Nová Toyota Yaris přijíždí do Čech: na co se můžeme těšit?
Autor: Jan Novotný · Fotografie: Toyota NewsToyota je známa svými již mnoho let tradičními modely. Mezi ty nejtradičnější, které zdobí síň slávy této japonské automobilky, patří Corolla, RAV4 a chybět by ani neměl první hybrid Prius nebo prémiovější Camry. Zapomínat ale nesmíme na segment, který sice poslední roky na popularitě spíše lehce ztrácí, Toyota má však i v něm svého zástupce již více než dvě dekády. První Yaris, tedy malý (městský) vůz segmentu B, se světu představil poprvé v roce 1999. Nejen že od té doby uběhlo už více než 20 let, jsou to také tři úspěšné generace, k nimž teď přichází už čtvrtá, nabitá spoustou novinek a čekající na další kladné výsledky. Jako zástupci odborné veřejnosti jsme jej měli možnost vidět jako jedni z prvních právě tento týden. Předobjednávky novinky jsou sice přijímány už od konce dubna, mohlo by se ale zdát, že epidemie koronaviru plány na uvedení lehce zhatila. Nenechte se mýlit, hned po tiskové prezentaci je nám totiž nový Yaris představován pomocí virtuálního showroomu, který Toyota pro své zákazníky spustila jako jedna z prvních. Je nám tak na vlastní kůži prezentováno, jak lze auto „vyzkoušet“ na dálku a snad i rovnou objednat bez nutnosti fyzické návštěvy prodejce. Efektní? Tak to jste ještě neslyšeli o inovacích, jež Toyota v novém městském voze nabízí. Pojďme na ně!
PLATFORMA GA-B PRO STYLOVÝ DESIGN A CHYTŘE OBESTAVĚNÝ PROSTOR
Designovou koncepci vnější podoby nového Yarisu definují výrazy ‚zhuštěný a živý‘ – vždy připraven vyrazit na cestu a užít si to. Svými ‚zhuštěnými‘ rozměry se odlišuje od konkurentů v této třídě, kde se nové vozy s každou další generací zvětšují. Toyota naopak Yaris zkrátila o 5 mm, ale současně prodloužila rozvor o 50 mm, což vozu propůjčuje potřebnou agilitu a manévrovací schopnosti v městském provozu a při parkování. Zůstal však zachován vnitřní prostor a vůz poskytuje pohodlný interiér – což jsou základy pro jeho „velký-malý“ charakter. Díky platformě GA-B bylo možné vůz snížit o 40 mm, avšak prostor pro hlavu zůstal zachován, neboť celá posádka sedí o něco níže. K lepšímu výhledu řidiče směrem vpřed napomáhá i snížení kapoty. Rozšířením karoserie o 50 mm narostl vnitřní prostor vpředu i vzadu, přičemž širší rozchod předních i zadních kol se podepsal na nižším a širším postoji vozidla. Přídi vévodí velká maska chladiče a centrálně umístěné logo Toyota. K dynamickému vzhledu přispělo posunutí základny předních A-sloupků směrem dozadu a prodloužení kapoty. Nová světla používají LED zdroje a jejich součástí jsou i ukazatele směru, které se po zapnutí střídají se světly denního svícení.
Design interiéru se drží zásady ‚méně je více‘; kabina tak řidiči i přednímu spolujezdci poskytuje velkorysý prostor. Z vysoce kvalitních materiálů jmenujme inovativní plstěnou povrchovou úpravu výplní dveří a přístrojový panel z měkčených materiálů (poprvé v rámci řady Yaris) k navození ještě vřelejší atmosféry v kabině. Návrh kokpitu byl postaven na koncepci ‚ruce na volantu, oči na vozovce‘. Informace se řidiči předávají pomocí trojice vzájemně propojených zdrojů: centrální dotykové obrazovky systému Toyota Touch, multi-informačního TFT displeje v kapličce přístrojů a 10″ barevného head-up displeje. Díky většímu head-up displeji se řidič lépe soustředí na vlastní řízení bez zbytečného odvádění pozornosti. Na čelní sklo v zorném poli řidiče se promítají klíčové jízdní údaje a varování, jako např. pokyny navigace a rychlostní omezení.
Potěšení jízdy i v běžném malém voze?
