivně srovnat všechny kandidáty, sáhli jsme po hodně podobných specifikacích. Jak kdysi jeden český klasik řekl: „Můj vkus je naprosto jednoduchý, spokojím se totiž vždy s tím nejlepším,“ a v podobném duchu se nesl i náš výběr. Všichni kandidáti tak nabízejí nejsilnější motorizaci, automatickou převodovku a pohon všech čtyř kol. Drobné odlišnosti čítají jen jednotlivé výbavové položky – Kodiaq třeba přidává ještě nezávislé topení a panoramatickou střechu (tu má i CR-V). Ještě jednu drobnou odlišnost dnes představuje Japonsko. I přes dlouhou tradici v podobě již páté generace modelu CR-V totiž nabízí výhradně oturbené benzínové jednotky, i ta naše se zároveň nejvyšším výkonem je jednapětka VTEC TURBO. Všechny ale stojí na konci svých ceníků, stojí přes milion korun a už teď se hodně těší na rozuzlení. Tady jsou názory našich jednotlivých redaktorů, naprosto bezprostředně a bez jakýchkoliv politických zásahů. Tak co? Obhájí pozici etalon(y) třídy nebo dají tentokrát šanci i méně populárním konkurentům?
TEST: Honda CR-V 1.5 TURBO 4WD CVT – kliďas i rozumně moderní SUV
Jirka Simon:
Hned na úvod musím říct, že srovnání těchto tří kandidátů je opravdu zajímavé. Mám před sebou tři velká SUV ve vysoké výbavě a s nejsilnější motorizací, automatickou převodovkou i pohonem všech kol. Po designové stránce jsou každý jiný. Uhlazený zakulacený Koleos, ostře řezaný Kodiaq a sportovně vyhlížející CR-V. V tomto ohledu pro mě vítězí CR-V, jejíž tvary mi přijdou nejvíce vyvážené a možná je to i tím, že nejsou úplně okoukané. Ve všech třech vozech jsem měl dostatek prostoru, tedy až na pravé koleno, tam mi u Hondy a Renaultu vadil středový panel a taky menší rozsah nastavení volantu a sedadel tak, že mi překážel i sloupek řízení. Při pohledu do interiéru na mě asi nejvíce zapůsobil Koleos, ve kterém jsem se cítil nejlépe z těchto tří kandidátů. Sportovní skořepinová sedadla a celkový prostor v Kodiaqu si však také zaslouží pochvalu.
Pojem nejsilnější motorizace představovala dvě naftové a jednu benzínovou pohonnou jednotku, kdy ta benzínová v Hondě a naftová v Koleosu byly spojeny s převodovkou CVT, u Kodiaqa s dvouspojkovou převodovkou DSG. Každá z těchto kombinací má svá pro a proti. Kdybych měl větší výběr, sáhl bych po benzínovém motoru v Hondě s pohonem pouze předních kol a manuální převodovkou, bohužel tuto možnost nemám. Jako celek mi nejvíce vyhovovalo spojení od Renaultu. Naopak naladění podvozku a jízdní vlastnosti mi nejvíce seděly v Hondě CR-V, která se chová téměř jako hatchback nižší střední třídy. Pěkně drží stopu, skvěle tlumí nerovnosti a přitom nemá nikterak měkký podvozek. Jako poslední kritérium bych asi porovnal celkové zpracování, výbavu a cenu (poměr cena/výkon/výbava). Opět musím říct, že všechna tři auta jsou pěkně zpracována a vybavena. V jednom konkrétním případě mi však nesedí nepoměr ceny versus použité materiály. Nejen, že jsou pořizovací náklady u Kodiaqu o cca 200 tisíc vyšší než jeho přímí konkurenti, auto za 1,3 milionu korun si ale představuji celkově trochu jinak. Toto kolo pro mě vyhrává Honda CR-V.
A výsledek? Za mě v tomto testu vítězí Renault Koleos těsně před Hondou, a to i přes to, že SUV znamená Sportovně Užitkové Vozidlo ☺, já v této třídě preferuji pohodlí před sportovností. U Koleosu mi přijde vše takové nejlépe vyvážené. Dokonce i spojení silného naftového motoru s CVT mi ze tří testovaných vozů přišlo nejpříjemnější.
