Srovnávací test: Hyundai Santa Fe vs. Renault Koleos

Srovnávací test: Hyundai Santa Fe vs. Renault Koleos

Autor: Jan Novotný - Jiří Chomát, Jan Nemrava · Fotografie: Jan Novotný, Jan Nemrava, Jiří Chomát

Je tomu rok, co jsme vám ve spolupráci s AUTOHLEDem přinesli exkluzivní srovnávací test velkých SUV, v němž se tváří v tvář s českým etalonem, Škodou Kodiaq setkaly tehdy zcela nová Honda CR-V a Renault Koleos. Netřeba připomínat výsledky, neb boj to byl velmi vyrovnaný. Auta jsme srovnali opravdu důkladně, podrobnou recenzi najdete právě na AUTOHLEDu, na MOTORVIZi pak tu tradiční, názorovou. Dneska tu před námi však stojí auta dvě a proč jsem vůbec připomínal onen velký srovnávací test? Oba dnes srovnávaní kandidáti z řad velkých SUV jsou totiž do jisté míry novinkami na trhu a shodou okolností je jedním z nich auto, které si v připomínaném srovnáváku nevedlo vůbec špatně a do dnešního dne navíc prošlo modernizací. Lehký boj to tedy nebude ani v jednom případě. Ačkoliv oba vypadají velmi „žhavě“ a na první pohled byste je za přímé konkurenty neměli problém označit, jisté, a to velmi znatelné odlišnosti se mezi nimi však najdou. Ty nejznatelnější jsou pak v pohonném ústrojí. Drobné nuance tak najdeme třeba v objemu motoru (o 0,2 litru) i jeho výkonu (190 vs. 200 koní), nejzásadnější je ale rozdíl v typu automatické převodovky (tolik nepopulární variátor a proti němu naopak velmi oceňovaný klasický hydrodynamický měnič). Kompletní srovnávací recenzi nového Hyundai Santa Fe a modernizovaného Renault Koleos pro vás opět připravil AUTOHLED. Teď je ale čas na pořádnou nálož osobních názorů všech zúčastněných redaktorů, kterou pro vás exkluzivně připravuje MOTORVIZE, tady je!

Jan Novotný:

Mohl bych začít takovým tím klasickým srovnávacím klišé – ani dnešní srovnání nebylo jednoduché. A vlastně bych ale nebyl ani tentokrát daleko od pravdy. Ještě před přímým porovnáním bych si i docela přesvědčivě myslel, že mám o vítězi jasno. I proto, že jsem byl jedním z hlavních aktérů minulého srovnávacího testu velkých SUV, za tehdejším výsledkem jsem si neoblomně stál. A musím říci, že i zhruba týden strávený s modernizovanou verzí tehdy vítězného vozu (a teď už to asi mohu vypálit – byl to Renault Koleos) mému přesvědčení pouze přidal. Onen facelift to totiž u Renault byl opravdu kosmetický. Tohle označení sice v případech modelové péče jednotlivých automobilek slýcháme docela často, ve Francii ale u Koleosu na povrchu nezměnili opravdu skoro nic. To hlavní se odehrálo pod kapotou. Zdánlivě pod ní sice zůstává stejná jednotka, převodové ústrojí i pohon 4×4. Přibylo však 15 koní a jestli bych měl jmenovat něco, co jsme Koleosu vždy hodně vytýkali, byla by to spotřeba. A světe div se, právě modernizace hnacího ústrojí přinesla ovoce. V přímém porovnání je Renault dokonce až o 1,5 litru na 100 úspornější než právě Santa Fe. Jenže… I druhého kandidáta jsme měli před pár týdny k dispozici ke klasickému testu. A kdybych měl zmínit jeden Hyundai, který tak nějak stojí mimo modelovou řadu (a je prostě tak nějak méně lidovým a spíše exkluzivním autem), bylo by to právě nové Santa Fe. Koneckonců mně osobně se líbila už i předchozí generace. Ladností jízdy vydělává právě na silnější motorizaci o objemu 2,2 litru a na dospělejší převodovce s 8 stupni a léty odzkoušeným hydrodynamickým měničem. Lepší je v případě Hyundaie i technologická vybavenost. Nejen, že vypadají oba displeje (centrální i ten určený pro digitální přístrojovou desku) v Santa Fe o něco moderněji než v Renaultu, lépe i fungují – mají lepší odezvu. Jihokorejci navíc nabídnou i head-up displej s jednou třešničkou na dortu – ukazatelem mrtvého úhlu. Navzdory tomu má však Renault v interiéru honosnější materiály. Světlá kůže v kombinaci s příjemně kontrastním prošíváním a velmi dobře tvarovanými sedáky vč. velkého rozsahu nastavení dělají z posezení v jeho útrobách doslova odpočinkový zážitek. Příjemným společníkem je i audio od Bose, které hraje doslova fantasticky (na to zas neumí odpovědět Hyundai). Pro jízdu v noci je Renault také vhodnější volbou – FULL LED světlomety u Hyundaie i přes mnoho funkcí (vč. natáčení) působí především v režimu potkávacích světel spíše jako bludičky. No a největším paradoxem bude sprint z místa, kdy o 150 kg lehčí Renault v prvních zhruba 50 km/h Hyundai ujíždí, ačkoliv tabulka zrychlení z 0 na 100 km/h uvádí opačný výsledek. U Koleosu pak potěší ještě dvě „drobnosti“. Já osobně si cením voliče čtyřkolky, který má místo dvou režimů v Hyundai (auto a LOCK) ještě jeden navíc (2WD – tedy 100 % pohonu na přední kola). A pak je tu taky ta cena, v níž vítězí Renault o znatelných 150.000 Kč. Santa Fe v mých očích bohužel nespasí ani nabídka třetí řady sedadel, která sice u určité cílové skupiny může rozhodnout (stejně třeba jako lepší technologická vybavenost, modernější displeje nebo o poznání komfortnější podvozek). Při srovnatelné ceně by rozhodování o vítězi nebylo vůbec jednoduché, za současné situace mám však jasno. A co vy?

