Legendy 2019: nejen „americká“ slavnost v Čechách
Autor: Autohled.cz · Fotografie: Autohled.czMáme za sebou šestý ročník výstavy Legendy, která se letos již podruhé konala na pražském Výstavišti, na rozdíl od předchozích ročníků, které byly v zajímavém prostředí parku Bohnické psychiatrické léčebny. Byla to moje první návštěva této akce, a tak nezatížen minulými ročníky, jsem se neuchýlil k porovnávání jednotlivých ročníků a užil si akci dosyta. Sednout si do auta a nechat se v něm vyfotit není zrovna ten důvod, proč bych na takovou výstavu šel, ale naštěstí lákadel byla celá řada. Pořadatel výstavy uvádí, že vystaveno bylo téměř 1300 exponátů v souhrnné hodnotě kolem jedné miliardy korun, „od historické Tatry 77 až po další supersporty v čele s Chironem, Ferrari F40 nebo vozem Pagani Huayara“. Kromě celé řady velmi vzácných aut jako zmíněný Chiron nebo Veyron, bylo překvapující, že opravdu nechyběl zástupce značky z řad těch klukovských snových – řady Ferrari, McLaren, Porsche, Bugatti, Rolls-Royce z těch moderních. Tato nejhodnotnější část se konala ve zbylém křídle Průmyslového paláce. V tom druhém, které před 11 lety shořelo a už 10 let je postaveno z elegantní plachtoviny ve stylu letního tábora, byla část věnovaná dětem – obří herní plocha na RC modely, část věnovaná bezpečnosti dopravy, včetně vozidla údržby silnic totálně zdevastovaného při nehodě. Část výstavy se věnovala i americkým vozům, což bylo hlavní téma letošní akce – od těch historických po moderní obří „trucky“ a muscle cary.
Kdybych měl vyzdvihnout konkrétních pár modelů, tak mě osobně fascinovala Rote Sau (rudá svině) mercedes 300 SEL 6.8 AMG s výkonem 428 koní, Jaguar XE SV Project 8 se 600 koňmi, který před pár měsíci tak chválil Jeremy Clarkson v Grand Tour nebo právě zmíněné vozy Rolls-Royce. Potěšila mě také rozsáhlá výprava do historie vozů Citroen, protože automobilka v těchto dnech slaví 100 leté výročí a má tak uctihodnou sbírku aut k vystavení.
Jaguar a Land Rover: jeden unikát vedle druhého
Letošní Legendy pro nás začaly tak trochu netradičně. Obdrželi jsme pozvání od Jaguar Land Rover na “snídani”. V pátek ráno jsem se tedy vydal na cestu. Po příjezdu na místo, mě a další novináře vyzvedli zástupci značky. Dostali jsme se ke stánku a začal brunch. Měli jsme exkluzivně možnost podívat se na auta ještě předtím než ostatní. Mě osobně nejvíce zaujal Jaguar Project 8 a Range Rover Sport SVR. Velkou radost mi udělalo, když nám nastartovali a „prošlápli“ Project 8, který má naprosto úžasný zvuk. Pětilitrový, kompresorem přeplňovaný osmiválec prostě nemá obdoby. Další zajímavou atrakcí byla jakási „mini offroad trať“, kterou jsme si mohli projet s RC Defenderama. K snídani jsme měli na výběr z velkého množství pochutin, já osobně jsem si dal pouze vajíčka. Po ukončení, jsem se vydal na cestu zpět k autu.