Podobně jako u dalších modelů na platformě TNGA je řidičův pocit propojení s vozidlem a kontroly nad ním znásoben polohou za volantem. Platforma GA-B umožnila posunout sedadlo řidiče níže a zároveň dozadu ke středu vozidla (+60 mm v porovnání se současným Yarisem), což přispělo ke snížení těžiště. Zároveň se tím zlepšila poloha za volantem, včetně ergonomie ovládání a širších možností nastavení. Volant je blíže k řidiči a jeho úhel sklonu narostl o 6°. Podobně jako u všech modelů postavených na platformě TNGA je těžiště nové Toyoty Yaris nízko (de facto asi o 15 mm níže než v případě současného modelu), a tak se vůz pyšní lepšími vlastnostmi z hlediska působení setrvačných sil. Podvozek kromě toho vykazuje rovnoměrnější rozložení hmotnosti, a to v podélném směru i napříč; to se odráží v menších náklonech karoserie, vyšší stabilitě při brzdění a zkrácení brzdné dráhy. Vyšší torzní tuhost samotné karoserie kromě toho přispívá k dobré ovladatelnosti, živému charakteru a stabilitě. Nová konstrukce zavěšení kol se vzpěrami McPherson vpředu a torzní příčkou na zadní nápravě přináší menší třecí síly předních vzpěr, měkčí pružiny a vyšší klopnou tuhost zadní nápravy (nárůst ze 320 na 580 Nm/°), což má opět pozitivní odraz v dynamických kvalitách nového Yarisu (menší náklony karoserie při průjezdu zatáčkami a vyšší jízdní agilita). Platforma GA-B umožnila podstatný nárůst tuhosti karoserie, která je předpokladem pro stabilitu vozidla a jízdní pohodlí, společně s nižší úrovní hluku a vibrací. Optimalizace podvozkové platformy a samotné karoserie zahrnovala strategicky rozmístěné výztuhy u základny čelního skla, zadních sloupků, tunelu, zadní části konstrukce a podběhů zadních kol, stejně tak jako tužší panel přístrojové desky.
NOVÉ POHONNÉ ÚSTROJÍ 1.5 HYBRID DYNAMIC FORCE
S hybridem má Toyota zkušenosti už 20 let, a tak není divu, že jde o světového lídra v dané oblasti a své zkušenosti implementuje i do svého druhého nejmenšího modelu. Odhaduje se, že hybridní vozidla Toyota každý den po celém světě urazí přes 500 milionů kilometrů. V roce 2012 se představila Toyota Yaris Hybrid, celosvětově první plně hybridní model ve třídě malých vozů. Od té doby se v Evropě prodalo přes 500 tisíc těchto automobilů.
V rámci nejdůležitějšího pohonného ústrojí pro nový Yaris se poprvé představuje nová hybridní technologie čtvrté generace od Toyoty. Tento systém 1.5 Hybrid Dynamic Force je přímo odvozen od větších systémů 2,0 a 2,5 litru, které byly nasazeny v nových modelech Corolla, RAV4 a Camry. Při vývoji postupovali konstruktéři stejně pečlivě v otázkách velikosti a hmotnosti komponent s cílem dosáhnout co nejnižší spotřeby a emisí. Hybridní pohon zahrnuje nový benzínový tříválec 1.5 Dynamic Force s Atkinsonovým cyklem a proměnným časováním ventilů. Podobně jako u čtyřválců 2,0 a 2,5 litru těží z pečlivých úprav zaměřených na snížení vnitřního tření a mechanických ztrát, resp. maximální účinnost spalování. Uvedená jednotka dokonce vykazuje celosvětově nejrychlejší spalování, což napomáhá k vysokému točivému momentu za nízkých otáček i dobré spotřebě paliva. Kromě toho je vybavena vyvažovacím modulem, který pomáhá potlačovat hluk a vibrace motoru. Uvedený systém rovněž používá novou a výkonnější lithium-iontovou hybridní baterii, která přispívá k dynamičtějšímu zrychlování vozidla. Nová baterie je nejen výkonnější, ale i o 27 % lehčí než hybridní baterie typu NiMH, kterou nahrazuje. Nový Yaris se bude nabízet i s benzínovými tříválci 1,5 a 1,0 litru.
Nový Yaris „postavený na inovacích“ už brzy u českých zákazníků…
Jak jsme závěrem prezentace informování, nová Toyota Yaris se k českým zákazníkům dostane na přelomu září a října letošního roku. Ještě si holt chvilku počkáme. Zmínit ale musíme jeden pro českou Toyotu velmi důležitý fakt – půjde totiž o zcela český vůz, a to včetně hybridní verze, bude se totiž vyrábět v továrně TPCA v Kolíně. Už teď byly zahájeny přípravy na novou výrobní linku a v Polsku již započala produkce nových akumulátorů a hybridního systému, který Yaris využívá. Na závěr, co se zajímavé nabídky Toyoty týče, se sluší zmínit také vyspělé systémy na podporu řízení – inteligentní adaptivní tempomat pro celý rozsah rychlostí nebo asistent pro udržení v jízdním pruhu, všechny tyto prvky najdeme již v základní výbavě každého nového Yarisu. Základní cena pětidveřového hatchbacku s motorem 1.0 VVT-i ve výbavě Active začíná na 335 000 Kč. Cena hybridního provedení začíná na 445 000 Kč. Zahájení prodeje doprovází cenové zvýhodnění 21 000 Kč na vybrané verze, bonus 25 000 Kč při výkupu staršího vozu a zimní pneumatiky v hodnotě 17 200 korun zdarma k akčním verzím. Původní Yaris na trhu okamžitě vzbudil pozornost a již v roce 2000 získal evropský titul Auto roku, stejně tak jako ocenění Motor roku za jednotku 1,0 litru s jejími průkopnickými parametry, jeho nástupce má tak jednoznačně na co navazovat. Nám nezbývá, než se těšit na první svezení, které určitě přijde zanedlouho. Jsme hodně zvědaví.
Jan Novotný