První čistě elektrické DS přijíždí do ČR: DS 3 Crossback E-TENSE
Autor: Jan Novotný · Fotografie: DS AutomobilesAutomobily značky DS Automobiles jsou pořád do jisté míry anomálií, a to při nejmenším na našem trhu. Vzpomínám si, když jsem nedávno na benzínce potkal černé DS 7 Crossback (ve verzi Performance line) a RZ DS7 BLACK. Proč vám to říkám? Snažím se jen nastínit výjimečnost DS, kterou si uvědomují i její zákazníci. Pro DS si totiž jen tak nevyrazíte, pokud přemýšlíte o nové Q3, BMW X1/X2 či Mercedes-Benz GLA/GLB. Musí vás zkrátka chytnout, musíte hledat něco výjimečného a mít chuť vyčnívat z davu a ač DSku úspěch z celého srdce přeji, nemyslím si, že by mělo jít o masovku a pokud ano, v mých očích by její vozy pak spíše lehce ztrácely. V Čechách jsme zatím měli co dočinění se dvěma zástupci této nedávno vzniklé značky, DS 7 Crossback vídáme na silnicích už relativně dlouho (zhruba 2 roky) a i my v redakci jsme s tímto vozem měli už co dočinění. Se znakem DS se sice již dříve objevovali i menší modely (stačí si připomenout třeba DS 4 Crossback, který jsme také kdysi testovali), příchod prvního čistě vlastního modelu samostatné automobilky v podobě středního SUV (C-SUV) by se ale dal označit za sázku na jistotu. Zhruba o rok později se objevila DS 3 Crossback, mladší a menší bráška DS 7. DS tak naplňuje postupně svůj plán představit každý rok minimálně jednu novinku (nový vůz), letos je tomu tak u DS 9 – vlajkové lodi celého koncernu PSA, luxusního sedanu. I na něj se velmi těšíme, zhruba půl roku si ale ještě počkáme… A teď už ale k tomu, co nás dneska zajímá nejvíce. Zástupci automobilky se nechali slyšet, že do roku 2025 bude každý vůz se znakem DS ovlivněn elektrifikací. To v praxi znamená nejen možnost volby elektrické / plug-in hybridní verze, ale osazení určité míry elektrifikace do každého vyrobeného vozu (vč. mild-hybridů). I proto je už dnes v nabídce plug-in hybridní DS 7 E-TENSE 4×4 a v Čechách už od minulého týdne také zcela elektrická DS 3 Crossback E-TENSE. Slibuje především tradiční hodnoty DS – luxus, avantgardní francouzský styl, kvalitní materiály aj. Tentokrát ale doplňuje i moderní elektrický pohon s rozumným dojezdem okolo 300 km a všechny výhody i nevýhody elektromobilu. Je pravdou, že elektromobily u nás ještě nejsou vnímány zcela pozitivně a jejich větší rozšíření ještě není na pořadu dne, právě novinky, jako je DS 3 Crossback E-TENSE by naše vnímání měly změnit. Jak toho chce DSko docílit a co vše nabízí? I na to jsme se vydali podívat na oficiální české představení.
E-TENSE = 100% elektromobil s dojezdem přes 300 km
V rámci skupiny PSA i na globálním trhu hraje společnost DS Automobiles roli lídra. DS 3 Crossback E-Tense je první 100% elektrický prémiový vůz segmentu B-SUV. Svým designem znamená revoluci i z hlediska samotné myšlenky elektromobilu. Na rozdíl od jiných současných automobilů je vůz DS 3 Crossback E-Tense postaven na platformě navržené tak, aby byla stejně účinná jak pro spalovací motory, tak pro uspořádání elektromotor / baterie. DS 3 Crossback E-Tense poskytuje díky svým rozměrům pět plnohodnotných míst, délka vozu je 412 cm, objem zavazadlového prostoru zůstává 350 l a patří tak mezi nejlepší ve své třídě. Dojezd 320 kilometrů podle normy WLTP (430 km podle metodiky NEDC) je maximalizován díky zkušenostem získaným ve Formuli E, pokud jde o regenerativní brzdění a použití tepelného čerpadla. Přispívá k němu rovněž účinné řešení vytápění a udržování baterie na optimální provozní teplotě, a to i za chladného počasí.
Novinky a odlišnosti verze E-TENSE
DS 3 Crossback E-Tense ve 100% elektrické verzi se odlišuje matně chromovanou masku chladiče DS Wings, šedočernou mřížku sání, podpisem E-Tense a také specifickým zadním nárazníkem. V nabídce jsou exkluzivní 18″ hliníková kola Kyotoa nový odstín karoserie Cristal Pearl. Ve verzi Opéra je nabízen interiér v kůži Nappa Art se sedadly z pěny s vysokou hustotou. Prvotřídní akustické provedení zajišťuje výjimečný komfort a zvukovou izolaci. Dalším přínosem je mnoho nových prvků výbavy pro autonomní řízení 2. úrovně DS Drive Assist, světlomety DS Matrix LED Vision nové generace nebo výsuvné kliky dveří, které se díky hands-free přístupu a startování Proximity vysunou, jakmile se držitel klíčepřiblíží k vozu.
