Jak se chránit a jak pomoci (nejen sobě) v době epidemie COVID-19?

Jak se chránit a jak pomoci (nejen sobě) v době epidemie COVID-19?

Autor: Jan Novotný · Fotografie: Profi Auto, vize 0, Mini ČR, MOTORVIZE

Koronavirová epidemie (COVID-19) tu s námi při nejmenším několik posledních dní je a její efekt se projevuje do běžného života každého z nás. Co se týče nás, motoristů, ač by se mohlo zdát, že vliv není nijak zásadní, opak je pravdou. V době nouzového stavu či obecně řečeno krize, čímž stav ve většině zemí (včetně té naší) rozhodně je, jdou přeci auta stranou. Kdo by se přeci zajímal o nová auta, když má „svých starostí dost“ a ty jsou samozřejmě o dost důležitější. I pravověrný petrolhead si musí v těchto dnech ulevit, byť ho určitě čtyřnozí miláčci v garáži zajímají pořád stejně. Ze světa automotive pak navíc poslední dobou slýcháme spíše negativní zprávy, a to především o zastavování výroby okolních fabrik. Ani prodeje aut na tom nebudou slavně. Berme to ale z té lepší stránky – v době krize je přeci kladen důraz na její překonání a ostatní priority jdou stranou. Co tím v souvislosti s automobilovým průmyslem naznačuji? To si nechme na příště… Jak už nadpis článku napovídá, mým dnešním úkolem je pomoci vám. I přestože jsem již několikrát zmínil, že jdou auta v tomto období stranou, jako dopravní prostředek je nyní využívá daleko více z nás (rozuměj snad každý, kdo může). Vlastní vůz s sebou sice nese daleko menší riziko než MHD, i tak s sebou ale takové cestování nese svá pravidla. Pojďme se společně zaměřit na ta, která dokáží co nejvíce ochránit právě vás, řidiče a cestující v osobních autech. Na závěr pro vás máme i pár tipů, jak pomoci… Jdeme na to?

 

4 základní doporučení, jak se chránit v autě před virem

Vlastní auto je nyní zřejmě nejbezpečnějším dopravním prostředkem, pokud budou řidiči a spolujezdci pamatovat na několik základních pravidel. Odborníci ze sítě ProfiAuto Service proto připravili nejdůležitější doporučení a tipy pro každodenní hygienu při řízení vozidla.

1) Čistá klika dveří = čisté svědomí, nezapomeňme ale na další místa…

Viry a bakterie se mohou skrývat na částech auta, kterých se nejvíce dotýkáme. To je případ právě klik předních nebo zadních dveří. Proto by měli řidiči přemýšlet o dezinfekčním prostředku, který by se měl stát trvalou součástí vybavení vozidla, a to nejen během hrozby koronaviru. Pravidelně se vyplatí otřít kliky vhodnými přípravky (nepoškozujícími čalounění) a spolu s nimi i další klíčová místa v interiéru vozu. Kliky dveří, volant nebo řadicí páka ale nejsou kompletním výčtem. Existuje mnoho prvků automobilu, kterých se obvykle při jízdě s vysokou frekvencí dotýkáme (například čalounění, páčky směrovek a stěračů, ovladače rádia, seřizovače sedadel, úložné prostory, a dokonce i tlačítko varovných světel, pomocí něhož často komunikujeme s ostatními řidiči, když třeba děkujeme za projetí dopravní zácpou). Je tedy nutné se zamyslet nad našimi zvyky za volantem a identifikovat klíčová místa, která je dobré pravidelně dezinfikovat.

 

2) Tankování? Myslete hlavou, chraňte se a tankujte včas

Čerpací stanice jsou místa, kterými každý den projedou a projdou stovky dalších motoristů. Postarejme se o to, abychom doplňovali palivo bezpečně. Téměř všechny stanice mají u stojanů rukavice na jedno použití. Jejich hlavním účelem je chránit ruce před nečistotami, ale stejně tak mohou posloužit jako ochrana před bakteriemi. Pistolí výdejního stojanu se každý den dotýká mnoho lidí, a proto hlavně v současné době stojí za to si nasadit jednorázové rukavice. Při platbě je nejlepší použít bezkontaktní kartu, tak aby zákazník ani obsluha nebyli v žádném kontaktu s hotovostí, která denně prochází mnoha rukami. A jedno doporučení k palivu na závěr – tankujte včas a nečekejte až na palivovou rezervu. Obzvláště v dnešní době, kdy je provoz snad všech obchodních subjektů omezen a záchranný systém zažívá silný nápor, není úplně radno riskovat prázdnou nádrž a zastavení na krajnici frekventované silnice nebo nedejbůh dálnice. Odměnou za natankovanou plnou nádrž vám pak kromě výše zmíněného také nebývale nízké ceny u čerpacích stanic. Jen za poslední čtyři měsíce totiž průměrná cena PHM v Čechách klesla o 2,6 Kč/ l u dieselu a 2,5 Kč/ l u benzínu. Tank ONO třeba k dnešnímu dni nabízí až překvapivě nízké ceny (23,9 Kč/ l Naturalu 95 a 24,5 Kč/ l Nafty), a to už se rozhodně vyplatí!