TEST: Renault Koleos Initiale Paris dCi 4×4 – pařížská výletní loď
Jiří Chomát:
Ve srovnávacím testu jsme měli auta kategoriemi podobná, koncepčně ale velmi odlišná. Zatímco Kodiaq ctí koncept SUV s velkým důrazem právě na první písmeno zkratky – Sport, jeho konkurenti se pasují spíše do role komfortních rodinných přemisťovačů. V Kodiaqu tak najdeme sportovní sedačky, za které by se nemusel stydět ani ostrý hatchback a třeba i individuální nastavení jízdního režimu, i přes adaptivní tlumiče je ale Koleos i CR-V na silnici plavnější a nebojí se nerovnosti tlumit i lehkým zhoupnutím, což třeba mě sedí více. Interiérem je pak Kodiaq přísně koncernový – vše je zde tak, jak má být. Ergonomie je příkladná, tlačítka jsou na svém místě a vše dokonale funguje, jen použité materiály třeba v případě zadních dveří byly ceně vozu neadekvátní, autu v této cenovce by také seděl více digitální přístrojový štít. Ten byl myslím nejlépe vyveden v Koleosu, i zpracování interiéru na mě ve francouzském voze udělalo největší dojem – kvalitní materiály, spousty prošívané kůže a příkladné zpracování spolu pěkně ladilo. Interiér CR-V samozřejmě také není špatný, subjektivně na mě ale dekor dřeva působí trochu archaicky. Sportovní svezení v SUV já osobně nehledám (kdyby ano, beru Kodiaq, spíše ale ve verzi RS, zde byla odezva plynu trochu ospalá), komfortem i designem u mě vyhrává Koleos, CR-V se mi pak úplně netrefilo do vkusu, ale vlastně k němu kromě výše zmíněných drobností a lehce chaotické CVT převodovky nemám výhrad. I přes svou oblibu koncernových vozů tak musím dát na první místo Koleose, na druhém místě je pro mě pak Kodiaq, který ani nepřekvapí, ani neurazí a třetí místo pak zbylo pro CR-V, které ale také není vyloženě špatným autem, stačilo by snad jen vynechat archaický variátor a byli bychom na svém. Snad mu bohužel ubírá i ta krátká porce kilometrů, kterou jsme spolu prožili, i proto je odskok druhého Kodiaqu opravdu pouze drobný.
TEST: Škoda Kodiaq Style 2.0 TDI 4×4 DSG – zase trochu jinak, ale o něco lépe
Jan Novotný:
Věřte nebo ne, ani pro mne dneska rozhodování nebude ničím jednoduchý. Mám sice za sebou kompletní shrnující srovnávací test pro partnerský Autohled, takže jsem měl možnost si všechna tři auta projít, prolézt a prozkoumat opravdu důkladně, v tomto (ne)politickém boji bych si však tentokrát raději dovolil vystoupit z „ringu“. To ale bohužel nemůžu. Pokud bych se zaměřil pouze na funkční stránku věci, kterou pro nás představuje kromě spolehlivé techniky i ergonomie a komfort na palubě, vítězem by se stal mladoboleslavský etalon, Škoda Kodiaq. My tu ale nejsme od hodnocení výhradně jednoho hlediska, jako nezávislí redaktoři si dovolujeme brát všechna testovaná auta komplexně a dívat se především na (ne)naplněná očekávání. Budu mluvit zřejmě trochu stroze a hned tak vysvětlím, proč dnes Kodiaq nemůže vyhrát. Kudlu do zad mu totiž zabodl především vlastní ceník. 1.296.700 Kč je už totiž samo o sobě opravdu hodně peněz, přidejte k tomu ještě zhruba čtvrtmilionové zvýhodnění k oběma konkurentům a máte vymalováno. Rozdíl mezi nimi opravdu není, ba naopak jsou parametry, ve kterých Škoda může jen tiše závidět. Mluvím především o zpracování a hlavně o použitých materiálech v interiéru, které konkrétně u Renaultu nemají obdoby. Ani podvozkově Koleosu a CR-V nestačí. Kodiaq naopak boduje nejlepším pružným zrychlením, nejnižší spotřebou a prostorností především zavazadlového prostoru. Mým vítězem je i tak Renault Koleos, který aktuálně s velmi silným dvoulitrem a kupodivu docela povedenou převodovkou CVT pořídíte za podobné peníze jako benzínovou Hondu a o hodně levněji než Škodovku. Dostanete pak luxusnější i modernější interiér a jakousi chuť francouzského šarmu, elegance a snad i luxusu. Narovinu se stále nejsem schopný rozhodnout, zda na druhé místo posadit Kodiaqa či CR-V. Na jednu stranu musím uznat, že tenhle konkrétní mladoboleslavský medvěd byl tím nejlepším, jaký jsme kdy testovali. Hodně se zlepšil a daná kombinace motoru, převodovky a pohonu mi dávala opravdu smysl. Pořád mu ale neumím odpustit vyšší cenu, pro kterou nemám snad žádný pádný argument. Skvělý benzínový motor Hondy naopak zabíjí snad už přežitá variátorová převodovka CVT, nevyhovoval mi ani kratší sedák a ani 21 tlačítek na volantu. I proto si dovoluji s drobným odstupem shodně na 2.- 3. místo umístit Škodu Kodiaq a Hondu CR-V. Nikdo tak alespoň nebude poražený a já můžu jen na závěr vykřiknout: „sláva vítězům“!
Za redakce: Jan Novotný & Jirka Simon & Jiří Chomát
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.