Specifika elektrického pohonu: jízdní režimy a nabíjení
Pokud už jednou začnete přemýšlet o nákup elektrického vozu, bude vás kromě reálného dojezdu zajímat i několik dalších parametrů. Ano, dojezd je důležitý a akční rádius třeba 100 km může být značným omezením, občas se ale výrobci ženou za vysokým dojezdem na úkor dalších parametrů, které jej naopak snižují – velikost auta a s tím související větší akumulátory a vyšší hmotnost či odpor vzduchu. Dalo by se říci, že nejdůležitější, co se reálné využitelnosti elektromobilu týče, je jeho efektivita – poměr mezi nutnou kapacitou baterie, spotřebou a s tím souvisejícím dojezdem. Základní parametry jsme si již představili, zbývá doplnit, jak má být u DS efektivity dosaženo a jak je na tom s nabíjením. Doplním jen, že elektromotor v DS 3 dodává 136 koní a k udávanému dojezdu slouží baterie o kapacitě 50 kWh. K jízdě je pak možno volit ze třech jízdních režimů: eko: pro optimalizaci dojezdu, normal: pro optimální komfort při každodenním používání, sport: prioritou je zážitek z jízdy, maximální výkon a točivý moment (zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 s). K dispozici jsou rovněž dva režimy brzdění prostřednictvím voliče jízdních režimů s příslušným typem regenerace (rekuperace) kinetické energie: mírný (pro pocity blížící se používání vozu se spalovacím motorem) a vyšší (pro simulaci jednopedálového ovládání vozu a vyšší míru rekuperace) – prostřednictvím voliče v poloze Brake. Pro reálné využití nás ještě zajímá způsob dobíjení a jak už bývá u elektromobilů tradiční, je možné jej i v případě DS 3 Crossback rozdělit do třech kategorií: přes veřejnou rychlodobíjecí stanici – výkon 100 kW umožňuje dosáhnout dobití na 80 % během 30 minut (za pomocí vlastní regulace teploty baterie), přes veřejný nebo domácí Wall Box (s palubní nabíječkou 11 kW) – úplné nabití za 5 hodin 15 minut v případě třífázového proudu (11 kW) nebo za 8 hodin v případě jednofázového proudu (7,4 kW, kabel je taktéž součástí výbavy vozu), přes klasickou domácí zásuvku (trvá více jak 24 hod do úplného dobití; pro běžných 50 km denního nájezdu se nabije za 5 hodin) nebo pro úplné nabití během 16 hodin přes zesílenou zásuvku pomocí kabelu, který je dodáván společně s vozem.
DS 3 Crossback E-TENSE: „nezní“ vůbec špatně, úspěch mu ale (ne)předurčí sám trh a zákazníci
O novince z dílen francouzské prémiové automobilky jsme si toho řekli už poměrně hodně. Na vlastní zkušenosti si budeme muset ještě chvilku počkat. Jsem ale přesvědčen, že půjde o dobrý kousek. U DS jsem se snad s vyloženě negativními dojmy ještě nesetkal. Ano, i DS má své chybičky – jak se říká, nikdo není dokonalý. Kompromisů u něj asi bude více, než u tradičních prémiových automobilek. Tyhle vozy vás ale musí chytit za srdce. I proto čekám pozitivní dojmy i u verze E-TENSE. Koneckonců i na poli elektromobilů totiž přináší několik inovací, které mohou reálnému použití elektromobilu velmi pomoct. Jmenovitě jsem zvědav třeba na přínos účinného řešení vytápění a udržování baterie na optimální provozní teplotě, s tím spojenou neefektivitou nejednoho elektromobilu jsem se už párkrát setkal. Otázkou ale zůstává, jak tuto novinku přijme trh a potenciální zákazníci. Ač mám pochopení a elektromobily neodsuzuji, jsem realista a vím, že v Čechách jde zatím ještě o budoucnost, než-li přítomnost. I přesto se na DS 3 Crossback E-TENSE těším a věřím, že už brzy přineseme klasický redakční test. Zanedlouho pro vás navíc budeme mít i absolutní unikát – elektrifikace totiž není ničím jednoduchým a my pro vás tak připravujeme velmi důkladnou reportáž o jednotlivých řešeních (elektromobil a plug-in hybrid), v níž se právě technologiím E-TENSE od DS budeme podrobněji věnovat. Máte se na co těšit!
Jan Novotný