 

3) Jste tím, co dýcháte

Péče o klimatizaci a kabinový filtr je bohužel činnost, kterou řidiči často podceňují nebo jednoduše zanedbávají. Mechanici ze sítě ProfiAuto Service odhadují, že až 50 % automobilů jezdí po silnicích s poruchami v klimatizačním systému. Mezitím může mít špinavý filtr nebo znečištěná klimatizace dalekosáhlé důsledky. Co dnes můžeme udělat, je mimo jiné dbát na péči o vnitřní hygienu ve voze, vysávání a čištění interiéru.

 

Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto pro Českou republiku a Slovensko, doplňuje:

 „Hlavním úkolem kabinového filtru je zachytávat nečistoty ze vzduchu a filtrovat je dříve, než přijdou do plic řidiče a cestujících. Ucpaný a zanedbaný filtr začíná hromadit nečistoty, které se později vdechují ve větším množství, než je obvyklé. Pravděpodobně nebudeme tímto způsobem infikováni virem, ale můžeme být vystaveni například houbám, které jsou škodlivé pro plíce a znamenají další zbytečné ohrožení dýchací soustavy.“

V automobilech je někdy užitečné použít pro základní hygienu činnost, kterou všichni běžně dělají ve svých bytech nebo domech – vyvětrat. Pomáhá to osvěžit a vyčistit vzduch. Účinky se projeví okamžitě. Dobrým řešením v boji proti virům a bakteriím je však dekontaminace ventilačního systému a interiéru ozonizací nebo čištění ultrazvukem.

 

4) Bezpečnost v servisech

Při častějším používání automobilu jako dopravního prostředku je také potřeba častějších oprav. Opravy automobilů se proto musejí rychle přizpůsobit nové situaci. Z pohledu možné nákazy koronavirem je velmi důležité, aby všichni dodržovali bezpečnostní postupy týkající se zamezení přímého kontaktu mezi sebou, hygienu v servisech, mytí rukou a nezbytnou dezinfekci. Distributoři doporučují, aby si mechanici objednávali díly a příslušenství prostřednictvím svých autorizovaných online katalogů. Nutno podotknout, že většina renomovaných servisů už opatření pro zamezení šíření nákazy koronaviru přijala. Zmínit můžeme (třeba dle dealerské sítě ): „Pobočky i vozy prochází pravidelnou desinfekcí. Zvláště dbáme na možné dotykové plochy a další místa se zvýšeným rizikem. Zaměstnanci, jejichž přítomnost není na pracovišti nutná, mají home office. Posílili jsme možnosti hygieny (pro zákazníky) na pobočkách. Rozdělujeme týmy na dvě skupiny z preventivních důvodů. Do práce nechodí nikdo, kdo v posledních dnech cestoval do zahraničí. Zrušili jsme také školení a pracovní cesty.“ Z vlastní zkušenosti navíc musím doplnit, že předávání vozidel v rámci servisu probíhá velmi omezenou formou. Vstupní brána do autosalonu, u níž se v běžné pracovní době dveře netrhnou, je zamčená a předávání tak probíhá pouze po předchozí domluvě, individuálně, jednotlivě a bez těsného kontaktu dvou osob.

Řidiči v tomto ohledu mohou také ovlivnit svou bezpečnost a bezpečnost mechaniků. Stále více autoservisů umožňuje moderní, virtuální komunikaci se zákazníkem, například prostřednictvím aplikace. Zájemci o opravu tak mohou předběžně zažádat online. Při návštěvě servisního místa by se měli zeptat mechanika na otázku dezinfekce vozidla po opravě. Upřednostňovat bezhotovostní placení nebo v nově vzniklé situaci netrvat na zkušební jízdě po opravě, není-li to nezbytně nutné.

 

Bezpečně na silnicích v době pandemie

Česká republika se potýká s koronavirovou epidemií. Jsou zavřené školy, lidé by měli omezit svůj pohyb na veřejnosti jen na nezbytně nutnou dobu, jako jsou například docházka do zaměstnání, nákupy, návštěva zdravotnických zařízení. A pokud omezení v určitých chvílích musíme porušit, je potřeba při tom dodržovat zásad zdravého rozumu a přijmout dodatečná opatření pro chování na silnici. Dodržujme pravidla provozu a nesnižujme svou pozornost, případné nehody totiž mohou zbytečně zaměstnat složky záchranného systému. Buďme ohleduplní ke všem, zdravotníky aktuálně potřebujeme jinde.

Ve státech bojujících s koronavirovou nákazou lze pozorovat výrazný úbytek vozidel na silnicích, často až o desítky procent. To s sebou nese pozitivum v podobě zvýšení průměrné rychlosti vozidel jedoucích v době dopravní špičky i o více než 20 km/h. Na prázdných silnicích ovšem pozornost řidičů nejednou poleví. Podlehnou falešnému pocitu, že mají vše pod kontrolou, nemůže se nic stát… a nejednou také neodolají pokušení jet rychlostí nad povolený limit. Navíc v době, kdy je nadprůměrně teplo a panuje slunečné počasí, povrch silnic je suchý.

