Škoda Superb L&K 2.0 TSI 4×4: na dosah říše velkých a výkonných limuzín

Škoda Superb L&K 2.0 TSI 4×4: na dosah říše velkých a výkonných limuzín

Autor: Jakub Kameníček · Fotografie: Jakub Kameníček

Třetí generace mladoboleslavské vlajkové lodi s námi není nijak zásadně dlouho. Logicky sice po cca. čtyřech letech od uvedení na trh dorazil v loňském roce facelift. Bude to znít možná i překvapivě, ale své první tváří v tvář s touto verzí zažívám právě nyní. Když jsem se tak dozvěděl, že budu mít na test svůj první takový kus, o to více mě potěšilo, že půjde o vrcholnou verzi Laurin&Klement, a to ještě ke všemu s nejsilnější benzínovou motorizací. Nebyl to pro mě případ zajíce v pytli, abych nezapíral. Měl jsem v šuplíku již nějaké informace o tom, co bych od nového Superbu mohl a měl čekat. A očekávání? Tak ta byla nadprůměrná. Ale podařilo se je Superbu naplnit? Anebo snad i předčit? Na to se pokusím najít společně s vámi odpověď v následujícím textu…

Ve jménu modernizace a kabátu Laurin&Klement

Testovaný vůz jakoby se na první pohled vůbec nezměnil od svého předchůdce. A někdy stačí jen málo, aby věc vypadala zase o něco líp. Tady se o to starají extra prvky chromu v exteriéru. Na přídi je to pod maskou sání linka, která obklopuje a pojí k sobě přední mlhová světla. Na zádi je to ještě více nepřehlédnutelná lišta spojující vizuálně oba zadní světlomety. Stojí přede mnou tedy poměrně povedený facelift na 18palcových kolech v designovém provedení disků „Propus Aero“, které opticky co do jejich velikosti padnou autu tak akorát. A pak tu mám ještě dvě další třešničky, jenž mně na novém kabátku tohoto L&K zaujaly. Ta první je schovaná v předním nárazníku. Jedná se o postranní aeordynamické průduchy, které k mému překvapení nebyly zaslepené, ale vstupem v nárazníku vedou skrze fyzickou štěrbinu rovnou k předním kolům. Druhým milým překvapením (na dnešní dobu) jsou zadní výfuky. Jsou dva a oba mají decentní chromové lemování, přičemž ani jedna koncovka není falešná. Jak na přídi, tak na zádi přitáhnou pozornost i světlomety, které patří mezi přednosti modernizované třetí generace. Těm čelním vévodí LED Matrix technologie, zadním zase tekoucí LED blinkry. A teď ani nemluvím o technické stránce věci (to až o chvilku později), nýbrž o jejich estetickém charisma, jenž ve mně právě světlomety modernizovaného Superbu vzbuzují. Snad jediným, mým osobním (a tak čistě subjektivním) zklamáním u této specifikace je byť líbivá, ale poměrně naivně a obyčejně vypadající bílá metalíza (označovaná jako „Moon“). To už ale nedočkavě přešlapuji na místě, abych se podíval za volant vozu.

 