Jirka Chomát:

Koleos a Santa Fe jsou v zásadě dost podobná auta – pohybují se v cenové relaci, kde začínají menší auta prémiových značek, a tak zákonitě musí zaujmout luxusem, prostorem, technologiemi i nabízenou výbavou. A musím říct, že se to oběma kandidátům daří. Designem vybočují z modelové řady, o fous atraktivněji na mě působí vzhled korejského zástupce, Renault zase působí uhlazeněji a decentněji. Zajímavé je to také na palubě, kde se hodnotnými materiály nešetřilo. U Koleosu je nutné vyzdvihnout sedadla z Nappa kůže, které skvěle vypadají a ještě lépe se v nich sedí – kromě odvětrávání a vyhřívání nabídnou i masážní funkci. Z hlediska moderní funkční výbavy pak zase vede Santa Fe – head-up displej, přední kameru či aktivní udržování v pruhu francouzský konkurent nenabídne, korejské řešení mi sedí více i z hlediska uživatelského prostředí. Jízdně jsou si auta velmi podobná – pokud se oprostíme od srovnávání s prémiovými vozy, jsou komfortní, houpavá a relativně dobře tlumí nerovnosti. Pokud bych se měl rozhodnout, které si koupit, bylo by to těžké – Hyundai mi v několika ohledech seděl o trochu více, ale nejsem si jistý, zda bych byl kvůli tomu ochoten akceptovat cenový rozdíl přes 150 tisíc Kč ve prospěch Koleosu. 

 

Honza Nemrava:

Kategorie velkých SUV není tím segmentem, který by mne svým místem pod sluncem trhal za srdce. Je ale spousta lidí, kterým taková auta smysl dávají. Ani ne tak jejich terénní schopnosti, které využije prakticky málokdo, ale spíše ta mohutnost, snadnost nastupování a rozhled z vozu dokáží zapůsobit. V terénním ohledu jsou auta prakticky totožná – vzali jsme je na místa, kam se jen zřídka dostanou. A tam jsou obě limitována přejezdovými úhly dlouhých rozvorů. Ale až na takových překážkách, které na příjezdu k chatě určitě nenajdete. Ty dlouhé rozvory jsou na druhé straně zárukou spousty místa ve všech směrech a toho místa je opravdu nadbytek. Obě auta jsou velmi pohodlná, obě mohou být pro někoho balzámem na ego svojí velikostí, pro někoho (třeba ženy) strašákem na úzké silnici, nebo ve městě. Dramaticky se liší výhledem z vozu, Renault na tomto poli zklamal – přes tlusté sloupky a velká zrcátka se dá přehlédnout chodec, ale i auto. Santa Fe je na tom výrazně lépe a vidět je z něj dobře. Druhým pro mě překvapivým zjištěním bylo, jak Koleos do interiéru propouští zvuky od podvozku. Tam, kde v Santa Fe slyšíte vzdálené tlumené bouchnutí, v Koleosu je znatelně více slyšet vyloženě bouchání. Tím spíš, že jinak od motoru a venkovního větru jsou auta skvěle odhlučněná. To jsou dva zásadní rozdíly, které mi v hlavě utkvěly. Koleos to pak vyvažuje nižší cenou a výrazně nižší spotřebou paliva. Příjemně mne překvapila CVT převodovka, která v Koleosu s naftovou jednotkou skvěle pracuje a také příplatkové Bose audio, jenž je opravdu radost poslouchat. Obě auta měla pohon všech kol s podobných technickým řešením a obě si vedla nadmíru dobře. Interiéry i exteriéry svou příslušností ke značce budí sympatie u každého různé, oba jsou objektivně kvalitní, ergonomické a celkem luxusní. Sedadla jsou královská, nastavitelná ve všech směrech, odvětrávaná, vyhřívaná. Santa Fe nabízí o kousek modernější a dotaženější elektroniku, hlavně tu příplatkovou – adaptivní tempomat a head-up displej. Z uvedeného vyplývá, že bych asi slevil někde na výbavě a sáhl po Santa Fe, pro mě je trochu dospělejší.

 

TECHNICKÁ DATA A DALŠÍ UŽITEČNÉ RADY NALEZNETE NA PORTÁLU AUTOHLED.CZ

Sdílet:

Zanechat odpověď

Musíte být přihlášen pro vložení komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..