 

Roman Budský, předseda expertní rady Platforma VIZE 0, dodává:

„Minimální provoz také může vést k tomu, že se kromě řízení budou věnovat činnostem, které jsou pro jedoucí řidiče rizikové. Telefonování, čtení a psaní esemesek, brouzdání po internetu. To však může být velmi ošidné, snadno může dojít k vážné dopravní nehodě, která zbytečně zaměstná policisty, zdravotníky a nejednou i hasiče. Péče o jednoho zraněného v důsledku dopravní nehody často zaměstná až desítky zdravotníků. Vážně zranění pak vyžadují náročnou dlouhodobou nemocniční péči. Zbytečně blokují kapacitu zdravotníků i nemocniční lůžka, které aktuálně mohou mít jiné využití. Zaručenou prevencí vzniku takových nehod je dodržovat příslušná pravidla a také počítat s možnými chybami druhých. Silnice je společenské prostředí, kde se obrazně řečeno dnes a denně setkáváme všichni. Víc něž kdy jindy bychom teď měli dodržovat základní zásady slušného chování a ohleduplnosti.“

Na silnicích by měli všichni účastníci silničního provozu dodržovat všechny zásady bezpečného chování. Mezi ty hlavní patří:

  • ODSTUP: Tak jako dodržujeme odstup 2 m mezi sebou z důvodu eliminace rizika nákazy, dodržujme i bezpečný odstup mezi vozidly. Pamatujme na pravidlo 2 sekund.
  • POZOR NA DĚTI: Ve školách se neučí. Řada malých dětí se tak bude přes den pohybovat po silnicích bez doprovodu svých rodičů. Je třeba jim připomenout zásady bezpečného chování v silničním provozu, ovšem i řidiči musí s jejich zvýšenou přítomností počítat.
  • RYCHLOST: Menší provoz svádí k rychlejší jízdě. Dbejme za každé situace na dodržování rychlostních limitů.
  • ÚNAVA: V současné krizové situaci je řada řidičů nákladních automobilů a dodávek přetížená, zásobování je prioritou. Prioritou ale musí zůstat i jejich bezpečná jízda, aby svůj náklad v pořádku dovezli do cíle. Je potřeba dodržovat povinné přestávky a předcházet únavě a mikrospánku.
  • PŘEDVÍDAVOST: Lidé se ocitli v situaci, která tu ještě nebyla, řeší řadu nenadálých problémů a situací. Počítejme s možnými chybami druhých. Nejen motoristů, ale i chodců a cyklistů.
  • ZÁCHRANÁŘSKÁ ULIČKA: V případě, že vznikají kolony pomalu jedoucích či dokonce stojících vozidel, pamatujme na umožnění průjezdu zdravotnických, policejních a hasičských vozidel. To platí nejen na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla.
  • ZÁZNAM O NEHODĚ: Když už se nehoda stane, zachovejme chladnou hlavu a posuďme, zda je potřeba ve všech případech volat Policii ČR. U menších nehod bez zranění stačí pečlivě vyplnit evropský formulář Záznam o nehodě a nezatěžovat tak policisty výjezdem k nehodě. Řádně vyplněný formulář je nezbytným podkladem pro pojišťovnu.

 

Když ne vlastní auto, tak Anytime…

Už jsme zmínili, že MHD v těchto chvílích, byť dopravní podniky přijaly řadu opatření, není v těchto chvílích tou nejlepší volbou pro osobní dopravu. Jako středobod (zlatou střední cestu) tak vidíme car sharing, který se zdá být díky přísným opatřením pořád lepší variantou než zmíněná hromadná doprava. Pro nezbytné cesty do práce či na nákup jsou vám auta Anytime stále k dispozici. Věříme totiž, že individuální doprava může v této situaci pomoci zamezit šíření viru. Situaci v Anytime neberou na lehkou váhu, a proto zaměstnanci všechny auta pravidelně čistí a dezinfikují. Prosím, buďte k ostatním ohleduplní a nezapomeňte na roušku nebo jiný způsob zakrytí úst, a pokud můžete, používejte také rukavice.

 

A jeden tip na závěr: pomozte s MINI v projektu sousedskapomoc.cz!

Projekt sousedskapomoc.cz koordinuje doručování potravin, léků a roušek nejohroženější skupině obyvatel – starým a nemocným lidem. Tato pomoc skupině obyvatel, jež je nejvíce ohrožena koronavirovou infekcí, je velmi důležitá a zapojit se může každý z nás. Kdo rychle dává, dvakrát dává. Toto přísloví se hodí i pro současnou situaci v souvislosti s koronavirovou infekcí. MINI i proto bleskově poskytlo automobil nově vzniklé službě sousedskapomoc.cz. Pomozte také s doručováním těchto věcí těm, pro které je nejlepší ochranou před nákazou zůstat v bezpečí domova. Zapojte se do projektu, více informací získáte .

 

Ve spolupráci s , a za redakci MOTORVIZE.cz Jan Novotný

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..