CITROËN SLAVÍ 100 LET EXPOZICÍ NA LEGENDÁCH
100 let od svého založení si Citroën připomenul speciální expozicí na letošní automobilové slavnosti. Na stánku bylo k vidění nejen 10 ikonických modelů Citroën, které ve své době určovaly směr vývoje automobilismu, ale i současné modely značky. Každý nový vůz musel následovat trend doby a být vybaven novými technologiemi. Od prvního vozu Type A přes automobilové ikony jako Traction Avant, Type H, DS, 2CV nebo CX, až po současné SUV Citroën C5 Aircross. Letošní expozici na výstavě Legendy tak Citroën pojal jako připomenutí bohatého dědictví značky. Jmenovitě šlo o vozy: TYPE B2 z 1921, TRACTION AVANT z 1937, 2CV z 1957, AMI 6 z 1967, MEHARI z 1976, HY SAPA z 1968, D SPECIAL z 1969 a SM z 1972. Tuto část expozice doplnilo hned 10 panelů, které každý zahrnoval období jednoho desetiletí a seznámili návštěvníky s historií značky a jejími významnými milníky. A pak si taky tato francouzská značka připravila jednu malou třešničku na dortu, a to opravdu doslova. Každý den odpoledne (pátek – neděle) slavnostně krájel a rozdával dort s ukrytým překvapením pro jednoho návštěvníka. V neděli ve 12:00 hodin byl hostem tohoto slavnostního okamžiku dlouholetý fanoušek značky Citroën a vynikající moderátor, pan Marek Eben, který již se exkluzivně pochlubil se svými jízdní dojmy z vozu C5 Aircross, který si v průběhu minulého květnového týdne převzal. Dále byla připravena rallyová dráha 2CV CROSS s populárními „kachnami” na dálkové ovládání, stylové občerstvení v Experience Café a Butik 100 let Citroën. Pro sběratele modelů připravilo české zastoupení limitovanou edici modelu Citroën HY.
Toyota na Legendách ukázala novou Supru a Camry
Automobilka Toyota pro letošní ročník slavnosti Legendy připravila českou premiéru nového modelu Supra. Ve výstavní premiéře se představil také sedan vyšší střední třídy Camry, který se do Evropy vrací po 15 letech, a nové modely RAV4 a Corolla. Legendární sportovní vůz Supra se na trh vrátil po 17 letech a rezervovat si jej bylo možné od loňského října, letošní produkce už je vyprodaná. Nová Camry je vybavena nejvýkonnějším hybridním motorem o objemu 2,5 litru. Vyrábí se už od roku 1982. Prodává se ve více než sto zemích světa a celkové prodeje už překročily 19 milionů kusů. Toyota na Legendách představila také další letošní novinku, pátou generaci kompaktního SUV RAV4 s hybridním pohonem o celkovém výkonu 222 koní. A právě o tomto modelu se již brzy dočtete i v klasickém testu právě u nás, trochu tématicky právě v době Legend jsme ji měli k dispozici. Novinkou na Legendách byla také nová Toyota Corolla 12. generace, která prošla výraznou proměnou a představuje se zde jako sedan, hatchback i kombi pod označením Touring Sports.
Doprovodný program a moje zastavení, málem bych zapomněl jít domu…
Pro mě osobně byl nejzajímavější částí program na hlavním pódiu. V pátek, za krásného slunného počasí, jsem měl možnost vyslechnout několik zajímavých rozhovorů moderovaných Petrem Horákem z časopisu Speed. Ať už rally pilot Petr Žáček, který mluvil o své AUDI Sport Quattro S1, zajímavé povídání bylo s řidiče AMG Driving Academy Jakuba Michaloviče a v neposlední řadě s redaktorem Speedu o testech, focení a obecně práci motoristického novináře. Na tomto pódiu bych si ten den uměl představit celý – ale musel jsem ještě stihnout Freestyle Motocross Show, která byla méně o čerpání inspirace (nejsem blázen), ale o to více o obdivu k těm, co se toho nebojí.
Areálem několikrát také zaburácely motory aut během exhibiční jízdy, která byla takovou všehochutí modelů, značek a zaměření a byla příjemným zpestřením při procházení nekonečnými uličkami mezi vystavenými modely. Škoda snad jen, že po loňské nešťastné poslední jízdě jednoho Mercedesu AMG v uzavřené ploše byl pořadatel nucen letos exhibici pojmout trochu jinak – “pomalu”. I tak klobouk dolů před organizátory, kteří uspořádají takovouhle akci pro veřejnost. Přeci jen stále nejde o klasický autosalon, a tak má akce stále své kouzlo…
Jan Nemrava
Zanechat odpověď
Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.