Interiér, co potěší, ale nesmíte ho zkoumat příliš detailně

Během nasedání do auta si nemůžu nepovšimnout velké délky předních dveří a poměrně širokého prostoru, který tak skýtají. Je to tak. Superb byl vždy tak trochu lodí na kolech a to platí i u jeho nejnovější inkarnace. Za volantem už na první pohled změny (oproti předfaceliftovému modelu) nejsou téměř žádné. Alespoň na první pohled ne. Samozřejmě, jako u ostatních nových modelů značky Škoda, i modernizovaná verze Superbu dostala do kapličky nový digitální přístrojový štít, který nahrazuje jinak tradiční analogové budíky a který je alespoň u vozů této automobilky stále poměrně čerstvým přírůstkem v nabídce. Tandem ruku v ruce s ním drží středový 9,2 palce veliký displej, který zprostředkovává data z infotainmentu „Columbus“ – momentálně nejbohatšího balíčku v oblasti multimédií, navigace a především konektivity (Bluetooth, DAB, Wifi, LTE, a komunikačně s posádkou i nejnovější balíček pro hlasové ovládání), kterým Škoda disponuje. Oceňuji i celoskleněné provedení displeje, díky kterému má systém velice rychlou odezvu. Zvyknout si snad nemohu jen na absenci klasického kolečka pro nastavení hlasitosti audia. V rámci ergonomie a hlavně prostornosti interiéru je Superb králem. Sedadla vpředu i vzadu jsou pohodlná. V námi testované (tj. nejvyšší) specifikaci nabídnou vyhřívání, ventilaci a dokonce i masáž (ta je pouze u řidiče). Nutno však dodat, že masáž není tak propracovaná jako například u konkurenčního Peugeot 508, ale i tak je to lepší než žádná masáž a na delší trase mi v kombinaci s komfortním nastavením auta byla přítelem. Stejně tak Superbu chybí možnost prodloužitelného sedáku, což z něj dělá logicky kratší a tím pro některé postavy i méně komfortní část segmentu. Tak či tak, v tomto, jinak velmi pěkném interiéru, vidím subjektivně jako největší slabinu zpracování a případnou jednoduchost, která se skrývá pod věhlasným simply&clever. Právě zde narážím na klíč ukrytý v titulku tohoto odstavce. Laurin&Klement v Superbu má ztělesňovat momentální vrchol prémiového komfortu a zpracování v nabídce automobilky. I zde se dá ale v interiéru najít spoustu detailů, na kterých poznáme, že se šetřilo a to zejména na použitém materiálu. A tak jinak exkluzivní, povznášející dojem se tímto lehce rozplývá a to je určitě škoda. V konkrétním výčtu mohu zmínit například výplně dveří a na nich lacině působícím plastem potažená madla, popřípadě na středovém tunelu krycí posuvné roletky. Anebo spodní část palubní desky, u které se s měkčením plastů výrobce též moc nepředřel. Na druhou stranu, je to asi v souladu s cenou vozu a člověk nesmí zapomenout, že nesedí v Audi anebo jiných podobně etablovaných alternativách. Nakonec nemohu vynechat akustický komfort zde na palubě. Superb umí objektivně odizolovat poměrně dost okolního hluku od motoru a podběhů. Asi nejvíce se tak do kabiny vkrádá aerodynamický šum od čelního skla a postranních zrcátek. Skvěle jsem si pak užíval tóny linoucí se z prémiového audiosystému Canton, který hrál bez výjimek vždy na výbornou.

Solidně rychlé auto, ale co za to?

S novou kapitolou v tomto článku se dostáváme konečně k tomu, jaká je jízda. A že je to pořádná jízda! V námi testovaném voze byl totiž osazen čtyřválcový benzínový turbomotor 2.0 TSI, naladěný na maximální výkon 272 koní a točivý moment 350 Nm. Jedná se o vrcholnou motorizaci, kterou Škoda, a potažmo Volkswagen do vozů střední třídy nabízí. Spolu s tímto motorem je automaticky dodávána sedmistupňová, samočinná dvouspojková převodovka DSG a pohon 4×4. Asi nebudu sám u vytržení, když s tímhle motorem ve čtyřkolce svedu zrychlení z 0 na 100 za pouhých cca 5,7 vteřiny. Přesně takový pocit s ním máte, když se trochu více opřete nohou o pedál plynu. Superb má vcelku brutální zátah a to až do rychlostí okolo 120-130 km/h. Čtyřválcový motor s takovým výkonem ale není z nejúspornějších. V reálném provozu se však podařilo v rámci našeho testování dostat na hodnoty lehce pod hranicí 9 litrů na 100 kilometrů (kombinovaně), a to není až tak špatný výsledek. Navíc jde o překvapivou hodnotu i v porovnání s verzí před modernizací, která dle zkušeností mých kolegů pod 10 na 100 jezdit neuměla a abyste se této hranici (zeshora) přiblížili, museli jste se navíc hodně snažit. Dynamiku na rovince bychom tedy měli za jedna. Ale jak je tomu v zatáčkách? Tam je to takhle: já co by řidič bych opravdu rád, ale autu se až tak moc nechce. Podvozek i auto jako celek svým chováním špatné nejsou, Superb vždy poslechne a tak ani rychlejší průjezdy pro něj nejsou vyloženě problém. Jenže kvůli dlouhým převisům karoserie a dlouhému rozvoru si to zkrátka jako řidič neužiju tolik, jako například ve výše zmíněném Peugeotu 508 (ten se v zatáčkách „cítil“ asi tak 3x jistěji). Podvozkově tu máme k dispozici koncernový adaptivní systém tlumičů DCC. Ten funguje dobře, celkem obstojně umí žehlit nerovnosti i na horší silnici a pomáhá s onou rychlejší jízdou. Pozitivním zjištěním je i jeho komfortnější naladění. Dle slov kolegů, kteří se nedávno podíleli na srovnávacím testu, v němž jednu ze dvou hlavních rolí hrál Superb Scout, tento kus byl o poznání pohodlnější a jeho lehce houpavý, plavný projev daleko více odpovídal určení manažerské limuzíny. No, a nakonec během nočních přejezdů jsem se vyloženě těšil, až otestuji funkci LED Matrix technologie. Přední světlomety mají příjemný výkon a sensor na čelním skle dokáže rozpoznat a vypnout ten správný světelný snopec cca v 80% případů. Nejhorší je situace při jízdě po dálnici, kde se člověk občas setká s výraznějším (vyšším) předělem mezi směry. Pokud míjíte kamion, který má i namontovanou sadu vrchních reflektorů, ale přes svodidla není vidět na jeho spodní, hlavní světlomety, Superb to bohužel nevidí a svítí na plný výkon řidiči kamionu přímo do kabiny. Jakmile však zmizí optická překážka mezi směry a čidlo opět může detekovat i hlavní (spodní) světla protijedoucích automobilů, systémy opět zafungují a dokáží celkem briskně a hlavně plynule vypínat a zapínat jednotlivé paprsky. V Superbu však považuji světlomety za jedny z vůbec nejlepších, a to především díky nekompromisnímu dosvitu, jasnosti a mnoha sektorům Matrix funkce včetně jejich krátké reakční doby. Výše zmíněná kritika je tak jen technologickým limitem třídy Superbu, v níž prostě za světla není možné požadovat vyšší desítky tisíc korun.

