Ojetá Škoda Rapid: již na první pohled máte pocit, že ji znáte

Ojetá Škoda Rapid: již na první pohled máte pocit, že ji znáte

Novodobá Škoda Rapid vyjela na silnice v roce 2012. Svými tvary připomíná větší Octavii, v jejích útrobách ale najdete i díly z Fabie první generace.

Model Rapid svou velikostí patří mezi Fabii a Octavii, větší z nich se hodně podobá. Mnoho lidí si tak Rapid s Octavií plete, zejména v situaci, kdy nejsou přímo u vozidla. Vzhledem k prodejním úspěchům Octavie to ale asi není úplně na škodu. Nakonec i Rapid se motoristům líbí, ať už se bavíme o liftbacku, nebo kombi pojmenovaném Spaceback, které navíc může být vybaveno příplatkovými pátými dveřmi s velkým sklem. Jak si ale později řekneme, tento vzhledové atraktivní prvek není vždy výhrou.


Uvnitř: zaměřeno především na prostor

Ke kladům Škody Rapid jistě patří dostatek místa pro posádku, i když oproti Octavii užší interiér vůz nezapře. Potěší pohledná palubní deska i pohodlná sedadla. Zavazadlový prostor liftbacku nabízí doslova skvělých 550 litrů objemu! Kombík má zavazadelník menší, když disponuje objemem 415 litrů, na druhou stranu jde o hodnotu naměřenou po krycí plato nákladového prostoru, které se dá snadno odstranit a automobil pak naložit až po střechu.


Jízda: solidní, na závodění ale zapomeňte

Po stránce jízdních vlastností si Rapid nestojí špatně, ale Octavia to také není. Podvozek zajistí dostatek komfortu, jízdně se zdá být liftback o trochu lepší než kombi. V praxi tento rozdíl ale pozná jen málo kdo. Důležitější je, že ti, co volí Rapid, budou s jeho jízdními vlastnostmi spokojeni. Kdo chce sportovní svezení, musí si prostě připlatit a sáhnout třeba po větší Octavii RS.


Motory: solidní benzínový i dieselový „základ“

Rapid prostě není pro závodivé řidiče. Tomu nakonec odpovídá i nabídka pohonných jednotek. Vše začíná tříválcem 1.2 MPI, což není nic jiného, než přejmenovaná pohonná jednotka 1.2 HTP, která se do povědomí motoristů zapsala svou žravostí ve vyšších rychlostech a poruchami. Výkon 55 kW ani u této modernizované verze žádné jízdní orgie neslibuje. Další v nabídce je přeplňovaný motor 1.2 TSI. Pomineme-li jisté technické potíže, určitě jej nelze doporučit ve výkonových verzích 63 a 66 kW (silnější od roku 2015), které mají hrubý běh. Silnější provedení 77 a 81 kW (silnější z nich opět od roku 2015) působí kultivovaněji a navíc mají více sil. Vrcholem nabídky benzinových motorů je pak 1.4 TSI s výkonem 90 či 92 kW.

Nechybějí ani naftové motorizace. Turbodiesel 1.6 TDI nabízí výkon 66 a 77 kW, od roku 2015 dokonce pěkných 85 kW. Téhož roku se v nabídce objevil i turbodiesel 1.4 TDI s výkonem 66 kW, jenž nahradil slabší naftovou šestnáctistovku. Čtrnáctistovka se nakonec ukázala jako spolehlivější, když naftové šestnáctistovky začaly trápit vstřikovače common railu a vstřikovací čerpadlo. Trable ale mohou mít i benzinové přeplňované motory TSI a to s rozvody. Nic na tom nemění ani fakt, že dvanáctistovky jsou v Rapidu již s modifikovanými rozvody – ani tak problémy nezmizely.


Na co si dát pozor?

„Pozor na provedení Spaceback s příplatkovými pátými dveřmi. U jejich skla totiž může být odštípnutá hrana,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Častější jsou vůle na předním příčném stabilizátoru a benzinové tříválce 1.2 MPI někdy potrápí vadné zapalovací cívky. „Pokud uslyšíte za jízdy šplouchání, pravděpodobně jde o ucpané odtokové kanálky v zadních bočních dveřích,“ pokračuje ve výčtu závad specialista z AAA AUTO. „Samozřejmostí by měla být kontrola veškeré výbavy a stavu brzd, zda nejsou nadměrně opotřebeny,“ dokončuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Brzdy jsou přitom jednou z částí, které Rapid převzal od Fabie první generace.

S korozí vůz nemá potíže, i když korozi výfuku přirozeně vyloučit nelze. Nicméně stále jde o celkem mladou ojetinu, takže pořád můžete sehnat velice zachovalé exempláře s nevelkým nájezdem. Takový vůz může být skutečně zajímavým tipem.

Milan Jirouš

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..