 

Není 1,3 milionu Kč trochu moc? Aneb výkonná loď pro chudé

Pojďme si tedy udělat nějaký ten závěr. Nový Superb se ve výbavě L&K snaží zapůsobit všestranností a notnou dávkou komfortu (i když vyloženě o luxusu jako takovém mluvit v případě tohoto vozu nelze). Vyniká, i přes zub času, stále ryzí, a pro tento automobil tak charakteristickou přední maskou a zádí. Nabídne i hodně bohatou výbavu. Ale je v ní opravdu vše, co by se do limuzíny tohoto kalibru vešlo? Bohužel ne. Napadnou mě v tu ránu hned první dvě funkce: sklápění zrcátek při zařazení zpátečky a natáčení zadní nápravy. Obě by novému Superbu určitě přišly vhod. Nicméně, když si odpustím to hnidopišství a poohlédnu se po zbytku nabídky na českém trhu s novými limuzínami a exekutivními sedany, budu hledat konkurenci právě pro námi popisovaný exemplář celkem těžko. Hlavní předností tohoto modelu zůstává přemíra prostoru, jíž se žádný z konkurentů dané třídy snad nikdy nevyrovná. A největším triumfem koncernu, který byl Superbu propůjčen, je, byť poměrně žíznivý (i když ne zas tak moc), onen dvoulitrový benzínový čtyřválec o výkonu 200 kW. Ten nabízí už velmi slušnou dynamiku a jízdní komfort zároveň. A v rámci daného segmentu (a cenové relace) při nejmenším po stránce prostornosti, funkčnosti a pohodlí na palubě patří takový vůz nyní k tomu nejlepšímu.

 

Jakub Kameníček

Technická specifikace

motor

ModelSuperb 2.0 TSI
Výkon140 kW
Točivý moment320 Nm
Maximální točivý moment při otáčkách1500 RPM
Zrychlení 0-100km/h7.7 s
Max. rychlost240 km/h
PalivoSuper 95
Válců4
Maximální výkon při otáčkách5000 RPM
PřevodovkaAutomatická převodovka (dvouspojková)
Převodů7
Vstřikování palivaPřímé vstřikování
Typ motoruTurbo
Objem1984 ccm
Ventily4

Ekonomie provozu

Kombinovaná spotřeba (WLTP)7.3 l/100km
Spotřeba na krátkých trasách (WLTP)10.9 l/100km
Spotřeba v městském provozu (WLTP)7.5 l/100km
Spotřeba na dálnicích (WLTP)6.8 l/100km
Velikost nádrže66 l
Emisní normaEuro 6d-TEMP-EVAP-ISC (WLTP) 36CH, 36CI, 36DG
Start-Stop systémSériové vybavení
Velikost pneumatik235/45R18
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)Sériové vybavení
Typ TPMSnepřímé měření (ABS)

hmotnost

Povolená celková hmotnost2098 kg
Prázdná hmotnost (EU)1535 kg
Přívěs s brzdami1800 kg
Náklad563 kg
Přívěs (bez brzd)750 kg

modelová řada

Název generace3V
Uveden07/19
Dveře5
KaroserieSedan
Třída vozidlaVyšší střední třída (např. třída E)

rozměry

Délka4869 mm
Rozvor2841 mm
Šířka1864 mm
Prostor pro zavazadla625 l
Objem zavazadlového prostoru (zadní sedadla sklopená, od dna k stropu)1760 l
Max. zatížení střechy100 kg
Výška1469 mm
Světlá výška139 mm
Průměr otáčení11.1 m
Sedadla5

Podobné vozy

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..